Duizendjarig rijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor Wilsophie » 27 feb 2012 21:12

Die 1000 jaar is de periode dat satan gebonden wordt en die 40 jaar is een ingewikkeld verhaal, opgesplitst in 33 en 7 jaar, die 7 is uiteraard de 2 keer 3 en een half jaar genoemd de benauwdheid van Jacob of de grote verdrukking, de 33 jaar heeft te maken met een korte tijd die genoemd wordt de bedeling van de volheid der tijden.
Het getal 40 is ook de duur van een geslacht in Israël en het was de regeringsperiode van David van 40 jaar waarvan 7 jaar in Hebron en 33 jaar in Jeruzalem.
Maar deze uitleg is te summier. En ach wat is 40 jaar op de eeuwigheid?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor Wilsophie » 27 feb 2012 21:15

Optimatus schreef:Tegen jou. Het valt mij op dat er de laatste tijd nogal wat anti-niceaantjes op dit forum rondwandelen.

En is dat verboden?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor TheKeimpe » 28 feb 2012 10:54

Ja, op het besloten religiegedeelte wel... Weet je wel waarvoor je getekend hebt toen je je aanmeldde voor het besloten gedeelte?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor TheKeimpe » 28 feb 2012 10:55

Wilsophie schreef:Die 1000 jaar is de periode dat satan gebonden wordt en die 40 jaar is een ingewikkeld verhaal, opgesplitst in 33 en 7 jaar, die 7 is uiteraard de 2 keer 3 en een half jaar genoemd de benauwdheid van Jacob of de grote verdrukking, de 33 jaar heeft te maken met een korte tijd die genoemd wordt de bedeling van de volheid der tijden.
Het getal 40 is ook de duur van een geslacht in Israël en het was de regeringsperiode van David van 40 jaar waarvan 7 jaar in Hebron en 33 jaar in Jeruzalem.
Maar deze uitleg is te summier. En ach wat is 40 jaar op de eeuwigheid?

En die andere 1000 jaar?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 11:11

TheKeimpe schreef:Ja, op het besloten religiegedeelte wel... Weet je wel waarvoor je getekend hebt toen je je aanmeldde voor het besloten gedeelte?


Ik ga ervan uit dat de apostolische belijdenis en de reformatorische belijdenis gestoeld zijn op de Schrift en ik geloof in de onfeilbaarheid van Gods Woord en binnen die "combinatie" heb ik getekend.
En dat iemand mij Nicereaan noemt, lijkt me niet bindend voor deze regel, maar als ik een Nicereaan moet zijn dan moet men mij maar schrappen voor dit onderdeel.
Wel wil ik dat graag horen van een moderator en wil ik weten wat een Nicereaan inhoudt.
Dat woord lees ik niet in de voorwaarden.

En welke 1000 jaar bedoel je?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor TheKeimpe » 28 feb 2012 11:19

Wilsophie schreef:Dussss. ... een BBCer ( Bible Believing Christian) heeft als toekomstverwachting de ontmoeting met Christus in the air.
Want die 1000 jaar ligt nog minstens 1040 jaar en nog een paar jaar verder dan deze genoemde gebeurtenis.

Hier komen samen voor: 1000 jaar dat nog minstens 1040 jaar en een paar jaar verder ligt.

Samen ruim 2040 jaar...

Je wordt overigens Ariaan genoemd, omdat je de dwaling van Arius aanhangt. Je ontkent de Drie-eenheid, en als je die schrapt, kun je nog moeilijk instemmen met de reformatorische belijdenis...

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 12:17

Hallo zeg, ik ontken de term omdat die niet in de Bijbel staat, Nicereaan staat toch ook niet in een belijdenis of staat er ergens dat zoals een oplichter lid van de SGP is, wat alles zegt over die man omdat die de boel heeft getild zo ben ik een Nicereaan omdat ik de Bijbel goed bestudeer en tot een conclusie kom dat er geen drie tronen in de hemel staan. Wat is daar mis mee?
Wat een onzinnige conclusie.
Het blijkt dat je mijn uitleg niet hebt gelezen of niet begrijpt.
Zo ook die 2040 jaar ik begrijp het niet hoor.
Dan kan ik er niet op ingaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2012 12:23

Wilsophie schreef:Hallo zeg, ik ontken de term omdat die niet in de Bijbel staat, Nicereaan staat toch ook niet in een belijdenis of staat er ergens dat zoals een oplichter lid van de SGP is, wat alles zegt over die man omdat die de boel heeft getild zo ben ik een Nicereaan omdat ik de Bijbel goed bestudeer en tot een conclusie kom dat er geen drie tronen in de hemel staan. Wat is daar mis mee?
Wat een onzinnige conclusie.
Het blijkt dat je mijn uitleg niet hebt gelezen of niet begrijpt.
Zo ook die 2040 jaar ik begrijp het niet hoor.
Dan kan ik er niet op ingaan.

Bestudeer je de Bijbel zelf, of zit je regelmatig onder een goede prediking?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2012 12:35

Toch zijn deze Personen, aldus onderscheiden, niet gedeeld of onderling vermengd. Want de Vader heeft ons vlees en bloed niet aangenomen en ook de Heilige Geest niet, maar alleen de Zoon. De Vader is nooit zonder de Zoon6 en nooit zonder zijn Heilige Geest geweest, want Zij zijn alle drie even eeuwig in eenzelfde wezen. Er is geen eerste of laatste, want Zij zijn alle drie één in waarheid, in macht, in goedheid en barmhartigheid.

Dit zijn de laatste zinnen in artikel 8 van de NGB

Het woord de drie-eenheid komt in de Bijbel inderdaad niet voor, maar dit staat wel boven aan dit
artikel 8 in mijn ogen om het wat gemakkelijker te maken te begrijpen met wat er bedoelt wordt, dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest alle drie in waarheid, in macht, in goedheid en barmhartigheid dezelfde zijn.
Ik vind het goed verwoord in deze laatste zin, alle drie één in streven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 13:05

Ja Schaapje dat begrijp ik, als het gaat om de duidelijkheid van de term is mij dat prima, maar als we maar weten dat het geen Bijbelse term is.
Ik meen dat er een lied is wat ik wel eens zing: "Heilige, heilig heilig Here God almachtig enz...en dan is de laatste zin. "Die Eén in Wezen zijt:" en dat vind ik correct.
Eén Wezen met verschillende aspecten, maar drie personen kan ik moeilijk begrijpen.
Maar dat ligt misschien aan mij.
Ik zie in veel charismatische kringen dat men zelfs de Heilige Geest aanbidt en aanroept en de Bijbel is daar duidelijk over.
Dan slaat het weer door naar de andere kant, terwijl er een prachtige balans is, met alle eerbied.


Bestudeer je de Bijbel zelf, of zit je regelmatig onder een goede prediking?


MMm., wat wil je met die vraag, Schelpje... ik ben daar altijd allert op want soms worden er valkuilen uitgezet met dit soort vragen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor TheKeimpe » 28 feb 2012 13:58

Tekst van "Heilig, heilig, heilig":

Heilig, heilig, heilig!
Heere God almachtig,
Vroeg in de morgen wordt U mijn zang gewijd.
Heilig, heilig, heilig,
Liefdevol en machtig,
Drie-enig God, die één in wezen zijt.


Heilig, heilig, heilig!
Al de heil’gen knielen,
Neigend hunnen kroon voor de Koning van ‘t heelal;
Ook de heil’ge eng’len
Vallen voor Hem neder,
Die was en is en eeuwig wezen zal.


Heilig, heilig, heilig!
Gij blijft ons verborgen,
Wijl voor zondig’ ogen uw glans verdwijnt in nacht.
Gij alleen zijt heilig,
Geen is uws gelijke,
Volmaakte liefde, heiligheid en macht!


Heilig, heilig, heilig
Heere God almachtig,
Heel de schepping prijst U in aard’ en hemel wijd.
Gij alleen zijt heilig,
Liefdevol en machtig,
Drie-enig God, die één in wezen zijt.



Elders zeg je:
Want die 1000 jaar ligt nog minstens 1040 jaar en nog een paar jaar verder dan deze genoemde gebeurtenis.

Die 1000 jaar, ligt nog 1040 jaar en een paar jaar verder. Als 1000 jaar 1040 jaar verder ligt, tel ik op tot 2040...
Maarrum, wat bedoel je met genoemde gebeurtenis?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2012 14:01

Wilsophie schreef:
MMm., wat wil je met die vraag, Schelpje... ik ben daar altijd allert op want soms worden er valkuilen uitgezet met dit soort vragen.

Het is gewoon een open vraag. Ik zit hier niet om valkuilen te graven :D
Maar omgekeerd, als mensen zo stellen dat ze de Bijbel bestuderen, vraag ik mij af hoe dat gebeurt. Want je kunt de Bijbel met blinde ogen lezen en er helemaal niets van begrijpen of zaken verkeerd uitleggen.
Dus: nogmaals, zit jij regelmatig onder een goede prediking?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 14:13

Het is gewoon een open vraag. Ik zit hier niet om valkuilen te graven :D
Maar omgekeerd, als mensen zo stellen dat ze de Bijbel bestuderen, vraag ik mij af hoe dat gebeurt. Want je kunt de Bijbel met blinde ogen lezen en er helemaal niets van begrijpen of zaken verkeerd uitleggen.
Dus: nogmaals, zit jij regelmatig onder een goede prediking?


Wat bedoel je met prediking?
En wat is een goede prediking, wie bepaalt wat goed is?

Wie heeft blinde ogen?
Is degene die blind is dezelfde als iemand die de zaken verkeerd uitlegt?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 14:32

Die was en is en eeuwig wezen zal.

We zingen het vaak klakkeloos, maar dit is een prachtige illustratie van van Hij Die was en Hij die is en Hij Die Eeuwig wezen zal.
De Vader en Ik zijn Eén, maar dan hebben we nog maar een tweeheid en dat klopt niet want we hebben ook de Heilige Geest en dus wordt het een drieheid.
Dan begrijp ik het beter, dus het is heel persoonlijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Duizendjarig rijk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2012 14:33

Wilsophie schreef:
Wat bedoel je met prediking?
En wat is een goede prediking, wie bepaalt wat goed is?

Wie heeft blinde ogen?
Is degene die blind is dezelfde als iemand die de zaken verkeerd uitlegt?

Ik was al bang voor een dergelijk antwoord. :?
Wat ik bedoel met prediking, wel, verreweg de meeste christenen zetten zich wekelijks onder het Woord, hetzij in een reguliere gemeente, hetzij door omstandigheden via internet of scanner, met nog als alternatief thuislezen.
Wat een goede prediking is, zul je zelf moeten invullen, we hebben de plicht scherp te luisteren.
Wie heeft geen blinde ogen?
En ja, iemand met ogen die niet niet goed kunnen zien, legt idd de zaken verkeerd uit.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten