mealybug schreef:Ik verwijs naar de doop van Cornelius die pas plaatsvond nadat hij duidelijk de
Heilige Geest had ontvangen.
''Toen antwoordde Petrus:
47 Kan iemand soms het water weren, zodat deze mensen, die evenals wij de Heilige Geest ontvangen hebben, niet gedoopt zouden worden?
48 En hij beval dat zij gedoopt zouden worden in de Naam van de Heere. Toen vroegen zij hem enkele dagen bij hen te blijven.''
Dus mensen die zich laten dopen / besprenkelen , waarbij de gewoonte, het ritueel, het symbool of de verwachting van een ander de beweegreden is, staan dan toch gelijk aan de joden die zeiden dat ze een streepje voor hadden omdat ze besneden waren?
Hand. 2: 16-17 Maar dit is wat gesproken is door de profeet Joël: En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op
alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw jongemannen zullen visioenen zien en uw ouderen zullen dromen dromen.
Oftewel all-inclusive taalgebruik. Dat de Heilige Geest niet machteloos staat tegenover niet-volwassenen tot aan de baby’s toe blijkt zelfs overduidelijk uit Lukas 1: 41-44.
De volgorde van zichtbare tekenen van de Heilige Geest en daarna pas de doop staat niet vast. In Handelingen 2:38 is het juist omgekeerd, daar staat: “En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.”
Kortom in mijn optiek is dit juist een van de krachtige teksten voor de kinderdoop. Kan iemand soms het water weren, zodat mensen (hetzij groot, hetzij klein), die evenals wij de Heilige Geest ontvangen hebben, niet gedoopt zouden worden? Ik kan dat niet en ik durf niet te speculeren over iemands geestelijke staat.