De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mw » 19 jan 2012 18:41

'k Ga er nog op reageren hoor boer. Moet er er alleen de tijd even voor vinden :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 19 jan 2012 19:04

mw schreef:'k Ga er nog op reageren hoor boer. Moet er er alleen de tijd even voor vinden :wink:

Dat is goed, hoor, dank je .
Ik dacht al bijna, zo gemakkelijk zal ik toch geen gelijk krijgen ;-) ;-)

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mw » 22 jan 2012 13:02

Haha, zo makkelijk geef ik mij niet gewonnen :mrgreen:



even globaal terugkomend op een aantal zaken die je aanhaalde,
m.n het symboliseren van de doop.
Ik lees dat Zijn bloed wordt gesymboliseerd door de drinkbeker, als teken van het verbond (lukas 22:20), en dat de doop symboliseert dat wij in Zijn dood, met Hem, begraven zijn, opdat gelijkerwijs Christus uit de doden is opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo wij ook in de nieuwigheid des levens
wandelen zouden.(Rom 6:4)

Ja, en? Zonder het bloed van Christus geen doop :wink:
Wat ik wilde aangeven dat er wel een bijbelse redenatie achter de besprenging zit.

Als besprenkelen DE manier was geweest had dat ook zo in de bijbel gestaan.

Je hoort mij niet zeggen dat besprenkelen DE manier is. Alleen dat er wel degelijk een reden voor is.
We kunnen nu net zo goed zeggen: als onderdompeling DE manier zou zijn, dan zouden er wel duidelijke doopinstructies in de bijbel staan, met daarin de onderdompeling opgenomen.


hoe dan ook, iedere doop in de bijbel is er een, waar het geloof van de persoon die gedoopt werd,wordt bevestigd.
Of het nu een waterdoop geweest is of een doop met vuur (de Geest loutert met vuur, nadat de gelovige sterft aan zijn oude leven), het betrof nooit babies.
Daar ben ik wel van overtuigd.

Tjah... en ik niet :wink: Wat ik nogal opmerkelijk vind (zacht uitgedrukt) is dat er in de bijbel over 'huisdopen' wordt gesproken, en dat er bij hen die zich als volwassene laten dopen alleen 'indviduele dopen' plaatsvinden. Waar zijn de huisdopen gebleven?
Daarnaast wordt vergeten dat het is.... u en uw kinderen komt de belofte toe! Waarom dan alleen aan 'u' de belofte bevestigen en niet aan de 'kinderen'.


Doop staat echter voor verandering, wedergeboorte, ommekeer, en dat kan alleen door een mondige.
''Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, die in Zijn Naam geloven.
Welken NIET uit den bloede, NOCH uit den wil des vleses, NOCH uit den wil des mans, MAAR UIT GOD GEBOREN zijn. (Joh 1:10)

En ik lees dat de doop - voor hen zoals sommigen het zo mooi zeggen 'op het erf van het verbond geboren zijn- een teken & zegel is van Zijn verbond & beloften. (en ja, ik weet dat jij het daar tótáál niet mee eens bent :mrgreen: )
En met de tekst uit Joh.1 kan ik het het volledig mee eens zijn, ook als 'kinderdoper'. Wat kinderdoop of volwassendoop, beide zijn niet zaligmakend. Maar alleen het bloed van Christus. En daar vinden wij elkaar als broeder & zuster.

Hoe zit het eigenlijk met de volwassendoop en verst.gehandicapten? Zij zijn (vaak) ook niet mondig, mogen zij dan niet gedoopt worden?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor 1a2b3c » 22 jan 2012 16:08

mw schreef: .... als onderdompeling DE manier zou zijn, dan zouden er wel duidelijke doopinstructies in de bijbel staan, met daarin de onderdompeling opgenomen.

Dat snap ik niet, baptizo is vertaald met dopen en baptizo betekent onderdompelen
(http://members.ziggo.nl/peter7/doop/doop1.doc)
Dus als er staat dat je gedoopt moet worden staat er eigenlijk dat je ondergedompeld moet worden.

En met de huisdopen wordt niet vermeld dat er baby's bij waren dus daarmee kun je de kinderdoop niet bewijzen of ontkennen.
Ik zie trouwens niet in waarom je zou moeten aannemen dat het vanzelfsprekend is dat er altijd baby's in de gezinnen zouden zijn.
Bij mij zijn er het grootste deel van mijn leven geen baby's of kleine kinderen in huis, en ik ben vast niet de enige.

U komt de belofte toe en uw kinderen ... een belofte is iets anders dan de doop. Er staat niet 'u komt de doop toe en uw kinderen ....'
Als de beloften in geloof worden aangenomen hoort er gedoopt te worden.
Door de ouder(s) zijn de kinderen geheiligd, ze leven onder de belofte. En Gods beloften zijn waarachtig en betrouwbaar daar kan de doop echt niets aan toevoegen of afdoen.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 22 jan 2012 16:49

http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen ... ijnse/107/

Let op het doopvont, m.n de grootte, en waarom het zo groot was.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 22 jan 2012 21:48

Als wij kinderen mogen krijgen, laten we hen dopen in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De kinderen mogen tot Jezus komen en niemand mag hen hinderen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 22 jan 2012 22:57

Optimatus schreef:Als wij kinderen mogen krijgen, laten we hen dopen in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De kinderen mogen tot Jezus komen en niemand mag hen hinderen.

Doopte Jezus of een van Zijn apostelen hen?
Nee.
Werden ze besprenkeld ?
Nee.
Werd de kinderen gevraagd of ze wel geloofden?
Nee.
Werd de kinderen gevraagd of ze wel gedoopt waren?
Nee.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mw » 22 jan 2012 23:14

Dat snap ik niet, baptizo is vertaald met dopen en baptizo betekent onderdompelen
(http://members.ziggo.nl/peter7/doop/doop1.doc)
Dus als er staat dat je gedoopt moet worden staat er eigenlijk dat je ondergedompeld moet worden.

Een zoektoch op internet levert al heel snel dit op:
In het Grieks heeft het woord baptizo veel betekenisnuances. Het komt voor in talloze verschillende situaties. Taalgeleerden zijn het er over eens, dat het woord eigenlijk niet is te omschrijven vanwege die vele betekenissen. Om er een paar te noemen: onderdompelen, indopen, verven (door onderdompeling), kleuren, uitpersen, uitgieten, overgieten, bevloeien, afkoelen (met water, b.v. gloeiend ijzer), besproeien, besprengen, verdrinken, indrinken, beinvloeden, veranderen, bont en blauw slaan, enz. enz. enz. enz. Welk van die betekenissen moet je nu kiezen, als je het nieuwe testament aan het vertalen bent?

U komt de belofte toe en uw kinderen ... een belofte is iets anders dan de doop. Er staat niet 'u komt de doop toe en uw kinderen ....'
Als de beloften in geloof worden aangenomen hoort er gedoopt te worden.
Door de ouder(s) zijn de kinderen geheiligd, ze leven onder de belofte. En Gods beloften zijn waarachtig en betrouwbaar daar kan de doop echt niets aan toevoegen of afdoen.

De beloften en de doop zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden (dat zijn we wel met elkaar eens :) ). En nu ga ik weer verwijzen naar Handelingen 2: 37&38. Bekeert u, en een ieder van u worde gedoopt (....). Want u komt de belofte toe en uw kinderen. Waarom krijgen de volwassenen wel het gevolg van de beloften en de kinderen niet? Het ontgaat mij echt helemaal!

En met de huisdopen wordt niet vermeld dat er baby's bij waren dus daarmee kun je de kinderdoop niet bewijzen of ontkennen.
Ik zie trouwens niet in waarom je zou moeten aannemen dat het vanzelfsprekend is dat er altijd baby's in de gezinnen zouden zijn.
Bij mij zijn er het grootste deel van mijn leven geen baby's of kleine kinderen in huis, en ik ben vast niet de enige.

En jou 'huis' is tevergelijken met een 'huis' zoals die er waren in de tijd van de Handelingen?
Ik zie niet in waarom we niet kunnen aannemen waarom er geen kleine kinderen bij waren.

Daarnaast, ook bij de volwassendoop wordt er wel van veronderstelling/aanneming uitgegaan:
Men veronderstelt dat de apostelen drieduizend mensen in enkele uren hebben ondergedompeld.
Men veronderstelt dat Ananias Paulus heeft meegenomen naar een rivier en hem daar heeft ondergedompeld (Handelingen 9:18).
Men veronderstelt dat Petrus Cornelius en zijn volwassen gezinsleden naar een vijver of een stroompje heeft meegenomen en hen allemaal heeft ondergedompeld.
Men veronderstelt dat Paulus de stokbewaarder en zijn huis rond middernacht naar een rivier heeft gebracht om hen daar onder te dompelen (Handelinen 16:30-33).
Men veronderstelt dat Johannes de vele mensen uit Jeruzalem en Judea en het hele omliggende land heeft ondergedompeld.



Ik heb het (nog) niet helemaal gelezen. Maar kwam wel dit tegen:
http://antispace.nl/Mephobian/index.php ... newsid=276 (ook dit heb ik nog niet helemaal gelezen, kan dus niet zeggen met welk artikel ik het helemaal/het meest eens ben).

1.Doopte Jezus of een van Zijn apostelen hen?
Nee.
2.Werden ze besprenkeld ?
Nee.
3.Werd de kinderen gevraagd of ze wel geloofden?
Nee.
4.Werd de kinderen gevraagd of ze wel gedoopt waren?
Nee.

Ik heb ze maar even nummers gegeven:
1. Nee, maar gaf er opdracht toe
2. Dat kun je niet bewijzen
3. Is er aan jou gevraagd of je Zijn beloften nodig hebt? Of je wel wilt geboren worden uit gelovige ouders? (even daar van uitgaande)
4. Waarom zou het gevraagd moeten worden?

@Optimatus: misschien kun/wil je vertellen waarom jullie die keuze gemaakt hebben? En wees gerust: dat laatste zal ik echt niet in mijn hoofd halen :mrgreen:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor 1a2b3c » 23 jan 2012 01:29

mw schreef:De beloften en de doop zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden (dat zijn we wel met elkaar eens ).

Dat zijn we denk ik niet eens, de beloften zijn voor iedereen tot wie die komt (alle die daar verre zijn, zovele als er de Heere onze God toe roepen zal)
Als het evangelie tot de heiden komt, dan is de belofte ook voor hem. Maar als hij het evangelie verwerpt dan mag hij niet gedoopt worden, ook daarom is de doop van de belofte gescheiden.

mw schreef:En nu ga ik weer verwijzen naar Handelingen 2: 37&38. Bekeert u, en een ieder van u worde gedoopt (....).
Dus eerst bekering, en er is geen bekering zonder geloof. En dan de doop, dat staat er dus in de goede volgorde! In vers 41 kun je lezen dat degenen die het woord aannamen gedoopt werden, klopt dus ook helemaal met de volgorde.

(in de Naardense Vertaling staat: Hand.2:38 een ieder late zich onderdompelen....)

mw schreef:Want u komt de belofte toe en uw kinderen. Waarom krijgen de volwassenen wel het gevolg van de beloften en de kinderen niet? Het ontgaat mij echt helemaal!

Het gevolg van de belofte is niet de doop, maar geloof of ongeloof. De doop is een gevolg van geloof.
Geloof heeft een belofte nodig anders valt er niets te geloven. Een belofte heeft geen doop nodig maar geloof.
Dat er gedoopt wordt nadat iemand tot geloof gekomen is gebeurd in gehoorzaamheid aan God.
Het onderdompelen symboliseert dat we met Christus in Zijn dood begraven zijn, en het opkomen uit het water betekent dat we met Hem opstaan in een nieuw leven.

Dus nogmaals: zijn Gods beloften meer waard of betrouwbaarder als er gedoopt wordt, of minder 'echt' als er niet gedoopt wordt?
Voor de heiden tot wie het evangelie komt zijn de beloften net zo waar, ze komen nl. van God die niet liegen kan.

Wat de kleine kinderen betreft: in Ezch.18 staat dat niemand zal sterven om de zonden van de vaders, maar een ieder zal om zijn eigen zonden sterven.
Verder staat er dat we geoordeeld worden van alles wat we in het lichaam gedaan hebben, hetzij goed, hetzij kwaad.
Aangezien baby's geen dadelijke zonden hebben, en Jezus ook voor de zondige natuur gestorven is, horen ze er helemaal bij.
- Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die van de hele wereld.
- Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt, dus als een baby sterft dan is er verzoening voor zijn zondige natuur die hij geërfd heeft.
Een baby kan niet geloven en ook niet ongelovig zijn, en verder hij kan ook nog geen dadelijke zonden doen, dus ik geloof dat alle jong gestorvenen behouden zijn.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 23 jan 2012 08:26

@MW.
Even op je vraag reagerend, waarin je stelt; Waarom zou het gevraagd moeten worden? (punt 4)
Wel, hierom misschien:
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 1998&page=

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 23 jan 2012 14:02

boer schreef:[Doopte Jezus of een van Zijn apostelen hen?
Nee.
Werden ze besprenkeld ?
Nee.
Werd de kinderen gevraagd of ze wel geloofden?
Nee.
Werd de kinderen gevraagd of ze wel gedoopt waren?
Nee.


Als je zo doorredeneert, wil jij vrouwen zeker ook van het avondmaal vandaan houden, omdat Jezus niet met vrouwen het laatste avondmaal vierde.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor boer » 23 jan 2012 14:14

Ik redeneer nooit door, maar gehoorzaam de Schrift liever, en daar staat: Een ieder beproeve zichzelve, voordat het avondmaal wordt gebruikt.
Off topic, trouwens.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor 1a2b3c » 23 jan 2012 15:07

Optimatus schreef:Als wij kinderen mogen krijgen, laten we hen dopen in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De kinderen mogen tot Jezus komen en niemand mag hen hinderen.


Ik snap de relevantie van deze opmerking niet, er is toch niemand die zegt dat de kinderen niet tot Jezus mogen komen of die dat willen verhinderen?
Overigens zegende Jezus de kinderen, dus dat heeft niets met dopen te maken.

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Toen » 23 jan 2012 18:52

Toch maar even weer reageren op deze discussie


Ef 4,5
Eén Heere, één geloof, één doop,

We kunnen hier twee kanten mee op:
1. De leeftijd is belangrijk en levend geloof in de Heere Jezus. Dus we vervallen in een welles-nietes discussie over de kinderdoop of volwassendoop.
2. Of we kunnen het zo opvatten: Er is 1 doop namelijk, de doop in de naam des Vaders, des Zoons, en des Heiligen Geestes.

Ik denk dat met deze tekst wel is aangetoond dat overdopen per definitie fout is, of je eerste doop moet de doop in 'geloof, hoop en liefde' zijn geweest. Ik vind het wel getuigen van de geesteloosheid van deze tijd dat hierover gediscussieerd wordt, men zou er hele familieruzies voor over hebben om met de doop te gaan dwepen. Matthew Henry is als kind gedoopt en John Bunyan als volwassene, toch zijn ze alletwee in de hemel omdat ze "de loop hebben geëindigd, de goede strijd hebben gestreden en het geloof hebben behouden".

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

S

Berichtdoor boer » 23 jan 2012 22:53

Toen schreef:Toch maar even weer reageren op deze discussie


Ef 4,5
Eén Heere, één geloof, één doop,

We kunnen hier twee kanten mee op:
1. De leeftijd is belangrijk en levend geloof in de Heere Jezus. Dus we vervallen in een welles-nietes discussie over de kinderdoop of volwassendoop.
2. Of we kunnen het zo opvatten: Er is 1 doop namelijk, de doop in de naam des Vaders, des Zoons, en des Heiligen Geestes.

Ik denk dat met deze tekst wel is aangetoond dat overdopen per definitie fout is, of je eerste doop moet de doop in 'geloof, hoop en liefde' zijn geweest. Ik vind het wel getuigen van de geesteloosheid van deze tijd dat hierover gediscussieerd wordt, men zou er hele familieruzies voor over hebben om met de doop te gaan dwepen. Matthew Henry is als kind gedoopt en John Bunyan als volwassene, toch zijn ze alletwee in de hemel omdat ze "de loop hebben geëindigd, de goede strijd hebben gestreden en het geloof hebben behouden".

Deze tekst leert ons dat we allemaal tot 1 Lichaam gedoopt zijn en dat we de eenheid hiervan dienen te bewaren.
HET HEEFT NIETS MET KINDERDOOP OP VOLWASSENDOOP TE MAKEN.

En wat familie ruzies betreft, dat is nu precies warrover Jezus spreekt wanneer Hij zegt dat hij gekomen is om het zwaard te brengen, geen vrede .
Om te oordelen over M. Henry en J. Bunyans eeuwige bestemming gaat me ook te ver. Daar gaat God over, niet wij.

En overdopen bestaat niet. iemand laat zich op volwassen leeftijd dopen, onderdompelen dus, OMDAT HIJ ZIJN BESPENKELING ALS ZUIGELING NIET ALS DOOP ZIET, en terecht!

Wat mijns inziens ''definitief fout'' is, is dat wij in dezelfde voetstappen treden als zij die volwassendopers destijds door verbranding of verdrinking om het leven brachten.
IS DAT DE VERDRAAGZAAMHEID EN VRIENDELIJKE VERMANING DIE EEN CHRISTEN IDENTIFICEERT?

Google eens op Anneken Hendriks en Felix Manz !
''Geesteloosheid'' is het klakkeloos overnemen van je opvoeding, en wat er op catechesatie is ingestampt, ipv kunnen antwoorden waarom je geloofd in een persoonlijke Redder, met bijbelse argumenten.
En hoe je tot bekering bent gekomen,ipv naar de kerk gaat uit gewoonte en daar tussen 95 % van de mensen afwacht of het ooit nog eens zover mocht komen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten

cron