Trouwen & belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor meribel » 12 apr 2012 22:14

@Anne,

voor de duidelijkheid; in de gkv mag je in principe niet trouwen als je geen belijdenis heb gedaan...uitzonderingen ter beoordeling aan de kerkenraard daargelaten.


Maar als je trouwt in de kerk is dat ook niet niets...dan doe je een belofte ook aan God. Als je nog niet belijdenis hebt gedaan of niet wilt, is het ook goed om je af te vragen waarom eigenlijk dat nog niet.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor mw » 12 apr 2012 22:38

@Anne: dit bericht is absoluut niet bedoeld om je aan te vallen ofzo, maar meer omdat ik hoop dat je er over gaat denken.

Anne1040 schreef:Ja zeker we gaan elke zondag naar de kerk & regelmatig naar chatechisatie

Dit is jou antwoord op de vraag of je gelooft. Kerkgang en naar de catechisatie gaan is geen bewijs dat je gelooft. Waarom ga je naar de kerk, waarom ga je daar de catechisatie? Waarschijnlijk doe je het al jaren!? De vraag was of je gelooft! Geloof je werkelijk dat Christus voor jou gestorven & opgestaan is?

maar nu komt dat huis op ons pad en willen we trouwen, dus willen we ook ons geloof belijden.

Omdat er een huis op je pad komt en je wilt trouwen, wil je ook je geloof belijden? Dus: als dat huis er niet zou zijn, en je niet zou gaan trouwen dan zou je ook je geloof niet belijden?

Ik krijg hier eerlijk gezegd een beetje de kriebels van. Net alsof je een lijstje aan het afwerken bent. Huis, dus trouwen, dus belijdenis doen. Bedenk waarvan je belijdenis doet!

Daarnaast vind ik het afleggen van de openbare belijdenis niet in een trouwdienst thuis horen. Geloofsbelijdenis vind ik een 'gemeente zaak' waarbij de familie van harte is uitgenodigd. Trouwen vind ik een 'familie zaak' waarbij de gemeente van harte is uitgenodigd. Daarnaast is belijden wat je gelooft iets anders dan een zegen over je huwelijk vragen, dus voor mij niet in dezelfde dienst!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor meribel » 12 apr 2012 23:12

@mw, dat eerste ben ik met je eens.
Dat tweede niet. ( vanaf dat gedeelte dat je trouwen en belijdenis niet samen doet )

Maar dat zal je niet verbazen aangezienwij het op die manier gedaan hebben.
Het was overigens een voorstel van onze ds om het in de trouwdienst te laten plaatsvinden. ( wij wisten niet dat dat mocht dus hadden het een maand eerder gepland )
We zagen de symboliek en vonden het juist heel mooi.

Ik vind overigens zowel trouwen als belijdenis doen een familiezaak. En de gemeente zijn toch je broeders en zusters=familie. En familie die toevallig niet lid is van de kerk is net zo welkom natuurlijk.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor Teus » 13 apr 2012 10:20

Tja, in de loop der tijd maken we zelf regeltjes en weten op een gegeven moment niet meer hoe het moet en wat wel en niet mag en kan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor Marloes1g » 13 apr 2012 11:23

@MW Bij ons is het zo dat je niet in de kerk mag trouwen, evt. kinderen laten dopen zonder belijdenis.
Je kunt (nog) niet belijden, dat de Heere Jezus voor jou persoonlijk is gestorven en opgewekt maar je wilt wel Gods zegen over je huwelijk vragen in een openbare kerkdienst.
Wat te doen dan?
Zaligmakend geloof kun je ook niet opdringen of aanpraten toch?

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor mw » 13 apr 2012 12:30

@Teus: dat 1 persoon hier een vraag over stelt, wil niet zeggen dat 'we' niet meer weten hoe het moet.

@Meribel: begrijp me goed, ieder moet doen wat hij/zij bijbels en het beste vindt. ik vind echter dat 'toetreding tot de gemeente' (en dat doe je wanneer je belijdenis aflegt) echt een gemeentezaak. Immers daar wordt je een onderdeel van. Een zegen vragen over je huwelijk vind ik een persoonlijke zaak, waarbij uiteraard familie en gemeente ook bij betrokken zijn. Maar je huwelijk heeft verder geen gevolgen voor je plek in de gemeente lijkt me. En uiteraard zijn je broeders En zusters ook familie, maar hier wilde ik wel even het onderscheid houden;)

@Marloes:ook bij ons is het zo dat je je kinderen niet mag laten dopen als je nog geen belijdenis hebt afgelegd. Dat vind ik ook vrij logisch.
inzake trouwen is het bij ons niet zo, en daarin kan ik de gkv ook niet echt begrijpen. Wie nog niet kan zeggen dat Christus voor zijn/haar zonden gestorven is heeft de zegen vd Heere niet nodig, of mag die niet ontvangen? Of zou die niet kunnen begeren? Of wat als 1 vd 2 nog geen belijdenis af kan leggen?
Een waar zaligmakend geloof is idd niet af te dwingen en dat moeten we ook niet willen. Echter moeten we dat ook niet als voorwaarde willen stellen voor iets wat onze God van harte wil geven aan iedereen die er om vraagt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor schelpje3 » 13 apr 2012 13:18

Wanneer je niet in de kerk mag trouwen als je geen belijdenis hebt afgelegd, "dwing" je dus om mensen dit te laten doen. Of dat ze niet trouwen. Niet iedereen is er op dezelfde leeftijd aan toe!
De keuze om belijdend lid te willen worden, moet vanuit jezelf komen en niet omdat een kerkorde dit voorschrijft. Meestal zal het wel zo zijn, want je ziet vaak jonge, nog alleenstaande mensen of een verloofd stelletje vooraan staan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor schelpje3 » 13 apr 2012 13:19

Teus schreef:Tja, in de loop der tijd maken we zelf regeltjes en weten op een gegeven moment niet meer hoe het moet en wat wel en niet mag en kan.

Goede zaak toch, regels? Die heb je nl. overal, om chaos en wanorde te voorkomen!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor meribel » 13 apr 2012 18:54

mw schreef:@Meribel: begrijp me goed, ieder moet doen wat hij/zij bijbels en het beste vindt. ik vind echter dat 'toetreding tot de gemeente' (en dat doe je wanneer je belijdenis aflegt) echt een gemeentezaak. Immers daar wordt je een onderdeel van. Een zegen vragen over je huwelijk vind ik een persoonlijke zaak, waarbij uiteraard familie en gemeente ook bij betrokken zijn. Maar je huwelijk heeft verder geen gevolgen voor je plek in de gemeente lijkt me. En uiteraard zijn je broeders En zusters ook familie, maar hier wilde ik wel even het onderscheid houden;)




maar waarom zou het niet in dezelfde dienst kunnen plaatsvinden dan?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor meribel » 13 apr 2012 18:56

ow wat grappig, ik zie het nu ook als vraag staan in de vragenrubriek.

maar de ds die antwoord is natuurlijk duidelijk een vrijgemaakte , hij vindt hetzelfde als mijn dominee toen. :-D

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor mw » 13 apr 2012 19:15

meribel schreef:maar waarom zou het niet in dezelfde dienst kunnen plaatsvinden dan?

Niet kunnen wil ik niet zeggen, maar ik vind beide een ander iets. Daarnaast is bij een trouwdienst de gemeente doorgaans niet aanwezig, dus dan ook geen getuige vd belijdenis, wat m.i. Wel zo hoort te zijn.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor meribel » 13 apr 2012 21:47

ja misschien is dat in de vrijgemaakte wereld ook anders. Een trouwdienst doordeweeks is in principe altijd om 19:00 zodat de gemeente er bij kan zijn, je ziet dat overigens ook duidelijk in het antwoord van de dominee terugkmoen.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor mw » 13 apr 2012 23:29

Ligt verder natuurlijk ook aan de gemeente zelf. Als ik naar alle trouwdiensten in de gemeente zou gaan, dan heb ik er zo'n 30 per jaar. :wink:


Maar wat vooral bij mij het bezwaar maakt is de volgorde en het verplichte karakter ervan. Daarnaast heb ik moeite met de vanzelfsprekenheid die de topicstarter lijkt weer te geven.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor meribel » 13 apr 2012 23:51

ehh...ja dat zijn wel heel veel feestjes. In zulke grote gemeentes heb ik nooit gezeten maar ik woon dan ook in de randstad. Hier is het echt wel bijzonder als er weer eens een bruiloft is. Misschien 1 of 2 per jaar en dan ook gerust een aantal jaar weer niet.

De volgorde...dat is inderdaad echt een vrijgemaakt ding. Ik was verbaasd dat het in andere kerken niet bestond ( toen ik daar achter kwam dan ) maar voor mij persoonlijk is het altijd ( komt natuurlijk door opvoeding ) heel logisch geweest dat als je gaat trouwen je al belijdenis hebt gedaan.

Ik las hier weleens van iemand een bericht dat een vrouw of man zoeken ondergeschikt is aan God zoeken. Dus het is misschien ook een kwestie van prioriteiten om het zo maar te zeggen.

Betreft de vanzelfsprekendheid bij de topicstarter..dat komt inderdaad zo een beetje over. Laten we maar uitgaan van het positieve.

Ik zie overigens bij mij zelf in de kerk heel weinig mensen die perse gauw even belijdenis doen omdat ze gaan trouwen. Ook ken ik mensen die zijn getrouwd maar nog geen belijdenis hebben gedaan. het is geen wet van meden en perzen, het is kerkordelijk gebruikelijk maar een kerkenraad kan natuurlijk altijd andere afwegingen maken.

Wat ik wel zie in de kerk is mensen die belijdenis doen omdat het nu eenmaal zo hoort ( als ze het rijtje cat en daarna belijdenis cat hebben afgemaakt ) ..en daar maak ik me wel zorgen om.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Trouwen & belijdenis doen

Berichtdoor Marloes1g » 13 apr 2012 23:59

Ik zie het bezwaar niet. Ik zou als ouder dankbaar zijn als mijn kind belijdenis wil doen en Gods zegen over het huwelijk wil vragen in de kerk.
Het kan ook heel anders gaan met je kinderen en daar zou ik moeite en verdriet mee hebben.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten