Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kellyverbier
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2013 15:28

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor kellyverbier » 17 sep 2013 14:46

Yum, dat is nieuw! Die After Eight taart ziet er echt heerlijk uit. Zal ik vanavond eens moeten testen :-)

Bedankt voor het recept!

Kelly

zomaar
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 02 mei 2007 13:54

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor zomaar » 17 sep 2013 15:02

Zo, de eerste appelplaatkoek van dit najaar staat in de oven, vond het er echt weer voor, en de eerste appels waren al van de boom gerold, en nog niet helemaal rijp, dus goed van toepassing voor de appelplaatkoek.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 17 sep 2013 15:39

zomaar schreef:Zo, de eerste appelplaatkoek van dit najaar staat in de oven, vond het er echt weer voor, en de eerste appels waren al van de boom gerold, en nog niet helemaal rijp, dus goed van toepassing voor de appelplaatkoek.

Dan vraag ik: RECEPT :D ;/

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Miepje90 » 17 sep 2013 19:23

Hier brownies volgens eigen recept in de oven:).
En het ruikt zo heerlijk!
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor vpk » 17 sep 2013 19:28

Ha miep
Als je niet zo ver hiervandaan woonde kwam ik een bakkie bij je doen :wink: :yum:
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Miepje90 » 17 sep 2013 19:48

Jammer idd;). Nu moeten wij ze hier allemaal opeten..:(
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 19 sep 2013 10:27

Ik zou ook graag het recept willen voor de appelplaatkoek. Ik moet nl nog 150 appels verwerken :mrgreen: Dus alle appelrecepten zijn welkom! Om er nu alleen appelmoes van te maken vind ik een beetje jammer van de lekkere appels.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 19 sep 2013 11:45


zomaar
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 02 mei 2007 13:54

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor zomaar » 19 sep 2013 12:59

Ik heb het recept volgens mij vorig jaar uit dit topic gehaald, en hij valt hier zeer goed in de smaak, heb het recept al vaak moeten doorgeven, dus bij deze hier ook:

APPELPLAAT KOEK

Nodig:
500 gr zelfrijzend bakmeel
450 gr donkerbruine basterdsuiker
250 gr havermout
400 gr gesmolten margarine
1 kilo (grote) appels
Kaneel

Werkwijze

Appels schillen en in plakjes snijden
Boter smelten
Zelfrijzend bakmeel, suiker, en havermout mengen in een grote kom!
Boter erdoor en goed mengen
Helft verdelen op bakplaat
Appels erop leggen (eventueel besprengen met citroensap) en kaneel er over heen strooien
Overige mengsel meel/suiker/ havermout erop

Oven 190 graden, ongeveer half uur, als het mooi bruin is en de appels zijn zacht is hij goed.

Eetsmakelijk!

Paulien
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 sep 2013 15:19
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Paulien » 20 sep 2013 10:43

zomaar schreef:Zo, de eerste appelplaatkoek van dit najaar staat in de oven, vond het er echt weer voor, en de eerste appels waren al van de boom gerold, en nog niet helemaal rijp, dus goed van toepassing voor de appelplaatkoek.

Wat heerlijk, een eigen appelboom!

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor -Judith- » 18 okt 2013 21:12

De laatste tijd mislukken al mijn cakes...Ik snap er geen snars van,standaard is +/- 2-3 cm van de bovenkant goed gaar, maar de rest is 1 natte plakkerige cake, alsof ie niet gaar is, terwijl ik 'm altijd test met een saté-prikker, en meestal heel wat langer in de oven laat dan nodig.. We hebben deze oven nu 2,5 jaar, in het begin ging het altijd goed, maar ja, sinds de laatste 6 maanden ofzo zijn ze allemaal mislukt...Heeeeeel vreemd! Ik kan de oorzaak niet echt vinden, heb al langer gemixed, minder lang, temp hoger, temp lager, het maakt niks uit, het resultaat is steeds hetzelfde.
Ik weet niet hoe het kan, maar ik heb laatst een mix van home-made (alleen water toevoegen) voor kruidcake gebruikt, en die was wél goed...
Heeft iemand nog enig idee waar het aan kan liggen? Of ligt het probleem aan de oven?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 18 okt 2013 22:45

-Judith- schreef:De laatste tijd mislukken al mijn cakes...Ik snap er geen snars van,standaard is +/- 2-3 cm van de bovenkant goed gaar, maar de rest is 1 natte plakkerige cake, alsof ie niet gaar is, terwijl ik 'm altijd test met een saté-prikker, en meestal heel wat langer in de oven laat dan nodig.. We hebben deze oven nu 2,5 jaar, in het begin ging het altijd goed, maar ja, sinds de laatste 6 maanden ofzo zijn ze allemaal mislukt...Heeeeeel vreemd! Ik kan de oorzaak niet echt vinden, heb al langer gemixed, minder lang, temp hoger, temp lager, het maakt niks uit, het resultaat is steeds hetzelfde.
Ik weet niet hoe het kan, maar ik heb laatst een mix van home-made (alleen water toevoegen) voor kruidcake gebruikt, en die was wél goed...
Heeft iemand nog enig idee waar het aan kan liggen? Of ligt het probleem aan de oven?

Vervelend Judith, ik heb tweemaal een home made gebruikt, maar ik vond het helemaal niks. Een raar plat cakeje, wat veel te zwaar en vast van structuur was.
Verwarm jij de oven voor?
Heb je wel eens 150 graden geprobeerd, rooster op het onderste richel en dan minstens 5 kwartier in de oven houden, zonder dat je de deur opent.
TE lang mixen is ook niet goed. Ik dacht eerst ook, hoe langer hoe beter, maar dat blijkt niet waar te zijn.
Bij een normale maat cakeblik gebruik ik 4 grote (XL) eieren.
Zelfrijzend bakmeel, roomboter, basterdsuiker, alles gezeefd.
En anders zou ik het ook niet weten, ik heb wel een tijdje gehad dat er een barst in de bovenkant kwam, maar in mijn nieuwe oven gebeurde dat niet meer.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor LeChat » 19 okt 2013 10:24

Heb je de temperatuur van de oven wel eens gecontroleerd met een oventhermometer? M.a.w.: als de thermostaat op bijv. 150 gr. staat, is het dan ook echt 150 gr?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 19 okt 2013 14:45

En probeer is het volgende: eerst je cake 10 min. op 150 C ,de resterende baktijd gewoon op 160 C.
Ik heb dit weleens gedaan en het ging veel beter.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor pol » 20 okt 2013 20:50

Cake bakken is ook een tijd mislukt hier en waarom weet ik niet. Pas probeerde ik bitterkoekjes/ammaretto en zowaar die lukte direkt. Vrijdag heb ik een appelcake gemaakt, moest er wel een half uur langer in dan vermeld en die was wonderlijk goed gelukt.... maar toen hij stond af te koelen heeft zoonlief de bovenkant opgegeten.... :lol:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten