@boer
jij toch ook dan? Ik neem aan dat jij ook de schrift bestudeerd hebt en gebeden hebt voor een juiste stelling over dit bekende geschil.
Moderator: Moderafo's
Luke. schreef:@boer
jij toch ook dan? Ik neem aan dat jij ook de schrift bestudeerd hebt en gebeden hebt voor een juiste stelling over dit bekende geschil.
Luke. schreef:@mw
waarom denk je dat ik niet in de Bijbel gezocht heb naar aanwijzingen over dit onderwerp? Ik heb ontzettend veel artikelen op het internet gelezen, hierover gebeden en de Bijbel gelezen. Natuurlijk geeft dit op geen manier aan dat ik gelijk heb; er zijn zoveel mensen die dat doen en toch op een andere mening uitkomen.
Ik vond alleen de tip van jou om 'eens' in de Bijbel te kijken wat er staat nogal denigrerend, alsof ik alleen mijn eigen mening zonder onderbouwing rondspui hier. Als mijn argumenten zo kort door de bocht zijn, heb je vast geen moeite ze van tafel te vegen. Zou je misschien toch een poging willen wagen er serieus op in te gaan?
Daar staan we dan, allebei (luke en MW) gebeden maar een tegengesteld antwoord van de Geest ontvangen?
(Niet oneerbiedig bedoeld, hoor, maar ik weet het niet anders te zeggen)
We vieren een geboorte van een baby die volgens onze leer 90% zeker niet behouden wordt, ondanks dat we hem/haar een verbondsdoop geven, maar de wedergeboorte dient geruisloos te verlopen ?
boer schreef:Wikipedia eens opgezocht voor een verstandelijke, onpartijdige (?), historische kijk op de zaak:
boer schreef:Bijna alles is wel te acherhalen , hoor als je het bestudeert.
Zo zijn de verhalen van en over Augustinus en keizer Constantijn als hoofd van het heilige roomse Rijk ,die overwon ''in dit teken'' toch ook makkelijk na te gaan?
Er is nog maar weinig verborgen hoor,, tegenwoordig, met Internet en google
boer schreef:Is Jezus niet onze Hogepriester die deze wetten (voor de joden) aan het kruis genageld heeft en ons nu reinigt?
ik vraag niet zozeer om overtuiging. Het is meer, dat ik denk dat ik niet de volle waarheid in pacht heb. Ik ga er altijd vanuit dat de mensen met een andere mening goede redenen hebben om iets anders te geloven dan ik, en die redenen wil ik dan graag weten om ze te kunnen meten aan mijn eigen redenen. Als ik een discussie als deze begin, is het nooit mijn doel de ander te overtuigen, omdat ik weet dat dat bijna nooit gebeurt. Maar als iemand met nieuwe ideeën of inzichten over de doop komt, die ik nog niet eerder kende, dan kunnen die gewicht in de schaal leggen. Ik heb wel vrede met wat ik geloof, juist te meer omdat ik denk dat ik in de minste bochten hoef te wringen om mijn visie te laten stroken met de Bijbel (ik zeg minste, niet geen).
Wat boer zei speelt hier ook heel erg in mee: hoe kan het nu dat 2 Christenen, beiden op zoek naar de waarheid, tot een andere conclusie komen?
Over de vraag of beide visies niet gewoon waar kunnen zijn:
Bij de geloofsdoop is de doop een belijdenis.
Bij de kinderdoop is de doop wat vroeger het opdragen was, of een inwijding in het verbond zonder bewuste keuze, of een belofte van God (afhankelijk van de kerk).
Het zijn gewoon 2 heel verschillende dingen, en in mijn ogen is het het één, of het ander.
Mijn brandweerauto argument ging niet echt over de brandweerauto, dat was meer een flauw grapje. Mijn vraag was meer: hoe maak je verschil tussen
1) de kinderen van de gelovigen
2) allen die daar verre zijn
op basis van de Bijbel? Waarom gelden er andere voorwaarden voor de één dan voor de ander?
Ik begrijp het probleem van de tekst uit 1 Petrus niet helemaal. Zoals ik het zie, wordt er nogal eens gevraagd wat nu de ware betekenis van de doop is. Welnu, hier staat het luid en duidelijk. De context van het stuk daarvoor staat voor mij meer in het teken van wat Jezus voor de gelovigen betekent dan vermaning tot liefde en vrede. Het woordje doop staat er overigens 2 keer, maar als het er maar 1 keer stond, en al stond het in een context van vermaning tot liefde en vrede; wat maakt dat voor een verschil uit dan?
Wat de besprenging betreft: in beide gevallen wordt de doop daar helemaal niet aan verbonden.
In de Bijbel staat wel dat wij met de doop begraven worden in de dood en opstanding van Jezus. Dat geeft voor mij een veel betere aanwijzing over hoe de doop uitgevoerd dient te worden (dopen betekent immers "onderdompelen". )
Bertiel schreef:Klopt, maar vraag me af of het compleet is.
Ik heb ergens in de vragenrubriek (ik kan alleen niet meer vinden waar) gelezen dat er ook al voor de tijd van Augustinus sprake was van kinderdoop zonder dat dit een heidens ritueel genoemd werd.
Ik ga nog even verder zoeken!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten