Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor esli » 23 jan 2013 12:53

Bij aardappel, groente, vlees gerechten kan ik me goed voorstellen dat vlees gemist wordt, maar in veel gerechten mis ik het echt helemaal niet. Om het vlees niet te missen moet je denk ik vaak wel echt voor andere gerechten kiezen, dan de gerechten die je misschien gewend bent. Lekkere gerechten:
- gevulde paprika, courgette ed. met bijv. pecanoten (of cashewnoten).
- Kikkererwtenschotel
- hartige taarten
- indiase currys
Allemaal lekkere gerechten, waarbij je kan variëren, zonder vlees of vleesvervangers. Wij eten veel vegetarisch en niet zoveel standaard vleesvervangers. Je komt dan toch vaak in namaakvlees terecht, waarbij je gaat vergelijken met vlees en dat laatste is dan toch lekkerder. Al vind ik zelf valessburgers wel echt lekker en falafel idd. ook.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 23 jan 2013 13:43

Ik zou best meer vegetarisch willen eten. Maar een van onze kinderen mag geen pinda's,noten, peulvruchten en kippe-ei. Dan valt bijna alles al af. Alleen als kaas als vleesvervanger wordt gebruikt, of soja, dan kan het wel. Daardoor eten wij haast nooit zonder vlees/vis. Ik vind dat zelf wel jammer.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Wilsophie » 23 jan 2013 14:19

Ik herken me totaal niet in de behoefte die men heeft om zonder vlees te eten en te waken voor Co2 uitstoot.
De Bijbel geeft vaak aan dat men vlees at en gevogelte en wij leven op een aarde die zwanger is en in barensnood. Elke gelovige zou kunnen weten dat deze aarde vervangen wordt.
En hoewel Adam de opdracht had de hof uit te breiden en te bewaren is hij daarin gefaald.
Wij zijn uit die Adam en ook wij falen dus.

God echter heeft een geweldige voorziening getroffen in de 2e Adam die een nieuwe schepping tot stand heeft gebracht, niet met een positie op deze aarde, maar in de hemel.

Moeten wij deze aarde verwaarlozen, ik denk het niet, maar wij klampen toch ons niet vast aan deze aardse zaken die vergankelijk zijn.
Ik zal altijd nuttigen en eten van de vette olijfboom, anders gezegd, ik mag genieten van het vlees, de wijn, het brood , de vis enz...
Prediker zegt dat zo prachtig.

En mensen verzamel geen hooi, hout of stoppelen wat toch verbrand wordt maar investeer in goud en zilver wat het vuur doorstaat. Een gelovige zou dit moeten weten en herkennen. En daarom herken ik mij niet in alle beperkingen die men zichzelf oplegt, want het komt voort uit de ijdele natuurlijke mens, want de gelovigen bedenkt de dingen die Boven zijn en niet die op de aarde zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 23 jan 2013 14:31

Lalage schreef:We eten wekelijks falafel uit de supermarkt, verder tofu-burgers uit de natuurwinkel en soms gekruide tofureepjes uit de supermarkt. Seitan is ook een leuk product, dat heeft een hele stevige structuur en lijkt echt op vlees, maar dat hoeft voor ons niet hoor. We eten ook vaak champignons of een gerecht waar geen vleesvervanger in hoeft. Ik mis het eigenlijk nooit.

Met kaas kopen ben ik laatst gestopt. Dat mis ik soms wel, maar het valt me eigenlijk mee. Ik vind het natuurlijk nog steeds wel heel lekker, dus bij anderen kan ik het niet altijd weerstaan. Dat geldt ook voor koekjes enzo. Ik voel me ook vrij om gewoon mee te doen als ik daar zin in heb. Maar thuis vind ik het juist een uitdaging om geen dierlijke dingen te eten, vandaar ook mijn deelname aan de vegan challenge.

Had ik het al gezegd dat het al helpt als je een beetje mindert met vlees en zuivel? Bijvoorbeeld als alle Nederlanders één dag in de week geen vlees zouden eten, dan scheelt dat net zoveel aan CO2-uitstoot als wanneer je een miljoen auto's van de weg zou halen!

Ik heb een notenallergie, dus er valt voor mij ook veel af.
Maar wij eten eenmaal per week vis, eenmaal geen vlees, want dan maak ik een vegetarische quiche, of plaattaart, ook maak ik wel eens een frittata, dat is dus met eieren.
Ik ben heus een matige eter, maar dat ene plakje kaas, die ene beker melk kan ik niet missen.
Als ik niet lekker ben, migraine of zo, laat ik als eerste het vlees en vleeswaren staan, dat staat me dan enorm tegen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 23 jan 2013 16:00

Evelien schreef:@lalage, je drinkt/eet dus wel sojamelk. Zou je mij uit kunnen leggen waarom dat wel? (ik heb mijn vraagtekens daar een beetje bij).

Omdat Alpro garandeert dat er geen bossen voor worden gekapt en dat het niet genetisch gemanipuleerd wordt. Of bedoel je nog wat anders?
Als je vlees eet krijg je indirect ook veel soja binnen, omdat dieren dat vaak te eten krijgen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 23 jan 2013 16:01

cornelia77 schreef:Ik zou best meer vegetarisch willen eten. Maar een van onze kinderen mag geen pinda's,noten, peulvruchten en kippe-ei. Dan valt bijna alles al af. Alleen als kaas als vleesvervanger wordt gebruikt, of soja, dan kan het wel. Daardoor eten wij haast nooit zonder vlees/vis. Ik vind dat zelf wel jammer.


Mijn man is allergisch voor bijna alle soorten noten behalve cashew. Eieren eten wij ook niet meer... Het kan wel hoor, het kost alleen wel moeite als je gaat omschakelen.

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor maran » 23 jan 2013 16:26

Wilsophie schreef:Ik herken me totaal niet in de behoefte die men heeft om zonder vlees te eten en te waken voor Co2 uitstoot.
De Bijbel geeft vaak aan dat men vlees at en gevogelte en wij leven op een aarde die zwanger is en in barensnood. Elke gelovige zou kunnen weten dat deze aarde vervangen wordt.
En hoewel Adam de opdracht had de hof uit te breiden en te bewaren is hij daarin gefaald.
Wij zijn uit die Adam en ook wij falen dus.

God echter heeft een geweldige voorziening getroffen in de 2e Adam die een nieuwe schepping tot stand heeft gebracht, niet met een positie op deze aarde, maar in de hemel.

Moeten wij deze aarde verwaarlozen, ik denk het niet, maar wij klampen toch ons niet vast aan deze aardse zaken die vergankelijk zijn.
Ik zal altijd nuttigen en eten van de vette olijfboom, anders gezegd, ik mag genieten van het vlees, de wijn, het brood , de vis enz...
Prediker zegt dat zo prachtig.

En mensen verzamel geen hooi, hout of stoppelen wat toch verbrand wordt maar investeer in goud en zilver wat het vuur doorstaat. Een gelovige zou dit moeten weten en herkennen. En daarom herken ik mij niet in alle beperkingen die men zichzelf oplegt, want het komt voort uit de ijdele natuurlijke mens, want de gelovigen bedenkt de dingen die Boven zijn en niet die op de aarde zijn.



de aarde wordt niet vervangen, dus we zullen goed voor onze aarde moeten zorgen, d.w.z. voor het milieu, de dieren en voor alles wat leeft.
zodat onze kinderen en kindskinderen ook nog kunnen genieten.
dat is ook een opdracht en heeft niets met ijdelheid te maken, alleen met realistisch denken en handelen.
gelukkig komen steeds meer mensen tot dit besef.
we zullen het toch met z'n allen moeten doen.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Wilsophie » 23 jan 2013 22:00

We moeten helemaal niks, ik lees in mijn Bijbel dat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal komen.
Deze aarde was vanaf den beginne al besmet en er was van alles mis mee en daarom is er de mogelijkheid geschapen om deel uit te maken van een nieuwe schepping nu al.
Het is helemaal geen opdracht want de Bijbel leert juist dat wij uit deze aarde of uit deze wereld getrokken zijn en gezet zijn in het Koninkrijk van De Zoon Zijner Liefde.

Daarmee zeg ik niet dat wij zolang we op aarde zijn de boel moeten verwaarlozen, maar het zou ons denken niet beheersen.
Dat we goed voor de dieren moeten zorgen vindt mijn hondje ook en dat bestrijd ik ook niet.
Maar dat de dieren er ook zijn om te eten is heel Bijbels. En als wij het niet op een nette manier doen, lost de natuur het zelf wel op, of kijkt u nooit naar die films waar de beesten elkaar om zeep helpen?
En mensen aanvallen en opeten?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lichtzwaard » 23 jan 2013 22:56

de aarde wordt niet vervangen, dus we zullen goed voor onze aarde moeten zorgen, d.w.z. voor het milieu, de dieren en voor alles wat leeft.
zodat onze kinderen en kindskinderen ook nog kunnen genieten.
dat is ook een opdracht en heeft niets met ijdelheid te maken, alleen met realistisch denken en handelen.
gelukkig komen steeds meer mensen tot dit besef.
we zullen het toch met z'n allen moeten doen.---------CITAAT.

Juist de mens is maar rent meester en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2013 23:03

Kom op, lui. Is er dan echt geen enkel topic dat jullie niet verzieken? Het gaat over koken en NOG weten jullie het te kapen met allerlei zaken die daar niets mee te maken hebben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 24 jan 2013 08:32

Van t weekend ga ik lekker Havermoutkoekjes maken.. =P~

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Kvinna » 24 jan 2013 09:03

Evelien schreef:Van t weekend ga ik lekker Havermoutkoekjes maken.. =P~


Zijn dat echt koekjes, of van die pannenkoekjes?
Ik heb een recept voor koekjes met havermout, maar uit het RD ook een recept voor een soort pannenkoekjes met havermout er door. Allebei enorm lekker. En havermout is heel gezond.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 24 jan 2013 09:23

nee, echt koekjes. Met pure chocola er boven op. =P~

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Kvinna » 24 jan 2013 10:02

Evelien schreef:nee, echt koekjes. Met pure chocola er boven op. =P~


Dat is toch poëzie! ... met pure chocola er boven op ....

Heb je toevallig een recept voorhanden?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 24 jan 2013 10:15



Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 85 gasten