Technische klusjes in en om het huis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor LeChat » 09 mar 2012 11:07

De credits voor dit topic zijn eigenlijk voor coupe soleil, die in het subforum Psychologie & Gezondheid in het topic Mannen & Koken zich afvroeg wat het volgende onderwerp zou zijn 'Vrouwen en kleppen stellen'.
Dat maakte mij eigenlijk wel nieuwsgierig naar de vraag hoe de RW-ers de 'technische taken' verdeeld hebben. Traditioneel of juist helemaal anders? Of huur je overal iemand voor in?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor LeChat » 09 mar 2012 11:11

Om zelf dan maar het spits af te bijten:

Toen ik nog niet getrouwd was, deed ik vrijwel alles zelf, tot in mijn eentje een Ikea-kast in elkaar zetten aan toe. Ik merk wel dat ik het nu wel makkelijk vind om zaken 'af te schuiven' die fysiek wat zwaarder zijn :oops:.
Komt het echt op technisch inzicht aan, dan ben ik er wel weer bij... mijn man heeft van zijn vader op dat gebied niet zoveel kunnen leren, terwijl mijn pa juist timmerman is geweest en ik vroeger veel klusjes met hem samen deed.
En als het echt lastig wordt, halen we mijn vader er dus bij. Zoals toen een op maat gemaakte/te maken linnenkast moest worden geplaatst in ons jaren'20-huis, waarvan de muren en plafonds niet zo recht zijn als je zou willen :)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor Haai » 09 mar 2012 11:16

Hier is dat wel ongeveer 50/50 denk ik. We klussen hier best wat af in huis, en ik ben sowieso degene die bedenkt hoe het moet. Manlief doet de zware dingen en ik doe altijd al het schilderwerk. De rest van de klussen doen we samen. We besteden bijna niets uit, we hebben hier alleen de meterkast laten vervangen en CV aan laten leggen. Op het moment zijn we bezig een aantal koven rond leidingen te maken die aangelegd waren tbv de CV, dat doen we lekker samen (manlief vergeet nog weleens de rolmaat en waterpas goed te gebruiken, dus ik houd het liever een beetje in de gaten voordat alles schots en scheef is ;))

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor nita » 09 mar 2012 11:18

eigenlijk doen we heel veel samen, van kasten in elkaar zetten, gordijnen ophangen, behangen, vloer leggen. maar net als le chat doet hij wel de zwaardere dingen vooral in de tuin, tegels sjouwen, paadje aanleggen e.d
verder maak ik altijd een lijstje als er iets moet gebeuren, en dan doet hij wel dingen ophangen, maar dat is meer omdat het zijn gereedschap is, en hij altijd vind dat hij dat beter kan doen :lol:

al hebben wij konijnen, die we aan elkaar hebben laten wennen, het tussenstuk weggehaald en hij was weg gegaan, toen ging het fout, en heb ik hem zelf terug geschroefd met zijn schroefmachine, toen hij terugkwam heeft ie het van alle kanten bekeken, want hij stond versteld :-oo (dus ik kan het wel, maar ik vind het een mannenklus)

uiteindelijk verzin ik alles, en voert hij het uit, als het niet lukt, dan wordt mn schoonvader erbij geroepen die timmerman is..

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor MissF » 09 mar 2012 11:20

Ik deed alles zelf, op mijn kamer toen ik nog bij mijn ouders woonde. gaten boren, spijkers in de muur slaan, kasten in elkaar zetten etc.
Nu heb ik een man die dit als hobby heeft, en het niet leuk vind als ik het allemaal voor zijn neus wegkaap. Dus doet hij het. behalve als ik perse op dat moment iets gedaan wil hebben en hij is er niet. Zoals kasten en bedden in elkaar zetten. Dat doe ik gewoon zelf. Verder doet hij alles. We hebben alleen voor het stucen iemand ingehuurd en voor de CV ketel plaatsen. Binnenkort komen er mensen om het dak te vervangen, daar heeft hij gewoon geen tijd voor.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor LauraC » 09 mar 2012 12:27

Ik kan in principe hetzelfde als mijn man ;) en als iets moet gebeuren dan doe ik het ook gewoon. Even op internet/boek nalezen hoe het moet en gaan met die banaan. Al merk ik wel dat mijn man de voorkeur heeft voor echte 'mannendingen' en ik de wat decoratievere zaakjes.

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor -Judith- » 09 mar 2012 12:38

Toen we aan het verbouwen waren heeft de buurvrouw hier vaak versteld gestaan van wat ik deed :lol: alles watk enigzins zag zitten deed ik, tot een tegelvloer eruit halen met een grote boormachine 8-[
Mijn husband is de hele week van huis, en als er iets moet gebeuren dan doe ik dat ook wel, ik denk dat onze 'taakverdeling' ongeveer hetzelfde is als bij Laura ;-)

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor LeChat » 09 mar 2012 12:39

Doe je ook elektrische dingen zelf, Laura? Dat vind ik namelijk het engst eigenlijk...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor LauraC » 09 mar 2012 12:43

LeChat schreef:Doe je ook elektrische dingen zelf, Laura? Dat vind ik namelijk het engst eigenlijk...

Als het moet gebeuren dan moet het ;) Als manlief 3 maanden van huis is en er is iets aan de hand, dan kan ik niet 3 maanden lang zitten kniezen totdat het gemaakt gaat worden :) Ik zorg overigens dan wel dat Michael slaapt of weg is ;)

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor LeChat » 09 mar 2012 12:58

Ik neem aan dat er ook aan d'n overkant wel elektriciens zijn? :wink: :wink: Daar zou ik dan voor kiezen ipv 3 maanden wachten geloof ik. Maar super dat je het zelf doet/durft!!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Africa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 dec 2010 17:32
Locatie: Somewhere

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor Africa » 09 mar 2012 14:15

Ik vind het heerlijk om te klussen, te verven of dingen in elkaar te zetten. :)
Mij zie je niet met de armen over elkaar zitten. ;)
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor schelpje3 » 09 mar 2012 15:45

Grappig topic :D Ik doe ook heel veel zelf. We hadden ooit een abonnement op een DoehetZelf blad, daar stond veel in, als ik mijn man iets zie doen met elektriciteit, kijk ik mee en probeer het later zelf te regelen.
Verven, behangen, boren, timmeren, lukt ook allemaal.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor LeChat » 09 mar 2012 16:09

'n Poosje terug moest bij ons trouwens de doucheslang vervangen worden. Ik ging een nieuwe halen bij de Gamma (en kreeg daar trouwens wel het gevoel een indringster in een mannenwereld te zijn, door de blikken van 'wat doe jij hier', maar misschien interpreteerde ik het verkeerd :mrgreen:), had op kantoor al tegen een (mannelijke) collega gezegd dat ik dat ding die avond wel even ging fiksen... dus ja, dat moest toen natuurlijk echt gebeuren. En het is gelukt (was onder ons gezegd supersimpel, geen kracht voor nodig zelfs 8)). Prompt vroeg m'n collega de volgende dag of het gelukt was "Tuuuurlijk" 8)
Als je elke dag op hakken en in jurkjes op kantoor komt denken ze dat je niks kunt, maar da's niet waar :lol:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor schelpje3 » 09 mar 2012 16:25

LeChat schreef:'n Poosje terug moest bij ons trouwens de doucheslang vervangen worden. Ik ging een nieuwe halen bij de Gamma (en kreeg daar trouwens wel het gevoel een indringster in een mannenwereld te zijn, door de blikken van 'wat doe jij hier', maar misschien interpreteerde ik het verkeerd :mrgreen:), had op kantoor al tegen een (mannelijke) collega gezegd dat ik dat ding die avond wel even ging fiksen... dus ja, dat moest toen natuurlijk echt gebeuren. En het is gelukt (was onder ons gezegd supersimpel, geen kracht voor nodig zelfs 8)). Prompt vroeg m'n collega de volgende dag of het gelukt was "Tuuuurlijk" 8)
Als je elke dag op hakken en in jurkjes op kantoor komt denken ze dat je niks kunt, maar da's niet waar :lol:

Dat valt wel mee hoor, want je kunt er toch ook lampen, kleinmeubels, tuinmeubilair, beddengoed en weet ik allemaal kopen?
Ik moest laatst een stekkerblok (4gats) kopen, en kwam tot de verbijsterende ontdekking dat die niet bestaat :shock: Ik ben alle bouwmarkten in de omgeving af geweest, maar het is of 3 of 5 (of meer).
Ik heb een zgn. dockingstation voor mobieltjes gekocht, met 4 aansluitingen, dus ik wilde daar ook 4 stopcontacten in leggen. Heeft iemand een antwoord waarom dat zo is? :-k

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Technische klusjes in en om het huis

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 mar 2012 16:31

wij hebben er een met 4 hoor! dus die bestaan wel!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten