Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor nita » 18 feb 2012 19:16

http://www.mijnleescadeau.nl/boeken/a/appeltaart-janneke-philippi.php

deze gehad voor mijn verjaardag, heb me voorgenomen, gewoon voor in te beginnen, en heel het boek door te gaan, wat manlief natuurlijk een leuk idee vond :lol:

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Haai » 18 feb 2012 20:59

Dat ziet er lekker uit Nita! Je hebt nog wel even te gaan voor je ze alle 70 gehad hebt ;)

Vraagje: Ik houd best van patat met een snack erbij op z'n tijd. Maar helaas, ook frikandellen en kroketten bevatten E621 en die wil ik echt proberen te vermijden. Weet iemand of er ergens frikandellen en kroketten zonder deze E te krijgen zijn?

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor vpk » 18 feb 2012 22:04

dat ziet er goed uit nita! wanneer kunnen we komen koffiedrinken :yum: :wink:
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor nita » 18 feb 2012 22:43

haai, kroketten zijn zelf best aardig te maken heb je dat wel eens geprobeerd?

haha ja nee t is echt een geweldig boek, er staat ook een recept in van een appeltaart koolhydraat arm, ook 1 glutenvrij, en 1 voor lactose allergie enzo, vind ik goed dat daar in een gewoon kookboek ook iets over in staat.

haha ik heb nog zat proevers nodig hoor, de deur staat open

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Bumba » 19 feb 2012 21:19

Haai schreef:Dat ziet er lekker uit Nita! Je hebt nog wel even te gaan voor je ze alle 70 gehad hebt ;)

Vraagje: Ik houd best van patat met een snack erbij op z'n tijd. Maar helaas, ook frikandellen en kroketten bevatten E621 en die wil ik echt proberen te vermijden. Weet iemand of er ergens frikandellen en kroketten zonder deze E te krijgen zijn?


@Haai: voor een recept van kroketten zonder E-nummers, kun je even kijken op de blog van Smakelijck. Ik heb ze al eens geprobeerd en ze zijn lekker!

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Haai » 20 feb 2012 16:01

Bumba schreef:@Haai: voor een recept van kroketten zonder E-nummers, kun je even kijken op de blog van Smakelijck. Ik heb ze al eens geprobeerd en ze zijn lekker!


Ok, bedankt! Dan ga ik daar eens kijken. Zijn ze ook wel in te vriezen? We hebben hier altijd patatdag als ik geen zin heb om lang in de keuken te staan, als ik dan eerst nog kroketten moet gaan maken schiet dat niet zo op natuurlijk ;)

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Bumba » 21 feb 2012 09:00

http://smakelijck.blogspot.com/2012/01/kroketten.html

Volgens de reacties zijn ze in te vriezen, ik heb dat nog niet gedaan, maar hoor graag of dat lukt :mrgreen:

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor -Judith- » 21 feb 2012 12:08

Gisterav was er in 'Radar' een stuk over E-nummers!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 21 feb 2012 12:17

Volgens de site zijn ze in de vriezen.
@ Bumba, was het maken van de kroketten veel werk?

Ik merk dat wij ook steeds meer e nummer vrij eten. @ haai Jullie doen dat toch ook steeds meer? Wat voor snoep/lekkers geef jij je kinderen dan?

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor LauraC » 21 feb 2012 12:32

ajl schreef:Ik merk dat wij ook steeds meer e nummer vrij eten. @ haai Jullie doen dat toch ook steeds meer? Wat voor snoep/lekkers geef jij je kinderen dan?

M krijgt 'natuurwinkel snoep', wat hier makkelijk in de supermarkt te vinden is. Verder veel fruit en bv komkommer/paprika met hummus. En meestal zelfgebakken koekjes. Soepstengels krijgt hij ook wel, en pure chocola. En het leuke is, als mijn schoonfamilie eens met 'slecht snoep' aankomt, is dat helemaal een feest voor hem. Ik ben dan ook niet zo erg dat hij dat dan niet mag ofzo, zolang het maar een uitzondering is ;)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 21 feb 2012 12:35

Fruit etc krijgen ze hier ook veel en het scheelt dat ze 3 dagen op het kdv zijn. Dan snoepen ze sowieso niet. IN het weekend bak ik meestal zelf wel wat en zelfgebakken koekjes/taart/muffins zijn inderdaad altijd in trek. Alleen zo jammer voor mijn eigen lijn al dat zelf gebakken spul. Maar chocola is inderdaad ook een goede tip!

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Haai » 21 feb 2012 13:13

Hier eten ze eigenlijk maar heel weinig snoep. Nu staat er een zakje Katja yoghurtsnoepjes in de kast, niet helemaal E vrij, maar wel met natuurlijke smaak - en kleurstoffen. Timon eet veel fruit, en Sylke het liefst veeeeel chocola :mrgreen: Verder bak ik veel zelf koekjes. De oma's zorgen ervoor dat er ook regelmatig wat E-nr bommetjes in huis komen, ik vind het ook geen punt als ze dat dan krijgen maar ik zorg wel dat ik het zelf zo min mogelijk in huis haal.

Ik had nog niet naar het krokettenrecept gekeken, maar goed om te weten dat ze in te vriezen zijn! Binnenkort ga ik me er dan maar eens aan wagen, denk ik.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2012 14:31

Je moet maar eens op de site van Foodwatch kijken, hoe je misleid wordt.
Bijv: Ferrero: Lekker dik met Kinder Maxi

Waarom maakt Ferrero zo'n grote reep? 'Voor wie alles groter ziet', roept het bedrijf enthousiast over Kinder Maxi. Inderdaad: de Kinder Maxi is bijna twee keer zo zwaar als zijn broertje. En dus zit er ook bijna twee keer zoveel suiker en vet in een reep Kinder Maxi. De grote broer van het kleine reepje levert maar liefst 118 kcal op. Geen wonder: de Kinder Maxi bestaat voor meer dan de helft uit suiker en voor ruim een derde uit vet!

Fabrikanten vermelden steeds minder E nummers op hun verpakking, terwijl die er wel inzitten, maar onder een andere naam!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 21 feb 2012 14:53

@ haai wat voor koekjes bak jij dan? Zelf kom ik meestal niet verder dan zandkoekjes. Ook erg lekker, maar wel saai.

Trouwens vraagje aan alle moeders; hoeveel tussendoortjes krijgen jullie kinderen en wat drinken jullie kids? Hier meestal rond 10.00 uur een biscuitje/speculaasje/plakje ontbijtkoek met drinken ( KC ranja, roosvice of thee) en rond 14.30 uur fruit met drinken. Soms nog rozijntjes rond 1600, maar zoonlief heeft ontdekt dat er veel lekkerder dingen zijn dan rozijnen

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Bumba » 21 feb 2012 15:20

@ajl: als je niet veel om de vorm geeft zijn de kroketten niet zo moeilijk te maken, de roux is meer werk en moet een nacht in de koelkast opstijven. Ik had de eerste keer een beetje rare vorm kroketten, maar de smaak was er niet minder om. In het recept van Smakelijck staat dat je voor de roux een scheutje sherry kunt gebruiken, maar ik heb dat nooit in huis en dus ook niet gebruikt.

@Judith: ik heb dat gisteren ook gezien en verbaas me er gewoon over dat de overheid niet ingrijpt. Aan een zak chips is een E-nummer toegevoegd dat er voor zorgt dat je trek krijgt en dus die hele zak op gaat eten. Je hoeft je daar dus niet meer voor te schamen, want je kunt er niets aan doen, komt door dat E-nummer. :lol:

Maar goed: die toevoegingen hebben dus niets meer met eten te maken. Een aantal E-nrs die hier gewoon nog goedgekeurd zijn, zijn in Scandinavie allang verboden!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten