Bij de vragen van Refoweb lees ik een vraag van een bezorgde moeder of zij grenzen mag stellen aan make up gebruik van haar dochter. Haar dochter zit op een Vrijgemaakte basisschool waar felgekleurde make up geen issue is.
Bij de reacties lees ik (tot mijn verbazing) veelal dat God de felle kleuren ook heeft gemaakt, dat je er niet te moeilijk over moet doen etc.
Ik heb zelf 2 dochters. Ook zij vinden tutten leuk, maar ik stimuleer het nog niet (zitten ook op basisschool). Wij zijn ook vrijgemaakt, maar ik kom uit de Gereformeerde Gemeente. Zelf draag ik nooit make up, simpelweg om de reden dat ik mezelf zonder make up mooier vind. Maar ook bij mij thuis worden deze vragen gesteld en ook ik ben hier terughoudend in, al ben ik wel in gesprek hierover. Ik vind het dus wel een interessante vraag. Want volgens mij is het toch wat kort door de bocht om te zeggen dat je niet moeilijk moet doen.
Want waarom dragen de vrouwen/meisjes in de Gereformeerde Gezindte dan niet gewoon allemaal rode nagels en rode lippenstift? Waarom niet gewoon met paarsgelakte teennagels in open sandalen naar de kerk? Beetje overdreven opgesteld misschien, maar het gaat om het idee. Daar moet een reden voor zijn. Iemand in de reacties noemde de eenvoud en soberheid van Calvijn. Kan het daarmee te maken hebben?
Mag je als ouders echt geen grenzen stellen aan make up gebruik?? Of zijn we daar misschien bang voor geworden?
Ik ben benieuwd hoe de moeders hier met hun dochters mee omgaan en wat voor (Bijbelse) redenen zij daarvoor hebben.