Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 06 jun 2012 15:47

liefie schreef:@Lalage moet de aardappel er ook rauw door heen? Klinkt wel goed allemaal ga hem even opslaan

nee die niet! Maar ik had kikkererwten, want zoete aardappel is best duur.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 16 jun 2012 21:07

Weet iemand een lekker lasagnesaus recept zonder pakjes/zakjes of andere potten? Ik heb de laatste tijd zelf wat zitten rommelen, maar krijg eigenlijk geen lekkere saus. De tomatenblokjes uit blik als basis nemen vond ik ook geen succes.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor LauraC » 16 jun 2012 22:17

Ik doe geruld gehakt, champignons, courgettes, soms mais, uitje, knoflook aanbakken. Dan wat binden met 3 kneepjes tomatenpuree. Dan een blik tomatenblokjes, wat runderbouillon en wat rode wijn (dan kan want alcohol verdampt) en dan binden met een mengseltje van bloem en water.

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Duschka » 17 jun 2012 07:42

ajl schreef:Weet iemand een lekker lasagnesaus recept zonder pakjes/zakjes of andere potten? Ik heb de laatste tijd zelf wat zitten rommelen, maar krijg eigenlijk geen lekkere saus. De tomatenblokjes uit blik als basis nemen vond ik ook geen succes.


Twee kilo verse vleestomaten of pomodori's.
Even insnijden, tien minuutjes koken, afgieten en de tomaten pellen.
Gepelde tomaten met klein laagje water aan de kook brengen. Twee laurierblaadjes, paar kruidnagels, drie teentjes knoflook, zout en peper toevoegen. Af en toe goed roeren en de tomaten dus rustigjes laten stukkoken. Zelf doe ik er dan nog paprika, courget, ui en champignons door. (ben vegetariër) Maar er kan natuurlijk ook gehakt door. Twee eetlepels roomkaas erdoor. En als je de saus niet dik genoeg vindt, kun je die ook nog binden met een beetje bloem.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 17 jun 2012 09:11

Ah bedankt laura en duschka! Daar kan ik wel mee uit de voeten! Binnenkort maar eens proberen. De lasagnesaus van gister was nl niet zo lekker :D
Wat mij wel opvalt is dat jullie geen italiaanse kruiden gebruiken voor de saus. Heeft dat een reden?

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Duschka » 17 jun 2012 12:08

Wat mij betreft geen speciale motivatie :) .
De ene keer doe ik er die kruiden in en de andere keer weer andere kruiden. Hangt er wel eens vanaf waar ik zin in heb en wat ik in huis heb op dat moment.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor LauraC » 18 jun 2012 11:22

Sorry ajl, die doe ik er wel in, alleen vergeten te vermelden. Heb nl geen vast recept voor die saus maar doe het uit m'n hoofd, dan vergeet je weleens wat ;)

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jun 2012 17:43

Vandaag had ik niets te doen, dus lekker aan het broodbakken gegaan en whoopies gemaakt.

Afbeelding
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Jess » 20 jun 2012 18:46

Hoe maken jullie de lekkerste koffie met schuim? Ik heb een opklopper van Hema, de melk lekt er altijd lekker bovenuit en ik vind het resultaat tegen vallen. Zag wel es bij iemand die echt een meter schuim op de koffie had. Dat wil ik ook!!

Eerst opschuimen dan in magnetron? of andersom
Eerst de koffie in je kom of eerst de opgeschuimde melk?

Rienuku

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Rienuku » 20 jun 2012 19:43

Jess schreef:Hoe maken jullie de lekkerste koffie met schuim? Ik heb een opklopper van Hema, de melk lekt er altijd lekker bovenuit en ik vind het resultaat tegen vallen. Zag wel es bij iemand die echt een meter schuim op de koffie had. Dat wil ik ook!!

Eerst opschuimen dan in magnetron? of andersom
Eerst de koffie in je kom of eerst de opgeschuimde melk?


Eerst melk in de magnetron, daarna gewoon met een garde kloppen tot er een schuimlaag komt, Met de garde de schuim laag op de koffie 'schuiven'
Daarna weer eventjes kloppen voor het volgende kopje koffie.

Ik weet trouwens niet hoe je een meter opgeklopt schuim moet maken :mrgreen: :lol:

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 20 jun 2012 20:34

Gerdien B. schreef:Vandaag had ik niets te doen, dus lekker aan het broodbakken gegaan en whoopies gemaakt.

Ziet er heerlijk uit, je mag het recept hier wel posten :)

Gebruikersavatar
petra85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 965
Lid geworden op: 17 apr 2008 16:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor petra85 » 20 jun 2012 20:37

idd gerdien, ik wil ook best een recept zien!

zomaar
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 02 mei 2007 13:54

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor zomaar » 20 jun 2012 20:57

@ Jess, melk opschuimer heb ik ook van de Hema, een plastic beker, doe het eerst in de magnetron, en daarna flink kloppen, je moet hem niet te vol doen want dan gaat het er inderdaad gauw overheen.

Heb hier een recept van aarbei-ricottacake met witte chocoladeglazuur, op het plaatje ziet het er heerlijk uit nu wil ik hem gaan maken, maar kon in de winkel geen ricotta vinden, ik ken het verder ook niet, dacht dat het net zo iets als monchou is, maar daar lag het niet bij, moet ik het ergens anders zoeken of heeft niet elke supermarkt dit.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor LauraC » 20 jun 2012 21:08

Is idd net als monchou (grappig, wij kunnen dat hier niet krijgen maar wel overal ricotta). Bij de AH zou het toch wel liggen?

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor MissF » 20 jun 2012 22:52

Ik drink zelf nooit koffie met melk, maar mijn ouders hebben een senseo, waar je kunt kiezen voor schuim erop, die doet het erg goed, maar er is ook een melkopschuimer die elektrisch gaat, ding kost ook wel 60 euro ofzo, maar daar komt het mooiste en beste schuim uit, volgens de gebruiker :D

http://www.neck.nl/produkt/produkte.mb1 ... tAodlB5cvg

Al dit spul heb ik niet, omdat wij dus beiden geen melk in de koffie drinken. Als ik het wel maak voor mijn moeder bijvoorbeeld, dan doe ik melk in een maatbeker, dan met een garde met ronde bovenkant heel hard tussen mijn handen heen en weer, zodat er al flink schuim op staat, dan in de magnetron tot het zo heet is dat het bijna overkookt, en dan in de koffie.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 56 gasten