De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor 1a2b3c » 11 feb 2012 16:50

schelpje3 schreef:Die ouders zijn jou door God gegeven! Zoals wij ook geloven dat dit kind aan ons is toevertrouwd.
Blind mee eens zijn is iets anders. Maar je weet hoe je ouders je ten doop hebben gehouden en dat ligt heel teer! Daar dien je als kind van af te blijven.
Je eigen keuzes maken zie ik meer in een andere kerkelijke gemeente kiezen, al dan niet door huwelijk, bepaalde gewoontes niet meer doen, of juist wel, en dan nog.
Mijn ouders vonden het afschuwelijk als zij een vrouw in een broek zagen. Ik zie dat zo niet. Ik deel die mening niet. Dus ik draag soms een broek. Maar ik ging nooit naar hen toe in een lange broek, omdat ik hen te zeer liefhad en respecteerde en niet nodeloos wilde kwetsen.

Wel of geen broek dragen gaat niet tegen Gods Woord in, en ook ik kwetst dan mijn ouders niet door in een broek naar hen toe te gaan omdat ik weet dat zij daar anders tegenaan kijken.

Dopen ligt heel anders, dat is een zaak tussen God en de gelovige. Wat God ervan zegt is veel belangrijker dan wat je ouders ervan zeggen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor benefietdiner » 11 feb 2012 19:13

Mede naar aanleiding van de hiervoor gaande discussie kwam Joop van Ooijen in mijn gedachte. U weet wel die man die op zijn dak schilderde 'JEZUS REDT'.

De zogenaamde kinderdoop is de belangrijkste oorzaak van het ontstaan van het 'naam christendom'. Het was vele honderden jaren normaal als je als baby gedoopt werd en dus als christen in de wereld werd gezet, of je het nu wilde of niet. Vaak werd je dan iedere zondag naar de kerk genomen. Het zal duidelijk zijn dat verreweg de meesten alleen christen waren uit gewoonte. Er was vaak geen sprake van een zaak van het hart. De wereld zit vol met alle gevolgen van dien: kruistochten, antisemitisme, jodenvervolging, aflaten en ga zo maar door."

"Een christen wordt je echter door wedergeboorte. Je bekeert je, laat de wereld los en je gaat Jezus volgen. Dat vraagt om een duidelijk keus, die je vaak pas op latere leeftijd maakt, bijvoorbeeld rond je 18de. Die keus voor Jezus gaat in de Bijbel gepaard met de doop. 'Bekeer je en laat je dopen!' is de opdracht. Ik lees nergens 'word gedoopt en bekeer je later eens.' Dat mensen met een gezond verstand durven te beweren dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, is toch te gek voor woorden. De Bijbel spreekt hier met geen woord over. Eerst geloven en dan dopen, dat leert de Bijbel. Men zou ook alleen moeten worden gedoopt wanneer er bewust sprake is van geloof. Petrus schrijft: 'de doop is een vraag van een goed geweten voor God'. Een baby heeft echter nog geen geweten."

"Tolerantie van de kant van de babybesprengers naar de volwassendopers ben ik weinig tegengekomen," vertelt Joop. "Veel christenen zijn net als ik de kerk uitgeknikkerd omdat ze zich lieten dopen (door onderdompeling, red.). Ik heb duizenden discussies gehad met babybesprengers, maar nog nooit één argument uit de Bijbel van hen gehoord. Laat je dopen - dat bepaal je dus zelf en niet je pa of moe - en je zult de gave van de Heilige Geest ontvangen, belooft God. Denk overigens niet dat iemand zich zomaar laat dopen. Het kost je je eigen leven en dat laat je zien, door onder te gaan in het 'watergraf'. Dat maken we ook mee in het evangelisatiewerk. De gedoopte sterft met Jezus en belijdt voortaan niet zijn eigen wil, maar de wil van Hem te gaan doen. Dat gebeurt echt niet bij de babybesprenging."


Joop, ik ben het van harte met je eens en wordt er steeds weer opnieuw in bevestigd.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 11 feb 2012 19:52

Erg mooi omschreven! Hier kan geen theologie tegen op.
Helder, duidelijk, bijbels en eerlijk.
Maar de meesten zullen zich niet WILLEN laten dopen, want bij de belijdenis belijd je de leer, en leef je gewoon verder, maar bij de doop teken je het doodsvonnis van je oude leven. je verliest je leven (hier) , om het te behouden (hierna).

Faramir

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Faramir » 11 feb 2012 20:12

benefietdiner schreef:Mede naar aanleiding van de hiervoor gaande discussie kwam Joop van Ooijen in mijn gedachte. U weet wel die man die op zijn dak schilderde 'JEZUS REDT'.

Het komt op mij hetzelfde over als de voorman van de arabisch europese liga die weer eens praat over discriminatie van de islam. Waar de intolerantie zit zien we in dit topic (en alle soortgelijke topics op andere christelijke fora) wel terug. Namelijk bij de geloofs- en wederdopers. Zelfreflectie over dit onderwerp, maar ook om datgene waar hij bekend mee is geworden ontbreekt volledig.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 11 feb 2012 20:47

faramir, van jouw hand heb ik nog nooit 1 bijbel tekst gezien.We hebben het hier niet over de arabische liga.
Ik merk trouwens helemaal NIETS van intolerantie, en ik vind dat de discussie heel normaal verloopt.
Wil je deze keer niet zomaar binnenvallen met als doel te polariseren?
Dank je.

Faramir

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Faramir » 11 feb 2012 20:51

boer schreef:faramir, van jouw hand heb ik nog nooit 1 bijbel tekst gezien.

Dat kan heel goed kloppen daar ik geen enkel deel van de Bijbel geschreven heb. Van mijn hand heb je dus nimmer 1 Bijbeltekst gezien, ik neem aan dat dat voor alle deelnemers zo is.
We hebben het hier niet over de arabische liga.
Ik merk trouwens helemaal NIETS van intolerantie, en ik vind dat de discussie heel normaal verloopt.

Vind je? Bijzonder.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 21:49

Faramir schreef:Dat kan heel goed kloppen daar ik geen enkel deel van de Bijbel geschreven heb. Van mijn hand heb je dus nimmer 1 Bijbeltekst gezien, ik neem aan dat dat voor alle deelnemers zo is.


=D> \:D/
1 - 0 voor Faramir.

Boer schreef:We hebben het hier niet over de arabische liga.
Ik merk trouwens helemaal NIETS van intolerantie, en ik vind dat de discussie heel normaal verloopt.


Ik heb constructievere discussies op Refoweb mogen beleven in die jaren dat ik hier meedoe.
Aangaande Bijbelteksten: ik heb een aantal keer een paar teksten aangereikt, maar je veegt ze meteen van tafel. Ik kan dan wel in herhaling treden, maar daar pas ik voor. Erg ligt nog ijs, dan ga ik liever schaatsen. :)C
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2012 21:51

boer schreef:Erg mooi omschreven! Hier kan geen theologie tegen op.
Helder, duidelijk, bijbels en eerlijk.
Maar de meesten zullen zich niet WILLEN laten dopen, want bij de belijdenis belijd je de leer, en leef je gewoon verder, maar bij de doop teken je het doodsvonnis van je oude leven. je verliest je leven (hier) , om het te behouden (hierna).

De meesten zullen zich niet willen laten dopen, omdat zij al gedoopt zijn!
En als het goed is, belijdt je ook met je hart en niet alleen met je mond!
Ook bij het overdopen kun je een grote huichelaar zijn. Om het er voor de mensen goed uit te laten zien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 21:54

De over-, weder- en onderwaterdopers verkondigen dat dit Bijbels is. Ik zie niet in wat er Bijbels is aan (al dan niet achterover) in een badkuip geduwd te worden. In de Bijbel wordt gedoopt in rivierwater, bijvoorbeeld in de Jordaan (Mat. 3), niet in een Nederlandse badkuip. Als zij beweren, dat hun vorm van dopen Bijbels is, moeten ze het wel consequent doen. Dus pak het vliegtuig naar Israel (El Al vliegt rechtstreeks) en laat je dopen in de Jordaan. Dan zijn ze consequent. Als ze ons als babybesprenkelaars af willen doen, prima, maar zij zijn dan ook niets meer dan badkuipbaptisten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 11 feb 2012 21:57

schelpje3 schreef:

De meesten zullen zich niet willen laten dopen, omdat zij al gedoopt zijn!
En als het goed is, belijdt je ook met je hart en niet alleen met je mond!
Ook bij het overdopen kun je een grote huichelaar zijn. Om het er voor de mensen goed uit te laten zien.[/quote]

Voor de zoveelste keer (maar ik ben geduldig), een volwassendoper is geen wederdoper, maar iemand die zijn besprenkeling als baby destijds, zelf niet beschouwt als letterlijke onderdompeling en / of geestelijke belijdenis.
Snap je wat ik bedoel, schelpje?
Je belijdt met je mond wat je hart voelt, alleen God beoordeelt, niemand anders heeft daar trouwens iets mee te maken, want het is iets tussen de gelovige en God.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2012 22:01

Ik snap wel wat jij bedoelt, maar ik sta anders in het leven dan jij. Ik ben lid van een kerkelijke gemeente. Jij niet en kan dus je eigen regels bepalen.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 11 feb 2012 22:03

Optimatus schreef:De over-, weder- en onderwaterdopers verkondigen dat dit Bijbels is. Ik zie niet in wat er Bijbels is aan (al dan niet achterover) in een badkuip geduwd te worden. In de Bijbel wordt gedoopt in rivierwater, bijvoorbeeld in de Jordaan (Mat. 3), niet in een Nederlandse badkuip. Als zij beweren, dat hun vorm van dopen Bijbels is, moeten ze het wel consequent doen. Dus pak het vliegtuig naar Israel (El Al vliegt rechtstreeks) en laat je dopen in de Jordaan. Dan zijn ze consequent. Als ze ons als babybesprenkelaars af willen doen, prima, maar zij zijn dan ook niets meer dan badkuipbaptisten.

Ik zal je bijbelkennis maar weer even opfrissen:
BAD der wedergeboorte (Titus 3:5.)
de Doop is een eeuwenoud joods gebruik, en bestond al lang voordat Johannes de Doper er was.
Mikvah heet het.
Ga maar eens google gebruiken.
Jezus was ook Joods.
De eerste christenen waren joden.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 22:08

Er is geen reden om aan allerlei joodse gebruiken mee te doen, wij zijn christenen, geen joden. Joden turen naar de hemel en vragen zich af wanneer de Messias komt, terwijl Jezus Christus, onze Heer en Heiland, allang Zijn zaligmakend werk heeft verricht.

En dan nog... ook de joden doopten ongetwijfeld niet in een badkamer, maar in een rivier. Een bad is niet per definitie een stuk sanitair.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2012 22:10

Optimatus schreef:Er is geen reden om aan allerlei joodse gebruiken mee te doen, wij zijn christenen, geen joden. Joden turen naar de hemel en vragen zich af wanneer de Messias komt, terwijl Jezus Christus, onze Heer en Heiland, allang Zijn zaligmakend werk heeft verricht.

En dan nog... ook de joden doopten ongetwijfeld niet in een badkamer, maar in een rivier. Een bad is niet per definitie een stuk sanitair.

lijkt me ook praktisch onhaalbaar, in deze weersomstandigheden ](*,)

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 11 feb 2012 22:10

schelpje3 schreef:Ik snap wel wat jij bedoelt, maar ik sta anders in het leven dan jij. Ik ben lid van een kerkelijke gemeente. Jij niet en kan dus je eigen regels bepalen.

de Enige die mijn regels bepaalt is Hij.
En als ik lid zou zijn van een gemeente is het een ieders plicht om die gemeente zo zuiver mogelijk te houden en interactief bezig te zijn, ipv overal ja en amen op te zeggen, naar hierachisch model.
Tijdens de preken der apostelen werd er ook terug gepraat, alleen vrouwen moetsen zwijgen en pas thuis hun man om uitleg vragen.
Denk je dat je lidmaatschap helpt als je je moet verantwoorden?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten