Refowebkids deel 16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor ajl » 10 mei 2012 19:25

@ Dippie J is volgende week 6 mnd. Een liga uit het handje lukt nog niet. Ik vind diksap wel duur, volgens mij 2x zo duur als roosvice.

@ jannoek Leuk als ze gaan praten. Mijn kinderen spraken veel eerder dan dat ze de rest deden, echt leuk.

@ parkiet Wat voor groente zou jij uit het vuisje laten eten?

rosekapje
Majoor
Majoor
Berichten: 1940
Lid geworden op: 24 dec 2003 15:12
Locatie: Oud-Alblas
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor rosekapje » 10 mei 2012 21:17

@liefie, voor die rozijntjes moet je eens naar de notenboer op je markt gaan. Mijn man verkoopt ze ook. Je kan daar ook rozijntjes los kopen en die zijn nog veel lekkerder! ;-)

@ Dippie, Onze jongste heeft heel lang lactulose gekregen en ha en kinderarts vonden het beide geen probleem, nu zit hij aan de forlax (volw. dosering) en met vlagen is het nog heel moeilijk. Hij heeft er ook echt last van.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor parkiet » 10 mei 2012 21:26

AJL, ze kreeg idd obstipatie en buikpijn, maar dat is nu niet meer zo. Brood gaat wel aardig, groente en fruit wisselt. Ze heeft nog maar 1 tand, dus kan niet alles even makkelijk verwerken. Ze begint nu wel te 'zeuren' als zij niet hetzelfde krijgt als wij.
Uit t vuistje (in principe vanaf 6 maanden): zachte peer, wortel, tomaat (ontveld en zonder pitjes), eigenlijk alles wat van zichzelf of gekookt lekker zacht is. Als hij tanden heeft en ermee overweg kan, kun je ook hardere dingen proberen. Kokhalzen zal er in het begin wel bijhoren, het lijkt eng, maar ze redden zich er altijd zelf mee. Wij spraken altijd af dat ze drie keer mochten kokhalzen voor we ze gingen helpen, dat deden we dus eigenlijk nooit. Qua grootte werkt de grootte van een bospeen bijv wel goed, dus andere dingen ongeveer zo snijden. Banaan kun je een stuk geven waar je de schil om laat, behalve van de bovenste paar centimeter (anders wordt het echt heel smerig). Waar je, in mijn visie in elk geval, vanuit kunt gaan: als je kindje in staat is iets op te pakken en naar zijn mond te brengen, kan hij het ook verwerken. Een rijstkorrel bijv, is veel moeilijker te pakken dan een wortel, zo kun je ook zo'n beetje bepalen wat je kunt geven.

MissF, wij hebben M er nog in, maar niet meer van hart.
Hij is trouwens veilig zolang de oren niet boven de rand uitkomen (en je kindje uiteraard niet te zwaar is). Er zijn ook achteruitzittende gewone autostoelen trouwens.
Ons buurjongetje zit al vanaf een maand of 3-4 vooruit ](*,)

Liefie, ik vraag me dan van ontbijtkoek (en elke andere koek) af: is het nuttig om ze die te laten eten? Zitten er waardevolle voedingsstoffen in? En dat is met heel veel koekjes gewoon niet zo. Ik kies dan voor iets volkoren (want gewone tarwe is zo ontzettend bewerkt, geen natuurlijke voedingsstoffen meer in te vinden), of fruit, groente of als ze wat groter zijn ook voor noten. Ik vind het belangrijk om, als ik ze iets geef, ze iets te geven waar ze wat aan hebben (ok, ook hier wel eens ijs of taart of wat dan ook, maar dat zijn de uitzonderingen). Maar goed, ik ben best idealistisch enzo als het om voeding gaat.
Rozijntjes even laten wellen of stomen misschien? Dan worden ze wel zacht.

Dippie, tja, ik zou dan liever kiezen om eens wat te puzzelen met wat ze krijgt (eens een week alleen maar hetzelfde fruit geven, en zien wat er dan gebeurd, en zo wat uitproberen), of desnoods een weekje helemaal te stoppen. Ik vind het eigenlijk een beetje gek om mijn kindje iets te geven waar ze last van krijgt, om dan vervolgens medicatie te gebruiken om dat weer recht te breien. Zeker als ze nog zo jong is dat bijvoeding nog helemaal niet nodig is.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Gebruikersavatar
petra85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 965
Lid geworden op: 17 apr 2008 16:29

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor petra85 » 10 mei 2012 21:56

Hij wil perse slaapzak nog aan, div keren zonder geprobeerd, heb hem ook al dicht gedaan met veiligheidsspeld door de rits maar hij trapt gewoon de rits van elkaar.
Hij heeft div knuffels, auto's en een boekje in bed dus verveling kan haast niet.
Opzich maakt het me ook niet uit, maar heb al div. keren het hele bedje kunnen soppen overal zat :-&
over beddegoed wassen maar niet te spreken...

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Dippie » 10 mei 2012 22:28

Parkiet, ze heeft in het begin maar een soort fruit gekregen. Vind het onzin om te stoppen met bijvoeding om deze reden, want dan zou het met 6 maanden hetzelfde liedje zijn. Ik weet dat jij anders denkt over (bij)voeding dan mij, maar ik vind het onzin om te wachten tot 6 maanden. Ik geef er ook nog bv bij, waardoor de ontlasting al onregelmatig is.
Ik heb nu al wat meer positieve reacyies gelezen over Lactulose, dus ga daar nu mee verder.
Ontbijtkoek is trouwens een van de richtlijnen voor een tussendoortje namens het voedingscentrum....
Afbeelding

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Schipje » 10 mei 2012 23:34

Dippie schreef:Parkiet, ze heeft in het begin maar een soort fruit gekregen. Vind het onzin om te stoppen met bijvoeding om deze reden, want dan zou het met 6 maanden hetzelfde liedje zijn. Ik weet dat jij anders denkt over (bij)voeding dan mij, maar ik vind het onzin om te wachten tot 6 maanden. Ik geef er ook nog bv bij, waardoor de ontlasting al onregelmatig is.
Ik heb nu al wat meer positieve reacyies gelezen over Lactulose, dus ga daar nu mee verder.
Ontbijtkoek is trouwens een van de richtlijnen voor een tussendoortje namens het voedingscentrum....

Neem alsjeblieft niet het voedingscentrum als richtlijn! Het voedingscentrum kijkt absoluut niet op een e-nummertje meer of minder. Het beweerd zelfs dat e-nummers veilig zijn. Darmproblemen hoort bij de ergste vier bijwerkingen van e-nummers.
Het voedingscentrum en zeker het 'ik kies bewust' logo slaan totaal maar dan ook totaal niet op gezondheid en natuurlijkheid van een product. Het slaat eerder op het vet of kaloriegehalte. Je kunt beter pure natuurlijke roomboter eten (ook nog eens veel lekkerder) dan zeer bewerkte, behandelde, gescheidde, gezuiverde, verrijkte, plantaardige margarine eten. Bijvoorbeeld.
Het 'ik kies bewust' logo staat ook op de pakken van optimel. Ik kocht ze ook daarom. Tot ik ontdekte wat erin zit, onder andere heel veel aspartaam. Puur gif. Dan kun je echt beter vla met heel veel suiker eten.
Ik vind dit zo misleidend allemaal!

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Dippie » 11 mei 2012 08:36

@schipje, ik hanteer die richtlijn niet, ik kijk daar echt niet naar, en al helemaal niet naar e-nummers :wink: Maar die richtlijn hanteren wij grotendeels op het werk en dat zijn gewoon de gezonde tussensoortjes voor een kind. Ik ben niet op die manier met voeding bezig. Ik geef vers fruit, maar net zo makkelijk een potje. En dat zal straks ook zo met groente zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor parkiet » 11 mei 2012 08:38

Nog een roomboterfan, haha. Ruikt ook zo heerlijk in de pan =P~ . Ik ben benieuwd hoe jullie eten eigenlijk. Wij zijn de laatste maanden veel meer verschoven naar onbewerkt, zelfgemaakt, en inmiddels ook nog deels vegetarisch. En het volgende plan is zelf zuurdesembrood bakken.

Dippie, tja, we verschillen van mening inderdaad. Je moet doen wat je zelf goed acht, maar dat het met 6 mnd hetzelfde probleem oplevert, dat hoeft helemaal niet waar te zijn, want de darmen rijpen gewoon verder en op den duur zal ze (mits ze niet allergisch is of wat dan ook) prima groenten en fruit kunnen eten zonder obstipatie.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Schipje » 11 mei 2012 08:57

Dippie schreef:@schipje, ik hanteer die richtlijn niet, ik kijk daar echt niet naar, en al helemaal niet naar e-nummers :wink: Maar die richtlijn hanteren wij grotendeels op het werk en dat zijn gewoon de gezonde tussensoortjes voor een kind. Ik ben niet op die manier met voeding bezig. Ik geef vers fruit, maar net zo makkelijk een potje. En dat zal straks ook zo met groente zijn.

Dat is jouw keus. Ik ben van mening dat een baby die voeding krijgt wat aansluit bij de ontwikkeling van de darmen geen obstipatie zal hebben.
'Op die manier bezig zijn met voeding' is mijns inziens niks anders als verantwoordelijk met mijn lichaam omgaan wat een tempel is van de Heilige Geest. Als dat voor jou anders is dan kan dat natuurlijk. Andere mensen vinden andere dingen weer belangrijk.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Dippie » 11 mei 2012 09:18

Schipje schreef:Dat is jouw keus. Ik ben van mening dat een baby die voeding krijgt wat aansluit bij de ontwikkeling van de darmen geen obstipatie zal hebben.
'Op die manier bezig zijn met voeding' is mijns inziens niks anders als verantwoordelijk met mijn lichaam omgaan wat een tempel is van de Heilige Geest. Als dat voor jou anders is dan kan dat natuurlijk. Andere mensen vinden andere dingen weer belangrijk.


Dan versta jij daar ook weer wat anders onder. Ik vind nou niet dat ik niet verantwoordelijk met mijn lichaam omga als ik niet let op de e-nummers en ontbijtkoek als tussendoortje eet of geef.
De ontwikkeling van de darmen zijn nog bezig, dat wil niet zeggen dat je dan maar geen bijvoeding moet geven. Dat is mijn mening :wink:
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Evelien » 11 mei 2012 09:31

Op het KDV waar S. naar toe gaat hadden ze pas een ouderavond over voeding, kwam een dieetiste over eten praten. Helaas waren wij op vakantie. Maar we kregen pas een brief mee waarin ze dingen gingen veranderen. Daar was ik echt super blij mee.
Ze geven zuivel en fruit als tussendoor. Geen smeerkaas en smeerworst op brood. Ben daar wel blij mee om te horen dat ze echt bewust kijken naar voeding.

Wij zijn nu echt wel aan het letten op eten, verzorging, kleding en speelgoed.

Zo had ik pas informatie gezocht over zonnebrand. Het schijnt dus zo te zijn dat je niet door de zon huidkanker krijgt maar juist door zonnebrand een verhoogde kans heeft op huidkanker.
http://www.greenjump.nl/Blog/post/2012/ ... anker.aspx

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Sophie77 » 11 mei 2012 10:01

Toch is verbranden nog schadelijker en als ik dan van twee kwaden de beste moet kiezen, smeer ik mijn kids toch liever in. Nóg beter is natuurlijk om niet in de volle zon te komen als je die kunt mijden. In elk geval ben ik het met jou, Parkiet en Schipje en anderen eens dat het belangrijk is om bewust met voeding etc. om te gaan.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor ajl » 11 mei 2012 12:14

Qua eten zit ik er wat tweeledig in. Over het algemeen koken wij alles vers en niets uit pot, blik , zakje etc en ik probeer J ook zoveel mogelijk mee te laten eten. Alleen lukt het niet altijd. Soms eten wij iets dat hij echt niet mag hebben of wij eten ergens anders en ik heb ook niet altijd kliekjes. Dan grijp ik terug op de olvaritpotjes. Het grappige vind ik wel dat de vorige 2 die potjes met 10 mnd echt niet meer bliefden. Verder ook elke dag een fruit moment. Dat is iets dat ik echt niet uit een potje doe.
Toch vind ik ook dat een kind met mate moet 'leren'snoepen. Daarom mogen ze elke week wel een zakje van mij uikiezen voor in de snoeppot. Op kdv dagen krijgen ze sowieso geen snoep en ik bak in het weekend van alles waar zij ook wat van meekrijgen.

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor 654321 » 11 mei 2012 12:39

Sorry dat ik het zo zeg, maar ik vind dat gedoe met E-nummers enorm overdreven en overtrokken.
Denk je daarmee ziektes te kunnen voorkomen of langer te kunnen leven of...?
Ik zeg niet dat je niet voor je lichaam moet zorgen. Patat ipv groenten en vlees of een zak chips ipv een broodmaaltijd of snoepzakken ipv fruit zijn ook niet mijn ding. Je lichaam is inderdaad niet van jezelf (rentmeesterschap). Maar je kunt ook overdrijven. En als ik dan kijk naar de strenge wetgeving in NL en EU...
En potje van Olvarit zijn echt prima hoor als dat uitkomt... :-).

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 mei 2012 13:02

tuurlijk is het prima!! maaaar... de kinderarts gaf wel aan dat er met kleurstof, suikers en e nummers weglaten een jonger kind zoals marijn wel rustiger wordt.
het is onmogelijk om alles weg te laten, maar ipv goedkope ranja gaik nu wel voor de duurdere variant zonder suikers en e nummers. Niet dat hij rustiger wordt, maar jah, verkom nog meer gestuiter.

Moet zeggen dat ik zeer septisch ben aangezien het voedingscentrum en dat ook vanwege het 'verbod'dat zwangeren haast niks mogen volgens het voedinscentrum. Mijn ncht die kraamverzorgstger is noemt het meer dan overdreven!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten