Het geweten en de kennis van goed en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor learsi » 22 feb 2012 18:05

Optimatus schreef:
Dat kun je de tien geboden ook wel als (te) oudtestamentisch bij het grofvuil zetten.
Sterker nog, waarom zou je je überhaupt nog met het Oude Testament bezighouden? Met permissie, maar ik begrijp je redenering niet. Zou je deze willen verduidelijken?


En dit dan?

h.g. Learsi

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor 1a2b3c » 22 feb 2012 18:11

1a2b3cRom.2 14 Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet. 15 Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar. 16 Zo zal het gaan op de dag wanneer God de verborgen dingen van de mensen zal oordelen door Jezus Christus,
learsi schreef:Waaronder zijn ze dan?.......

Onder het licht dat ze in hun geweten hebben van goed en kwaad.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor learsi » 22 feb 2012 22:34

1a2b3c schreef:Onder het licht dat ze in hun geweten hebben van goed en kwaad.


Wat bedoel jij met "het licht" (dat ze in hun geweten hebben van goed en kwaad)?
Waar komt "het licht" vandaan?


h.g. Learsi

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Wilsophie » 22 feb 2012 22:49

Ik heb niet alles terug gelezen maar kom t.a.v. de kinderdoop toch vaak het woord "verbond" tegen.
Dat verbaast mij want t.a.v.de heidenen die pas veel later betrokken werden in Gods heilsplan,waren er geen verbonden gesloten met de God van Israël en zij hadden geen wetten, geen rituelen hen werd simpelweg het evangelie gepredikt en zij gaven gehoor door te geloven in wat God gesproken had en werden op grond daarvan van Godswege wedergeboren en kregen deel aan de opstanding van Jezus Christus, daarom heten deze bekeerde heidenen Christenen.
Dat men deze omkeer in hun leven openlijk zichtbaar wilde maken was door deze gebeurtenis, namelijk het afleggen van het oude leven, het begraven van het oude leven want men was dood immers, en het mooiste men rees op uit de dood of men ontwaakte en ontving nieuw leven.
Men deelde in het opstandingsleven van Christus en rechtvaardigden God door de doop door onderdompeling in het watergraf.

Dat het volwassen doop wordt genoemd begrijp ik ook niet, want wanneer is iemand volwassen ik meen bij 18 jaar volgens onze nederlandse wet en wordt men danook pas ondergedompeld met 18 jaar?
En is het bijbels om het lidmaatschap van een kerk danwel het deelnemen aan brood en beker dan wel het stemrecht in een georganiseerde gemeente te koppelen aan deze doop door onderdompeling op basis van geloof?

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor 1a2b3c » 23 feb 2012 09:14

1a2b3cOnder het licht dat ze in hun geweten hebben van goed en kwaad.
learsi schreef:Wat bedoel jij met "het licht" (dat ze in hun geweten hebben van goed en kwaad)?
Waar komt "het licht" vandaan?


h.g. Learsi

Een soort 'ingeschapen' kennis van goed en kwaad dat ieder mens heeft nadat Adam van de boom van kennis van goed en kwaad gegeten had. (Misschien is 'geërfde kennis' wel een beter woord dan 'ingeschapen', op cat leerde ik altijd 'ingeschapen Godskennis')

Maar als je hier over door wilt praten kunnen we er beter een apart topic over openen.

Groet!

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Wilsophie » 23 feb 2012 10:30

Misschien is het wat netter en aardiger om gewoon op de laatste post te antwoorden en niet 1 op 1 blijven praten over een andere insteek die niets met het onderwerp te maken heeft.
Zo praat je over mijn hoofd verder en negeert de laatste reactie.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor marin » 23 feb 2012 10:54

@1a3b3c

Nu wij dan een grote Hogepriester hebben, Die de hemelen is doorgegaan, namelijk Jezus, de Zoon van God, laten wij aan deze belijdenis vasthouden.

Hebr.5:
11Over hem hebben wij veel dingen te zeggen, die moeilijk zijn om uit te leggen, omdat u traag geworden bent in het horen.
12 Want hoewel u, gelet op de tijd, leraars zou moeten zijn, hebt u weer iemand nodig die u onderwijst in de grondbeginselen van de woorden van God. U bent geworden als mensen die melk nodig hebben en niet vast voedsel.
13 Ieder immers die van melk leeft, is onervaren in het woord van de gerechtigheid, want hij is een kind.
14 Maar voor de volwassenen is er het vaste voedsel, voor hen die hun zintuigen door het gebruik ervan geoefend hebben om te kunnen onderscheiden tussen goed en kwaad.

Deze tekst verwijst naar Christus onze Hogepriester: “Hoewel Hij de Zoon was, heeft Hij toch gehoorzaamheid geleerd uit wat Hij heeft geleden.
En toen Hij volmaakt was geworden, is Hij voor allen die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwige zaligheid geworden.
Door God is Hij Hogepriester genoemd naar de ordening van Melchizedek.

Die Hogepriester en Middelaar (die nu een werk in de hemel voor ons doet) wil dat wij onze bewuste en onbewuste tekortkomingen van ‘volwassenen’ openbaar maken en aan Hem bekend maken, dan pas kan God onze tekortkomingen vergeven door Zijn Zoon, het onderscheiden leren van goed en kwaad, dan kan Hij ons reinigen om de wil van God te volbrengen om Zich te reinigen een eigen volk.

De traagheid (van melk leven) is dat de mens zijn vleselijk denken niet op wil geven en niet gevormd wil worden door de Here Jezus.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor schaapje » 23 feb 2012 11:22

@Marin
Ik denk dat je 1a2b3c bedoelt dat ieder mens met een geweten is geboren, juist omdat de mens het goed en kwaad kent. Dat geweten werd al duidelijk in het paradijs toen Adam en Eva vluchtten voor God.
En dan is het ook nog zo, dat mensen instaat zijn hun geweten weg te branden, en tegen dat geweten ingaan, en dat zal duidelijk worden in het oordeel.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor 1a2b3c » 23 feb 2012 11:33

Wilsophie schreef:Misschien is het wat netter en aardiger om gewoon op de laatste post te antwoorden en niet 1 op 1 blijven praten over een andere insteek die niets met het onderwerp te maken heeft.
Zo praat je over mijn hoofd verder en negeert de laatste reactie.

Misschien kun je dan ook de moeite nemen om dit topic even door te lezen.
Verder stel ik al voor om een nieuw topic te openen als hij hier op door wil gaan omdat we afdwalen.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor 1a2b3c » 23 feb 2012 11:36

schaapje schreef:@Marin
Ik denk dat je 1a2b3c bedoelt dat ieder mens met een geweten is geboren, juist omdat de mens het goed en kwaad kent. Dat geweten werd al duidelijk in het paradijs toen Adam en Eva vluchtten voor God.
En dan is het ook nog zo, dat mensen instaat zijn hun geweten weg te branden, en tegen dat geweten ingaan, en dat zal duidelijk worden in het oordeel.

Klopt, dat is precies wat ik bedoel! :wink:

Even in het verband lezen Marin!

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor marin » 23 feb 2012 12:13

@schaapje en @1a2b3c

Ik had begrepen wat @1a2b3c bedoelde, maar intussen zijn we 6000 jaar verder en is de Here Jezus naar deze wereld gekomen om ons het goed en kwaad te leren onderscheiden, zie Hebr.
dat gen van het kwaad moet je leren onderscheiden want goed kan kwaad zijn en kwaad kan goed lijken.

We zouden wat meer moeten weten wat het 'slangenzaad' heeft bewerkt tegen over het 'vrouwenzaad'. en hoe Jezus als mens de overwinning op het 'slangenzaad' heeft gehaald door niet te zondigen.

Vandaar mijn aanzet/ingang naar het werk van Christus nu in de harten van Zijn kinderen, goed en kwaad leren onderscheiden, daar wordt door onwetendheid te weinig aandacht aan besteedt.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor schelpje3 » 23 feb 2012 12:14

Volgens mij gaan we hier off topique-smile
Het gaat hier over de doop!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor schaapje » 23 feb 2012 12:20

@Marin
1a2b3c heeft het over de ongelovigen en jij schrijft over de gelovigen.
Verder ben ik het met je eens hoor.

Inderdaad schelpje off topique-smile
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Wilsophie » 23 feb 2012 12:38

De traagheid (van melk leven) is dat de mens zijn vleselijk denken niet op wil geven en niet gevormd wil worden door de Here Jezus


Inderdaad, maar hoe gek het misschien klinkt maar de doop valt onder de melk en niet onder de vaste spijs.
Paulus zegt juist dat hij blij is dat hij niemand gedoopt heeft omdat er alleen maar gedoe over ontstond.
En dat is nog steeds zo.
De uitbeelding in de waterdoop is wel belangrijk omdat we daarmee God rechtvaardigen zoals het in Johannes staat, maar er wordt tamelijk summier in de Bijbel erover geschreven.
De doop in Christus stelt hij in Zijn brieven boven alles.

Het is op zijn zachtst gezegd merkwaardig dat ook de Baptisten er een soort dogma van gemaakt hebben, men denkt dat men zonder waterdoop men er nog niet is, bij die waterdoop begint het pas leren zij.
Dat is volstrekt onbijbels.
En nog onbijbelser is het om het te koppelen aan het avondmaal wat nergens in de bijbel zo genoemd wordt, want ook dat staat in relatie tot Zijn Hogepriesterschap.
En dogmatisch vind ik als je het koppelt aan stemrecht en lidmaatschap.
Als je niet gedoopt bent word je geen lid, maar krijg je gastrecht voor een jaar voor het avondmaal.
Dat is geen vrijheid zoals Paulus bedoelt maar dat heet wet.

En als wij heidenen alleen een geweten nodig hebben voor de wet dan blijkt dat uit de tijd waarin Abraham enz...leefden, toen was er helemaal geen wet, en daarom heet het de huishouding van het geweten.
We hebben toch de neshama ingeblazen gekregen?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Wilsophie » 23 feb 2012 12:42

Ik had begrepen wat @1a2b3c bedoelde, maar intussen zijn we 6000 jaar verder en is de Here Jezus naar deze wereld gekomen om ons het goed en kwaad te leren onderscheiden, zie Hebr.
Ik had begrepen dat dit niets met de doop te maken heeft, maar denk je nu echt dat de Here Jezus naar de aarde is gekomen om ons ( dus alle mensen) goed en kwaad te leren onderscheiden.
Waar staat dat in Hebreeën?
Ik heb het topic grotendeels gelezen en wil er ook best op ingaan, maar het wordt er niet makkelijker op dus als jij zegt dat ik het hele topic moet lezen dan begrijp ik niet waarom ik dat moet doen als het toch off-topic is.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten