Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 08 apr 2014 10:28

Bruine bonen door de hutspot doen is streekgebonden. Ik ben het van huis uit gewend en vind het lekkerder dan 'gewone' hutspot. Ik zou niet weten waarom het zwaar verteerbaar zou zijn.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 10:34

ajl schreef:Bruine bonen door de hutspot doen is streekgebonden. Ik ben het van huis uit gewend en vind het lekkerder dan 'gewone' hutspot. Ik zou niet weten waarom het zwaar verteerbaar zou zijn.

Klinkt als een aardig idee! Ga het eens proberen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 08 apr 2014 10:40

ajl schreef:Bruine bonen door de hutspot doen is streekgebonden. Ik ben het van huis uit gewend en vind het lekkerder dan 'gewone' hutspot. Ik zou niet weten waarom het zwaar verteerbaar zou zijn.

Bruine bonen op zich vind ik persoonlijk al heavy stuff, evenals de hutspot.
Ik had er nog nooit van gehoord. 8-[
Maar het is idd wel weer voor winterkost.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 10:46

ajl schreef:Bruine bonen door de hutspot doen is streekgebonden. Ik ben het van huis uit gewend en vind het lekkerder dan 'gewone' hutspot. Ik zou niet weten waarom het zwaar verteerbaar zou zijn.
schelpje3 schreef:Bruine bonen op zich vind ik persoonlijk al heavy stuff, evenals de hutspot.
Ik had er nog nooit van gehoord. 8-[
Maar het is idd wel weer voor winterkost.

Hangt ervanaf hoe je ze eet.
In Zuid-Amerika dienen ze als maaltijdbasis.
Als je rijst of aardappelen door bonen vervangt (bijvoorbeeld in gerechten als Chili con Carne) valt het wel mee met dat zware.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor EenVasteBurcht » 08 apr 2014 10:48

ajl schreef:Bruine bonen door de hutspot doen is streekgebonden. Ik ben het van huis uit gewend en vind het lekkerder dan 'gewone' hutspot. Ik zou niet weten waarom het zwaar verteerbaar zou zijn.

?!?!?!?!?! Bruine bonen door de hutspot? ?!?!?!


:shock: Gaan je darmen flink van werken, lijkt me zo... ui, bonen, zware kost... kun je een week op leven als je één bord eet.

In Zuid-Amerika dienen ze als maaltijdbasis.

Rijst + bonen is altijd de maaltijdbasis. Mensen in Brazilië eten dit letterlijk elke dag. Hoe rijker je bent, hoe meer er bij zit: vlees, worst, verschillende gerechten met vlees en groente, maniokmeel etc. Maar rijst met bonen is altijd de basis. Het type bonen dat wordt gebruikt verschilt ook per streek (waar ik bekend ben, in Rio de Janeiro, altijd zwarte bonen).

Bonen uit blik moeten ze ook niet, altijd zelf geweekt en gekookt. Vaak met gedroogd vles, worst, soms ook afvalvlees zoals varkensoren (!).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 08 apr 2014 10:50

StillAwake schreef:Hangt ervanaf hoe je ze eet.
In Zuid-Amerika dienen ze als maaltijdbasis.
Als je rijst of aardappelen door bonen vervangt (bijvoorbeeld in gerechten als Chili con Carne) valt het wel mee met dat zware.

Het is ook maar net wat je gewend bent, wat je van jongsaf kreeg voorgeschoteld.
Misschien kunnen ze daar absoluut niet tegen melk drinken, of gebakken vis met rijst, met boter, kaneel en suiker. :D

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 10:58

StillAwake schreef:Hangt ervanaf hoe je ze eet.
In Zuid-Amerika dienen ze als maaltijdbasis.
Als je rijst of aardappelen door bonen vervangt (bijvoorbeeld in gerechten als Chili con Carne) valt het wel mee met dat zware.
schelpje3 schreef:Het is ook maar net wat je gewend bent, wat je van jongsaf kreeg voorgeschoteld.
Misschien kunnen ze daar absoluut niet tegen melk drinken, of gebakken vis met rijst, met boter, kaneel en suiker. :D

Rijst met boter, kaneel en suiker klinkt mij ook niet erg aanlokkelijk in de oren...
Ik ben er in elk geval niet mee opgegroeid ;-)
Ik ben wél met melk drinken opgegroeid, maar ben er mee gestopt toen ik op mijzelf ging wonen.
Nu, 15 jaar later, kan ik er niet meer tegen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 08 apr 2014 11:10

StillAwake schreef:Rijst met boter, kaneel en suiker klinkt mij ook niet erg aanlokkelijk in de oren...
Ik ben er in elk geval niet mee opgegroeid ;-)
Ik ben wél met melk drinken opgegroeid, maar ben er mee gestopt toen ik op mijzelf ging wonen.
Nu, 15 jaar later, kan ik er niet meer tegen...

Dat is zaterdagse visserskost, ik denk dat JvS dit wel zal kunnen bevestigen.
Als mijn pa verse vis kreeg aangeleverd, aten wij dit op zaterdag om half 1.
Behalve ik :-&
Waarom ben je gestopt dan?
En kun je wel tegen karne of drinkyoghurt?
Een dag geen melk gedronken, is een dag niet genoten, voor mij.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 08 apr 2014 11:11

rijst met boter, kaneel en suiker is ook zo lekker. Dat kregen wij vroeger nog wel eens als toetje. Mijn schoonmoeder maakt het nog wel eens voor ons klaar als wij komen.

EenVasteBurcht schreef:?!?!?!?!?! Bruine bonen door de hutspot? ?!?!?!


:shock: Gaan je darmen flink van werken, lijkt me zo... ui, bonen, zware kost... kun je een week op leven als je één bord eet.


Zo raar is het toch niet? Als je chili con carne maakt, doe je er toch ook bonen en ui door of in bruine bonen soep, bij tortilla's, salades met brood etc.
En bij dit gerecht eet je er gewoon ook nog een aardappel bij. Geen zware kost, gewoon heerlijke winterstampot :wink:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 11:35

schelpje3 schreef:Waarom ben je gestopt dan?
En kun je wel tegen karne of drinkyoghurt?
Een dag geen melk gedronken, is een dag niet genoten, voor mij.

Ik heb melk nooit echt lekker kunnen vinden.
Ook in de koffie krijg ik er een heel opgeblazen gevoel van.
Karnemelk gaat wel goed, evenals yoghurt...
Ook harde kazen gaan goed, zacht dan net weer niet...
Met geitenmelk heb ik geen ervaring, maar geitenkaas (ook zachte) valt wél goed...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor MissF » 08 apr 2014 12:31

Rijst met suiker, dat aten wij vroeger ook. Dan aten mijn ouders nasi, en wij alleen rijst met suiker, heerlijk :) Nu vind ik het zo vies, geef mij maar lekker pittige nasi :D
Net als pasta, dat aten wij altijd kaal, met ketchup en kaas. Heb het pas nog eens geprobeerd, maar dat is toch ook echt niks, met saus is toch veel lekkerder. Al eten mijn kids ook altijd kale macaroni met geraspte kaas. Ach, best, die ene keer per week vind ik dat niet zo'n probleem
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Saskia » 08 apr 2014 12:34

Wij hadden vroeger wel eens koude rijst met ham, kaas en pinda's. Waar dat recept vandaan kwam weet ik ook niet, maar ik heb het nooit lekker gevonden.
Met boter en suiker ken ik helemaal niet, ook streekgebonden denk ik.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 08 apr 2014 12:39

MissF schreef:Rijst met suiker, dat aten wij vroeger ook. Dan aten mijn ouders nasi, en wij alleen rijst met suiker, heerlijk :) Nu vind ik het zo vies, geef mij maar lekker pittige nasi :D
Net als pasta, dat aten wij altijd kaal, met ketchup en kaas. Heb het pas nog eens geprobeerd, maar dat is toch ook echt niks, met saus is toch veel lekkerder. Al eten mijn kids ook altijd kale macaroni met geraspte kaas. Ach, best, die ene keer per week vind ik dat niet zo'n probleem

Vaak verandert je smaak door de jaren heen.
Als kind vind je vaak jonge kaas het lekkerst om dan een steeds meer belegen variant te kiezen.
Ik at vroeger als ontbijt een bruine boterham met sandwich spread en een glas rode gazeuse erbij, daar moet ik toch echt niet meer aan denken zelfs. :-&
MissF: mijn volwassen zoon vindt stiekem de kale macaroni met een klein beetje geraspte kaas en scheutje ketchup, het lekkerst.

De oudere generatie had vaak vaste dagen voor bepaalde menu's.
Zo aten wij op zaterdag nooit een "prak", zuurkool altijd op maandag, omdat moeder dan een rest jus met soms vlees overhad van de zondag, zodat we rookworst erbij kregen.
Gehaktbal altijd op woensdag, en op zondag alleen maar groenten zoals witlof en sperzie- of snijbonen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 08 apr 2014 12:43

MissF schreef:Rijst met suiker, dat aten wij vroeger ook. Dan aten mijn ouders nasi, en wij alleen rijst met suiker, heerlijk :) Nu vind ik het zo vies, geef mij maar lekker pittige nasi :D
Net als pasta, dat aten wij altijd kaal, met ketchup en kaas. Heb het pas nog eens geprobeerd, maar dat is toch ook echt niks, met saus is toch veel lekkerder. Al eten mijn kids ook altijd kale macaroni met geraspte kaas. Ach, best, die ene keer per week vind ik dat niet zo'n probleem


Mijn kinderen willen ook het liefste kale pasta. Het eerste bordje moeten ze ook wat saus erover heen en daarna mogen ze los met de kale pasta

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor MissF » 08 apr 2014 12:45

Rode gazeuse, oeh, daar mag je me nog steeds wakker voor maken. Vroeger'maakten' we het zelf, 7-up met een scheutje rode limonade, in een wijnglas, dan dronken wij ook 'wijn' bij het eten.
Nu drink ik het nooit meer, ik denk dat ik er kilo's van aan zou komen :mrgreen:

En over kaas, ik heb altijd van extra belegen en oud gehouden, nu is het hoe ouder hoe beter. Maar mijn zoon van 5 eet ook het liefst oude kaas. Dan koop ik soms voor mezelf extra oude (en extra dure), en voor de rest gewoon jong belegen van de supermarkt , maar dat piktie niet meer, hij gaat dan toch echt voor de oude kaas :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten