Lot's dochters / Tamar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Lot's dochters / Tamar

Berichtdoor Riska » 17 feb 2012 10:00

Seksueel misbruik gebeurt nou eenmaal en alle regels door God gesteld aan de mens,
maken niet dat het niet gebeurt in gelovige kringen.
En dat is al van alle tijden - kijk in de Bijbel maar naar verhalen als die van Tamar
of de dochters van Lot...

boer
Majoor
Majoor

Re: seksueel misbruikt als kind

Berichtdoor boer » 17 feb 2012 11:05

Riska schreef:Ja, maar de praktijk is anders.
Het gebeurt nou eenmaal en alle regels door God gesteld aan de mens,
maken niet dat het niet gebeurt in gelovige kringen.
En dat is al van alle tijden - kijk in de Bijbel maar naar verhalen als die van Tamar
of de dochters van Lot...

Niet Tamar, maar Judah zat fout, hoor.(als je het per se moet oordelen)
Zonder Tamar was de Messias niet geboren.
Tamar heeft de koninklijke bloedlijn gered.
Deze bijbelse verhalen hebben dan ook niets met misbruik en LUST te maken.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 17 feb 2012 14:36

boer zegt Niet Tamar, maar Judah zat fout, hoor.(als je het per se moet oordelen)

Ben ik niet helemaal zeker van, als Jacob niet gelogen had... dan had hij de zegen niet gekregen.
Nee God slaat met onze kromme stokken rechte slagen dat is de waarheid, Tamar deed net zo goed zonden.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 feb 2012 14:44

Niet Tamar, maar Judah zat fout, hoor.(als je het per se moet oordelen)

Dan heb je mij volstrekt verkeerd begrepen.
Ik noemde Tamar - en ook de dochters van Lot - als slachtoffer. Slachtoffer van seksueel misbruik.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 feb 2012 14:52

Het initiatief lag bij Lot's dochters en ook bij Tamar.
Zeker geen misbruik.
Heb je echt nog nooit een preek met wat diepgang over dit verhaal gehoord?

Riska

Berichtdoor Riska » 17 feb 2012 15:13

Ik duid op Amnon en Tamar - 2 Sam 13: 1 - 22

En ij de dochters van Lot zijn vraagtekens - boden ze zichzelf aan, spontaan, of werden ze daar in feite toe gedwongen. In de wereld van seksueel misbruik is er een boek met de veelzeggende titel: "dochters van Lot"... en dat is niet voor niets gedaan.

Kraai
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kraai » 17 feb 2012 15:21

ik heb dat stuk van Lot en zijn dochters net zitten lezen en naar mijn idee deden ze het zelf en zijn ze er niet toe gedwongen. Want zo staat er dat ze hem dronken voerde met wijn en de kanttekeningen zegt hier ook niets over.

En dat van Ammon en Tamar is wel duidelijk dat ze verkracht is want zo staat dat er ook letterlijk.
Soms kun je nog maar één ding doen en dat is BIDDEN

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 feb 2012 16:57

Riska schreef:Ik duid op Amnon en Tamar - 2 Sam 13: 1 - 22

En ij de dochters van Lot zijn vraagtekens - boden ze zichzelf aan, spontaan, of werden ze daar in feite toe gedwongen. In de wereld van seksueel misbruik is er een boek met de veelzeggende titel: "dochters van Lot"... en dat is niet voor niets gedaan.

Ik dacht dat je Tamar bedoelde uit genesis 38, die zich voordeed als prostituee en Judah verleidde.Omdat Juda het continu uitstelde om haar aan zijn derde zoon te geven, verkleedde Tamar zich als een prostituee, om haar identiteit te verbergen, opdat Juda zelf gemeenschap met haar zou hebben. Zij was zo verstandig zijn zegelring, zijn snoer en zijn staf als onderpand te nemen. Toen Juda hoorde dat Tamar zwanger was, gebood hij eerst dat zij verbrand werd, na gestenigd te zijn. (Joz 7:15, 25.) Maar toen hij vernam dat hijzelf door haar listige handelwijze om een erfgenaam te krijgen, de vader was, riep hij uit: „Zij is rechtvaardiger dan ik.” Tamar had een zware bevalling toen zij een tweeling, Peres en Zerach, baarde (Ge 38:6-30) [1] De geslachtslijn naar Jezus Christus loopt via haar zoon Perez. — Ru 4:12, 18-22; 1Kr 2:4; Mt 1:3.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 feb 2012 20:20

Dat had dus niets met seksueel misbruik te maken. De Tamar die ik bedoel wel.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 feb 2012 21:57

mw schreef:Diep, diep respect voor de 2 jonge vrouwen die vanavond hun verhaal hebben gedaan in de Vijfde Dag!

Absoluut.

Om eerlijk te zijn, ik werd misselijk bij het horen van het verhaal van dat broertje van Mirjam die zei dat hij niet naar huis wilde want als vader.... Afschuwelijk zoiets.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 17 feb 2012 22:51

boer zegt Niet Tamar, maar Judah zat fout, hoor.(als je het per se moet oordelen)

Ben ik niet helemaal zeker van, als Jacob niet gelogen had... dan had hij de zegen niet gekregen.
Nee God slaat met onze kromme stokken rechte slagen dat is de waarheid, Tamar deed net zo goed zonden.

Ik had er zo op gereageerd, het is wel ontopic, maar toch ben ik genieuwd naar andere meningen

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 feb 2012 23:15

Riska schreef:Ik duid op Amnon en Tamar - 2 Sam 13: 1 - 22

En bij de dochters van Lot zijn vraagtekens - boden ze zichzelf aan, spontaan, of werden ze daar in feite toe gedwongen. In de wereld van seksueel misbruik is er een boek met de veelzeggende titel: "dochters van Lot"... en dat is niet voor niets gedaan.

Nee hoor , geen vraagtekens.
Met zijn twee dochters (wier namen evenmin worden genoemd) woonde Lot in een grot nabij het stadje Zoar. De dochters waren kinderloos en hadden geen man. Daarom besloten zij hun vader dronken te voeren en hem te verleiden. Beiden werden hierop zwanger en baarden een zoon. De zoon van de oudste dochter heette Moab, de stamvader van de Moabieten. De jongste dochter noemde haar zoon Ben-ammi; hij werd de stamvader van de Ammonieten.

Veelzeggende titels van allerlei boekjes zeggen eigenlijk helemaal niets, toets alles eerst aan de Schrift.
Als jouw boekje impliceert dat de dochters van Lot misbruikt zijn door hun vader, gooi het dan vandaag nog in het vuur.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 feb 2012 09:12

Je bent wel erg gericht op mensen die in onze ogen een scheve schaats hebben gereden hè? Of dat nu was om toch een kind te krijgen - zoals Tamar in jouw verhaal of bij 'de dochters van Lot'.

Misschien moet je eens lezen met de ogen van mensen die weet hebben van onveiligheid in gezinnen...

Ik bedoelde dit gedeelte van Genesis 19: 1 - 8
1 En de twee engelen kwamen in de avond te Sodom. Lot zat in de poort van Sodom en toen Lot hen zag, stond hij op, ging hun tegemoet, boog zich neder met het aangezicht ter aarde, 2 en zeide: Zie toch, mijne heren, neemt toch uw intrek in het huis van uw knecht, overnacht en wast uw voeten, dan kunt gij morgenvroeg uws weegs gaan. Maar zij zeiden: Neen, wij zullen de nacht op het plein doorbrengen. 3 Toen hij echter sterk bij hen aandrong, namen zij bij hem hun intrek en kwamen in zijn huis; en hij bereidde voor hen een maaltijd en bakte ongezuurde koeken, en zij aten. 4 Zij hadden zich nog niet ter ruste gelegd, of de mannen der stad, de mannen van Sodom, omsingelden het huis, van jong tot oud, de gehele bevolking, niemand uitgezonderd, 5 en zij riepen Lot toe en zeiden tot hem: Waar zijn de mannen, die vannacht bij u gekomen zijn? Breng hen bij ons buiten, opdat wij met hen gemeenschap hebben. 6 Toen ging Lot tot hen naar buiten, maar de deur sloot hij achter zich toe, 7 en hij zeide: Mijn broeders, doet toch geen kwaad; 8 zie toch, ik heb twee dochters, die met geen man gemeenschap hebben gehad; laat mij die tot u naar buiten brengen en doet met haar, zoals goed is in uw ogen; alleen doet deze mannen niets, want daartoe zijn zij onder de schaduw van mijn dak gekomen. (NBG'51)

boer schreef:Nee hoor , geen vraagtekens.

Hoezo, geen vraagtekens???

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 feb 2012 10:17

@boer
Je maakt de denkfout dat alles wat er geschreven is aan de daden van de mensen ook goedgekeurd is door God.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 feb 2012 10:22

schaapje schreef:@boer
Je maakt de denkfout dat alles wat er geschreven is aan de daden van de mensen ook goedgekeurd is door God.

Absoluut niet.

Integendeel.

van Abraham zeggen we toch ook niet dat hij een slecht mens was omdat hij bereid was zijn zoon Isac te offeren?
Lot wilde de engelen beschermen, en had daar op dat moment niets anders voor om aan te bieden dan zijn dochters.
Er was toen nog geen emancipatie, een vrouw had weinig in te brengen, denk ik.
Wel frappant dat ie zijn dochters aanbood en niet hun verloofden ;-)

Terug naar “Archief”