Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boekenlezer » 31 jul 2013 10:35

schelpje3 schreef:Kijk even op smulweb, ah recepten o.i.d. en je kunt het vele malen lekkerder EN gezonder maken dan met meneer of mevrouw Unilever. :D

Je gaat je eigenlijk afvragen: hoe kan dat eigenlijk, een zakje poeder, dat vermengen met water en koken, en dan zou je bijvoorbeeld ineens tomatensaus hebben. Dat klinkt ook wel erg toverachtig! Kan dat wel echt zijn?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2013 10:58

Ja ook. Maar als je altijd met diezelfde zakjes kookt, smaakt het ook altijd hetzelfde.
En diegenen die zonder die toevoegingen koken, zijn er achter gekomen dat het elke keer net een tikkie anders smaakt, dus afwisselender. De ene keer is de tomatensaus zoeter, de andere keer wat meer zuur.
En als we het bij tomatensaus houden, de tomaten zijn heel goedkoop nu.
Even inkruisen, in kokend water leggen, dan over in ijskoud water, dan kun je zo afpellen.
Koken in beetje bouillon of water, staafmixer erdoor, kruiden en zout naar smaak en klaar is je saus.
Geloof jij dat er bij K norretje echte tomaten aan te pas komen in de fabriek?

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor refo » 31 jul 2013 18:48

Boekenlezer schreef:Je gaat je eigenlijk afvragen: hoe kan dat eigenlijk, een zakje poeder, dat vermengen met water en koken, en dan zou je bijvoorbeeld ineens tomatensaus hebben. Dat klinkt ook wel erg toverachtig! Kan dat wel echt zijn?


Zeker.
Alle water wordt eruit gehaald. Dat is wel meer dan 90% van de groente.
Tijdens het koken doe je dat er weer bij.
Het voordeel is dat je een constante kwaliteit hebt met die zakjes.
Het smaakt iedere keer even lekker. Met die zgn verse ingrediënten moet je dat altijd maar weer afwachten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2013 19:07

refo schreef:
Zeker.
Alle water wordt eruit gehaald. Dat is wel meer dan 90% van de groente.
Tijdens het koken doe je dat er weer bij.
Het voordeel is dat je een constante kwaliteit hebt met die zakjes.
Het smaakt iedere keer even lekker. Met die zgn verse ingrediënten moet je dat altijd maar weer afwachten.

Ja ja, veel ervaring zeker in de keuken?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor EenVasteBurcht » 31 jul 2013 19:22

refo schreef:
Zeker.
Alle water wordt eruit gehaald. Dat is wel meer dan 90% van de groente.
Tijdens het koken doe je dat er weer bij.
Het voordeel is dat je een constante kwaliteit hebt met die zakjes.
Het smaakt iedere keer even lekker. Met die zgn verse ingrediënten moet je dat altijd maar weer afwachten.


Gebruik altijd zo min mogelijk pakjes en zakjes !

Er zit allerlei chemische troep in, zoals MSG (mononatriumglutaminaat) wat slecht is voor je hart, en allerlei slechte kleurstoffen en smaakversterkers. Bovendien zit er vaak véél te veel zout in, wat slecht is voor je bloeddruk.

Als je bv. tomatensaus uit een zakje hebt (voor de macaroni), dan zitten daar inderdaad gedroogde gemalen tomaten in. Maar vaak is dat maar een klein percentage. Voor het grootste deel is het chemische troep, dingen als zetmeel, zout, suiker en andere dingen. Het zelfde geldt voor dingen als cup-a-soup, sausjes uit een zakje... dat soort dingen. Hoe meer iets lijkt op het vers gemaakte product, hoe beter het is. Zo is boullion uit zo'n pot al een stuk beter dan een bouillonblokje (al gebruik ik die laatste om eerlijk te zijn ook af en toe, maar altijd voor kleine hoeveelheden).

Het is veel gezonder om zoiets zelf even te maken. Ik gebruik bijvoorbeeld gezeefde tomaten uit een pakje. Ook niet 100% vers, maar al een stuk beter dan poeder want het is puur tomaat en verder niets. Knoflook en ui even fruiten in olijfolie, dan de tomatensaus erbij, dan eventueel kruiden (bv. italiaanse kruiden). Een scheutje wijn maakt het dan nóg lekkerder ! Daarna kun je je VERSE groenten en op het laatst gekookte spaghetti erbij doen voor een heerlijke maaltijd ;)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boekenlezer » 02 aug 2013 08:59

Ik heb mononatriumglutaminaat eens opgezocht op internet, en het komt erop neer dat het volgens de populaire opinie inderdaad slecht is - net als ongeveer alle E-nummers - maar dat het nog niet gelukt is om dat wetenschappelijk aan te tonen. Dus feitelijk weten we niet helemaal waar we aan toe zijn. De slechtheid is niet wetenschappelijk aangetoond, maar dat sluit niet uit dat het slecht kan zijn. Zo geef ik mijn interpretatie van die feiten maar even weer.
(Bronnen: Wikipedia, E-nummers)

Maar goed, ik weet nog wel redenen om zo weinig mogelijk gebruik te maken van pakjes en zakjes.
Ten eerste loop je daarmee het risico dat de fabrikant voor jou gaat bepalen wat jij mag eten. Zo heeft Knorr mij op die manier verboden om moussaka en franse aardappelgratin nog langer te eten. Zoiets is natuurlijk onaanvaardbaar.
En ten tweede is het, zonder die poeders die je met water omtovert tot een saus, veel echter.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 02 aug 2013 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 02 aug 2013 10:12

Boekenlezer schreef:Ik heb mononatriumglutaminaat eens opgezocht op internet, en het komt erop neer dat het volgens de populaire opinie inderdaad slecht is - net als ongeveer alle E-nummers - maar dat het nog niet gelukt is om dat wetenschappelijk aan te tonen. Dus feitelijk weten we niet helemaal waar we aan toe zijn. De slechtheid is niet wetenschappelijk aangetoond, maar dat sluit niet uit dat het slecht kan zijn. Zo geef ik mijn interpretatie van die feiten maar even weer.
(Bronnen: Wikipedia, E-nummers)

Maar goed, ik weet nog wel redenen om zo weinig gebruik te maken van pakjes en zakjes.
Ten eerste loop je daarmee het risico dat de fabrikant voor jou gaat bepalen wat jij mag eten. Zo heeft Knorr mij op die manier verboden om moussaka en franse aardappelgratin nog langer te eten. Zoiets is natuurlijk onaanvaardbaar.
En ten tweede is het, zonder die poeders die je met water omtovert tot een saus, veel echter.

Precies, je zegt het zelf al. U nilever maakt uit welke wereldgerechten er in de winkel staan. Eén keer zo'n pakje lezen, of nog beter de diverse kooksites en je maakt het heel gemakkelijk zelf.
Soms merk je niets van die toevoegingen, die zijn niet persé levensgevaarlijk. Maar veel mensen, waaronder ik ook, hebben er last van.
Ook zitten er in die zakjes en pakjes verborgen suikers, zouten en vetten. Die op een bepaalde leeftijd heel vervelende gevolgen kunnen hebben.
En ook merken mensen dat ze steeds zoeter, zouter willen. Want je smaak raakt er aan gewend. Als je "natuurlijk" gaat koken, vind je het in het begin misschien wat laffer, flauwer, vlakker, maar door te experimenteren met toevoegingen zoals tuinkruiden, gembersiroop, H erbamare kruidenzout, uitje, zul je zien dat het steeds beter gaat en lekkerder smaakt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 12 aug 2013 15:31

Wie weet (het zeker) hoe lang je een open flesje gembersiroop kunt bewaren?
Ik heb het niet in de koelkast bewaard, er staat niet op of dat moet, maar ging ervanuit dat het zoetig is, dus langer houdbaar.
Nu wil ik gaan marineren, maar durf opeens ff niet meer.
Bij twijfel gooi ik het dan weg, maar misschien hoeft dat niet.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 12 aug 2013 16:22

volgens mij heel lang.
Smaak wordt misschien wat minder maar het bederft vast niet. Of ruikt het raar?

ik zou daar op af gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 12 aug 2013 16:36

meribel schreef:volgens mij heel lang.
Smaak wordt misschien wat minder maar het bederft vast niet. Of ruikt het raar?

ik zou daar op af gaan.

Thanks. Ik heb geroken, maar het rook niet prettig, alhoewel ik niet weet hoe het wel moet ruiken.
Dus toch maar het zekere voor het onzekere, weggegooid en even naar winkel voor een nieuw flesje, dat ik deze keer maar in de koelkast bewaar, heb er een etiketje met datum opgeplakt. :D
Tis trouwens een eigen recept, dus ben benieuwd hoe het straks smaakt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2013 10:37

Beste indicatie of iets goed is zijn nog altijd je eigen smaakpapillen. Even ruiken, als je het dan nog niet weet kan je het proeven.... en dan weet je het snel genoeg :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Boekenlezer » 29 aug 2013 16:40

Gisteren en vandaag heb ik lasagne bolognese gegeten. Nou zit ik met een bos bleekselderij, omdat ik er maar twee stengels van gebruikt heb. Is dat spul een beetje goed houdbaar?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 29 aug 2013 16:51

Je kunt er ook bouillon mee trekken.
En als tussendoortje lekker als snack met een lekkere dipsausje.
In stukjes snijden en invriezen (kan ook door de soep).

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 aug 2013 17:16

Of door een groene smoothie, met kiwi en banaan. Ook lekker en gezond.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor tulp » 29 aug 2013 17:58

Ken je iemand met een konijn?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten