Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 11 mei 2015 15:53

Marnix schreef:Ze hoeven er niet bij jou in, mogelijk wel bij anderen :) Knakworstjes.... jummie :)

Chaya schreef:Voor alles wat je thuis je gasten voorzet, ben je verantwoordelijk.
En dergelijke etenswaren van onduidelijk allooi, geef ik dus niet.
Ik moet kunnen vertellen wat er precies in zit.
Ik raad je aan af en toe eens naar de Keuringsdienst van waarde te kijken!

Het zal Marnix knakworst zijn kennelijk. ;)

Doe mij maar ambachtelijke Duitse bokworst op een broodje met een plaatselijke Dortmunder erbij, helaas hebben ze beide hier niet en zal ik daarvoor naar Duitsland moeten. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2015 23:08

Knakworst wordt gemaakt van seperatorvlees of wel: de karkassen worden eerst uitgebeend en wat er dan nog aan zit wordt er af gespoten en dat is seperatorvlees. Daar wordt dan een homp vlees van gemaakt waar ze bijvoorbeeld knalworst van maken. Een bijproduct dus. Heel verantwoord om al het vlees van een dier te gebruiken en geen dingen weg te gooien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 11 mei 2015 23:14

Heb je helemaal gelijk in, maar toch is de ene knakworst de andere niet en zijn sommige absoluut niet te vreten! Dat kan nooit en te nimmer hetzelfde vlees zijn dunkt mij.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2015 10:19

Klopt, dat is met veel dingen zo. Je hebt (relatieve) kwaliteit en goedkope alternatieven :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 12 mei 2015 10:28

Joh! :mrgreen:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 12 mei 2015 15:15

Marnix schreef:Knakworst wordt gemaakt van seperatorvlees of wel: de karkassen worden eerst uitgebeend en wat er dan nog aan zit wordt er af gespoten en dat is seperatorvlees. Daar wordt dan een homp vlees van gemaakt waar ze bijvoorbeeld knalworst van maken. Een bijproduct dus. Heel verantwoord om al het vlees van een dier te gebruiken en geen dingen weg te gooien.

Dit is een onzinargument Marnix. Aan een dier zit vlees dat geschikt voor de consument, en vlees dat geschikt is voor bijvoorbeeld diervoeder of andere doeleinden, zoals een ingrediënt voor gelatine of lijm.
Ik word liever vegetariër dan dat ik afgespoten vlees zou moeten eten met allerlei toegevoegde meel en smaakjes om het nog enigszins te laten smaken. :-#
Maar goed, smikkel jij maar lekker van je blikjes. :D

Vanavond babi pangang.
Ik heb een stukje fricandeau gebraden, dat staat nu in de koelkast en daar snijd ik plakken van.
Lekker sausje maak ik straks erbij, en fijne mie met chinese groenten en wat uitgebakken blokjes mager spek erdoor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2015 16:02

Doe ik :)

Maak je de Babi Pangang zelf? Doe ik altijd wel, hoewel ik meestal Ajam Pangang maak, dat is Babi Pangang maar dan met kip (babi is varken)

Erg lekker en makkelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 13 mei 2015 10:51

Ja, in principe maak ik sporadisch gebruik van zakjes en pakjes.
Maar ik heb geen vast recept.
Ik speur even rond op de diverse sites en haal dan daar een recept af, soms voor herhaling vatbaar, soms niet.
Ik heb onlangs wel een uitzondering gemaakt voor een pakje kerriesaus van Knorr, zijn kleine vierkante doosjes met 300 ml inhoud.
De kinderen wilden bloemkool met kerriesaus, en ik had even geen tijd/zin om het zelf te maken en heb deze opgewarmd.
Hij smaakt heel zacht en niet zo chemisch.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2015 12:05

Ah maar kerriesaus is heel makkelijk zelf te maken zoals je weet. Als ik iets nooit koop zijn het zakjes kerriesaus :)

Voor wie babi pangang of ajam pangang zelf wil maken, dat is heel makkelijk en lekker. Wat je moet doen:

In een litermaat of zo 1 groot blikje tomatenpuree, 600 ml water, 1 bouillonblok en 2 eetlepels appelstroop mengen met een garde.
In een bakje 6 eetlepels bruine suiker, 10 eetlepels ketjap en een theelepel sambal mengen
Hamlappen of kip bakken, als het bijna gaar is twee geneden uien toevoegen
Mengsel van suiker / ketjap / sambal toevoegen en paar minuten laten pruttelen
Mengsel van tomatenpuree / water / bouillon / appelstroop toevoegen
Beetje binden en klaar is kees.

Serveren met rijst / mie / bami. Als groente kan je atjar erbij doen of salade of boontjes door de saus of los erbij. Meer of minder sambal toevoegen naar smaak. Bovenstaande variant is mild. Als je van wat pittiger houdt, vervang dan de theelepel door een eetlepel :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor StillAwake » 13 mei 2015 12:44

Marnix schreef:Ah maar kerriesaus is heel makkelijk zelf te maken zoals je weet. Als ik iets nooit koop zijn het zakjes kerriesaus :)

Voor wie babi pangang of ajam pangang zelf wil maken, dat is heel makkelijk en lekker. Wat je moet doen:

In een litermaat of zo 1 groot blikje tomatenpuree, 600 ml water, 1 bouillonblok en 2 eetlepels appelstroop mengen met een garde.
In een bakje 6 eetlepels bruine suiker, 10 eetlepels ketjap en een theelepel sambal mengen
Hamlappen of kip bakken, als het bijna gaar is twee geneden uien toevoegen
Mengsel van suiker / ketjap / sambal toevoegen en paar minuten laten pruttelen
Mengsel van tomatenpuree / water / bouillon / appelstroop toevoegen
Beetje binden en klaar is kees.

Serveren met rijst / mie / bami. Als groente kan je atjar erbij doen of salade of boontjes door de saus of los erbij. Meer of minder sambal toevoegen naar smaak. Bovenstaande variant is mild. Als je van wat pittiger houdt, vervang dan de theelepel door een eetlepel :)

ik mis de gember?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 13 mei 2015 13:11

Marnix schreef:Ah maar kerriesaus is heel makkelijk zelf te maken zoals je weet. Als ik iets nooit koop zijn het zakjes kerriesaus :)

Daarom geef ik het door, omdat dit me positief verraste. Niet alles uit pakjes en zakjes is persé slecht of smakeloos.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2015 14:31

Klopt!

StillAwake, geen gember. Je kan het natuurlijk toevoegen maar het hoeft niet. Er zijn verschillende manieren om Pangang te maken. Naast de appelstroop kan het bijvoorbeeld ook met Ananassap. Maar dit recept is makkelijk en smaakt wel naar Pangang zoals ik het ken :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 13 mei 2015 20:49

Marnix schreef:Ah maar kerriesaus is heel makkelijk zelf te maken zoals je weet. Als ik iets nooit koop zijn het zakjes kerriesaus :)

Nee ik ook niet, het smaakt altijd zo chemisch.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor tulp » 15 mei 2015 10:10

Marnix schreef:Voor wie babi pangang of ajam pangang zelf wil maken, dat is heel makkelijk en lekker. Wat je moet doen:

In een litermaat of zo 1 groot blikje tomatenpuree, 600 ml water, 1 bouillonblok en 2 eetlepels appelstroop mengen met een garde.
In een bakje 6 eetlepels bruine suiker, 10 eetlepels ketjap en een theelepel sambal mengen
Hamlappen of kip bakken, als het bijna gaar is twee geneden uien toevoegen
Mengsel van suiker / ketjap / sambal toevoegen en paar minuten laten pruttelen
Mengsel van tomatenpuree / water / bouillon / appelstroop toevoegen
Beetje binden en klaar is kees.

Serveren met rijst / mie / bami. Als groente kan je atjar erbij doen of salade of boontjes door de saus of los erbij. Meer of minder sambal toevoegen naar smaak. Bovenstaande variant is mild. Als je van wat pittiger houdt, vervang dan de theelepel door een eetlepel :)


Ik heb dit gisteravond gemaakt. Lekker zeg! Ik zeg vaarwel tegen de kuipjes boemboe.
Ik had er nog een teen knoflook bij gedaan, dat deed er geen afbreuk aan vonden wij.
Voor 2 personen heb ik de helft van alles genomen, maar uiteindelijk heb ik dáár weer de helft van in de vriezer gedaan.
In ieder geval: dank je wel voor het recept. :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 15 mei 2015 12:53

Graag gedaan. Ik maak het ook al jaren af en toe. Ook heel makkelijk in grote oplages te maken dus ik maak het nogal eens als er een hoop bezoek komt. Knoflook kan er inderdaad prima bij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten