Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 25 jun 2013 21:19

meribel schreef:@schelpje, het zijn Spanjaarden.

En ik vind het best spannend omdat ik niet zo'n goede kok ben. Ze zijn nu bijna een maand in Nederland.

Rauwe andijviestamppot met spekjes, ik lust het wel maar zouden buitenlanders dat te eten vinden?

Het moet ook nog een beetje makkelijk zijn en van te voren klaar te zetten.

Man zegt, we halen Chinees, dat is typisch Hollands...:-)

Tja, bak dan gewoon een stapel pannenkoeken, dat kan iedereen toch? :-oo
Met spek.... appel....besjes...stroop... allemaal Hollands :mrgreen:

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor refo » 25 jun 2013 21:47

meribel schreef:Ik krijg een groep buitenlanders te eten, ongeveer 6, die nog maar heel kort in Nederland zijn.
Graag zet ik ze iets 'Nederlands' voor...maar ik weet maar niet wat want het moet ook nog een beetje makkelijk zijn...was het winter geweest was het boerenkoolstamp of snert geweest maar daar heb ik nu echt geen trek in...

Iemand een idee?


Wij hebben een keer een Franse gast gehad.
Die lustte vrijwel nix.
Het begon al bij het ontbijt. Van ons brood griezelde hij. Z'n klasgenoten die elders logeerden trouwens ook. Het lunchpakket had hij heel beleefd in de prullenbak gedaan. Mcdonalds lustten ze wel.
Warm eten was gelukkig door het schoolprogramma maar een keer bij ons, maar dat was ook al geen succes

Als je gasten al een beetje globetrotters zijn zal het misschien wel gaan, maar anders zullen ze het meeste niet kennen. Een heleboel kleine beetjes: pannetje soep, een beetje friet, roerbakgroente, beenhammetje, boontjes. Zoiets. Dan kunnen ze nemen wat het meest op thuis lijkt ;)
De rest eet je zelf.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 25 jun 2013 21:53

Klinkt alsof er een puber bij je was?

Deze zijn zoals het er nu naar uitziet voorlopig voorgoed geëmigreerd naar Nederland en volwassen, dus dan zal het toch wel meevallen?


Ik vind pannenkoeken op zich een leuk idee maar voor 8 personen in totaal bakken, lijkt me ook best veel. Je eet toch wel drie of vier pannenkoeken per persoon lijkt me en dat overdag klaarmaken en Savonds opwarmen? En hoe dan? Of zie ik nu beren op de weg..

Is misschien babi pangang toch geen slecht idee..

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor esli » 25 jun 2013 22:50

@meribel: zijn een paar soorten hartige taart een idee? Kan je van te voren klaarmaken. Als je er 2 of 3 doet kan je ook nog afwisselen, meer kans dat ze iets lekker vinden. Je kan er nog een salade bij doen, dat lust bijna iedereen.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Sophie77 » 26 jun 2013 07:37

Voor volwassenen zou ik wel op meer pannenkoeken rekenen dan 'maar' 3 of 4 hoor ...
Mijn schoonmoeder zet altijd een pannetje water op een plaatje, daar bovenop een bord en daar bovenop de pannenkoeken. Aluminiumfolie eroverheen en ze blijven best een poosje warm. Opwarmen in de oven vind ik (voor een heel aantal) een lastig klusje, bij mij drogen de randen dan snel uit en dat is echt niet lekker.

Hartige taarten maken is een goed idee! Bijv. een spinazie/zalmtaart; je kunt 'm warm, lauw of koud serveren en hij kan een dag van tevoren klaargemaakt worden!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 26 jun 2013 09:00

ja @sophie, je hebt gelijk. Drie of vier is inderdaad weinig, er eten dus in totaal 6 volwassenen en mijn eigen kinderen mee dus dat is 8. Nee dat wordt hem niet.
En quiche is wel makkelijk maar natuurlijk frans :-) En zij nemen iets typisch spaans mee, en ik zou hollands koken...dus ja..
Misschien tot maar rauwe andijviestamppot met spekjes..en een balletje gehakt ofzo, dat kan je vast de dag van te voren wel braden en dan in de koelkast dat je het enkel hoeft op te warmen.
Ik maak ook weleens zelf appelmoes dus dat is ook hollands, en bakje vanillevla toe ofzo of een vlaflip.


( of als man gelijk krijgt toch chinees, maar ja ze komen op zondag eten en vind dat ook niet zo..ik heb een gast die daar bezwaar tegen heeft dus dat wil ik dan niet doen )

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 26 jun 2013 09:04

Ik vind pannenkoeken ook een leuk idee. En inderdaad allemaal verschillende bakken. Dan kan ieder ze naar eigen smaak eten; hartig of zoet. En bakken is inderdaad even wel wat werk, maar ook niet zo heel ingewikkeld. Ik zou ook wel gaan voor ongeveer 4-5 pakken met pannenkoekenmeel voor 8 personen. Als je over hebt, eet je ze lekker 's morgens als ontbijt. Gewoon een uurtje voor uit trekken en met 2 pannen tegelijk bakken. Opwarmen vind ik persoonlijk niet zo lekker. Ik houd ze meestal warm door een pannetje heet water op het vuur te zetten en ze dan op een omgekeerd bord te leggen. Als het bord vol is, dan schuif ik ze, omwikkeld in folie, in de oven op 50C, gaat altijd prima, ook voor grote hoeveelheden. Sophie heeft wel gelijk dat als je ze opwarmt in de oven dat de randjes dan droog worden en de smaak minder wordt. Daarom houd ik ze liever warm op een bord.

Weet iemand trouwens nog een lekker salade voor bij een etentje. Wij hebben, als ik niet bevallen ben, as vrijdag een etentje en ik ben ingedeeld voor de salade. Tips welkom!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 26 jun 2013 09:08

ja maar om het warm te houden...ze komen rond de thee, en dan moet ik dan gaan bakken terwijl ze er zijn. Ook zo ongezellig, en 's ochtends bakken en avonds eten..
Ik weet het niet ajl.


"ingedeeld voor de salade' ...tjonge...heb je daar nog lust in? Ik zou zeggen, koop een mooie salade bij de supermarkt..scheelt weer veel gedoe ...niet teveel werk op je halen hoor!
( als je nog niet bevallen bent...dus geen inleiding? )

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 26 jun 2013 09:15

Als je verder alles klaar hebt staan, dus ook het spek, de rozijntjes, appeltjes geschild etc en je hoeft alleen maar te bakken ( en je niet te bekommeren om de kinderen etc.), kan je dat ook doen waar ze bij zijn. De geur alleen al van gebakken pannenkoeken, mmmm krijg nu al trek.
Laatst gewijzigd door ajl op 26 jun 2013 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schaapje » 26 jun 2013 09:20

@Meribel
Jij had het over andijvie met spekjes, maar waarom niet een grote pan macaronie of lasagne?
Is makkelijk je kan de saus van te voren klaar maken dan hoef je alleen de macaronie te koken.
Lekker een salade met komkommer en tomaatjes en van die kaasblokjes (ben even de naam kwijt)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 26 jun 2013 09:43

Nou ja, omdat de bedoeling is dat ik voor die Spanjaarden Hollands kook, dan kan ik toch niet met lasagne aan komen zetten ? :-)



@ ajl, ja zou kunnen.....denk niet dat me dat lukt hoor,gastvrouw zijn en tegelijk pannenkoeken bakken voor zo'n gezelschap


Dat je al watertand als je er aan denkt zal wel hormonaal zijn hoor :lol:

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor esli » 26 jun 2013 09:55

En gewoon (maaltijd)soep met broodjes en wat kleine hapjes erbij. Kan je voor iedereen nog een koude pannenkoek met ijs als toetjes doen, dan mag het koud zijn, dus hoef je niet te bakken als je gasten er zijn.

@ajl: ik heb pas een lekkere salade gegeten, ingredienten waren volgens mij: witlof, rode bietjes, groenselderij (maar bleekselderij lijkt me ook prima) walnoot, feta, koriander. Was een goede combi van smaken.

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor vpk » 26 jun 2013 12:00

Oei, zoiets lijkt me wel lastig meribel.. zou denk voor andijviestamppot gaan. Typisch hollands en als je dat had afgesproken zullen ze er heus wel van eten toch? Of indd lekker soep met verschillende soorten broodjes/beleg/hapjes..

Ajl hier vorige wk bij een bbq lekkere pastasalade gehad. Van die pastawokkels met hamblokjes, peterselie, knoflook en knoflooksaus. Leek me niet zo heel moeilijk maar weet alleen geen hoeveelheden. .
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 26 jun 2013 12:34

pasta salade lijkt mij zo zwaar naast een vleesgerecht, groente en een aardappelgerecht. Het gaat echt om een salade naast de rest.

@ esli weet jij hoeveelheden?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 26 jun 2013 16:32

voor ajl één van mijn favoriete saladerecepten:

400 ml bouillon
200 gram couscous
1 winterpeen, in plakjes
2 trostomaten, in blokjes gesneden
100 gram verse spinazie, gewassen en gesneden of half pak uit de diepvries
1/2 bos peterselie, gesneden
scheut olijfolie
1 theelepel komijnpoeder
2-3 eetlepels balsamico-azijn
zout
peper
100 gram feta, in blokjes gesneden

Doe de couscous in een kom of pan en schenk de bouillon erop. Laat een tijdje staan en roer dan nog even door met een vork. Laat de couscous afkoelen.
Roer alle groenten met de peterselie, olijfolie, komijnpoeder en balsamico-azijn door de couscous. Breng op smaak met zout en peper. Verkruimel de feta erover.

(voor de oplettende lezer: bij ons thuis wordt de schapenfeta vervangen door 'tofu-feta': gemarineerde tofublokjes)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten