In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Jvslooten » 28 jul 2014 22:05

Byte schreef:Jammer had een beetje de hoop dat het mee zou vallen...In tegenstelling wat iedereen roept....
ja dat had ik ook gehoopt, en stiekem zelfs wel een beetje gedacht. Maar het viel niet mee. Het viel tegen. Helaas. Ik ben er erg van slag van geweest.

Anoniem_89

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2014 22:41

Jvslooten schreef:De Bethelgemeente bedoel je
toch? Die trekt mij nou juist helemaaaal niet. Ik heb wel eens een dienst van hun via internet bekeken.. als ik mijn ervaring zou moeten verwoorden in èèn woord dan zou ik voor tenenkrommend kiezen. :? Ik heb dan toch meer met de fonteingemeente in Emmeloord, bijvoorbeeld. Ik kwam op hun site ook nog een stukje over ziekenzalving tegen trouwens, wel interssant voor jou misschien. :)


Oké smaken verschillen.

Het liefst ga ik iedere gemeente in Nederland een keer bij langs om te kijken hoe mensen er hun geloof beleven en spreek ik nieuwe mensen.
Helaas gaat dat niet echt makkelijk.
Bedankt voor de link.
Zal 'm wel even doorlezen.

Byte schreef:Jammer had een beetje de hoop dat het mee zou vallen...In tegenstelling wat iedereen roept....
Jvslooten schreef:ja dat had ik ook gehoopt, en stiekem zelfs wel een beetje gedacht. Maar het viel niet mee. Het viel tegen. Helaas. Ik ben er erg van slag van geweest.


Waarom ging je naar die dienst en wat viel er tegen?
Ik dacht dat het wel wat voor jou was.
Wat voor gemeente ga je zelf eigenlijk?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor mealybug » 28 jul 2014 22:46

Jvslooten schreef:Tweeënhalf uur afzien..

Dan ga je toch weg nadat je tot die conclusie komt?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 28 jul 2014 23:42

Ik ben geweest in:

GG (incidenteel)
PKN-gereformeerde bond (één keer voor een belijdenis)
PKN-hervormd (deel van de gemeente is ger. bond overigens) (zeer regelmatig)
PKN-protestantse gemeente (enkele keren)
CGK (links) (één keertje of zo)
NGK (enkele keren)
GKV (af en toe, maar sinds een wat naardere ervaring in een orthodoxere GKV ga ik hier liever niet meer heen)
doopsgezinde/remonstrantse gemeente (een keer, maar meer heb ik er persoonlijk ook niet te zoeken)
evangelische gemeenten (vroeger elke zondag)
baptistengemeenten (vrij vaak)
charismatisch/pinkster (een paar keer)
RKK (enkele keren, vooral op vakantie en trouwdiensten)


Wat ik nog wel een keer wil bijwonen:
de rechts-reformatorische kerken zoals GGiN, al denk ik niet dat ik hier heel vaak heen zou kunnen gaan. ze zijn echter niet te vinden bij mij in de buurt. wel waar ik vandaan kom, maar om eerlijk te zijn zou ik niet zomaar daar de lokale GGiN durven binnenstappen dan kijkt iedereen je aan en denkt 'wat doet DIE nou hier, die hoort niet bij onze kerk, die zit bij X !!'. al zou ik nog eerder daar in die mega-GGiN gaan zitten, dan in de zeer kleine OGG.
de Evangelische Reformatorische gemeente in Veenendaal (helaas woon ik hier niet in de buurt)
de grote kerk in Genemuiden met de bovenstem

en verder sta ik in principe overal voor open waar het Woord en de Boodschap gepredikt wordt.









Jvslooten schreef:De Bethelgemeente bedoel je toch? Die trekt mij nou juist helemaaaal niet. Ik heb wel eens een dienst van hun via internet bekeken.. als ik mijn ervaring zou moeten verwoorden in èèn woord dan zou ik voor tenenkrommend kiezen. :? Ik heb dan toch meer met de fonteingemeente in Emmeloord, bijvoorbeeld. Ik kwam op hun site ook nog een stukje over ziekenzalving tegen trouwens, wel interssant voor jou misschien. :)

Jouw posts lezen vind ik pas afzien, alsof je de kerkdienst als een show ervaart en gradaties geeft van 'afzien' tot 'tenenkrommend' tot 'helemaal mijn ding'.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 10:11

In (een poging tot) chronologische volgorde:

OGGiN
GG
PKN
RKK
CGK
GKV
Evangelische gemeenten (geen idee van de exact ligging van deze kerk)
Luthersche gemeente
Hervormd Lokaal
NGK

Na deze zwerftocht aangesloten bij GKV
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2014 12:13

Uiteindelijk kom je toch bij de enige ware kerk uit he ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 jul 2014 12:43

DAt vind ik toch wel wonderlijk, ik zou me nooit kunnen aansluiten bij de GKV. Het is zij die gelijk hebben en niemand anders, er is een enorme focus op het eigen wereldje. En dit alles niet eens in het kader van een grote orthodoxie (want zo orthodox is de GKV niet eens meer), maar gewoon omwille van het wíj-gevoel. Dat er andere kerken zijn met bijna dezelfde ligging maakt ze neit uit, want dat zijn ánderen en behoren niet tot dé kerk. Een soort smalende ons-kent-onscultuur waar ik niks mee kan, een cultuur die ook geen reden heeft om meer te bestaan maar dat nog steeds doet.

Natuurlijk heb je al dit soort zaken ook wel in de refo-wereld, maar dan zijn er toch nog bepaalde kenmerken die dit wereldje afscheide nvan de rest van de wereld en is het wel begrijpelijk dat men elkaar zo opzoekt. Maar met de GKV is dat alleen zo omwille van een kerkscheuring in de jaren 40, niet omwille van de leer die zo anders zou zijn dan bij de anderen (en ook niet de levenswijze).

De GKV hier in de stad is ook de enige kerk waar ik nog geen dienst heb bijgewoond. Van anderen heb ik gehoord dat zij zich hier niet welkom voelen, de mensen (ook de jongeren) praten alleen maar met elkaar, echt zo'n 'inside group'. Daar heb ik weinig behoefte aan. Enige voordeel zou zijn dat deze kerk toevallig vlakbij zit maar de rest is nu ook weer niet veel verder.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 12:45

Marnix schreef:Uiteindelijk kom je toch bij de enige ware kerk uit he ;)

Ik geloof inderdaad dat de kerk waar ik lid van ben onderdeel uitmaakt van de enige ware kerk ja.
Zoals heel veel kerken daar deel van uit maken....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Ruth2 » 29 jul 2014 12:51

De beste kerk is; waar Christus ten volle word gepredikt!

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 jul 2014 12:58

StillAwake schreef:Ik geloof inderdaad dat de kerk waar ik lid van ben onderdeel uitmaakt van de enige ware kerk ja.
Zoals heel veel kerken daar deel van uit maken....

Ervaar je dan niet het beklemmende 'ons kent ons wijgevoel' dat in deze kerken speelt?

Misschien is dit anders in progressievere kerken van deze richting?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2014 13:24

StillAwake schreef:Ik geloof inderdaad dat de kerk waar ik lid van ben onderdeel uitmaakt van de enige ware kerk ja.
Zoals heel veel kerken daar deel van uit maken....


;) Heel goed, het was maar een grapje ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 14:12

EenVasteBurcht schreef:Ervaar je dan niet het beklemmende 'ons kent ons wijgevoel' dat in deze kerken speelt?

Misschien is dit anders in progressievere kerken van deze richting?

Nee.
Ik weet dat de GKv de naam heeft te claimen de enige ware kerk te zijn.

Ik heb dat echter nog nooit door iemand beweerd horen worden, en de meeste mensen die ik (rond mijn doop en aansluiting bij deze kerk zijn er heel wat gesprekken geweest) hierover gesproken heb ervaren dit stigma als behoorlijk kwetsend.

Sterker nog: er is iets dergelijks ooit door een predikant gezegd, wat hem een schorsing heeft opgeleverd.
Wel is het waar dat dit kerkgenootschap erg goed georganiseerd is (geweest), met een volledig eigen zuil, wat wel resulteert in een ons-kent-ons sfeer, omdat iedereen op dezelfde school gezeten heeft.

Het was in elk geval de enige kerk waar ik als absolute leek een keer kwam kijken, en meteen bij de ingang werd aangesproken door een kerklid, die me de benodigde boekjes gaf en waar de predikant (di in de hal stond te wachten) zich voorstelde.
Het ons-kent-ons heb ik dus niet aan den lijve ervaren, en ook de "achterstand" van het niet op een vrijgemaakte school te hebben gezeten heeft me nooit genekt.

De stereotypen zullen ongetwijfeld een kern van waarheid hebben, maar dan wel vanuit de tijd die ik niet meer heb meegemaakt.

In een eerdere post zeg je dat de GKv niet geïnteresseerd is in kerken die vrijwel dezelfde ligging hebben: ook daarin deel ik je mening niet, er is de mogelijkheid tot kanselruil (waarbij gemakshalve alleen de predikant wordt uitgewisseld, maar de vastgemetselde kansel blijft staan waar ie staat ;-) ), met de Hervormde bond ter plaatse, en met de CGK van een dorp verderop.
Daarnaast zijn er (plaatselijk, en niet in onze gemeente) samensprekingen met zowel de CGK als de NGK.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor Jvslooten » 29 jul 2014 14:31

EenVasteBurcht schreef:Jouw posts lezen vind ik pas afzien, alsof je de kerkdienst als een show ervaart en gradaties geeft van 'afzien' tot 'tenenkrommend' tot 'helemaal mijn ding'.
Vind wat je vinden wilt, dat doet mij verder weinig. Je hoeft mijn posts niet te lezen hoor. Overigens kun je er zelf ook wel wat van, maar dat zul je zelf vast wel weer anders "vinden".

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 jul 2014 15:00

@ StillAwake

Tsja ik heb dus nogal een slechte ervaring met de GKV in een zeeuws dorp. De preek ('s middags) ging echt alleen maar over het op valse gronden weerleggen van de volwassendoop en hoe goed de kinderdoop wel niet was etc. Natuurlijk heb je zo'n leerpreek ook wel eens in andere kerken, maar bij de hervormde gemeente hier vond ik dat dit veel beter werd aangepakt en dat was echt een preek waar ik wat aan had. Maar met de GKV wil ik sindsdien liever minder te maken hebben.

Ook negatieve ervaringen van een goede vriend uit de GkV die niet op mijn doop wilde komen (ennee, niet eens een overdoop !) want da's slecht etc.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: In welke kerken heb je een dienst bijgewoond?

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 15:03

EenVasteBurcht schreef:@ StillAwake

Tsja ik heb dus nogal een slechte ervaring met de GKV in een zeeuws dorp. De preek ('s middags) ging echt alleen maar over het op valse gronden weerleggen van de volwassendoop en hoe goed de kinderdoop wel niet was etc. Natuurlijk heb je zo'n leerpreek ook wel eens in andere kerken, maar bij de hervormde gemeente hier vond ik dat dit veel beter werd aangepakt en dat was echt een preek waar ik wat aan had. Maar met de GKV wil ik sindsdien liever minder te maken hebben.

Ook negatieve ervaringen van een goede vriend uit de GkV die niet op mijn doop wilde komen (ennee, niet eens een overdoop !) want da's slecht etc.

Nogmaals: ik deel noch herken je ervaringen.
Natuurlijk is er wel eens een wat mindere preek. Hetzelfde geldt in alle kerken waar ik nog wel eens kom.
En dat een vriend niet naar je doop wilde komen: onvoorstelbaar!
Ik kan me niet voorstellen dat dat de "gemiddelde" gang van zaken is...
En voor de duidelijkheid, de GKv waar ik ben aangesloten staat te boek als relatief behoudend.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 53 gasten