Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor -Judith- » 29 jan 2013 10:13

Even een vraagje over de taarten die met fondant (of iets i ndie richting bekleed zijn)

Wie weet hoe lang van te voren je de figuurtjes voor op de taart kan maken? M'n nichtje is nl zondag jarig, en waarschijnlijk mag ik voor haar een taart maken!

En dan nog 'n vraag; welk recept hebben jullie voor de taart op zich? Ik heb er een tijd terug nl één gemaakt met banketbakkersroom, en dat was zo mierzoet...Ik wil nu eigenlijk voor iets minder zoet gaan...

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jan 2013 18:38

Als je het maakt van marsepein, dan kan je het nu al maken.

@AJL Ik haal meel bij de molenaar in IJsselstein en laatst ook bij Abrona in Wijk bij Duurstede.
Per 100 gr meel of bloem (per brood wordt standaard . uit gegaan van 500 gr) voeg ik toe: 2 gr. zout, 1 gr droge of 2 gr. verse gist, 60 gr. water,2 gr. boter of olie.
Ik liet altijd alles goed door elkaar draaien door de mixer, maar van de week vertelde een sterrenkok mij dat je de meng tijd zo kort mogelijk moet houden voor het beste resultaat. Daarna laat ik het eerst 25 minuten rusten afgedekt op een warme plek. Daarna rol ik het uit tot een plak en rol die weer op en laat die 10 minuten op een plank bevochtigt met warm water. Daarna rol ik het nogmaals uit om het weer op te rollen tot een brood. Deze laat ik nog 45 minuten rusten. Daarna ongeveer 30 minuten in de oven op ongeveer 200-220 graden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 29 jan 2013 21:50

Aardappels uit de oven zijn heel erg lekker, maar dan krijg je wel veel meer vet binnen dan wanneer je ze gewoon kookt. Dus dat lijkt me iets om af en toe te doen en niet elke dag...

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Kvinna » 29 jan 2013 22:01

Het neemt ook aardig wat tijd, en stroom om de oven te warmen. Maar voor een keer op zondag klinkt het wel lekker.

Wat betreft aardappels gaat er voor mij niets boven gewoon een paar gekookte aardappels, lekker balletje gehakt of stukje rundvlees met jus en groente. Witlof, peultjes, rode kool, jummie.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jan 2013 22:32

Kvinna schreef:Het neemt ook aardig wat tijd, en stroom om de oven te warmen. Maar voor een keer op zondag klinkt het wel lekker.

Wij bakken 9 broden tegelijk, dat scheelt elke keer weer extra de oven opwarmen. Meel voor deze broden is 2,03 euro, gist 2 cent, zout gratis, want wij hebben heel vele zout gevonden bij mijn schoonmoeder toen wij daar de keuken leeghaalden. Maar als je wel moet kopen is het ook bar weinig. Water is ook nihil, dus dan komt alleen de stroom er nog bij. Dan ben ik altijd nog goedkoper uit dan 9 broden halen bij de bakker.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Kvinna » 29 jan 2013 22:36

Ik bedoelde de aardappeltjes uit de oven, niet jouw brood hoor. :D

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jan 2013 23:24

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 30 jan 2013 09:11

Bedankt Gerdien! Ik zal dit broodrecept ook eens proberen.

Aardappeltjes uit de oven eten wij ook wel eens. Meestal laat ik ze in de schil en snijd ze in een paar stukken. Vervolgens een scheut olijfolie erover heen en een teentje knoflook, zeezout en rozemarijn en dan 45 minuten in de oven. Erg lekker, maar net zoals Lalage zegt, volgens mij is het vetter dan gekookte aardappelen. Al doe ik daar ook een schepje jus over.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 30 jan 2013 11:14

ajl schreef:Bedankt Gerdien! Ik zal dit broodrecept ook eens proberen.

Aardappeltjes uit de oven eten wij ook wel eens. Meestal laat ik ze in de schil en snijd ze in een paar stukken. Vervolgens een scheut olijfolie erover heen en een teentje knoflook, zeezout en rozemarijn en dan 45 minuten in de oven. Erg lekker, maar net zoals Lalage zegt, volgens mij is het vetter dan gekookte aardappelen. Al doe ik daar ook een schepje jus over.

Maar wel gezond vet ajl! Jus is meestal gemaakt van (vloeibare) margarine, met allerlei bestanddelen toegevoegd. En hier en daar een drup olie volstaat.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor jaccootje85 » 30 jan 2013 21:37

-Judith- schreef:Even een vraagje over de taarten die met fondant (of iets i ndie richting bekleed zijn)

Wie weet hoe lang van te voren je de figuurtjes voor op de taart kan maken? M'n nichtje is nl zondag jarig, en waarschijnlijk mag ik voor haar een taart maken!

En dan nog 'n vraag; welk recept hebben jullie voor de taart op zich? Ik heb er een tijd terug nl één gemaakt met banketbakkersroom, en dat was zo mierzoet...Ik wil nu eigenlijk voor iets minder zoet gaan...


Ik gebruik altijd fondant. Je kunt t wel een paar dagen van tevoren maken, maar dan heb je wel kans dat het uitdroogt en minder makkelijk bewerkelijk omdat het gaat kruimelen. Bewaar je het in de koelkast dan wordt t plakkerig. Dus mijn advies is om het niet al te lang van tevoren te maken. En goed inpakken in huishoudfolie. Dan droogt t minder snel uit.
Szent az Úr

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor -Judith- » 31 jan 2013 11:14

Oke, de verpakking heb ik toen weggedaan, dus ik weet eerlijk gezegd niet meer of het fondant is of niet...Maar het word een weekje opgeschoven. Het word nu voor m'n moeder haar verjaardag. En dat kan ik een dag van tevoren wel maken. Dan ben ik toch vrij. Moet alleen nog even op zoek naar ideeën. Kan nu natuurlijk niet met Bumba ofzo aankomen :wink:

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor -Judith- » 31 jan 2013 11:16

En oh ja, de vulling...Wat kan ik daarvoor gebruiken om te voorkomen dat de taart zo mierzoet is?

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Spons » 31 jan 2013 11:56

iemand nog ervaring met tapas maken ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 31 jan 2013 11:57

-Judith- schreef:En oh ja, de vulling...Wat kan ik daarvoor gebruiken om te voorkomen dat de taart zo mierzoet is?

Dikke yoghurt, evt. met vruchtjes erdoor geroerd? Of mascarpone?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 31 jan 2013 12:19

Spons schreef:iemand nog ervaring met tapas maken ?


bbrrr nee. :wink:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 75 gasten