Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 15 mei 2015 18:39

Ik maak ook zelf babi-pangangsaus en andere oosterse dingen, volgens recepten uit een kookboekje van Conimex. Het opvallende is dat in een nieuwere uitgave van dat boekje overal pakjes en zakjes van Conimex worden gebruikt. Blijkbaar hadden ze bedacht dat het toch niet zo handig voor hun toko was om mensen aan te moedigen het zelf te maken ipv met hun zakjes ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2015 19:03

Hehe.

Vandaag maar weer eens asperges gegeten (met ham, ei en roombotersaus. Jummie. Overmorgen (morgen niet thuis) eten we uiteraard aspergesoep.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 17 mei 2015 18:04

Dat hebben wij ook gedaan, Marnix. Vrijdag asperges en gisteren asperge soep. Heerlijk! De kinderen vinden de soep helaas niet lekker...

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 17 mei 2015 19:00

Vandaag was het weer panzerottone.

Afbeelding
Met mozzarella, tomatensaus (zelfgemaakt) en een beetje olijfolie.

Daarbij drink je bier en dat gaat naar binnen met ferme slokken. Volgens sommige cultuurbarbaren kan je er dan niet van genieten, maar daar lachen we smakelijk om. Afbeelding

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 22 mei 2015 07:56

Heeft iemand nog een idee met bloemkool? Ik heb een bloemkool liggen, die moet echt op. Maar bloemkool met aardappels vind ik niet heel lekker. bloemkoolsoep heb ik weleens gemaakt, vond ik heerlijk, maar de kinderen vonden het 'niet te kanen'...

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 22 mei 2015 07:58

mohamed schreef:Vandaag was het weer panzerottone.
]


Maak je dat deeg zelf, of is dat bladerdeeg?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2015 08:20

Is duidelijk geen bladerdeeg. Je maakt het deeg denk ik zelf zoals pizzabodem. Water, meel, gist, beetje zout, suiker en olijfolie denk ik?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 22 mei 2015 08:51

cornelia77 schreef:Maak je dat deeg zelf, of is dat bladerdeeg?

Nee, dat maak ik zelf van bloem (type "00"), water of bier, gist, beetje suiker en ruim zout (10-15 gram op 250 gram bloem) en olijfolie. Olijfolie is het enige ingrediënt wat geen absolute noodzaak is om het te maken, maar liever wel dan niet.

Verder is het heel belangrijk dat je het deeg goed kneedt, reken daarvoor zo'n 10-15 minuten. Dan maak je er een bol van, zet er eventueel een kruis in, als kinderen meekijken laat ik ze dat altijd wél doen en vertel dat de engeltjes anders niet komen om het deeg op te blazen. Deze bol zet je weg in een dichte kast waar het niet te koud is met daarnaast een glas water voor het vocht. Of je doet de bol in een kom met daarover een vochtige theedoek. Dan twee- drie uur laten rijzen.

Ook moet je tomatensaus van uitstekende kwaliteit zijn wil je de authentieke Italiaanse smaak, indien je meer zelf wilt experimenteren dan heb je de basis waarmee je zelf verder kan. Ten laatste: prop te panzerotti niet te vol aangezien ze dan eerder openbarsten in het vetpannetje met een bodem frituurvet waar ze in gebakken horen te worden. In de frituurpan kan ook, maar als er een openbarst word je niet vrolijk. ;)

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 22 mei 2015 08:54

Marnix schreef:Is duidelijk geen bladerdeeg. Je maakt het deeg denk ik zelf zoals pizzabodem. Water, meel, gist, beetje zout, suiker en olijfolie denk ik?

Een beetje zout kan wel maar dan zijn ze niet zo lekker en verre van authentiek. 15 gram is niet eens te zout op 250 gram bloem, meer kan wel nog. Italianen doen er zo 40 gram zout in.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 22 mei 2015 09:37

cornelia77 schreef:Heeft iemand nog een idee met bloemkool? Ik heb een bloemkool liggen, die moet echt op. Maar bloemkool met aardappels vind ik niet heel lekker. bloemkoolsoep heb ik weleens gemaakt, vond ik heerlijk, maar de kinderen vonden het 'niet te kanen'...

Ik heb dit wel eens gemaakt:
Afbeelding

Ik vond het niet zo, maar de kinderen vonden het heerlijk.
Hier is het recept:
1 bloemkool, pakje (Kruiden)paneermeel, kerrie, bakboter, water, 3 eieren.

De bloemkool in roosjes snijden en wassen en 6 minuten koken zonder zout. Afgieten en laten afkoelen een beetje. De eieren alvast klutsen in het kommetje. Paneer en kerrie klaarzetten.
Bereidingswijze
De roosjes om en om in het eiermengsel dompelen en paneren. Daarna bakken in de koekenpan in de bakboter totdat ze een krokant korstje hebben.

Ik heb er toen rulgebakken gehakt doorgedaan en gebakken aardappeltjes bij geserveerd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2015 10:35

Bloemkool is ook erg lekker in hartige taart. Bijvoorbeeld met hamblokjes.

Bloemkool koken totdat hij gaar is maar niet te zacht.
Springvorm bedekken met bladerdeeg of filodeeg of hartige-taart-deeg, even wat gaatjes in het deeg prikken.
Mengsel maken van eieren (stuk of 5) en naast peper en zout kan je daar kruiden (bieslook, peterselie, wat jij wil) aan toevoegen en bijvoorbeeld franse roomkaas, creme fraiche. Je kan er ook geraspte kaas aan toevoegen. Goed doorroeren. Bloemkool en hamblokjes op het bladerdeeg in de springvorm. Eimengsel er overheen. Eventueel nog kaas er bovenop. 45 minuten in de oven. Dan kijken of het gaar is. Anders nog wat langer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 22 mei 2015 20:20

Het was lekker, Marnix!
Ik had nog een half pak filodeeg in de vriezer liggen, dat heb ik als bodem gebruikt. De voorgekookte bloemkoolroosjes erin, sausje erover van eieren, slagroom (had ik toevallig nog in de koelkast), stukje kaas geraspt, zout, peper en provencaalse kruiden.
Smaakte heerlijk. En ik had toevallig alles in huis. Bedankt voor de tip!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 23 mei 2015 09:51

Met filodeeg? :shock:
Persoonlijk vind ik het een ramp om mee te werken, het scheurt zo.
Ik had een pak in de vriezer, heb daar loempiaatjes van gemaakt en later nog een keer hartige hapjes, maar de rest weggegooid.
Ik werk liever met plakjes hartige taartdeeg (van Koopmans) of zo'n pakket uit de koeling, is wel minder lang houdbaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor -Judith- » 25 mei 2015 07:37

Wie heeft een lekker recept, om rabarber écht lekker klaar te maken?
Ik heb al meerdere recepten van google geprobeerd, maar valt elke x toch weer tegen, en dan heb ik het over alleen het koken nog maar.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mei 2015 13:14

Koken, bakken, maar dan anders. En nee, ik heb ook geen recept voor rabarber, helaas.

De pannen afwassen vóórdat je aan je warme eten begint is eigenlijk wel een goed idee. Want na het eten ben ik er al snel te lui voor. Voor het eten wil het nog wel. Nadeel is alleen, dat dan het eten tijd krijgt om koud te worden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten