Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 06 jan 2013 14:49

Ik bak de laatste tijd cake met bloem of zelfrijzen bakmeel, maar de cake rijst bijna niet. IN ieder geval een stuk minder dan de koopmans pakken. Weet iemand wat ik misschien verkeerd doe? ?f zitten in die kant en klaar verpakkingen zoveel toevoegingen dat het gewoon enorm rijst.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 07 jan 2013 10:43

ajl schreef:Ik bak de laatste tijd cake met bloem of zelfrijzen bakmeel, maar de cake rijst bijna niet. IN ieder geval een stuk minder dan de koopmans pakken. Weet iemand wat ik misschien verkeerd doe? ?f zitten in die kant en klaar verpakkingen zoveel toevoegingen dat het gewoon enorm rijst.

Kan niet aan de bloem liggen denk ik. Hoeveel eieren gebruik je en mix je lang genoeg?
Oventemp op 150 graden zetten en dan wat langer bakken.
En zeef je de bloem, want dat is ook wel belangrijk.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 07 jan 2013 11:15

Afgelopen weekend heb ik 3 eieren gebruikt en echt een tijd gemixt ( 5-10 minuten). Het was helemaal schuimig. De bloem zeven heb ik inderdaad niet gedaan. Misschien ligt het daar aan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 07 jan 2013 11:21

ajl schreef:Afgelopen weekend heb ik 3 eieren gebruikt en echt een tijd gemixt ( 5-10 minuten). Het was helemaal schuimig. De bloem zeven heb ik inderdaad niet gedaan. Misschien ligt het daar aan.

En hoe is de volgorde, boter, suiker romig mixen, dan één voor één ei toevoegen (ik doe er trouwens 4 XL op een normale cakemaat) evt. een schepje bloem, als het begint te "klonteren/schiften".
De mixtijd is iig lang genoeg :wink:
Maar het kan dus ook aan de oven liggen, vandaar.

Ik haalde dit van de site: etenendrinkeninfo.nu, misschien dat je hier het antwoord bij ziet?

Het beslag is teveel of te weinig geroerd. Door het roeren komt er lucht in het beslag die ervoor zorgt dat de cake rijst. Te weinig roeren levert te weinig lucht op maar teveel roeren (zeker met een mixer nooit langer dan 3-4 minuten mengen) zorgt ervoor dat het eiwit geen lucht meer kan vasthouden
U heeft de oven tijdens de eerste 20 minuten van het bakproces geopend. Dit verstoort het rijsproces en de cake zakt in. Ook later in het bakproces kan koude lucht de cake nog laten inzakken. Trek de ovendeur dan ook nooit zomaar open en laat de cake het liefst in de oven die heeft uitgezet afkoelen
Het bakpoeder dat u gebruikte was te oud. Controleer dan ook altijd de houdbaarheidsdatum, na deze datum verliest het bakpoeder zijn rijskracht
Wellicht was uw oven niet warm genoeg. Recepten geven altijd slechts een indicatie van de temperatuur die u moet gebruiken. Omdat elke oven echter verschilt kan het soms helpen de temperatuur met 40 graden te verhogen. Bij een heteluchtoven zult u de temperatuur altijd 10% lager moeten instellen dan wordt aangegeven in het recept.

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Duschka » 08 jan 2013 09:25

ajl schreef:Ik bak de laatste tijd cake met bloem of zelfrijzen bakmeel, maar de cake rijst bijna niet. IN ieder geval een stuk minder dan de koopmans pakken. Weet iemand wat ik misschien verkeerd doe? ?f zitten in die kant en klaar verpakkingen zoveel toevoegingen dat het gewoon enorm rijst.


Bak altijd cake met gewone bloem en bakpoeder. Eerst even goed mengen en daarna zeven.
Gaat altijd prima.
Ik klop de dooiers gescheiden van de eiwitten.
En de boter leg ik een paar uur van te voren uit de koelkast.
Heb altijd een mooie hoge, luchtige cake :)
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Wilsophie » 13 jan 2013 13:56

Oei, de frisse kaas taart met de bodem van kruidnootjes en jam erdoor was verukkelijk.

Voor de liefhebber heb ik een aantal molukse recepten , heel eenvoudig, vandaag eet ik Frikadel Pangang en preissalade en dat heeft niets te maken met onze fricandel, maar ik begin met mijn platte ballen.

Daar gaat tie dan.
Geleerd 40 jaar geleden van een Molukse dame.

500 gram gehakt en jawel 7 eieren,
2 grote uien
knoflook naar believe
flinke scheut ketjap manis
zout en kruiden naar believe
1 of 2 zakjes soepgroenten ( bij de aldi 50 € cent)
( Ik heb dat altijd in de diepvries klaar liggen)
Naar believe sambal oelek of ander soort.

Het is nu een dikke drap, heel kliederig en nat, dat moet ook.
Goed mengen en dan een flinke laag olie ( geen olijfolie) in een hapjespan verhitten en dan als oliebollen met een ijslepel of 2 lepels de drap erin laten glijden, even spelen met de hoogte van het vuur zodat het niet te hard gaat.
Dan mooi bruin laten worden aan beide kanten en met een schuimspaan op keukenpapier uit laten lekken.

Erbij gewoon een blikje tomatenpuree en dan 2 keer omspoelen met heet water tot een dun rood papje met wat sambal erdoor.
De saus afkoelen en bewaren tot het opdienen.
Doe je dit diezelfde avond nog of bij het eten dan voorzichtig zijn met de sambaltomaatsaus, en het is niet noodzakelijk,.
Mocht je de platte ballen willen bewaren als snackje bij de borrel vries ze dan in.

Koud en warm lekker. Bij mij vinden ze het koud het lekkerst.

Als je een kilo gehakt neemt en 15 eieren en dan verder de andere ingrediënten bak je zomaar 25 van die dingen in een snelle tijd, je moet misschien de olie tussendoor verversen en dan kun je een nieuwe pan nemen en de ander op een veilig plekje wegzetten om de viesgeworden olie weg te gooien via de verantwoorde wijze.

Als dit lekker is en bevalt, geef ik nog een pindasaus recept met gedroogde uitjes en nauwelijks pindakaas.
Wel een staafmixer nodig en koop die gedroogde uitjes bij de Action of op de markt of bij een toko in de supermarkt heb je niks aan dat dure busje met 100 gram.
Wel bruine suiker of stroop in huis hebben. En pindakaas.
Je maakt het in 10 minuten.

eet smakelijk!
Wat niet duidelijk is dat hoor ik wel, want iktyp dit zoals ik praat dus voor de vuist weg en dan wil je wel eens iets heel gewoons vergeten.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Wilsophie » 13 jan 2013 14:15

Mocht er behoefte zijn aan de lekkerst indische pindasaus met heel weinig pindakaas dan hoor ik dat graag.

Nu nog even wat wij vandaag eten.

Vandaag heb ik mij gewaagd aan ....nee niet de fricandel, die vorige week de school tegenover ons als verjaardagspresentatie kreeg, met een klodder mayo, want dat mocht in mijn tijd niet, maar een schotel die ik ook voor het eerst heb gemaakt.
Benodigd:
4 grote aardappelen
200 gram gehakt naar keuze
1ui
8 stengels bleekselderij
peper of sambal
nootmuskaat
aromat,
1 bouillontablet
2 eieren
olie
margarine.

Dunne plakjes rauwe aardappelen halfgaar koken of frituren ( ik doe dat in mijn actifry) uitleggen
Ui en selderij fijnsnijden in de machine met bouillon tablet
Dan de gehakt toevoegen en mengen met de eieren, sambal of peter en de overige kruiden.

Dan schep je dat in een ovenschaal en dan ga je de gefrituurde aardappelen in de machine fijnmaken en gekookte aardappelen stampen en dat meng je door en dan proef je of het op smaak is , stukjes boter erop en in de oven van ongeveer 150 graden garen en een korstje erop laten komen.

Zelf heb ik met 500 gram gewerkt en iets meer aardappels.

De preisalade is zeer geliefd ook bij de barbecue.
De prei fijnsnijden en goed wassen uiteraard , drogen en dan doe je er een gedeelte uit een flesje kerriesaus door of kerrie/ ananas en dan schep je er plakjes banaan door en laat het lekker intrekken.
Dit is heel eenvoudig maar heel lekker.
Je kunt het aanvullen met andere vruchten en peterselie, maar ik neem even de goedkoopste versie.
Ik hoor wel als er vragen zijn.
Fijne Zondag!

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor -Judith- » 16 jan 2013 12:26

Ik zit me net af te vragen, ik heb laatst een cake gebakken met Koopmans' cakemeel, en nu een cake met homemade cakemix (alleen water toevoegen. Beide x-en heb ik er appels doorheen gedaan (die ene poosje in custardpoeder hebben gelegen)
Die van Koopmans was redelijk goed, maar die van Homemade zakt helemaal in, het is nu echt een mini-cake. Terwijl hij wel redelijk goed was toen 'ie uit de oven kwam...Iemand enig idee hoe dat kan?
Heb 'm laten afkoelen in de oven, omdat dat beter schijnt te zijn, of zal het gewoon aan de cake-mix liggen?

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Haai » 16 jan 2013 13:29

Ik gebruik op het werk regelmatig die homemade-mixen, ook wel met appel erdoor, en nog nooit gehad dat ie inzakte dus volgens mij ligt het niet perse aan de mix. Ik vind hem overigens wel minder lekker dan een cake van gewoon cakemeel.
Was ie wel goed gaar? Of anders komt het misschien door de hoeveelheid vocht die uit de appels is gekomen, dus iets minder water toevoegen?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Wilsophie » 16 jan 2013 17:28

Mag ik vragen wat homemade mix is, is dat een merk?

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Haai » 16 jan 2013 19:39

Wilsophie schreef:Mag ik vragen wat homemade mix is, is dat een merk?


Dit is Homemade: http://www.homemade-bakmixen.nl/

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lichtzwaard » 17 jan 2013 16:04

Er wordt vanavond een goede rijstschotel gegeten en nu komt het met Massala kerrie en de ene kerrie is de andere niet. :)~] :0~ 8>)
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor -Judith- » 17 jan 2013 20:02

Haai schreef:Ik gebruik op het werk regelmatig die homemade-mixen, ook wel met appel erdoor, en nog nooit gehad dat ie inzakte dus volgens mij ligt het niet perse aan de mix. Ik vind hem overigens wel minder lekker dan een cake van gewoon cakemeel.
Was ie wel goed gaar? Of anders komt het misschien door de hoeveelheid vocht die uit de appels is gekomen, dus iets minder water toevoegen?


Ah, dat van dat water, is een goeie, want het is nu echt een natte cake, hij is verder wel goed gaar hoor, maar tis net de 'natte keek' van Stoepje ;-)

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Wilsophie » 17 jan 2013 20:21

Is het stoepje niet zo best? Ik kocht er laatst een appeltaartje die vond ik niet lekker.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 18 jan 2013 20:56

Nu we hier thuis zoveel mogelijk plantaardig eten, moeten ook de koekjes en taarten eraan geloven. Gelukkig kan je ook heerlijk bakken zonder boter, eieren en melk. De brownies met zijden tofu waren erg lekker. Nu staan er pompoencakejes in de oven, spannend!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten