De traagheid (van melk leven) is dat de mens zijn vleselijk denken niet op wil geven en niet gevormd wil worden door de Here Jezus
Inderdaad, maar hoe gek het misschien klinkt maar de doop valt onder de melk en niet onder de vaste spijs.
Paulus zegt juist dat hij blij is dat hij niemand gedoopt heeft omdat er alleen maar gedoe over ontstond.
En dat is nog steeds zo.
De uitbeelding in de waterdoop is wel belangrijk omdat we daarmee God rechtvaardigen zoals het in Johannes staat, maar er wordt tamelijk summier in de Bijbel erover geschreven.
De doop in Christus stelt hij in Zijn brieven boven alles.
Het is op zijn zachtst gezegd merkwaardig dat ook de Baptisten er een soort dogma van gemaakt hebben, men denkt dat men zonder waterdoop men er nog niet is, bij die waterdoop begint het pas leren zij.
Dat is volstrekt onbijbels.
En nog onbijbelser is het om het te koppelen aan het avondmaal wat nergens in de bijbel zo genoemd wordt, want ook dat staat in relatie tot Zijn Hogepriesterschap.
En dogmatisch vind ik als je het koppelt aan stemrecht en lidmaatschap.
Als je niet gedoopt bent word je geen lid, maar krijg je gastrecht voor een jaar voor het avondmaal.
Dat is geen vrijheid zoals Paulus bedoelt maar dat heet wet.
En als wij heidenen alleen een geweten nodig hebben voor de wet dan blijkt dat uit de tijd waarin Abraham enz...leefden, toen was er helemaal geen wet, en daarom heet het de huishouding van het geweten.
We hebben toch de neshama ingeblazen gekregen?