Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 18 jan 2013 21:07

Eten jullie nu helemaal veganistisch? Eerder had jij toch nog wel vlees?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 18 jan 2013 21:35

Ik eet alleen vlees of vis als ik bij iemand anders eet, dan hoeft er niet apart voor mij gekookt te worden. Thuis eet mijn man veganistisch en ik bijna. Je kunt dat ook niet in één keer doen, het gaat geleidelijk. Zo ben ik laatst gestopt met kaas kopen, maar ik eet nog wel melkchocola. Volgende maand, vanaf 1 februari, doe ik mee aan de vegan challenge, zie http://www.veganchallenge.nl. Dan zal ik echt proberen om geen dierlijke producten te gebruiken, met bovengenoemde uitzondering van als anderen voor mij koken. Op die site staat trouwens ook duidelijk uitgelegd wat de redenen zijn om veganistisch te eten: dieren, milieu, het wereldvoedselprobleem en je eigen gezondheid: http://www.veganchallenge.nl/waarom-meedoen/

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 jan 2013 13:26

Gisteravond stond er op de etenslijst en wat ook op tafel kwam de persoon twee slavinken ,linzen aardappelpuree en ge fruiten uien en paprika met een glas witte wijn koud ingeschonken--------------na gerecht geen wel en sigaar uit eigen kist. :8> :8> :8> :8> d:)b
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Wilsophie » 21 jan 2013 13:45

En hoe maak je die linzenpuree??

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2013 14:36

Lalage schreef:Ik eet alleen vlees of vis als ik bij iemand anders eet, dan hoeft er niet apart voor mij gekookt te worden. Thuis eet mijn man veganistisch en ik bijna. Je kunt dat ook niet in één keer doen, het gaat geleidelijk. Zo ben ik laatst gestopt met kaas kopen, maar ik eet nog wel melkchocola. Volgende maand, vanaf 1 februari, doe ik mee aan de vegan challenge, zie http://www.veganchallenge.nl. Dan zal ik echt proberen om geen dierlijke producten te gebruiken, met bovengenoemde uitzondering van als anderen voor mij koken. Op die site staat trouwens ook duidelijk uitgelegd wat de redenen zijn om veganistisch te eten: dieren, milieu, het wereldvoedselprobleem en je eigen gezondheid: http://www.veganchallenge.nl/waarom-meedoen/

Diep respect hoor, maar eet jij dan die vleesvervangers die ik in de supermarkt tegenkom? Ik vind het wel opmerkelijk dat het erg op vlees lijkt. De roerbakgehakt bijv, is net echt. Ik koop ook wel eens vervangers, maar het staat me snel tegen, ik vind het ook erg machtig. Vooral de groenteburgers.
Ow, en geen volkorenboterham met plak jonge boerenkaas meer, met een heerlijk glas koude melk. :cry: :cry: Het is mijn enige verslaving.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Kvinna » 21 jan 2013 14:41

Lichtzwaard schreef:Gisteravond stond er op de etenslijst en wat ook op tafel kwam de persoon twee slavinken ,linzen aardappelpuree en ge fruiten uien en paprika met een glas witte wijn koud ingeschonken--------------na gerecht geen wel en sigaar uit eigen kist. :8> :8> :8> :8> d:)b


TWEE slavinken per persoon???

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Wilsophie » 21 jan 2013 19:04

Gelofte van armoede... #-o

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 22 jan 2013 22:02

schelpje3 schreef:Diep respect hoor, maar eet jij dan die vleesvervangers die ik in de supermarkt tegenkom? Ik vind het wel opmerkelijk dat het erg op vlees lijkt. De roerbakgehakt bijv, is net echt. Ik koop ook wel eens vervangers, maar het staat me snel tegen, ik vind het ook erg machtig. Vooral de groenteburgers.
Ow, en geen volkorenboterham met plak jonge boerenkaas meer, met een heerlijk glas koude melk. :cry: :cry: Het is mijn enige verslaving.

We eten wekelijks falafel uit de supermarkt, verder tofu-burgers uit de natuurwinkel en soms gekruide tofureepjes uit de supermarkt. Seitan is ook een leuk product, dat heeft een hele stevige structuur en lijkt echt op vlees, maar dat hoeft voor ons niet hoor. We eten ook vaak champignons of een gerecht waar geen vleesvervanger in hoeft. Ik mis het eigenlijk nooit.

Met kaas kopen ben ik laatst gestopt. Dat mis ik soms wel, maar het valt me eigenlijk mee. Ik vind het natuurlijk nog steeds wel heel lekker, dus bij anderen kan ik het niet altijd weerstaan. Dat geldt ook voor koekjes enzo. Ik voel me ook vrij om gewoon mee te doen als ik daar zin in heb. Maar thuis vind ik het juist een uitdaging om geen dierlijke dingen te eten, vandaar ook mijn deelname aan de vegan challenge.

Had ik het al gezegd dat het al helpt als je een beetje mindert met vlees en zuivel? Bijvoorbeeld als alle Nederlanders één dag in de week geen vlees zouden eten, dan scheelt dat net zoveel aan CO2-uitstoot als wanneer je een miljoen auto's van de weg zou halen!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor MissF » 23 jan 2013 08:54

Dat geloof ik ook zeker inderdaad. En het is een kleine moeite. Wij moeten het eigenlijk ook weer doen, 1 keer per week geen vlees. Nu eten we al niet zo heel veel vlees meer, omdat ik bijvoorbeeld in de nasi maar een klein beetje kipfilet doe, of maar weinig gehakt in de macaroni.
Eerder aten we eens per week geen vlees, maar een eitje ofzo. Dat is er nu een beetje bij ingeschoten, maar wil ik toch wel weer oppakken. Scheelt kosten, scheelt kilo's ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 23 jan 2013 10:19

Lalage schreef:We eten wekelijks falafel uit de supermarkt,


mmm, ja die falafel uit de supermarkt vind ik ook echt lekker! vooral tussen een pita broodje met wat ijsbergsla, tomaatjes, uit en knoflooksaus. Jammie!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 23 jan 2013 10:34

Toch vind ik het wel lastig om te koken zonder vlees. Zelf geef ik er niet om, maar een schepje lekker jus over het eten vind ik wel lekker. Daarnaast is manlief een echte vleeseter en hij mist toch een bepaalde smaak aan het eten als er geen vlees of vis in zit. En veel vegetarische gerechten vind ik toch ook wel erg calorierijk door de kaas die er voor de smaak overheen gedaan wordt. Nu is manlief wel zover dat hijbest vegetarisch wil eten als het maar lekker is. Maarre wat is lekker :-k

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor maran » 23 jan 2013 10:46

Lalage schreef:We eten wekelijks falafel uit de supermarkt, verder tofu-burgers uit de natuurwinkel en soms gekruide tofureepjes uit de supermarkt. Seitan is ook een leuk product, dat heeft een hele stevige structuur en lijkt echt op vlees, maar dat hoeft voor ons niet hoor. We eten ook vaak champignons of een gerecht waar geen vleesvervanger in hoeft. Ik mis het eigenlijk nooit.

Met kaas kopen ben ik laatst gestopt. Dat mis ik soms wel, maar het valt me eigenlijk mee. Ik vind het natuurlijk nog steeds wel heel lekker, dus bij anderen kan ik het niet altijd weerstaan. Dat geldt ook voor koekjes enzo. Ik voel me ook vrij om gewoon mee te doen als ik daar zin in heb. Maar thuis vind ik het juist een uitdaging om geen dierlijke dingen te eten, vandaar ook mijn deelname aan de vegan challenge.

Had ik het al gezegd dat het al helpt als je een beetje mindert met vlees en zuivel? Bijvoorbeeld als alle Nederlanders één dag in de week geen vlees zouden eten, dan scheelt dat net zoveel aan CO2-uitstoot als wanneer je een miljoen auto's van de weg zou halen!



respect - ik ben al jaren vegetariër en heb er totaal geen problemen mee.
met verse tofu b.v. kun je echt veel kanten op - steeds met andere kruiden en/of champignons
veganisme zou voor mij wel moeilijk zijn, aangezien ik een liefhebber van kaas ben, alhoewel ik geen melk meer heb gedronken vanaf mijn 6e jaar....bbbrrr..bah.

maar als ik vragen mag in welke supermarkt koop je die falafel ? [ben er dol op]
je kunt het ook zelf maken natuurlijk [van kikkererwten] maar ja, vaak ben ik daar weer te lui voor.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 23 jan 2013 11:33

Falafel kopen we bij de Jumbo. Die van AH vinden we minder lekker (de structuur met name) maar mijn zusje vindt die juist wel lekker.

Ik vind het overigens niet logisch als je heel strikt vegetariër bent maar wel veel kaas en eieren eet. Daar gaan indirect ook dieren aan dood (denk aan de stierkalfjes en haantjes die weer tot voedsel voor mensen of dieren worden verwerkt). Voor het milieu is zuivel ook net zo slecht als vlees, dus dat schiet niet op.

@ajl een paar voorbeelden van wat wij vaak eten (met een / bedoel ik of):
* stamppot van aardappels, koolraap/knolselderij, wortel,pastinaak,ui / boerenkool / zuurkool met een lekkere tofuburger of groenteburger (wij zijn fan van die van Taifun uit de natuurwinkel)
* rijst met sperziebonen/spruitjes, aubergine, quorn/champignons en zo'n pakje sajoerboemboe van Conimex. Of gewoon met ketjap of sojasaus. (in quorn zit wel een beetje ei)
* nasi: rijst met wortel, taugé, prei, paksoi/kool, rode paprika en cashewnoten/Japanse burger en kruiden/boemboe
* couscous (geweld in bouillon) met falafel/tofureepjes, tomaten, paprika, courgette, ui, kurkuma, koriander, paprikapoeder, komijnzaad
* risotto met bietjes, ui, champignons en rucola
* chili con carne maar dan met nepgehakt of gekruide tofureepjes

Kijk eens op veganchallenge.nl voor recepten of op vegatopia.nl, bijvoorbeeld deze http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11305-indiase-groentecurry
of deze http://www.devegetarier.nl/recepten/salades/zuidwest-amerikaanse-salade-van-zoete-aardappel-en-quinoa

Wist je trouwens dat het voor je gezondheid niet perse nodig is om vleesvervangers te eten. Eiwitten zitten ook in groenten en granen, dus daar krijg je genoeg van binnen.

Mijn ontbijt is havermoutpap met sojamelk en rozijntjes, eventueel met appel en kaneel erin. Daar doe ik chiazaadjes in, vol omega-3 en calcium.
Als lunch eet mijn man altijd een grote salade met kidneybonen erin. Ik eet op mijn werk gewoon brood, met pindakaas, hoemoes, sandwichspread van Healthy Planet, banaan of appelstroop.
Tussendoor eten we noten, fruit en chocola.

Kortom: wij eten erg lekker zonder dieren op te eten ;) en mijn man is 20 kilo afgevallen sinds hij zijn eetpatroon heeft omgegooid.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 23 jan 2013 11:41

@lalage, je drinkt/eet dus wel sojamelk. Zou je mij uit kunnen leggen waarom dat wel? (ik heb mijn vraagtekens daar een beetje bij).

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor maran » 23 jan 2013 11:53

Lalage schreef:Falafel kopen we bij de Jumbo. Die van AH vinden we minder lekker (de structuur met name) maar mijn zusje vindt die juist wel lekker.

Ik vind het overigens niet logisch als je heel strikt vegetariër bent maar wel veel kaas en eieren eet. Daar gaan indirect ook dieren aan dood (denk aan de stierkalfjes en haantjes die weer tot voedsel voor mensen of dieren worden verwerkt). Voor het milieu is zuivel ook net zo slecht als vlees, dus dat schiet niet op.

@ajl een paar voorbeelden van wat wij vaak eten (met een / bedoel ik of):
* stamppot van aardappels, koolraap/knolselderij, wortel,pastinaak,ui / boerenkool / zuurkool met een lekkere tofuburger of groenteburger (wij zijn fan van die van Taifun uit de natuurwinkel)
* rijst met sperziebonen/spruitjes, aubergine, quorn/champignons en zo'n pakje sajoerboemboe van Conimex. Of gewoon met ketjap of sojasaus. (in quorn zit wel een beetje ei)
* nasi: rijst met wortel, taugé, prei, paksoi/kool, rode paprika en cashewnoten/Japanse burger en kruiden/boemboe
* couscous (geweld in bouillon) met falafel/tofureepjes, tomaten, paprika, courgette, ui, kurkuma, koriander, paprikapoeder, komijnzaad
* risotto met bietjes, ui, champignons en rucola
* chili con carne maar dan met nepgehakt of gekruide tofureepjes

Kijk eens op veganchallenge.nl voor recepten of op vegatopia.nl, bijvoorbeeld deze http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11305-indiase-groentecurry
of deze http://www.devegetarier.nl/recepten/salades/zuidwest-amerikaanse-salade-van-zoete-aardappel-en-quinoa

Wist je trouwens dat het voor je gezondheid niet perse nodig is om vleesvervangers te eten. Eiwitten zitten ook in groenten en granen, dus daar krijg je genoeg van binnen.

Mijn ontbijt is havermoutpap met sojamelk en rozijntjes, eventueel met appel en kaneel erin. Daar doe ik chiazaadjes in, vol omega-3 en calcium.
Als lunch eet mijn man altijd een grote salade met kidneybonen erin. Ik eet op mijn werk gewoon brood, met pindakaas, hoemoes, sandwichspread van Healthy Planet, banaan of appelstroop.
Tussendoor eten we noten, fruit en chocola.

Kortom: wij eten erg lekker zonder dieren op te eten ;) en mijn man is 20 kilo afgevallen sinds hij zijn eetpatroon heeft omgegooid.



dank voor de uitgebreide informatie.
je hebt helemaal gelijk - ook vwb eieren en kaas. :)

wij eten altijd zuurdesembrood uit de natuurwinkel - ook met Tahin [ken je waarschijnlijk wel] - heerlijk.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 82 gasten