Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor EenVasteBurcht » 08 apr 2014 15:56

ajl schreef:
Zo raar is het toch niet? Als je chili con carne maakt, doe je er toch ook bonen en ui door of in bruine bonen soep, bij tortilla's, salades met brood etc.
En bij dit gerecht eet je er gewoon ook nog een aardappel bij. Geen zware kost, gewoon heerlijke winterstampot :wink:


Hebben we het wel over hetzelfde? Bij bruine bonen door de hutspot stel ik me voor: aardappel, peen, ui, bruine bonen, spekjes, jus, vlees. Dat vind ik nogal zware kost.

Bruine bonen met ui en spek vind ik overigens wel lekker. Maar dat eet ik het liefst met rijst en niet met aardappels, ook al 'hoort' het wel met aardappels officiëel vind ik dat erg zwaar.

Rijst met boter, suiker en kaneel is overigens erg lekker, bij wijze van het opmaken van een restje rijst ;)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 16:16

ajl schreef:
Zo raar is het toch niet? Als je chili con carne maakt, doe je er toch ook bonen en ui door of in bruine bonen soep, bij tortilla's, salades met brood etc.
En bij dit gerecht eet je er gewoon ook nog een aardappel bij. Geen zware kost, gewoon heerlijke winterstampot :wink:
EenVasteBurcht schreef:
Hebben we het wel over hetzelfde? Bij bruine bonen door de hutspot stel ik me voor: aardappel, peen, ui, bruine bonen, spekjes, jus, vlees. Dat vind ik nogal zware kost.

Bruine bonen met ui en spek vind ik overigens wel lekker. Maar dat eet ik het liefst met rijst en niet met aardappels, ook al 'hoort' het wel met aardappels officiëel vind ik dat erg zwaar.

Rijst met boter, suiker en kaneel is overigens erg lekker, bij wijze van het opmaken van een restje rijst ;)

Hutspot met spekjes en vlees is dan weer nieuw voor mij.
Meestal wel een mooi stuk rookworst erbij!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 08 apr 2014 18:50

EenVasteBurcht schreef:Hebben we het wel over hetzelfde? Bij bruine bonen door de hutspot stel ik me voor: aardappel, peen, ui, bruine bonen, spekjes, jus, vlees. Dat vind ik nogal zware kost.


Ik maak het zoals hierboven, maar dan zonder de spekjes. Spekjes horen voor mijn gevoel bij boerenkool en andijvie stampot, maar niet bij hutspot. En ik eet ook niet veel vlees, maar wel lekker jus over de hutspot.
Wat het misschien anders maakt is dat ik ook gewend ben om het pas op mijn bord door elkaar te prakken. Hierdoor is de verhouding groente/bonen en aardappel anders dan dat je het al eerder door elkaar doet. Ik heb het ook wel eens gelijk gestampt gegeten en dat is ook prima en voor mij geen zware kost.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2014 09:34

Het is denk ik ook niet zo dat er kilo's bonen door de hutspot zitten.... gewoon wat bruine bonen. Prima te eten. En als dat zware kost is, wat vast zo is neem je er wat minder van want dan zit je ook sneller vol :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2014 10:16

ajl schreef:
Ik maak het zoals hierboven, maar dan zonder de spekjes. Spekjes horen voor mijn gevoel bij boerenkool en andijvie stampot, maar niet bij hutspot. En ik eet ook niet veel vlees, maar wel lekker jus over de hutspot.
Wat het misschien anders maakt is dat ik ook gewend ben om het pas op mijn bord door elkaar te prakken. Hierdoor is de verhouding groente/bonen en aardappel anders dan dat je het al eerder door elkaar doet. Ik heb het ook wel eens gelijk gestampt gegeten en dat is ook prima en voor mij geen zware kost.

Er zijn mensen die rookworst bij hutspot eten en voor mijn gevoel hoort dat ook niet.
Ik koop altijd een pond klapstuk bij de slager, laat dat minstens 2 uur heel zachtjes trekken en zo verkrijg je een geurige bouillon. Als je daar de aardappelen, wortelen en uien in kookt, smaakt dat nog lekkerder. Op het laatst de klapstuk er uit halen en fijn snijden en door de stamppot heenwerken.
Je moet wel zorgen dat je jus overgehouden hebt! Maar ik vries altijd restanten in, dus genoeg in voorraad.
Dobbelsteentjes mager spek vind ik lekker door rauwe andijviestamppot en boerenkool.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2014 10:50

Speklapjes worden er ook wel vaak bij gegeten. Of verse worst. Jummie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor jans1 » 23 apr 2014 15:39

Van het weekend ga ik een Banoffee pie maken.. ben erg benieuwd naar het resultaat :D
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2014 10:32

Ik ook. Ik ga binnenkort Steak & Guinness Pie eten en als nagerecht Sticky Toffee Pudding. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 24 apr 2014 12:48

recepten?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 24 apr 2014 15:28

Hier staat een recept op http://www.24kitchen.nl/ Vind het zelf een hele fijne site. Soms pas ik het recept een beetje aan, maar je de kan de hoeveelheden heel makkelijk berekenen.

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor vpk » 24 apr 2014 22:26

Ik heb afgelopen weekend de banoffee voor de 2e x gemaakt. Valt hier supergoed in de smaak! :yum:

Blikje gecondenseerde melk koken: het blikje een uur en kwartier in zacht kokend water leggen. Pas openen als het zo is afgekoeld dat je het blikje goed vast kunt pakken.
Koekjesbodem maken van 200 gr (chocolade) digestives en 100 gr boter (of op een andere manie, wat je zelf lekker vindt. Hard laten worden.
De warme gecondenseerde melk uitsmeren over de bodem.
5 bananen in plakjes snijden en over de bodem verdelen
2 pakjes slagroom stijf kloppen met 2 zakjes vanillesuiker en 2 zakjes klopfix
Verdelen over de banaan
Laten opstijven in de koelkast
Geraspte chocola erover
Bron: lekker hapje
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2014 12:49

ajl schreef:recepten?


nee die heb ik niet, het wordt door vriend (met engelse vriendin) klaargemaakt.... Maar met google kom je al wel een eind.

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/9671 ... cheese-pie

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/james ... epud_67654
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor essieee » 27 apr 2014 08:16

Het is weer aspergetijd :puh:

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 12 mei 2014 14:51

Een tijdje geleden hebben wij een groentetas gehad via b.io a.an. huis. Dat hebben wij opgezegd, omdat ik het wat prijzig vond worden en de hoeveelheidmaar voor maximaal 4 personen is. ( dat was voor ons ook wat te weinig)
Weet iemand nog andere instanties die datzelfde concept hebben, maar dan ook voor meer personen?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 12 mei 2014 14:56

Beebox?
Ik ken het niet hoor, zag een reklame laatst,
Ik vind het allemaal nogal prijzig.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten