Dochters en (bescheiden) make up gebruik

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BigSmile
Mineur
Mineur

Dochters en (bescheiden) make up gebruik

Berichtdoor BigSmile » 02 apr 2012 16:54

Bij de vragen van Refoweb lees ik een vraag van een bezorgde moeder of zij grenzen mag stellen aan make up gebruik van haar dochter. Haar dochter zit op een Vrijgemaakte basisschool waar felgekleurde make up geen issue is.
Bij de reacties lees ik (tot mijn verbazing) veelal dat God de felle kleuren ook heeft gemaakt, dat je er niet te moeilijk over moet doen etc.
Ik heb zelf 2 dochters. Ook zij vinden tutten leuk, maar ik stimuleer het nog niet (zitten ook op basisschool). Wij zijn ook vrijgemaakt, maar ik kom uit de Gereformeerde Gemeente. Zelf draag ik nooit make up, simpelweg om de reden dat ik mezelf zonder make up mooier vind. Maar ook bij mij thuis worden deze vragen gesteld en ook ik ben hier terughoudend in, al ben ik wel in gesprek hierover. Ik vind het dus wel een interessante vraag. Want volgens mij is het toch wat kort door de bocht om te zeggen dat je niet moeilijk moet doen.
Want waarom dragen de vrouwen/meisjes in de Gereformeerde Gezindte dan niet gewoon allemaal rode nagels en rode lippenstift? Waarom niet gewoon met paarsgelakte teennagels in open sandalen naar de kerk? Beetje overdreven opgesteld misschien, maar het gaat om het idee. Daar moet een reden voor zijn. Iemand in de reacties noemde de eenvoud en soberheid van Calvijn. Kan het daarmee te maken hebben?
Mag je als ouders echt geen grenzen stellen aan make up gebruik?? Of zijn we daar misschien bang voor geworden?
Ik ben benieuwd hoe de moeders hier met hun dochters mee omgaan en wat voor (Bijbelse) redenen zij daarvoor hebben.
Laatst gewijzigd door BigSmile op 02 apr 2012 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Dochters en (bescheiden) make up gebruik

Berichtdoor meribel » 02 apr 2012 17:42

ja goede vraag...waarom eigenlijk niet?
Is dat bijbels of is dat meer een cultuurtje wat is ontstaan in de loop der tijd?

Zelf ben ik vrijg. dus je begrijpt, gewoon gekleurde nagellak in sandalen waar mee naar de kerk wordt gegaan.
Ik zou niet weten waarom niet eigenlijk, mijn moeder liet me daar ook altijd volkomen vrij in . Ik mocht geen drugs gebruiken enzo, maar wel make-up. Als ik wilde ook haar make-up.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 02 apr 2012 23:07

Mooie vraag, ik was o.a. één van die had gereageerd
Volgens mij gaat het niet om het punt dat ouders geen grenzen mogen stellen,
het mag overduidelijk zijn dat dit zinvol is, daar ben je ouder voor toch?
Maar volgens mij gaat het hier niet zozeer om,
meer over de waaromvraag die hierachter schuil gaat

Persoonlijk denk ik gewoon dat het te maken heeft met kleur en smaak
en dat dit bots met de geachte als van soberheid en ingetogenheid
waarom geen blauw pak als ouderling maar een zwart pak?

Ik ben geen moeder maar een vader en kan me zo bedenken dat soberheid totaal niets met kleur en versiering te maken heeft. Het zegt meer iets over de eigen beleving en status hoe iemand zich wil gedragen

maar ik denk dat door inzicht en bewustwording over God en Zijn genade door Jezus Christus
Veel heilige huisjes, eigen wetjes tot aan de zwarte pakken

als sneeuw voor de zon zullen verdwijnen....

@meribel, je geeft dan ook een duidelijke blijk hiervan in je antwoord
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 02 apr 2012 23:47

BigSmile schreef:Bij de vragen van Refoweb lees ik een vraag van een bezorgde moeder of zij grenzen mag stellen aan make up gebruik van haar dochter. Haar dochter zit op een Vrijgemaakte basisschool waar felgekleurde make up geen issue is.
Bij de reacties lees ik (tot mijn verbazing) veelal dat God de felle kleuren ook heeft gemaakt, dat je er niet te moeilijk over moet doen etc.
Ik heb zelf 2 dochters. Ook zij vinden tutten leuk, maar ik stimuleer het nog niet (zitten ook op basisschool). Wij zijn ook vrijgemaakt, maar ik kom uit de Gereformeerde Gemeente. Zelf draag ik nooit make up, simpelweg om de reden dat ik mezelf zonder make up mooier vind. Maar ook bij mij thuis worden deze vragen gesteld en ook ik ben hier terughoudend in, al ben ik wel in gesprek hierover. Ik vind het dus wel een interessante vraag. Want volgens mij is het toch wat kort door de bocht om te zeggen dat je niet moeilijk moet doen.
Want waarom dragen de vrouwen/meisjes in de Gereformeerde Gezindte dan niet gewoon allemaal rode nagels en rode lippenstift? Waarom niet gewoon met paarsgelakte teennagels in open sandalen naar de kerk? Beetje overdreven opgesteld misschien, maar het gaat om het idee. Daar moet een reden voor zijn. Iemand in de reacties noemde de eenvoud en soberheid van Calvijn. Kan het daarmee te maken hebben?
Mag je als ouders echt geen grenzen stellen aan make up gebruik?? Of zijn we daar misschien bang voor geworden?
Ik ben benieuwd hoe de moeders hier met hun dochters mee omgaan en wat voor (Bijbelse) redenen zij daarvoor hebben.

jammer dat je Calvijn noemt (traditie) en niet de bijbel (bron)
De Schrift leert dat je je bescheiden en eerbaar moet kleden, en nooit met het doel of gevolg tot begeerte , en zeker niet naar de kerk, lijkt me.
Maar goed, de traditie zegt ook hoedje, en de bijbel zegt sluier/bedekking. We weten het toch altijd weer beter, niet?
Somebody up there likes you

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 apr 2012 10:38

Ik ben dan wel geen vrouw maar kijk er wel tegenaan. Ik denk dat je jonge meiden moet laten experimenteren en er niet te veel normen op moet toepassen. Het is onschuldig en zeker niet in strijd met enig gebod in de Bijbel. Het is absolute bijzaak. God kijkt het hart aan. Als je de vrouwen uit de Bijbel zou tegenkomen zou je waarschijnlijk schrikken van al de verf. Oosterse vrouwen kunnen er wat van. Kijk maar eens goed naar de kohlgerande ogen achter de boerka.
In reformatorische kerken is men doorgaans veel te veel bezig met uiterlijkheden. De preken staan bol van normeringen en veroordelingen. Het is meer Wet dan Geest. Let maar eens op waar het over gaat in de gesprekken thuis. Over de hoofdzaak: 'God is Liefde en wij zijn vrijgekocht' hoor je maar bitter weinig. In zo'n klimaat durf je toch niets meer? Vandaar dat de meeste vrouwen maar toegeven en geen make-up dragen. Eigenlijk hetzelfde als met de hoofddoek in Islamkringen. Volgens de Bijbel mag er gelukkig veel. Er staat niet voor niets de goede en praktische raad om alles te onderzoeken en het goede te behouden. Je moet doen waar je je fijn bij voelt en de mensen in de gemeente die dat anders zien moeten een beetje toleranter worden en de Hoofdzaak niet uit het oog verliezen.
We leven in het jaar onzes Heren 2012. De christelijke kerk wordt steeds marginaler en wij houden ons bezig met intern geneuzel en bijzaken. Dàt houdt mij nou bezig!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 apr 2012 12:40

@hubert,
ik ben het ergens wel met je eens hoor, maar ik lees dat je in dezelfde valkuil trapt. Alhoewel zo komt het een beetje over.

Bijv. de zin;

Je moet doen waar je je fijn bij voelt en de mensen in de gemeente die dat anders zien moeten een beetje toleranter worden

vooral dat moeten....hmm..ik denk niemand moet wat.
Dus je 'moet' ook niet toleranter worden.

Paulus schrijft dat je juist iedereen in zijn waarde over zaken moet laten.

uit romeinen 14:
1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard.

dus..aanvaard ook mensen die uit overtuiging geen make-up gebruiken lijkt mij. Die overtuiging hoef je niet te bestrijden, het is per slot van rekening een ontzettende bijzaak.

( zowiezo het woordje 'moeten ' vind ik altijd zo weinig christelijk , er is geen moeten meer vlgs mij )

( maar kan me voorstellen dat je het hier scherper neerzet dan dat je het in real-life zou zeggen hoor )

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 apr 2012 12:49

Ik heb het verhaal van die moeder ook gelezen en kreeg er kromme tenen van, nu had ik die al dus dat is niet zo indrukwekkend verschijnsel, er is al een topic over make-up, dus ik ga er niet teveel op in, temeer omdat ik het een vraag vond van die moeder waar net als bij meneer Geaart over zijn zoon veel meer achter steekt dan de oppervlakkige forumlezer durft of kan vermoeden.

Als je een goede band met je kinderen hebt, zoon of dochters maakt helemaal niet uit en je leeft ze voor in alle aspecten van het leven, dan zullen ze begrijpen waarom je iets doet en met welk doel.
Elke puber leeft met vragen en domweg iets verbieden "omdat ik het zeg", is geen argument.

Eerzame kledij....tja... ik heb wel eens achter dames gezeten in een bijeenkomst die de kerk niet gewend waren maar uit nieuwsgierigheid kwamen luisteren. Ze zagen er danook luchtig gekleed uit, want het was een dienst op een camping en erg warm.
Moet ik ze dan wegsturen? En met welk recht doe ik dat?

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 03 apr 2012 13:10

ik kom zelf ook uit refokringen en dochter zit op een vrijgemaakte school, ik merk wel dat het speelt persoonlijk heb ik er geen problemen mee, mijn moeder maakte zich ook op, ik niet, ik houd er niet van.
ik probeer mijn dochter wel bij te brengen, dat je je ook smaakvol op kan maken.
ik vindt dat een kind moet kunnen expirementeren, ik bedoel als het bij make-up blijft mag je in je handen klappen denk ik.
ik weet dat bijbel over soms afkeurend over uiterlijkheden spreekt, maar altijd in de zin van als het belangerijker is dan God, in heel veel refo kringen, doen ze dan wel geen make-up op, maar zijn ze ooo zo druk met uiterlijkheden.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 apr 2012 13:31

Ik ben zelf cgk en mijn dochter is pas 2 dus het speelt op dit moment niet. Ik maak mij vrijwel dagelijks op en gezien de interesse van dochterlief verwacht ik dat zij dat ook wil gaan doen later. Persoonlijk vind ik de lagere school nog te vroeg om te beginnen met opmaken. Als zij op de middelbare school ermee wil beginnen ( dan is ze ook nog maar 12!) dan vind ik dat geen probleem.

Ik zal haar net zoals Gempa wel willen bijbrengen dat het smaakvol kan. Ik weet dat over smaak te twisten valt, maar met smaakvol bedoel ik niet ordinair. Ik snap het punt niet waarom er moeilijk wordt gedaan over make up. Jezelf verzorgen mag volgens mij wel. Ik verbaas mij er juist over dat veel vrouwen ( niet alleen refovrouwen) totaal onverzorgd de weg op gaan. Met nat haar, onverzorgde hakken bij open schoenen, ongeschoren benen onder een jurk etc.Maar goed dat is een ander verhaal.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 apr 2012 14:44

Wilsophie schreef:Ik heb het verhaal van die moeder ook gelezen en kreeg er kromme tenen van, nu had ik die al dus dat is niet zo indrukwekkend verschijnsel, er is al een topic over make-up, dus ik ga er niet teveel op in, temeer omdat ik het een vraag vond van die moeder waar net als bij meneer Geaart over zijn zoon veel meer achter steekt dan de oppervlakkige forumlezer durft of kan vermoeden.

Als je een goede band met je kinderen hebt, zoon of dochters maakt helemaal niet uit en je leeft ze voor in alle aspecten van het leven, dan zullen ze begrijpen waarom je iets doet en met welk doel.
Elke puber leeft met vragen en domweg iets verbieden "omdat ik het zeg", is geen argument.

Eerzame kledij....tja... ik heb wel eens achter dames gezeten in een bijeenkomst die de kerk niet gewend waren maar uit nieuwsgierigheid kwamen luisteren. Ze zagen er danook luchtig gekleed uit, want het was een dienst op een camping en erg warm.
Moet ik ze dan wegsturen? En met welk recht doe ik dat?

Hoezo wegsturen? Was je de baas van die camping dan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 apr 2012 14:53

ik probeer mijn dochter wel bij te brengen, dat je je ook smaakvol op kan maken.
Smaakvol is ook weer een relatief begip, en dat was bij die mevrouw waar het over gaat niet de issue.
Smaakvol opmaken of lelijk opmaken of te veel of te kleurrijk is niet aan de orde.
Opmaken is opmaken en ik neem aan dat in bepaalde kringen men dit een correctie vindt op Gods volmaakte schepping.
Ik vermoed dat daar de crux ligt.

@ Schelpje op jou tendendieuze vraag ga ik niet in, omdat het niet relevant is.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 03 apr 2012 15:15

Leuk om alle reacties te lezen. En tòch ben ik juist benieuwd naar ouders die wel bepaalde grenzen stellen in het gebruik van make up. Of doen jullie dat ook?

Als ik naar mijzelf kijk: mijn dochters mogen later ook echt wel wat make up gebruiken. Op de basisschool niet. Maar ik kies er toch voor om hen bij te brengen bescheiden make up te gebruiken. Gewoon gematigd zeg maar.

En ik vind het jammer dat er steeds gezegd wordt dat mensen zich niet druk moeten maken over dit soort dingen. Ik zie het gewoon als een praktisch iets in de opvoeding en daar mag je je wel degelijk mee bezig houden. Het is zeker niet het belangrijkste, helemaal mee eens.

Maar het is net als kledingkeuze. Ik wil dat mijn dochters er fatsoenlijk bij lopen. Dat hoort toch ook bij de opvoeding?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 apr 2012 15:42

BigSmile schreef:Leuk om alle reacties te lezen. En tòch ben ik juist benieuwd naar ouders die wel bepaalde grenzen stellen in het gebruik van make up. Of doen jullie dat ook?

Als ik naar mijzelf kijk: mijn dochters mogen later ook echt wel wat make up gebruiken. Op de basisschool niet. Maar ik kies er toch voor om hen bij te brengen bescheiden make up te gebruiken. Gewoon gematigd zeg maar.

En ik vind het jammer dat er steeds gezegd wordt dat mensen zich niet druk moeten maken over dit soort dingen. Ik zie het gewoon als een praktisch iets in de opvoeding en daar mag je je wel degelijk mee bezig houden. Het is zeker niet het belangrijkste, helemaal mee eens.

Maar het is net als kledingkeuze. Ik wil dat mijn dochters er fatsoenlijk bij lopen. Dat hoort toch ook bij de opvoeding?

Jazeker. Gelukkig heb ik het getroffen. Er is hier eigenlijk nooit strijd om kleding e.d. Ook niet met de jongens. Mijn zoons zijn zelfs behoorlijk behoudend.
Ik was zelf heel wat opstandiger in mijn "wilde jaren". Maar er is zoveel leuke kleding voor die meiden. Heel wat leuker dan toen ik zo jong was.
En wat noem je bescheiden make up? Likje mascara, wat lipgloss, rouge?

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 03 apr 2012 15:48

Ja precies! En wat oogschaduw en nagellak betreft: ook bescheiden. Geen opzichtige knalkleuren bijvoorbeeld.

Ik bedacht me dat al de moeders uit de reformatorische kringen daar vast een bedoeling mee hebben. Ik ben er van overtuigd dat het uit liefde is zoals zij hun meiden opvoeden. En daarom ben ik benieuwd naar hun beweegredenen.

Net als in kleding: mijn dochters mogen van mij geen strapless tops, ultra korte broekjes, rokjes etc. Er zijn genoeg leuke kleren te vinden.

Dus ja, ik geloof dat we daarin toch een soort van opdracht hebben als christen. Ook in je uiterlijk laat je zien wie je bent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 apr 2012 15:58

BigSmile schreef:Ja precies! En wat oogschaduw en nagellak betreft: ook bescheiden. Geen opzichtige knalkleuren bijvoorbeeld.

Ik bedacht me dat al de moeders uit de reformatorische kringen daar vast een bedoeling mee hebben. Ik ben er van overtuigd dat het uit liefde is zoals zij hun meiden opvoeden. En daarom ben ik benieuwd naar hun beweegredenen.

Net als in kleding: mijn dochters mogen van mij geen strapless tops, ultra korte broekjes, rokjes etc. Er zijn genoeg leuke kleren te vinden.

Dus ja, ik geloof dat we daarin toch een soort van opdracht hebben als christen. Ook in je uiterlijk laat je zien wie je bent.

Nu ben ik voor jonge meiden best wel ruimdenkend. Maar sommige kledingstukken kunnen echt niet! Je ziet tamelijk dikke meisjes met zo'n superkort shortje, geen gezicht.
Of meisjes met een superkort rokje op de fiets, ze weten amper hoe ze hun benen moeten bewegen.
Je moet als vrouw, jong of wat ouder, toch ook opletten wat je nu wel of niet flatteert.
En je hebt het over de kleur nagellak. Ik zag bij de drogist knalblauw en knalgroen :shock:
Lijkt me niet gezond er uit zien, blauwe nagels. :-& Ik sloeg laatst op mijn vinger, had ik er ook eentje.

Terug naar “Archief”