Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 21:36

Mmmm mmmm mmm Jans, te lekker dit.
Ik ga het wel een keer maken na het "bikiniseizoen". :mrgreen: al draag ik die niet meer.

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor jans1 » 11 aug 2014 21:40

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hem vinden :lol:
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

leen10
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 feb 2010 19:09

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor leen10 » 12 aug 2014 07:24

Over een paar weken ben ik jarig... ga 'm dan maar eens uitproberen! Ben benieuwd :-)

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor jaccootje85 » 12 aug 2014 19:31

Hoe lang moet de taart nog opstijven na afloop van bereiding? Het lijkt me echt een superlekkere taart!
Szent az Úr

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Stip » 21 aug 2014 08:28

@Jans. Deze ga ik van het weekend eens even maken. Nog even een vraagje: je kan die caramel dus gewoon van te voren maken? Dat blijft caramel ook als je een paar dagen later pas het blokje open maakt? En 3 eetlepels poedersuiker, 2 door de slagroom en 1?

Ben benieuwd, klinkt wel erg lekker!
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Maneah
Sergeant
Sergeant
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 mei 2008 18:37

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Maneah » 21 aug 2014 13:02

Dat ziet er lekker uit, Jans! Mmm.. Ik denk dat ik 'm ook es ga proberen!
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 21 aug 2014 16:02

Ik lees net in de krant dat de supermarkten grotendeels bepalen wat men in Nederland eet.
Daar hebben ze trucjes voor.
Maanden vantevoren bepaalt de supermarkt dat men in deze week sperziebonen moet eten en wat gebeurt er, ze zijn in de aanbieding, kist met aardappels wordt er naast gezet, evt. receptjes bij de ingang.
Of iemand gaat naar de winkel, ziet dat de bloemkool in de aanbieding en switcht opeens van gedachte dat hij eigenlijk die avond iets anders in gedachte had.
Maar ik denk dat het bij mij niet zo werkt, althans, niet altijd.
Ik bepaal thuis wat ik die avond ga koken en doe daar dan de boodschappen voor. En ik haal veel bij de boer en de kleine leverancier.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2014 16:04

Zo doe ik dat ook.... en momenteel bepaalt mijn moestuin / dakterras af en toe wat voor groente ik ga eten :)

Je bent een beetje seizoensgebonden wat betreft groenten, weer enzo gebonden wat betreft het soort recepten (stamppotten en stoofschotels meer in herfst en winter, in de zomer wat meer sla en zo.... dat soort dingen) maar verder niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 21 aug 2014 16:10

Marnix schreef:Zo doe ik dat ook.... en momenteel bepaalt mijn moestuin / dakterras af en toe wat voor groente ik ga eten :)

Je bent een beetje seizoensgebonden wat betreft groenten, weer enzo gebonden wat betreft het soort recepten (stamppotten en stoofschotels meer in herfst en winter, in de zomer wat meer sla en zo.... dat soort dingen) maar verder niet.

Moet je niet zeggen hoor Marnix, ik zie in de winkel diverse koolsoorten liggen. (chinese, witte)
Ik ben er dol op, maar niet in de zomer.
Stoofpotten maak ik in de zomer ook, misschien wel iets lichter van karakter.
Soms vraagt één van de gezinsleden of ik de volgende dag een bepaald gerecht wil maken.
Maar ik laat me niet zo leiden door het grote aanbod van iets.
Vooral bloemkool, kan mij weinig boeien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2014 18:17

Zo, citroentaart aan het bakken voor de verjaardag van mijn vrouw. De dochter helpt enthousiast mee. Het verjaardagscadeautje heeft ze een tijdje geleden al gehad/voor zichzelf gekocht, dus ik dacht dat leren taarten bakken wel een leuk geschenk zou zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor MissF » 21 aug 2014 18:49

Ik bepaal wel van tevoren wat ik ga eten, maar als ik besluit dat het morgenavond groenten met vlees en aardappels is, dan maken de groenten me niet uit. Dus dan koop ik wat in de aanbieding is idd. Ik vind het zonde om het dubbele te betalen omdat ik perse bloemkool wil eten, terwijl de sperziebonen in de aanbieding zijn, en die vind ik ook lekker.

Wij willen wat minder vlees eten, al eerder eens een tijdje gedaan, maar het is er weer bij ingeschoten. Maar geen vleesvervangers, omdat we dat niet zo lekker vinden en dat ook niet altijd even gezond blijkt te zijn. Zondag hadden we een ovenschotel, met pasta en veel groenten, was heel lekker.
Ik zoek eigenlijk nog meer recepten, met (veel)groenten, pasta/aardappels of rijst en zonder vlees, iemand enig idee?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 21 aug 2014 19:13

Hier is mijn favoriete vleesloze nasi met satesaus erg lekker.

Ik snij een ui in kleine stukjes, soms gooi ik er champ. bij (de kastanje, die heeft een lekkere smaak), even lekker bakken met wat knoflook (poeder of verse). Hoeveelheid kan je natuurlijk zelf bepalen. Dan gooi ik er meestal zo'n nasi/bami groenten er bij. Even lekker laten bakken of stomen, net wat je lekkerder vind. Ik gooi er altijd wat churry/kerrie poeder bij. Beetje sambal.
En op het laatste een ei, even de groenten naar de zijkant duwen en dan gooi je het ei in het midden en roerbak je die en als dat goed is gooi je alles bij elkaar. Rijst erbij en smullen maar.

De satesaus doe ik:
200 ml plantaardige melk
3/4 eetlepels (zelfgemaakte) pindakaas
1 lepel kokosbloemsuiker
2 lepels ketjap
1/2 theelepel sambal
wat knoflook

De melk en de pindakaas in een pannetje en langzaam warm laten worden en roeren tot het zich mengt en er een sausje ontstaat. Daarna de pindakaas, suiker, ketjap, sambal en de knoflook er bij en even laten pruttelen. IS het te dik dan gooi je er nog wat melk door heen en is het te dun dan doe je er nog wat pindakaas bij in.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor MissF » 21 aug 2014 20:28

Dat is een goeie Evelien, die ga ik proberen volgende week :D Bedankt
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8206
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 21 aug 2014 20:44

@MissF kijk maar op http://www.eetvoorjeleven.nu :)

@Mortlach: heb jij een vrouw? Wat leuk. (Of laat mij geheugen mij nu heel erg in de steek en moet ik me diep schamen?)

Ik heb gisteren weer een 'alternatieve' appeltaart gemaakt, dit recept maar dan met speculaaskruiden:
http://www.frisenfruitig.nu/raw-appeltaart/?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 21 aug 2014 20:49

MissF schreef:Dat is een goeie Evelien, die ga ik proberen volgende week :D Bedankt


O ja en op smakelijck.nl staan ook recepten op.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten