Moderator: Moderafo's
De omslag van Oud naar Nieuw Testament is ook zeer rigoureus.Boekenlezer schreef:Nou ja, dat denken ze. Omdat ze geen tekst weten die dat letterlijk en direct zo zegt.
Hier speelt echter de vraag: hoe lees je de Bijbel? Moet er voor alles een letterlijke tekst te vinden zijn, of kan het ook zijn dat er zaken zijn die je niet zo letterlijk vindt, maar dat je die uit het geheel van de Schrift af moet leiden?
Janvanverweg schreef:
Paulus doopte over! er is een juiste doop; die volgt op aanwezig geloof. alle dopen die daarvan afwijken zijn niet die ene doop die Jezus zijn volgelingen oplegt. daarom doopte Paulus vrolijk de discipelen in Efeze opnieuw........("Paulus doopte opnieuw,als de doop niet met de juiste interpretatie was gedaan".....Handelingen 19:1-7)
het zijn niet de woorden alleen die de doop juist maken; het is ook de staat van de doop-ontvanger die dat uitmaakt.
benefietdiner schreef: Jij volgt toch ook Christus die besneden was en zich bij de Jordaan liet overdopen.
Luke. schreef:I zou wel eens willen weten hoe de mensen die voor de kinderdoop zijn, de doop definiëren. Wat betekent het nou? Volgens mij is er nogal wat verdeeldheid over voor zover ik zie: de een zegt belofte, de ander toegang tot het verbond, weer anderen de afwassing van de erfzonde...
schaapje schreef:Oh dan begrijp ik het, jij denkt en leert dat een mens voortdurend zich in de ellende moet wentelen en daar ook zeker mee te koop moet lopen, maar er is een tijd (God's Wedergeboorte) dat dat in de mens veranderd in een nieuw leven en dan leert de Bijbel dat wij geheiligd zijn in Hem.
Maar dat betekent niet dat er in dat leven geen zonden meer zijn schelpje, en dat zullen zij zeker beamen. En de dankbaarheid en liefde tot God is groot, als men weet wat vergeving is.
Omdat kinderdopers uitgaan dat de doop in plaats van de besnijdenis komt.learsi schreef:Hoi "benefietdiner", je zegt dat Jezus zich liet "overdopen".
Waar lees je dat?
h.g. Learsi
benefietdiner schreef:Omdat kinderdopers uitgaan dat de doop in plaats van de besnijdenis komt.Christus was besneden en liet zich in de Jordaan dopen. We spreken dan dus over ‘overdopen’ maar dat is niet juist natuurlijk.
boer schreef:Bovenstaande handeling toegepast op iemand die zich niet bekeerd heeft is van geen enkele waarde.
Pas wanneer de zondaar zichzelf veroordeeld, zoals God Zijn Zoon openbaar gestraft heeft en veroordeeld voor onze zonden, wordt men wedergeboren.
Daarom is de belijdenis , die de doop vergezelde destijds, maar door de kerk in tweeen gesplitst is, wel wat waard, maar de doop niet, tenzij deze door de wedergeborene wordt beleefd.
benefietdiner schreef:De kinderdoop belijd dat het verbond van Abraham op hun kinderen van toepassing is bij de kinderdoop. Hierbinnen zitten nog twee verschillen namelijk dat de ene denominatie kinderdopers zegt dat de kinderen in het verbond worden begrepen, de andere denominatie zegt dat de kinderen heel dicht in de buurt van dat verbond komen maar er niet in het verbond zelf.
quote="schelpje3"
Nee schaapje, dat zeg ik niet en zo is het ook niet! Maar de zondekennis en beleving is bij hen heel anders. Zonden is bij hen wat wij de grove zonden noemen, zoals stelen, liegen, elkaar kwaad doen, etc.
Maar het feit dat wij zondig zijn en geneigd zijn tot alle kwaad, of we nu bekeerd zijn of niet, kennen zij niet als zodanig.
Net zoals jij het zegt, het is toch vergeven,
dus hoef je je niet meer druk te maken.
En daar gaapt een kloof.
Omdat Christus in de lijn van de geslachten van Abraham is werd Hij besneden.learsi schreef:Okee, Hij is dus besneden en gedoopt(niet overgedoopt).
Waarom is Jezus besneden en gedoopt volgens jou?
b.v.d. Learsi.
schelpje3 schreef:Nogmaals, want kennelijk begrijp je me niet helemaal, elke zonde is fout! Of het nu "slechts" het stelen van een brood is, of je pleegt overspel.
Maar bij ons wordt geleerd dat wij dagelijks tegen de zonde moeten strijden, deze kan ook als last worden ervaren. Dat wordt niet opgelegd, maar door ieder persoonlijk zo beleefd!
Dus doe ik niet aan inlegkunde, maar leg uit wat de verschillen zijn.
Als je mag weten dat je zonden vergeven zijn, wil dat niet zeggen dat je er niet meer tegen hoeft te strijden.
Want als je het goede wilt doen, staat het kwade je soms al voor, toch?
Maar ik denk dat het beter is weer naar het onderwerp terug te keren.
De doop is in de plaats van de besnijdenis gekomen. En het gaat mij te ver, zoals ik hier ergens boven kan lezen, dat Jezus het allemaal zelf deed, rechtstreeks iedereen benaderde, m.a.w. dat moeten wij ook doen.
Maar wat deed hij dan in de tempel?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten