De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor rotterdam » 06 mar 2014 12:44

Bambi schreef:Toch wel grappig dat je zo pleit voor de geloofsdoop, terwijl je je zelf niet laat dopen.
En ook vragen over het waarom, mooi omzeilt.


Misschien is het wel uitsluitend een intellectuele gedachtewisseling :D

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor learsi » 06 mar 2014 21:36

Ter verdieping van een en ander, is het goed om onderstaande link eens te bestuderen:

Google:

De demonstratie van - Theologienetnl

h.g.
Learsi


Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Cahier » 06 mar 2014 22:52

Bambi schreef:Ik niet, alleen mensen die door Johannes de Doper gedoopt werden, die werden wel overgedoopt.

Zelfs dat staat niet in de bijbel.

In Handelingen 18 lezen we van Apollos, hij "wist alleen van de doop van Johannes", maar van hem staat nergens vermeld dat hij overgedoopt is. In Hoofdstuk 19 is er plotseling een groep mensen die hun doop op Johannes terugbrengen en die mogelijk zijn overgedoopt. Van geen van de personen wordt vermeld dat ze daadwerkelijk door Johannes zijn gedoopt.

Er zijn uitleggers die vers 4 en 5 van Hoofdstuk 19 als uitspraak van Paulus zien en daarom van geen overdoop willen weten.
Ook zijn er uitleggers die Apollos de eer geven (of een onbekende andere leerling van Johannes) die mannen in de eerste plaats te hebben gedoopt voordat hij nader was onderwezen, terwijl Jezus al wel uit de dood was opgestaan. Die doop was dan ongeldig omdat Johannes prediking verwees naar de komende messias en verzoening, terwijl na Jezus sterven en opstanding dit reeds gepasseerd was en daarmee hun doop niet meer op Jezus sloeg.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mealybug » 07 mar 2014 07:10

Bambi schreef:Toch wel grappig dat je zo pleit voor de geloofsdoop, terwijl je je zelf niet laat dopen.
En ook vragen over het waarom, mooi omzeilt.

Nog maar eens een keer vragen of je, ipv persoonlijk te worden, antwoord op mijn vraag kunt geven?
Dank je :-)
Ik pleit niet voor een geloofsdoop, ik vraag je wat iemand moet doen als hij voelt dat wanneer zijn gemeente en opvoeding de besprenkeling van een zuigeling leert, hij deze niet kan verenigen met zijn overtuiging dat de doop, zoals deze in de bijbel wordt uitgevoerd, een zelfde betekenis kan hebben.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Boaz » 07 mar 2014 07:59

Bambi schreef:Ik niet, alleen mensen die door Johannes de Doper gedoopt werden, die werden wel overgedoopt.

Cahier
Zelfs dat staat niet in de bijbel.

In Handelingen 18 lezen we van Apollos, hij "wist alleen van de doop van Johannes", maar van hem staat nergens vermeld dat hij overgedoopt is. In Hoofdstuk 19 is er plotseling een groep mensen die hun doop op Johannes terugbrengen en die mogelijk zijn overgedoopt. Van geen van de personen wordt vermeld dat ze daadwerkelijk door Johannes zijn gedoopt.

Er zijn uitleggers die vers 4 en 5 van Hoofdstuk 19 als uitspraak van Paulus zien en daarom van geen overdoop willen weten.
Ook zijn er uitleggers die Apollos de eer geven (of een onbekende andere leerling van Johannes) die mannen in de eerste plaats te hebben gedoopt voordat hij nader was onderwezen, terwijl Jezus al wel uit de dood was opgestaan. Die doop was dan ongeldig omdat Johannes prediking verwees naar de komende messias en verzoening, terwijl na Jezus sterven en opstanding dit reeds gepasseerd was en daarmee hun doop niet meer op Jezus sloeg.


Er staat wèl in de Bijbel dat mensen die met de doop van Johannes waren gedoopt, werden overgedoopt, lees maar mee:
Hand 19:3 En hij zei tegen hen: Waarmee bent u dan gedoopt? En zij zeiden: met de doop van Johannes. Dan legt Paulus hen het een en ander uit, en staat er in vers 5 'en nadat zij dat gehoord hadden, werden zij gedoopt in de Naam van de Here Jezus.'

Niet van een tweede doop willen weten omdat de uitspraak van Paulus afkomstig is, is selectief de Bijbel lezen. De Israelieten gooiden de wet van Mozes ook niet aan de kant omdat Mozes de brenger was, wij nemen heel veel zaken aan van Paulus, behalve wanneer hij uitdrukkelijk zegt dat het geen gebod afkomstig van God is, maar zijn persoonlijke mening.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Speedy » 07 mar 2014 08:35

Boaz schreef:
Er staat wèl in de Bijbel dat mensen die met de doop van Johannes waren gedoopt, werden overgedoopt, lees maar mee:
Hand 19:3 En hij zei tegen hen: Waarmee bent u dan gedoopt? En zij zeiden: met de doop van Johannes. Dan legt Paulus hen het een en ander uit, en staat er in vers 5 'en nadat zij dat gehoord hadden, werden zij gedoopt in de Naam van de Here Jezus.'

Niet van een tweede doop willen weten omdat de uitspraak van Paulus afkomstig is, is selectief de Bijbel lezen. De Israelieten gooiden de wet van Mozes ook niet aan de kant omdat Mozes de brenger was, wij nemen heel veel zaken aan van Paulus, behalve wanneer hij uitdrukkelijk zegt dat het geen gebod afkomstig van God is, maar zijn persoonlijke mening.


Prachtig weer zo'n sneer uitdelen.

De uitleg dat het een citaat van Paulus betreft wordt door een groot deel van de uitleggers en kenners van het Grieks ondersteund. Dus selectief is het niet.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Boaz » 07 mar 2014 10:34

Sorry Speedy, het was niet als een sneer bedoeld, maar ik meen het oprecht dat je dit niet zo maar kunt afdoen als Paulus' persoonlijke mening, omdat het niet in je straatje past. de betrokken personen zagen het ook niet zo, want zij lieten zich na zijn onderwijs wederom dopen.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Speedy » 07 mar 2014 10:47

Boaz schreef:Sorry Speedy, het was niet als een sneer bedoeld, maar ik meen het oprecht dat je dit niet zo maar kunt afdoen als Paulus' persoonlijke mening, omdat het niet in je straatje past. de betrokken personen zagen het ook niet zo, want zij lieten zich na zijn onderwijs wederom dopen.


Mijn inziens staat dat er niet in het Grieks! Paulus in zijn brieven heel veel zulke zinnen en dit gedeelte hoort gewoon bij wat Paulus zegt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Boaz » 07 mar 2014 12:54

Boaz schreef:Sorry Speedy, het was niet als een sneer bedoeld, maar ik meen het oprecht dat je dit niet zo maar kunt afdoen als Paulus' persoonlijke mening, omdat het niet in je straatje past. de betrokken personen zagen het ook niet zo, want zij lieten zich na zijn onderwijs wederom dopen.


Speedy
Mijn inziens staat dat er niet in het Grieks! Paulus in zijn brieven heel veel zulke zinnen en dit gedeelte hoort gewoon bij wat Paulus zegt.


Ik zou niet weten hoe je dit anders kan vertalen. Dat vonden vertalers van onderstaande teksten blijkbaar ook:


5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus,
5 Toen ze dit hoorden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus.
5 en nadat zij dat gehoord hadden, werden zij gedoopt in de Naam van de Heere Jezus.
5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus.
5 En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.
5 Na die woorden lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Uit: Groot Nieuws Bijbel (herziene editie 1996)
© 1996 Nederlands Bijbelgenootschap en Katholieke Bijbelstichting

Uit: Herziene Statenvertaling
© 2010 Stichting HSV

Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Uit: Statenvertaling (Jongbloed-editie)

Uit: Willibrordvertaling (herziene editie 1995)
© 1995 Katholieke Bijbelstichting
BIBLIJA.net is een site van het Bijbelgenootschap van Slovenië

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Speedy » 07 mar 2014 13:36

Boaz schreef:


Ik zou niet weten hoe je dit anders kan vertalen.


Vers 5 is het vervolg wat Paulus zegt in vers 4.

4 Maar Paulus zei: Johannes doopte wel een doop van bekering, maar hij zei ook tegen het volk dat zij moesten geloven in Hem Die na hem kwam, dat is in Christus Jezus, en nadat zij dat gehoord hadden, werden zij gedoopt in de Naam van de Heere Jezus.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Boaz » 07 mar 2014 15:53

Speedy:
Vers 5 is het vervolg wat Paulus zegt in vers 4.

4 Maar Paulus zei: Johannes doopte wel een doop van bekering, maar hij zei ook tegen het volk dat zij moesten geloven in Hem Die na hem kwam, dat is in Christus Jezus, en nadat zij dat gehoord hadden, werden zij gedoopt in de Naam van de Heere Jezus.


Het blijft dus precies hetzelfde: Johannes doopte een doop van bekering, maar wees mensen er op dat ze ook moesten geloven in Hem, die na hem (Johannes) kwam. Nadat de mensen dat hadden gehoord, werden zij (Boaz: deze keer) gedoopt in de Naam van de Here Jezus.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Cahier » 07 mar 2014 16:41

Boaz schreef:Er staat wèl in de Bijbel dat mensen die met de doop van Johannes waren gedoopt, werden overgedoopt, lees maar mee:
Hand 19:3 En hij zei tegen hen: Waarmee bent u dan gedoopt? En zij zeiden: met de doop van Johannes. Dan legt Paulus hen het een en ander uit, en staat er in vers 5 'en nadat zij dat gehoord hadden, werden zij gedoopt in de Naam van de Here Jezus.'

Niet van een tweede doop willen weten omdat de uitspraak van Paulus afkomstig is, is selectief de Bijbel lezen. De Israelieten gooiden de wet van Mozes ook niet aan de kant omdat Mozes de brenger was, wij nemen heel veel zaken aan van Paulus, behalve wanneer hij uitdrukkelijk zegt dat het geen gebod afkomstig van God is, maar zijn persoonlijke mening.


Met de doop van Johannes gedoopt te zijn betekent niet automatisch door Johannes gedoopt te zijn. Zelfs als er mensen zouden moeten worden overgedoopt omdat zij “met de doop van Johannes” gedoopt zijn, (wat niet zeker is,) volgt daaruit niet dat de doopbediening van Johannes een wezenlijk andere is dan de christelijke doop. Dat is de punt die ik maak.

Na Paulus uitleg volgt volgens de eerste uitleg die ik noemde vers 6. Paulus zegt: “Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus; En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.” In dat geval zijn degenen die gedoopt werden in de naam van den Heere Jezus, toehoorders van Johannes, en niet die van Paulus. Zodat als Paulus in vers 6 de discipelen de handen oplegt, er niet net een doopbediening heeft plaatsgevonden.

Zoals ik al aangaf is er ook een uitleg waarbij voluit wordt erkend dat er werd overgedoopt, vanwege het feit dat de eerste doop plaatsvond door leerlingen van Johannes op een tijdstip waarbij dit niet meer kon.

Wil men bewijzen dat de doop van Johannes wezenlijk anders is, dient men als eerste te bewijzen dat door Johannes gedoopte leerlingen zijn overgedoopt. Apollos (Hoofdstuk 18), in tegenstelling tot de leerlingen in Hoofdstuk 19, werd immers alleen maar nader onderricht.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mealybug » 11 mar 2014 08:49

Marnix schreef:Ik zie in de Bijbel mensen die na 1 korte preek meteen belijdenis doen en zich laten dopen. :)

Ja, ze zijn er nog, mensen die gehoorzamen aan het Woord in Hebreeen, ''Heden indien gij Zijn stem hoort''....

Anderen gaan eerst theorieen en wegen zoeken waardoor ze menen behouden te kunnen worden,

Maar er is slechts 1 Weg en dat is Hij Die zei: Ik ben de Weg .
Hier komt weer een zijweggetje:, let vooral op het ''streepje voor'' van de gedoopte kinderen, een verwijzing naar wat uit vlees geboren is, dus.

http://www.refdag.nl/opinie/welbeschouw ... s_1_811588

Jvslooten

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 09:03

Marnix schreef:Ik zie in de Bijbel mensen die na 1 korte preek meteen belijdenis doen en zich laten dopen. :)
mealybug schreef:Ja, ze zijn er nog, mensen die gehoorzamen aan het Woord in Hebreeën, ''Heden indien gij Zijn stem hoort''....
Wie zei dat?
Laatst gewijzigd door Jvslooten op 11 mar 2014 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 61 gasten