Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2012 15:30

Bumba schreef:
@Judith: ik heb dat gisteren ook gezien en verbaas me er gewoon over dat de overheid niet ingrijpt. Aan een zak chips is een E-nummer toegevoegd dat er voor zorgt dat je trek krijgt en dus die hele zak op gaat eten. Je hoeft je daar dus niet meer voor te schamen, want je kunt er niets aan doen, komt door dat E-nummer. :lol:

Goeie smoes :mrgreen:
Dat E nummer heeft kennelijk op mij geen effect, want vol is vol, of de zak nu bijna leeg is of niet.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor LauraC » 21 feb 2012 17:06

@ajl: M krijgt om 10 en 15 uur een snack. Fruit en koolhydraten, dus bv koekje, soepstengel oid. Hij drinkt water, melk en soms sap/thee

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Haai » 21 feb 2012 20:37

@ajl: meestal gebruik ik ook gewoon zandkoekjesdeeg, en daar varieer ik dan mee: speculaaskruiden erdoor, cacao, pinda's erbovenop bijv. Ook gebruik ik af en toe meergranenmeel, dan krijg je dus meergranenkoekjes.
Pas had ik een pakje koekjes waar cranberries door zaten, was erg lekker dus dat wil ik zelf ook eens gaan proberen.
Wat ze hier trouwens ook lekker vinden: kaaskoekjes. Gewoon bladerdeeg in stukjes snijden/ vormpjes uitsteken en daar wat geraspte kaas op en dan even in de oven.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 21 feb 2012 21:06

Bumba schreef:@Judith: ik heb dat gisteren ook gezien en verbaas me er gewoon over dat de overheid niet ingrijpt. Aan een zak chips is een E-nummer toegevoegd dat er voor zorgt dat je trek krijgt en dus die hele zak op gaat eten. Je hoeft je daar dus niet meer voor te schamen, want je kunt er niets aan doen, komt door dat E-nummer. :lol:
!


Niet in alle chips zit dat E-nummer. Althans er zijn chips soorten waar het niet in zit. :wink:

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 22 feb 2012 12:50

Ja, en die eet ik evengoed leeg.... :oops:
Ik vrees dat het niet veel met het E-nummer te maken heeft. Chips is gewoon lekker! (vind ik dan)

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Sophie77 » 22 feb 2012 14:54

Ik merk ook geen verschil bij een zak chips mét of zónder E-nummers helaas; 'k lust het allemaal even graag :mrgreen: ... Maar goed, we eten het alleen op zondagmiddag en verder komt er eigenlijk nooit chips op tafel.

Onze kids eten ook bijna alleen E-nummervrije tussendoortjes; idd vooral koekjes (ook verschillende biscuitjes-soorten), soms pure chocola, zoute stengels (van de Aldi), fruit, soms een pakje popcorn, rozijnen etc. Tot nu toe accepteren ze het bijzonder goed! Ze drinken appel- of sinaasappelsap, druivensap, diksap of warme chocolademelk ('s avonds). Ook zijn ze veel meer water gaan drinken. Ze doen gewoon mee met onze 'koffie'-tijden: ong. 9.30 uur en ong. 15.30 uur. Rond 11.00 uur of 16.30 uur neem ik zelf regelmatig wat fruit, dan 'snoepen' ze dat ook weleens mee.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 23 feb 2012 08:15

Gisteravond lasagne gemaakt uit een zakje dat ik nog had staan. Niemand vond het eigenlijk lekker. Dan merk je pas hoe snel je al die pakjes ontwent! Wij vonden het vooral zout en verder nergens naar smaken. Hoe makken jullie de lasagnesaus zonder zakje/pakje?

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor -Judith- » 23 feb 2012 08:34

ik heb gisterav een zogenaamde opgerolde cake gemaakt, er stond een aardbei-vulling bij, maar ik had geen aardbeien, dus heb ik er chocolade-room van gemaakt, hij ziet er erg goed uit! Om 10 uur mag ik 'm proeven :wink:

Gebruikersavatar
Appel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 dec 2011 12:47

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Appel » 23 feb 2012 10:14

ajl schreef:Gisteravond lasagne gemaakt uit een zakje dat ik nog had staan. Niemand vond het eigenlijk lekker. Dan merk je pas hoe snel je al die pakjes ontwent! Wij vonden het vooral zout en verder nergens naar smaken. Hoe makken jullie de lasagnesaus zonder zakje/pakje?


Meestal gebruik ik een fles biologische passata, maar die smaakt wel heel erg naar tomaat. (Vind ik heerlijk, maar niet iedereen...) En anders maak ik gewoon een soort bolognese: uitje fruiten, gehakt rul bakken, in stukken gesneden tomaten en als je wilt nog andere groenten als paprika, champignons etc erbij doen. Soms maak ik ook laagjes met verse spinazie, ook erg lekker. Als je er dan pijnboompitjes doordoet, dan kan je eventueel ook het gehakt weglaten.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor LauraC » 23 feb 2012 12:44

Lasagna maak ik met geruld gehakt, ui, knoflook, champigons, courgette, rode paprika. Dan allemaal in de pan, een blik tomatenblokjes, een kneep tomatenpuree, wat Italiaanse kruiden, een scheut runderbouillon en dan binden met wat bloem gemengd met water. Als we een fles rode wijn hebben dan gaat daar ook een scheut van in.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 23 feb 2012 13:47

Ik rul ook gehakt in een pan, met een gesnipperde sjalotje(s), voeg voor de saus een pakje gezeefde tomaten, een blik tomaten in blokjes en een scheutje rode wijn toe. (alcohol verdampt tijdens het inkoken, dus ook met kinderen geen probleem)
Tussen de lagen doe ik wat ontdooide diepvriesspinazie (die met boursin is erg lekker in de lasagne) plakjes courgette.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Haai » 23 feb 2012 23:28

Lasagne, dat ga ik ook weer eens maken! Dat is erg lang geleden hier.

Ik maak tegenwoordig mijn pasta (en pizza)saus met een roux van boter, bloem en pittige bouillon, dan tomatenpuree erbij, en verder maar net waar ik zin in heb: uitje, kruiden, verse tomaten etc. Vaak maak in een dubbele hoeveelheid zodat ik meteen een pot kan vullen die de kelder in gaat (vind ik makkelijker dan invriezen, ik bedenk vaak pas erg laat wat we gaan eten en dan hoeft het niet meer te ontdooien :mrgreen: )

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Optimatus » 23 feb 2012 23:28

Heeft er iemand ooit wel eens geprobeerd Knödel te maken?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Haai » 23 feb 2012 23:33

Ik heb een keer zuuuuulke lekkere knodel gegeten, heb pas nog geprobeerd een recept te zoeken maar kwam zoveel verschillende tegen, dat ik er niet helemaal wijs uit kon worden. Heb jij misschien een goed recept?

Gebruikersavatar
Jedi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 okt 2010 21:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Jedi » 24 feb 2012 00:49

Welke variant wil je hebben Optimatus? Ik heb het recept van knedliky, gekregen van een vriend uit Moravië (Tsjechie). Deze knoedelvariant wordt ook over de grens in Oostenrijk gegeten.
Ik heb dus alleen ervaring met Tsjechische knoedels.
Deo servire vera libertas


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten