Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weetjes.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weetjes.

Berichtdoor Schipje » 11 mei 2012 09:07

Een nieuw topic over alles wat te maken heeft met e-nummers, bewerking, puurheid van producten e.d.

Ik ben me altijd al wel bewust van wat wel en niet gezond is maar de laatste maanden steeds meer omdat er zoveel met ons eten gerotzooit word! Zeker de light en minder vet en minder suikers producten bevatten zoveel additieven die kankerverwekkend, giftig en schadelijk zijn. Zeker als christen geloof ik dat je voor je lichaam goed moet zorgen en dat geld m.i. ook voor eten. Ik ben me er o.a. bewuster van geworden doordat een pakje kipkerrie salade van de liddle een maand houdbaar is. Wat moet er allemaal mee gebeuren om vlees een maand houdbaar te laten zijn in de koelkast? Een vers kipfiletje is na 3 dagen toch echt niet verantwoord meer om te eten. Ik heb persoonlijk niet veel behoefte aan een discussie wel/niet maar meer aan medechristenen die er ook zo over denken en dat we misschien wat interessante weetjes en bak/koop tips door kunnen geven.

Naar aanleiding van wat Parkiet schreef in refowebkids over dat zuurdesembrood op de planning staat. Wat grappig! Staat hier ook nog op de planning. Maar moet eerst nog een paar goed gelukte broden bakken van mezelf. Vanmiddag ben ik van plan om krentenbollen te bakken. Volkoren en liefst zonder suiker. Ik denk dat ik klaverhoning ga gebruiken. Kan ik dat zonder bakproblemen vervangen? Weet iemand dat?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor ajl » 11 mei 2012 10:01

@ schipje is dit niet wat voor het koken en bakken topic

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor schelpje3 » 11 mei 2012 12:42

Tuurlijk staat zo'n bakje kipkerriesalade bol van de toevoegingen, maar iets dat langer houdbaar is, hoeft niet persé kunstmatig te zijn. Je kunt door koken (steriliseren) en vacuüm verpakken de boel lang goedhouden.
Gewoon alle verpakkingen lezen en heel kritisch inkopen.
Maar om nu echt terug te gaan tot de bereidingswijze van onze overgrootmoeders :-k nee, ik denk dat dit knap tegen zal vallen. Want wie wil er volop gaan wecken en echt dagelijks alles vers inkopen? Vroeger kwam de melkboer, groenteboer dagelijks aan de deur. Nu zijn pakken melk 2 weken houdbaar!

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor Schipje » 11 mei 2012 13:58

Berichtje van GapWim:

Schelpje3 schreef:
Tuurlijk staat zo'n bakje kipkerriesalade bol van de toevoegingen, maar iets dat langer houdbaar is, hoeft niet persé kunstmatig te zijn. Je kunt door koken (steriliseren) en vacuüm verpakken de boel lang goedhouden.


GapWim:
Dat klopt, zo ik maak bijvoorbeeld regelmatig zelf mayonaise. Daarin zitten rauwe eieren waarmee ook goed opgepast moet worden. Echter door de bereiding (homogene menging met de olie) worden de bestanddelen die ervoor zogen dat olie op een natuurlijke wijze lang houdbaar is ook voor de eieren van toepassing wordt. Daardoor kan ik die zelfgemaakte mayonaise ver voorbij de houdbaarheid van een gewoon los ei bewaren.

Persoonlijk ben ik ook achterdochtig van al die E-tjes en probeer er zo weinig mogelijk producten te kopen waar deze in zitten.
Echter door regelgeving zijn sommige van deze E-tjes heel onschuldige bestanddelen.
Zo is E-300 bijvoorbeeld een antioxidant genaamd ascorbinezuur … of beter bekend als vitamine-C
En heeft het antiklontermiddel E-500 de gevaarlijk klinkende naam natriumwaterstofcarbonaat … of beter bekend als gewoon maagzout.

Jammer genoeg zijn vele niet zo onschuldig en moet ik Schipje gelijk geven

Lijst van E-nummers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor schelpje3 » 11 mei 2012 14:31

:?: Wat is precies het verband?

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor J.A. » 11 mei 2012 15:25

Leuk initiatief!

@ Schipje; Klaverhoning kan je zeker doen als vervanging, maar is wel machtiger dan suiker,
weet niet of je dan niet beter wat minder honing kan gebruiken?
oerzoet is in principe een goede vervanging voor witte suiker.
ben wel benieuwd naar je ervaringen van de krentebollen, mijn zoontje is er namelijk dol op :wink:

@ Schelpje; ik heb wel gekeken naar wecken, maar dan moet je idd best veel vrije tijd daarvoor hebben, en dat heb ik niet echt over. Maar ik probeer wel zoveel mogelijk vers te kopen. En dat kan best voor 3 dagen tegelijk hoor!

@GapWim; idd, niet alle e-nummers zijn slecht, daarom verdeeld Corine Gourget ze in rood, oranje, groen en de waaier van Medica Natura in rood en groen.
Ik heb het boek E = eetbaar, dan schrik je wat voor troep je allemaal eet!
zo is bv vanilline gewoon restafval van papier... #-o eet smakelijk :(

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor Spons » 11 mei 2012 21:38

een soort terug naar de oertijd dus ?

Ga je nu ook je eigen groente verbouwen, een koe houden en kippen ? als je een allergie of iets hebt en je houdt rekening met bep. stoffen en E nummers oke maar persoonlijk zou ik dit niet doen ...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor Lalage » 12 mei 2012 07:30

Spons, het gaat om je gezondheid. Wij moeten tot op hoge leeftijd werken, dus dan is het extra belangrijk om gezond ouder te worden. Je hoeft niet alles uit te sluiten, maar je kunt er gewoon eens op letten en dan wat minderen, net zoals er in Nederland veel vleesverminderaars zijn.

Het is ook leuk om te proberen gerechten zelf te maken in plaats van met een pakje of zakje. Vaak is dat nog lekkerder ook en het kost amper meer tijd. Een leuk kookboek is 'Koken zonder pakjes en zakjes' van Karin Luiten, waarin alternatieven staan voor bekende pakjesgerechten.

Ik gebruik nog wel potjes pesto en boemboe voor nasi. Daar zitten geen E-nummers in, dus daar maak ik me niet zo druk over.

Wel zag ik gisteren een website die me aan het denken zetten over de magnetron: http://employsnews.org/2011/12/11/microwave-test-an-eye-opener/
In de winter gebruik ik de magnetron dagelijks om havermoutpap te maken en nu twijfel ik of dat nog wel zo verstandig is.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor ajl » 12 mei 2012 08:06

Grappig, ik gebruik juist de magnetron nooit. Ik eet wel e-nummers, zitten nl ook in hagelslag, maar ik kijk wel uit wat ik eet.

Gebruikersavatar
mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 336
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:13
Contacteer:

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor mamavansophie » 12 mei 2012 11:15

Wij gebruiken al jarenlang geen zoetstoffen meer, omdat het heel slecht is voor de gezondheid. Sommige mensen vinden ons 'zeuren', maar wij voelen ons er goed bij.
Ook proberen we steeds meer gewoon vers te bereiden. Al dat eten in pakjes en zakjes, daar moet toch altijd van alles aan toegevoegd worden om het goed houdbaar te houden?
Al moet ik zeggen dat ik nog best wat tips/recepten kan gebruiken wat betreft verse sauzen en zo. Vind ik nog best lastig, maar wil wel graag wat bijleren :mrgreen:
Ik zou ook best eens wat vaker vegetarisch willen eten. Doen we zelden, eerlijk gezegd. Maar ik ben niet tegen het eten van vlees hoor. Wel kopen we het bijna altijd bij de slager, ik houd niet van opgespoten kipfilets van zgn. plofkippen! Ik vind dat je als Christen ook goed voor dier en milieu dient te zijn (zonder meteen Greenpeace-achtige activiteiten te ondernemen, want die zijn dan weer veel te extreem).

Enne, je eigen kippen: hartstikke leuk hoor. Hebben wij ook. En de eitjes smaken 100 x lekkerder dan die van de winkel!
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor schelpje3 » 12 mei 2012 11:58

Mijn moeder gebruikte nooit pakjes en zakjes, omdat ze er toen nog niet waren! Maar persoonlijk denk ik dat opgekropte woede, negatieve stress, hevig verdriet, ook heel slecht voor je zijn!
En hoe vaak hoor je niet dat iemand longkanker krijgt die nooit gerookt heeft.
2 van mijn vriendinnen hadden darmkanker (gelukkig genezen), ze rookten niet, dronken nooit alcohol en waren beiden heel matig met eten. Weinig vlees ook. Maar bij beiden bleek het een erfelijke vorm te zijn. Had met voeding niks te maken.
Maar gezond en onbespoten voedsel, jammer dat het er in een speciale winkel meestal zo verlept uitziet. Appels met plekjes, het nodigt niet uit, helaas.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor benefietdiner » 12 mei 2012 13:30

Misschien is dit een goed idee.
Recepten voor koken zonder E-nummers.
http://www.refdag.nl/boeken/recepten_vo ... s_1_590790

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor Evelien » 12 mei 2012 13:45

schelpje3 schreef:Mijn moeder gebruikte nooit pakjes en zakjes, omdat ze er toen nog niet waren! Maar persoonlijk denk ik dat opgekropte woede, negatieve stress, hevig verdriet, ook heel slecht voor je zijn!
En hoe vaak hoor je niet dat iemand longkanker krijgt die nooit gerookt heeft.
2 van mijn vriendinnen hadden darmkanker (gelukkig genezen), ze rookten niet, dronken nooit alcohol en waren beiden heel matig met eten. Weinig vlees ook. Maar bij beiden bleek het een erfelijke vorm te zijn. Had met voeding niks te maken.
Maar gezond en onbespoten voedsel, jammer dat het er in een speciale winkel meestal zo verlept uitziet. Appels met plekjes, het nodigt niet uit, helaas.


Ik ga liever naar een biologische boer dan dat ik het in de winkel koop.

Al hebben veel winkels toch ook best wel goed uitziende en lekkere biologische producten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor schelpje3 » 12 mei 2012 13:48

Ik koop wel eens in de supermarkt biologische produkten. Wij drinken altijd biologisch of ecologische melk en yoghurt. We vinden die gewone helemaal niet lekker.
Dus als ik er tegenaan loop en het ziet er goed uit, koop ik het zeker. Maar ik vrees dat ik voor een boer een heel eind moet rijden en dat is nu niet zo goed voor het milieu (en mijn portemonnee) :(

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gezond voedsel zoals God het gegeven heeft. Tips en weet

Berichtdoor Lalage » 12 mei 2012 20:25

schelpje3 schreef:Ik koop wel eens in de supermarkt biologische produkten. Wij drinken altijd biologisch of ecologische melk en yoghurt. We vinden die gewone helemaal niet lekker.
Dus als ik er tegenaan loop en het ziet er goed uit, koop ik het zeker. Maar ik vrees dat ik voor een boer een heel eind moet rijden en dat is nu niet zo goed voor het milieu (en mijn portemonnee) :(

Gelukkig heb je nu steeds vaker in de supermarkt ook producten uit de buurt. Hier heb je bijvoorbeeld Willem & Drees.

Wij zijn lid van een voedselcollectief dat biologische groenten, fruit, zuivel en eieren van boeren binnen 25 km van Amersfoort haalt. Lekker vers en ook nog gezellig :)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten