De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 13 feb 2012 08:30

En wat van Philpot, Arthur Pink, Scofield en Bunyan?

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor columbus » 13 feb 2012 12:46

Je kan over kinderdoop of volwassendoop/grootdoop lang en kort praten, dat gebeurt ook al zo'n 2000 jaar, er zijn nu eenmaal pakweg 2 visies over de doop en daar zijn ook in andere topics veel argumenten voor beide aangevoerd, je komt er toch niet uit. Ik kan best een stuk meegaan in de visie op de volwassendoop maar uiteindelijk is de waarde van de kinderdoop en het verbond (voor mij) toch overtuigender.
Dat wil niet zeggen dat ik de andere visie afkeur. Het is niet bepalend voor de zaligheid en wie Christus is. Het gaat er uiteindelijk om dat we Christus kennen en erkennen als Verlosser en Koning en Hem dienen. Dat is het belangrijkste, de visie op de doop ligt daar een nivo onder.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 aug 2011 20:23

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Fleurtje16 » 13 feb 2012 13:41

Columbus:wat een wijze woorden.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Race406 » 13 feb 2012 14:10

columbus schreef:Je kan over kinderdoop of volwassendoop/grootdoop lang en kort praten, dat gebeurt ook al zo'n 2000 jaar, er zijn nu eenmaal pakweg 2 visies over de doop en daar zijn ook in andere topics veel argumenten voor beide aangevoerd, je komt er toch niet uit. Ik kan best een stuk meegaan in de visie op de volwassendoop maar uiteindelijk is de waarde van de kinderdoop en het verbond (voor mij) toch overtuigender.
Dat wil niet zeggen dat ik de andere visie afkeur. Het is niet bepalend voor de zaligheid en wie Christus is. Het gaat er uiteindelijk om dat we Christus kennen en erkennen als Verlosser en Koning en Hem dienen. Dat is het belangrijkste, de visie op de doop ligt daar een nivo onder.
Waarvan akte en daarom: einde discussie? Anders komen 23x dezelfde argumenten langs...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 13 feb 2012 16:48

benefietdiner schreef:Wat u met de ‘vaderen’ bedoeld is een zeer ruim begrip want welke ‘vaderen’ bedoel je. Waar wilt u beginnen met ‘vaderen’ en eindigen. Valt voor u bijvoorbeeld Karl Barth er ook nog onder en Charles Haddon Spurgeon?


Ik heb daar in dit topic antwoord op gegeven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 13 feb 2012 18:57

columbus schreef:Je kan over kinderdoop of volwassendoop/grootdoop lang en kort praten, dat gebeurt ook al zo'n 2000 jaar, er zijn nu eenmaal pakweg 2 visies over de doop en daar zijn ook in andere topics veel argumenten voor beide aangevoerd, je komt er toch niet uit. Ik kan best een stuk meegaan in de visie op de volwassendoop maar uiteindelijk is de waarde van de kinderdoop en het verbond (voor mij) toch overtuigender.
Dat wil niet zeggen dat ik de andere visie afkeur. Het is niet bepalend voor de zaligheid en wie Christus is. Het gaat er uiteindelijk om dat we Christus kennen en erkennen als Verlosser en Koning en Hem dienen. Dat is het belangrijkste, de visie op de doop ligt daar een nivo onder.

Zou je het niet liever geloofsdoop willen noemen, de essentie zit hem nl in het feit dat de niet-baby zich laat dopen omdat hij/zij gelooft, niet omdat hij nu ''groot'' is.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor benefietdiner » 13 feb 2012 19:06

columbus schreef:Het is niet bepalend voor de zaligheid en wie Christus is. Het gaat er uiteindelijk om dat we Christus kennen en erkennen als Verlosser en Koning en Hem dienen. Dat is het belangrijkste, de visie op de doop ligt daar een nivo onder.

U heeft een stelling die totaal niet klopt. U wil iets gladstrijken en laat enorme hobbels achter. Als u zegt dat de (volwassen) doop een niveau lager gelegen is als Christus te leren kennen, gooit u het kind met het badwater weg. Als de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is kan je een isgelijkteken plaatsen tussen doop = besnijdenis. Let wel, dat dit een verloochening is van Christus kruisdood! Zijn bloed heeft gevloeid! Daar hoeft geen druppel meer bij, doet u dat toch in een verkapte vorm van de kinderdoop kent u Christus als verlosser en Koning niet in zijn volledigheid. U wilt aan Zijn verdienste nog iets toevoegen zoals de roomse dat ook zo graag wilde met hun ketterij.

Dank u Luther, jammer dat u de kinderdoop ook niet geschrapt heeft.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor benefietdiner » 13 feb 2012 19:22

Optimatus schreef:Ik heb daar in dit topic antwoord op gegeven.

Precies ‘reformatorische vaderen’ zijn dusdanig kleurrijk dat er geen nauwkeurig definitie gegeven kan worden.
We moeten reformatorisch maar snel vergeten omdat het verwarrend is.
Ik weet wel een betere 'BAPTIST' :D dat is duidelijk :jaknikken: d:)b

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 13 feb 2012 23:03

Moet jij dan niet naar Baptistenweb in plaats van naar Refoweb?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor columbus » 13 feb 2012 23:04

benefietdiner schreef:U heeft een stelling die totaal niet klopt. U wil iets gladstrijken en laat enorme hobbels achter. Als u zegt dat de (volwassen) doop een niveau lager gelegen is als Christus te leren kennen, gooit u het kind met het badwater weg. Als de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is kan je een isgelijkteken plaatsen tussen doop = besnijdenis. Let wel, dat dit een verloochening is van Christus kruisdood! Zijn bloed heeft gevloeid! Daar hoeft geen druppel meer bij, doet u dat toch in een verkapte vorm van de kinderdoop kent u Christus als verlosser en Koning niet in zijn volledigheid. U wilt aan Zijn verdienste nog iets toevoegen zoals de roomse dat ook zo graag wilde met hun ketterij.

Dank u Luther, jammer dat u de kinderdoop ook niet geschrapt heeft.


Dat betekend dus dat iemand die tot geloof is gekomen en nog niet gedoopt is en plotseling sterft verloren gaat???
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor columbus » 13 feb 2012 23:10

boer schreef:Zou je het niet liever geloofsdoop willen noemen, de essentie zit hem nl in het feit dat de niet-baby zich laat dopen omdat hij/zij gelooft, niet omdat hij nu ''groot'' is.


Er zijn ook volwassenen die de 'geloofsdoop' hebben ondergaan en toch niet meer geloven, sterker nog, afstand hebben genomen van het geloof en anti geworden zijn. Dat geloof was niet het 'ware geloof' is wel gebleken, maar eerder iets van tijdgeloof.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 13 feb 2012 23:10

benefietdiner schreef: Als de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is kan je een isgelijkteken plaatsen tussen doop = besnijdenis. Let wel, dat dit een verloochening is van Christus kruisdood!


Dat is pertinent niet waar.
Als ik een appel in plaats van een peer in de fruitmand plaats, is die appel niet gelijk aan de peer en kun je dus niet zeggen appel = peer.

Zo kun je dus ook niet zeggen dat de doop, welke in plaats van de besnijdenis is gekomen, hetzelfde is als de besnijdenis. De besnijdenis is niet meer nodig en kan dus ook gerust in Nederland, net als de boerka en het onverdoofd ritueel slachten, verboden worden. We hebben immers de doop.

De verloochening van Christus' kruisdood wordt door joden (en moslims) bedreven, niet door christenen. Joden en moslims nemen Christus niet aan als Verlosser.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 13 feb 2012 23:24

columbus schreef:Er zijn ook volwassenen die de 'geloofsdoop' hebben ondergaan en toch niet meer geloven, sterker nog, afstand hebben genomen van het geloof en anti geworden zijn. Dat geloof was niet het 'ware geloof' is wel gebleken, maar eerder iets van tijdgeloof.


2 jaar geleden was er ook een jonge dame die een boekje schreef, ze was gedoopt en had belijdenis gedaan (!), ook zij had al spoedig daarna ''afstand genomen'' en was anti geworden.
"Dorsvlloer vol confetti" heette het boekje, geloof ik.
Komt dus overal voor, helaas.
Laatst gewijzigd door boer op 14 feb 2012 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor benefietdiner » 14 feb 2012 09:08

columbus schreef:Dat betekend dus dat iemand die tot geloof is gekomen en nog niet gedoopt is en plotseling sterft verloren gaat???
Waar maakt u dat uit op?
Tot geloof komen is onafhankelijk van een uiterlijk teken, volwassendoop is er een symboliek van.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor benefietdiner » 14 feb 2012 09:10

Optimatus schreef:Dat is pertinent niet waar.
Als ik een appel in plaats van een peer in de fruitmand plaats, is die appel niet gelijk aan de peer en kun je dus niet zeggen appel = peer.

Zo kun je dus ook niet zeggen dat de doop, welke in plaats van de besnijdenis is gekomen, hetzelfde is als de besnijdenis. De besnijdenis is niet meer nodig en kan dus ook gerust in Nederland, net als de boerka en het onverdoofd ritueel slachten, verboden worden. We hebben immers de doop.
Wat heeft voor u dan de kinderdoop nog voor betekenis als je de geestkracht er uit haal.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten