Refowebkids deel 16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor schelpje3 » 11 mei 2012 16:46

Eén van onze kinderen wilde geen warm eten, echt niet! Het was strijd en huilen. Maar als ik brood voor hem neerzette, was hij zo gelukkig en dat was in no time op. De kinderarts zei: prima, want hij at 3 volkorenboterhammen, met pindakaas, oude kaas (!) en ham, en een witte met roomboter en aardbeien (zonder suiker) Dat was een prima alternatief, omdat ik geen vla, pannenkoek of patat gaf ipv de warme maaltijd. Het zou vanzelf goedkomen en dat kwam het!
Ik bereid de gerechten zo "natuurlijk" mogelijk, omdat ik zelf allergie heb voor veel dingen.
De vleeswaren haal ik bij een slager die nog heel veel zelf maakt en geen ham in de supermarkt, want als je dat etiket leest (ambachtelijk bereid) springen de tranen in je ogen.
Maar we moeten niet de fout maken dat alles verkeerd is voor elk kind! Veel kinderen hebben helemaal geen last van kleurstoffen, terwijl de ander er doodziek van wordt.
Maar aangezien je van puur natuurlijke voedingsmiddelen ook doodziek kunt worden, is het niet DE oplossing voor alle problemen.
In de familie bij mij zitten mensen die doodziek van een tomaat worden! Of naar het ziekenhuis moeten omdat ze een spoortje vis hebben gegeten.

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor J.A. » 11 mei 2012 18:00

Marloes1g schreef:Mijn ervaring is dat de zegen des Heeren ook over het voedsel gezonder maakt dan de hele dag achter E nummers etc aan te rennen.
Je kunt ook overdrijven!


Gelukkig voor jou dat je 8 kinderen geen problemen hadden met eten, maar mijn 5 kinderen hebben allemaal voedselallergie!
Dan MOET je wel tijd en geld apart leggen om dingen uit te zoeken, kinderen die dagen huilen van buikpijn, die alle dagen krabben aan het eczeem...geloof me, dan zoek je zeer graag de dingen uit hoor!

En nog even over de zegen van de Heere; na 2 jr tobben weten we nu dat onze jongste niet tegen e-nummers kan en dan nog het hele rattaplan van peulvruchten, noten, ei, kruiden, specerijen en ga zo nog maar even door,
ervaren we het nu als zegen van Hem, dat we eindelijk een kindje hebben wat speelt zonder te krabben, dat eindelijk weer eens een nacht doorslaapt zonder hormoonzalf te moeten smeren!

Kijk, dat niet iedereen dezelfde mening heeft is logisch, maar zeg niet dat de zegen van de Heere niet gegeven wordt aan het uitzoeken van E-nummervrij eten!!!
En overdrijven is het zeker niet, want zoals eten nu in de supermarkt te koop is, zo heeft God het zeker niet bedoeld!

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor J.A. » 11 mei 2012 18:07

@ Schelpje; daarom is het dieet wat mijn dochtertje moet volgen, ook zo enorm complex!
Ipv doodziek, krijgt ze enorme aanvallen van eczeem, dus van puur natuur kan je ook ziek worden, helaas...
gevolg van de zondeval...
dus hier zoveel mogelijk e-nummervrij, en zonder de allergenen van de kinderen...dit betekend vaak meerdere groente/vlees/jus per keer en dan al je tijd....tja, het was mijn keuze niet, maar het overkomt je!

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Marloes1g » 11 mei 2012 18:30

@J.A. Ik dacht dat het geen toelichting hoefde dat ik het over lichamelijk gezonde kinderen had.
Ik begrijp je verontwaardiging heel goed, maar ik had het er beter even bij kunnen vermelden.
Daarbij zijn wij niet probleemvrij gebleven, maar dus niet met eten.
In het belang van je kinderen kun je nooit overdrijven.
Dan is het idd een zegen dat je nu de oplossing gevonden hebt. Sommige dingen kunnen niet opgelost worden nl.
Sterkte ermee.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor lammetje » 11 mei 2012 19:32

vind het een interessante 'discussie'! Heel veel mensen zijn aan het kijken naar suikers en e-nummers, wij ook. Mede doordat we er eentje bij hebben met gedragsproblemen. Soms kun je dit toch echt verminderen door alleen de voeding. En daarnaast is het voor je eigen lichaam ook niet verkeerd om eens te kijken wat je binnen krijgt.
Wij koken alleen vers, bakken zelf koekjes, eten geen worst meer want wat daar voor troep in zit.... regelmatig vegetarisch, maar soms ook gewoon vlees. Wel het liefst wat duurder en zonder troep, maar ook niet altijd, soms ga ik echt voor de prijs :oops: :wink:
Ze mogen nog wel snoep, maar 2 keer op een dag, in vakanties soms wat vaker.

Vind het eigenlijk erg jammer, en dat moet men niet als aanval lezen maar om eens over na te denken, als je kind erg last heeft van de bijvoeding, waarom niet stoppen en een maandje later nog een keer proberen? Nu forceer je de boel en daar kun je dan mee blijven tobben.... en de darmen rijpen echt nog wel verder, dus over een maandje kan het heel anders zijn....

Geef toe dat ik zelf ook erg veranderd ben mbt voeding, bijvoeding. Hier 9 maanden en naast mama-melk krijgt hij heel af en toe een paar slokjes water, maar verder geen ander drinken. Wel bijvoeding zoals brood, fruit en zelfs koekjes van goodies zonder troep. Ben met de meiden ook over gegaan op dit soort tussendoortjes, bevalt prima! Ze vinden het lekker!

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor LauraC » 11 mei 2012 19:44

lammetje schreef:Vind het eigenlijk erg jammer, en dat moet men niet als aanval lezen maar om eens over na te denken, als je kind erg last heeft van de bijvoeding, waarom niet stoppen en een maandje later nog een keer proberen? Nu forceer je de boel en daar kun je dan mee blijven tobben.... en de darmen rijpen echt nog wel verder, dus over een maandje kan het heel anders zijn....

Toen wij M kregen met 5 mnd, was hij al flink 'bijgevoed'. Na een week kreeg hij (virusje? stress?) enorm veel last van spugen en toen hebben we besloten om helemaal te stoppen met bijvoeding en volledig fv te gaan geven voor een maand. Daarna opnieuw begonnen met bijvoeding en het ging helemaal goed. Onze situatie was natuurlijk wel wat anders maar toch ;)

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 mei 2012 19:56

Nou... vind de situatie van jou erg respectable!! :) Laurac!!

nog even doorzagen over het eten. Hier eten we bewust geen varkensvlees. God gaf de spijswetten en daarin gaf hij ook aan dat varkensvlees heel slecht was. En.... als mijn pa varkensvlees eet zit hij van top tot teen onder de puisten. SInds manlief hier woont eten wij zelden varkesnvlees, thuis was dat vaker, en hij heeft geen last meer van pukkels, absessen ed! Tja... de drie vrienden van daniel bleven niet voor niks veel mooier dan al die andere mensen!
We eten wel veel vlees, vooral kip, en rund en dan alles van de slager! Hij beent zelf uit, dus gezonder en zonder toevoegingen kan het niet. Mits de koe ziek was oid, maar dt wordt zoooo goed gecontroleerd dt ik daar ook wel zeker van durf te zijn.

NOg even over crackers ed besmeren op kdv. Hier ook smeerkaas en worst. En over dat zout, daarom is ook het advies om geen extra zout toe te voegen aan je eten, omdat er in de 'reguliere'producten al meer dan genoeg zout zit. En daarom voeg ik ook geen zout toe, ben er ook groot mee geworden aangezien in onze familie een groot bloeddrukprobleem is.... is het advies omdat gewoon te laten.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Marloes1g » 11 mei 2012 20:18

Voor mij was het beste gewoon kijken naar de reactie van je kind.
De consultatiebureaus weten het zelf ook niet meer lijkt het wel.
Onze oudste 2 (1973 en 1974) mochten na 6! weken halve liga met sinaasappel .
De andere kinder na 4 maanden half potje olvarit groente.
De jongste 1992 mocht tot 6 maanden alleen fv. Maar die had daar niet meer genoeg aan dus ook maar aan de liga en de groente. Liga was toen eigenlijk streng verboden vanwege de suiker die erin zat voor zn tanden die hij pas met 11 maanden kreeg.
Met de kleinkinderen is het weer anders. Opvolgmelk, pyamapapjes etc.
Ik weet het ook niet meer :D
Een dochter kon geen vaste voeding verdragen en die kreeg tot 13maanden fv. Daarna at ze gewoon met de pot mee.Nooit geen problemen meer gehad.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor liefie » 11 mei 2012 20:32

In mijn man zijn cb boekje staat met 6weken sinaasappelsap met liga geven 1 keer op een dag :lol:

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Marloes1g » 11 mei 2012 20:38

Zelfde consultatiebureau zeker :mrgreen:

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 mei 2012 20:50

haha.. of dezelfde groene boekjes:)

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor MissF » 11 mei 2012 21:07

Hier krijgt Frederiek regelmatig gewoon alleen een beetje boter op haar boterham. Of appelstroop of jam. Ik vind het geen probleem als ze eens zoet eten, ik ben er juist veel meer voor om ze er goed mee om te leren gaan, dan het te verbieden. Want dan krijgen ze het zodra ze vriendjes krijgen of naar school gaan vanzelf, en weten ze amper hoe ze er mee om moeten gaan. Dus Jurian krijgt elke dag 1 keer een snoepje. Die zoekt hij zelf uit in de winkel voor in zijn trommel. Frederiek krijgt een soepstengel of rijstwafel. Sowieso eet Jurian net zo graag fruit, dus kiest hij soms ook voor fruit i.p.v. een snoepje. Ik vind het allebei prima.

Jurian at sinds hij 1,5 was absoluut geen avondeten, maar we hebben nooit iets anders gegeven. Gewoon elke dag zijn bord voor hem zetten, waar hij dus niks van at. Wel een toetje. Nu, 2 jaar verder, begint hij opeens te eten. Hij mag als ik boodschappen voor de week doe zeggen wat hij sowieso wil eten (en dat is altijd 'witlof met ham en kaas'), en dat maak ik die week sowieso. Hoewel we het zelf soms zat zijn, elke week witlof, maak ik het graag omdat ik blij ben dat hij iets kiest en dat ook eet. Maar ook asperges neemt hij een hapje of 2 van, van wortels, van spinazie. Het kost heel veel geduld, en geen strijd maken, maar 2 jaar elke dag een bord eten voor zijn neus zetten heeft dus geholpen :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Dippie » 11 mei 2012 21:08

@lammetje, ik voel me niet aangevallen, maar wel aangesproken :wink: ; ik wil niet stoppen met de bijvoeding, want ze geniet er echt van en heeft het nu lijkt het wel gewoon nodig. Heb nu ook al 2 dagen dat ik rond half 6 gewoon zit te twijfelen of ik groente zal geven omdat ze ze dan even hangerig is, net uit bed komt en nog ruim een uur moet wachten op de fles. Heb het niet gedaan, en ga het ook nog niet doen, maar fruithap blijf ik gewoon geven. En ach...nog 4 weekjes en dan dan heeft ze het ook echt nodig :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 mei 2012 21:31

voel me dan wel een meutmoeder :oops: hier voo rjuul ook zo min mogelijk haribo ed aan snoep, de tandarts heeft aangegeven dat dat de gatentrekkers zijn voor kinderen! gewoon lekker fruitje en dat veeel varieren, we eten hier alles aan fruit, en soms bijvoorbeeld appel met kaneel, of perziek met beetje roosvicee oid ook heeerlijk

voro drinken zou ik eerder voor echt jonge kinderen kiezen voor een thee!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor schelpje3 » 11 mei 2012 21:33

Marloes1g schreef:Voor mij was het beste gewoon kijken naar de reactie van je kind.
De consultatiebureaus weten het zelf ook niet meer lijkt het wel.
Onze oudste 2 (1973 en 1974) mochten na 6! weken halve liga met sinaasappel .
De andere kinder na 4 maanden half potje olvarit groente.
De jongste 1992 mocht tot 6 maanden alleen fv. Maar die had daar niet meer genoeg aan dus ook maar aan de liga en de groente. Liga was toen eigenlijk streng verboden vanwege de suiker die erin zat voor zn tanden die hij pas met 11 maanden kreeg.
Met de kleinkinderen is het weer anders. Opvolgmelk, pyamapapjes etc.
Ik weet het ook niet meer :D
Een dochter kon geen vaste voeding verdragen en die kreeg tot 13maanden fv. Daarna at ze gewoon met de pot mee.Nooit geen problemen meer gehad.

Ik ben dus ook zo'n oudere moeder, dus het eerste kind MOEST na 6 weken sinaasappel met liga en maar spugen en huilen, het ging helemaal niet goed. Dus ik stopte ermee, kreeg flink op mn kop.
De tweede mocht beslist geen fruit, maar ik moest juist beginnen met groente. :roll:
De ene moest op zn zij slapen, de tweede moest op zn rug slapen. Ik bedoel te zeggen, na zoveel jaar zijn de inzichten anders. Eerst MOET je dit en MAG je dat later juist niet.
Onze jongste was heel gevoelig met de darmpjes, dus ik heb lekker 7 maanden alleen b.v. gegeven. Daarna per week 1 soort groente gegeven, dus ik wist precies wat wel en wat niet kon.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten