evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor pol » 21 apr 2012 17:42

In het dagelijkse leven vind ik het zo moeilijk om mensen te vertellen wat nu precies het chr. geloof inhoudt.
Je hebt een categorie mensen die werkelijk van niks weet en er sceptisch tegenover staat
Je hebt ook mensen die zo verschrikkelijk teleurgesteld zijn in christenen, dat ik het ook nog heel goed kan begrijpen dat ze er mee genokt zijn.
Je hebt ook mensen die heel veel het woord God misbruiken... valt me steeds meer op, zelfs christenen die geen grote vloeken doen, maar bijvoorbeeld: G'd wat regent het toch...
Als je er dan wat van zegt kijken ze je verwondert aan van dat zei ik niet en vervolgens rettelen ze door en doen het nog een keer. Hoe ga je daar op in...
Wie heeft er tips adviezen...

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor *Annet* » 21 apr 2012 19:16

Gesprek opnemen met je telefoon en teruglaten luisteren, dan horen ze zichzelf.

Verder mag je altijd getuigen van de hoop die er voor jouw is, dat heb ik onlangs nog gelezen. Jij getuigt van de toekomst die je voor je hebt. Het evangelie is niet in een paar woorden uit te drukken maar juist je levenswandel getuigt van het Christen zijn.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 19:19

Ik zal nooit zo maar ongevraagd over mijn geloof beginnen. Pas als mensen ernaar vragen en iets willen weten zou ik vragen wat men precies wil weten en dan heb ik wel een antwoord, maar ik kom vragen hierover nauwelijks tegen, integendeel men wil overal over praten behalve over de zin van hun eigen leven en het plan van God met deze wereld. Vroeg men het maar eens....

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor pol » 21 apr 2012 19:28

[quote="*Annet*"]Gesprek opnemen met je telefoon en teruglaten luisteren, dan horen ze zichzelf.

Polletje heeft zon superdeluxe telefoon niet... :lol:

maar je komt wel eens in aanraking met mensen die het chr. geloof behoorlijk afkraken op uiterlijke dingen en dan loop ik vaak vast....

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor *Annet* » 21 apr 2012 19:35

Daarbij heb jij jouw dorp ook nog weer es tegen. Zeker gezien wat er nu van de week weer in het nieuws was.

Maar je kunt door je manier van leven ook zeker wat uitdragen naar anderen! En dat hoeft helemaal niet in woorden maar juist door daden.
ja, dat is mijn mening dan he.....

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor pol » 21 apr 2012 19:45

[quote="*Annet*"]Daarbij heb jij jouw dorp ook nog weer es tegen. Zeker gezien wat er nu van de week weer in het nieuws was.

weet ik niet wat er in het nieuws was... wat dat betreft loop ik altijd achter...

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 20:01

maar je komt wel eens in aanraking met mensen die het chr. geloof behoorlijk afkraken op uiterlijke dingen en dan loop ik vaak vast....


Misschien kun je eens gaan evangeliseren onder gelovigen die het altijd over schuld en dood en hel en verdoemenis hebben.
Iemand zegt in een ander topic dat de mens schuldig staat tegenover God en dat zou die mens moeten beseffen, nou als je dat gaat vertellen aan mij als ongelovige zou ik je ook de deur uit schoppen.
Dat is toch geen blijde boodschap mensen?
Al dat uiterlijk vertoon heeft toch niets met de blijdschap van het geloof te maken.
Je mag niks op Zondag o.a. en verder mag je zoveel dingen niet. Nou geef mijn portie maar aan Fikkie zou ik zo zeggen.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor pol » 21 apr 2012 20:05

Misschien kun je eens gaan evangeliseren onder gelovigen die het altijd over schuld en dood en hel en verdoemenis hebben.
Iemand zegt in een ander topic dat de mens schuldig staat tegenover God en dat zou die mens moeten beseffen, nou als je dat gaat vertellen aan mij als ongelovige zou ik je ook de deur uit schoppen.
Dat is toch geen blijde boodschap mensen?
Al dat uiterlijk vertoon heeft toch niets met de blijdschap van het geloof te maken.
Je mag niks op Zondag o.a. en verder mag je zoveel dingen niet. Nou geef mijn portie maar aan Fikkie zou ik zo zeggen.[/quote]

dan moet je hier in dit dorp komen..... pfff heb je heel wat werk te verzetten hoor!!!

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 20:24

Welk dorp, want dan weet je niet waar ik woon ( denk ik )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2012 21:40

Pol: begin maar hier, op RW, dan kun je zien hoe er gereageerd wordt. Goede oefening voor in de dagelijkse praktijk :?

Faramir

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor Faramir » 21 apr 2012 22:34

Als je tegenover 'negatieve' mensen staat kom je al snel tot apologetiek wat eigenlijk een hele andere tak van sport is om het zo maar te zeggen. Veel mensen zijn daar niet geschikt voor wat niet erg is. Evangeliseren kun je denk ik het beste doen door het goede voorbeeld te geven. Evangeliseren doe je desnoods met woorden zei een heilige eens. Ik weet echter niet meer welke heilige, maar desalniettemin een wijze uitspraak.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor Wilsophie » 22 apr 2012 07:36

Er zijn miljoenen mensen die door God heilig zijn verklaard dus ik begrijp dat je dat niet meer weet.
Maar ik ben het met je eens, voorleven in bepaalde zaken levert soms ook vragen op en dan kun je vertellen waarom je dingen nalaat of juist doet en dat bedoelde ik ook te zeggen.
En dat heb ik ook ondervonden.
Onlangs zei iemand hier op Urk, een heel aardige buurman die naar een Chr.Ger. kerk gaat meen ik, mag ik jullie iets vragen want jullie zien er zo normaal uit en doen ook zo gewoon met alles mee en toen kwam hij met zijn vraag. Natuurlijk gaf ik antwoord maar omdat het buiten koud was zei ik, als u nog meer of uitgebreider wat wilt weten kunt u altijd bij ons aanbellen dan praten we verder.
Dat zijn dan de momenten dat je iets ervan kwijt kunt en met kerkmensen is dat niet zo moeilijk want je spreekt toch dezelfde taal en je proeft de liefde voor Gods Woord.
Ongelovigen doen het meestal af met een keurig woordje over respect, maar ze bedoelen 'val mij er niet mee lastig', ik ben ervan overtuigd dat iedereen hier in ons land wel eens met het evangelie in aanraking is geweest.


Overigens die heilige ten spijt :wink: vind ik dat je evangeliseren juist niet met woorden moet doen, maar met HET WOORD! :wink:

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor 1a2b3c » 22 apr 2012 10:48

Wilsophie schreef:Er zijn miljoenen mensen die door God heilig zijn verklaard dus ik begrijp dat je dat niet meer weet.

=D>
Wilsophie schreef:Dat zijn dan de momenten dat je iets ervan kwijt kunt en met kerkmensen is dat niet zo moeilijk want je spreekt toch dezelfde taal en je proeft de liefde voor Gods Woord.

Dat zal gelukkig best voorkomen, en ik hoop veel! Maar vaak valt dat ook héééééél erg tegen hoor.
Ga maar eens over het evangelie praten met iemand die opgevoed is met de leer waar het evangelie onder de beheersing van de uitverkiezing staat, of waar het voorwaardelijk gepreekt wordt.
Mensen die elke zondag in de kerk horen dat de mens dood is, niets kan, niets wil ...enz. Dat alles een eenzijdig werk van God is waar ze maar veel om moeten vragen.
Die bekeerd moeten WORDEN ipv dat zij zich behoren te bekeren, die om geloof moeten bidden ipv het bevel tot geloof.
Het lijkt er niet op dat je dezelfde taal spreekt, integendeel. Aan mensen die nergens aan doen kun je vaak nog meer kwijt.
Een heiden 'bekeren' is een christelijk werk, maar een christen (kerkmens) 'bekeren' is een heidens werk. Ik ervaar die uitspraak zo vaak als waar.
Wilsophie schreef:Ongelovigen doen het meestal af met een keurig woordje over respect, maar ze bedoelen 'val mij er niet mee lastig', ik ben ervan overtuigd dat iedereen hier in ons land wel eens met het evangelie in aanraking is geweest.

Ik niet! Ik geloof wel dat iedereen in Nederland weet dat er kerkmensen zijn die in God geloven, maar wat het evangelie inhoudt????

Faramir

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor Faramir » 22 apr 2012 11:00

Wilsophie schreef:Er zijn miljoenen mensen die door God heilig zijn verklaard dus ik begrijp dat je dat niet meer weet.

Dat klopt, van enkelen weten we echter de naam. De naam van deze bewuste heilige ben ik kwijt.
Edit: opgezocht. Fransiscus van Assisi: „Verkondig het Evangelie, desnoods met woorden.”
Maar ik ben het met je eens, voorleven in bepaalde zaken levert soms ook vragen op en dan kun je vertellen waarom je dingen nalaat of juist doet en dat bedoelde ik ook te zeggen.
En dat heb ik ook ondervonden.

Mooi.
Ongelovigen doen het meestal af met een keurig woordje over respect, maar ze bedoelen 'val mij er niet mee lastig', ik ben ervan overtuigd dat iedereen hier in ons land wel eens met het evangelie in aanraking is geweest.

Ik weet wel zeker dat niet een ieder met het evangelie in aanraking is geweest, laat staan er door geraakt te zijn.
Overigens die heilige ten spijt :wink: vind ik dat je evangeliseren juist niet met woorden moet doen, maar met HET WOORD! :wink:

Dan zul je de drempel voor veruit de meeste mensen al te hoog maken. Eerst melk, dan vast voedsel.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor Wilsophie » 22 apr 2012 11:32

Om even daarop te reageren merk ik dat veel christenen denken dat evangelie een boodschap is om te vertellen dat de wereld schuldig staat tegenover God en als men niet gelooft komt men in de hel.
Lekkere blije boodschap is dat.
Dan toch maar evangeliseren onder Christenen om via Gods Woord te vertellen dat verzoening van zonden niet hetzelfde is als verzoening met God.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten