De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2012 22:35

Dat is irrelevant, schaapje ;) Het gaat om wat er staat, niet om allerlei "wetenschap" van na die tijd. Wel opletten graag! [-X
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor schaapje » 06 feb 2012 22:37

Het is goed hoor Optimatus, ik zou direct het hartstilstand krijgen van het koude leidingwater, en dat is niet de bedoeling denk ik :shock: 8)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Katlheen » 06 feb 2012 23:02

Maar dan ben je toch nog net op tijd gedoopt :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor schaapje » 06 feb 2012 23:18

Maar dan ben je toch nog net op tijd gedoopt :mrgreen:


Tja dood en begraven in het water, maar het is de bedoeling weer levend uit het water :-({|= :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor 1a2b3c » 06 feb 2012 23:32

schelpje3 schreef:Besprenkelen is evengoed dopen. We hoeven echt niet koppie onder.
Zo werd dat in Bijbelse tijden gedaan, maar er zijn wel meer dingen die we heden ten dage anders doen. Dat komt door andere cultuur en een heel andere tijd.
En eenmaal dopen is echt genoeg! God vraagt van ons geen dubbele besprenkeling/onderdompeling.
Moet je volgens jou persé gedoopt zijn om naar de hemel te kunnen?
Mensen die vanwege bepaalde omstandigheden ongedoopt overlijden, gaan verloren?

Besprenkelen is geen dopen, als je een paar druppels water op je hoofd krijgt ben je beslist niet ondergedompeld.
Het heeft niets met cultuurverschil en een andere tijd te maken want in onze tijd wordt er ook gedoopt door onderdompeling.
Eenmaal dopen is genoeg, had ik al gezegd net zoals ik al gezegd had dat het behoud niet van de doop af hangt.
Die ene misdadiger aan het kruis werd ook niet gedoopt maar is zeker behouden.

Ik accepteer en respecteer dat jij het anders ziet, en ik zou het fijn vinden als je dat bij mij ook deed en me niet meteen verdacht gaat maken met 'gaat het nou om je eigen eer of om Gods eer' en 'overvroom' en het kwetsen van ouders, en tegen Gods gezag ingaan. (op grond waarvan???)

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 07 feb 2012 08:21

schelpje3 schreef:[/quote="schelpje3"]
Wat ik DAARvan denk? Die tweedracht herken ik heel goed!
En nee, ik kan me niet voorstellen dat je bezwaar hebt tegen het feit dat je ouders je ten doop hebben gehouden, ongeacht of je op volwassen leeftijd nu zelf gelooft of niet! Dat heeft te maken met het respect dat je hebt voor je ouders en hun geloofsbeleving. Ik moet er niet aan denken dat ik hartje winter kopje onder zou moeten in een praxis buitenbadje. :-&


Ja kijk op zo'n manier kun je je voorstellen dat Jezus zegt, wie zijn vader of moeder belangrijker vindt dan Mij, is Mij niet waard.
Wie zijn leven verliest zal het behouden en v.v.
Denk je dat Jezus ''er aan moest denken'' om aan een paal gespijkerd te worden?
De doop is een gedenkteken van het begraven worden van ons oude leven, ons zondige vlees, waarNA wij ons met Jezus bekleden en in Hem leven.
Lees Rom 6 nou eens.
Wat in het OT nog armoedige symboliek was, (besprenkeling is een OT ritueel) is tot volheid geworden , nadat Jezus Christus het volbracht had.
Omdat de bedeling der gemeente een geestelijke is, zijn rituelen en ceremonieen gedenktekenen geworden.
Van bewuste zielen.
De gemeente is Zijn Bruid,
Babies worden toch ook niet al uitgehuwelijkt?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Janvanverweg » 07 feb 2012 09:27

het argument dat er niet overgedoopt mag worden omdat er maar een doop is houdt geen stand
Paulus doopte over! er is een juiste doop; die volgt op aanwezig geloof. alle dopen die daarvan afwijken zijn niet die ene doop die Jezus zijn volgelingen oplegt. daarom doopte Paulus vrolijk de discipelen in efeze opnieuw.

het zijn niet de woorden alleen die de doop juist maken; het is ook de staat van de doop-ontvanger die dat uitmaakt.
we kunnen iemand levend begraven en daar alle juiste handelingen en woorden bij verrichten en zeggen, toch blijft die persoon levend en gedraagt hij zich niet dood!

hetzelfde kunnen we over een huwelijksvoltrekking zeggen. in een van de emiraten werd een 8 jarig meisje aan een oom uitgehuwelijkt. terecht heeft de overheid dat huwelijk ongeldig verklaard, ondanks dat alles naar de letter juist was.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 07 feb 2012 09:44

Janvanverweg schreef:het argument dat er niet overgedoopt mag worden omdat er maar een doop is houdt geen stand
Paulus doopte over! er is een juiste doop; die volgt op aanwezig geloof. alle dopen die daarvan afwijken zijn niet die ene doop die Jezus zijn volgelingen oplegt. daarom doopte Paulus vrolijk de discipelen in efeze opnieuw.

het zijn niet de woorden alleen die de doop juist maken; het is ook de staat van de doop-ontvanger die dat uitmaakt.
we kunnen iemand levend begraven en daar alle juiste handelingen en woorden bij verrichten en zeggen, toch blijft die persoon levend en gedraagt hij zich niet dood!

hetzelfde kunnen we over een huwelijksvoltrekking zeggen. in een van de emiraten werd een 8 jarig meisje aan een oom uitgehuwelijkt. terecht heeft de overheid dat huwelijk ongeldig verklaard, ondanks dat alles naar de letter juist was.


En als er maar 1 doop zou zijn, zou er ook maar 1 doopformulier zijn. Er zijn er echter 2.
2 verschillende dopen dus toch, een voor de bewuste bekeerde nieuw gelovige, en een voor de onbewuste baby (wanneer deze niet geadopteerd is bij o.a. GGiN, tenminste)?De een als belijdenis, de ander op veronderstelde gronden en /of als pleitgrond.
Daar komt ook nog bij dat het roomse doopsel, wat een geheel andere betekenis heeft, nl wegwassen der erfzonde, gewoon geaccepteerd wordt in de GG etc.
Mensen , het is een rommeltje geworden,geef dat nu eens toe.
Waarom gaan we toch niet terug naar wat Paulus ons beveelt in 2 Thess 2:15.?
Waarom volgen zovelen van ons hen, die de eenvoud des geloofs tot een verwarring hebben gemaakt?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2012 10:03

Sticht een nieuwe kerk en maak het in orde.

Wij dopen intussen gewoon zoals wij geloven dat het goed is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor benefietdiner » 07 feb 2012 10:07

boer schreef: Mensen , het is een rommeltje geworden,geef dat nu eens toe.
Waarom gaan we toch niet terug naar wat Paulus ons beveelt in 2 Thess 2:15.?
Waarom volgen zovelen van ons hen, die de eenvoud des geloofs tot een verwarring hebben gemaakt?

Dat komt door 2000 jaar acht ons liggende geschiedenis.
En dat hobbeltje vlak je zomaar niet even weg.
Dit is het eenvoudige begin.
Afbeelding
De dogma's in de geschiedenis zijn hier van afgeweken en hebben er wat anders van gemaakt.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2012 10:14

Wat wil je daarmee zeggen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Janvanverweg » 07 feb 2012 10:19

Optimatus schreef:Sticht een nieuwe kerk en maak het in orde.

Wij dopen intussen gewoon zoals wij geloven dat het goed is.

doe ik hoor :)
en "wij dopen"? ik dacht dat daar een academische graad voor nodig was? heb jij die? of spreek je als de muis die tegen de olifant zegt: " wat stampen we lekker he!" :mrgreen:
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor benefietdiner » 07 feb 2012 10:44

Optimatus schreef:Wat wil je daarmee zeggen?

Begrijp je de eenvoud echt niet ?
Luister dan eens goed onafhankelijk naar de agrariër hier in dit topic en probeer je tradities eens even los te laten.
Ja ik weet het, het is bijna onmogelijk wat ik vraag.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2012 12:03

Het gaat mij om de afbeelding. Het is een interpretatie van de tekenaar.
Bovendien vraag ik me af of het in overeenstemming is met
1. het tweede gebod
2. de werkelijkheid
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 07 feb 2012 12:14

Optimatus schreef:Het gaat mij om de afbeelding. Het is een interpretatie van de tekenaar.
Bovendien vraag ik me af of het in overeenstemming is met
1. het tweede gebod
2. de werkelijkheid


Dat hoef je je niet af te vragen, want de bijbel liegt niet. minstens 3 keer staat er dat zij opklommen uit het water, ergens moesten dopen, omdat daar veel water was (salem) en ook de kamerling daalde af in het water.
Wat het tweede gebod betreft, wel eens door het raam gekeken van die roomse kerken, waar je 's zondags op het orgel speelt
Of een kinderbijbel ingezien?
Snap je echt niet dat dat de letter is en niet de geest, die levend maakt?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten