Oproep van geloof en bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jan 2012 16:55

Noir schreef:En jij wil hierbij beweren dat jij wel een paar tikkeltjes beter bent dan die ongelovige Joden. Want jij wijst hem niet (in je natuurstaat) in ongeloof af.

Daar gaat het toch helemaal niet over, ik zeg dat je geen dogma's VOOR het geloof moet plaatsen.
DE WAARHEID is in de eerste plaats een Persoon en geen leer. Jezus is de Weg DE WAARHEID en het Leven.

Ik beweer nergens dat ik wel een paar tikkeltjes beter ben dan de ongelovige Joden, maar ik pretendeer ook niet dat ik het wel een paar tikkeltjes beter weet dan in de Bijbel staat.
Dus hou ik me maar gewoon aan de Bijbel, alle oudvaders en dominees en kerkleren ten spijt.
Noir schreef:Als de ogen van de mens voor Christus niet worden geopend, wijst iedereen Hem in ongeloof af. En dat is een zeer grote zonde.

Zeker ongeloof is de grootste zonde, ik heb nooit anders gezegd. Dus niets geen onmacht maar ONGELOOF en ONWIL.
Gij hebt niet gewild zegt Jezus en die niet geloofd zal hebben zal verdoemd worden. Nergens lees je 'gij hebt niet gekund'!!!
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 12 jan 2012 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor Noir » 12 jan 2012 16:58

1a2b3c schreef:
Dus hou ik me maar gewoon aan de Bijbel, alle oudvaders en dominees en kerkleren ten spijt.


En je weet het dus ook beter dan alle oudvaders, dominees en kerkleren. Knap hoor !
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jan 2012 17:12

Noir schreef:En je weet het dus ook beter dan alle oudvaders, dominees en kerkleren. Knap hoor !


Hangt er van af over wie we het hebben natuurlijk en wat ze leren.
Gelukkig heb ik ook een Bijbel en verstand van God gekregen en ik doe m'n best om het te gebruiken.
En denk nou niet dat ik mezelf daarmee verhef, ik plaats enkel geen mensen op een voetstuk. Als je dat wel doet dan zou je je idd moeten verheffen.
We zijn tenslotte allemaal mensen van gelijke beweging staat er in de Bijbel.
Net zoals jij vind dat je het beter weet dan ik, zo verschil ik van mening met schrijvers en predikanten die een voorwaardelijk evangelie brengen.
Da's echt geen heiligschennis hoor, Paulus durfde zelf te zeggen dat 'al kwam er een engel uit de hemel die een ander evangelie predikt dan hij, die zei vervloekt'.
En dezelfde Paulus zegt dat we moeten onderzoeken in de Bijbel of de dingen die we horen in overeenstemming zijn met de Bijbel.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2012 17:13

"Noir"

En jij wil hierbij beweren dat jij wel een paar tikkeltjes beter bent dan die ongelovige Joden

Er zit een kronkel in jou gedachten beste Noir, je kan niet zeggen dat iemand zich beter voelt dan de ongelovige Joden, in tegendeel die mens is met al zijn zonde en ellende naar Jezus gegaan en heeft dat offer wat Hij heeft volbracht aangenomen in alle nederigheid.
Want jij wijst Hem niet (in je natuurstaat) in ongeloof af. Als de ogen van de mens voor Christus niet worden geopend, wijst iedereen Hem in ongeloof af. En dat is een zeer grote zonde.


Noir als je goed leest gaat dit topic over mensen die geloven en toch niet tot Jezus komen, ik denk
dat God de ogen van sommige deze kerkgangers wel zeker heeft geopend. En dat is wat jij zegt een grote zonde.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2012 17:14

learsi en Toen, heel veel dank voor jullie antwoord :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Atro

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor Atro » 12 jan 2012 20:52

@ Noir en 1a2b3c ... niemand weet het hier beter .. want er zijn altijd 3 kanten .. Jouw kant, de andere kant en de Waarheid! Let daar alsjeblieft op ... (ik heb het ook tegen mezelf)!

@ Schaapje ... let jij ook alsjeblieft op je woorden! Je kunt toch niet zeggen dat er een kronkel in iemands gedachten zit? "Acht de ander uitnemender dan jezelf" ... laten we in liefde met elkaar omgaan.

----------
Maar nu nog even inhoudelijk:

1a2b3c schreef:Zeker ongeloof is de grootste zonde, ik heb nooit anders gezegd. Dus niets geen onmacht maar ONGELOOF en ONWIL.
Gij hebt niet gewild zegt Jezus en die niet geloofd zal hebben zal verdoemd worden. Nergens lees je 'gij hebt niet gekund'!!!


Ongeloof is de grootste zonde ... inderdaad.

Inderdaad ... de mens wil niet! Maar omdat onze wandel verdorven is .. en ons verstand verduisterd kunnen we ook niet! ... en dat is nou waar de Heere ons wil hebben ... dat we de strijdwapens van eigengerechtigheid neerwerpen voor Zijn voeten. Dat we belijden .. wij willen niet Heere! het is onze schuld dat wij niet geloven Heere .. en het is onze schuld dat we niet kunnen, onmachtig om ons zelf te bekeren. Want Heere U wil geschiedde ... niet de wil van de mens. Alles van ons moet afgesneden worden, voordat we bij Hem terecht komen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2012 21:01

quote="Atro" Alles van ons moet afgesneden worden, voordat we bij Hem terecht komen.


Kijk dat is nou precies zo'n kronkelig dogma en "nageaapt gepraat als ik uit b.v. de mond van Noir hoor.
Ga nou eens met een Bijbeltekst onderbouwen Atro wat jij hier beweert, wát moet er nou precies
"afgesneden" worden, ....voordat we bij Hem terecht kunnen?

Ik zou zeggen Atro met alle respect, let jij eens op je woorden, en maak er geen voorwaarden
bij om tot Jezus te komen, voeg er niets aan toe.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2012 21:15

="Atro"

Inderdaad ... de mens wil niet! Maar omdat onze wandel verdorven is .. en ons verstand verduisterd kunnen we ook niet! ... en dat is nou waar de Heere ons wil hebben ... dat we de strijdwapens van eigengerechtigheid neerwerpen voor Zijn voeten. Dat we belijden .. wij willen niet Heere!


Wat bedoel je hier nou mee, gaat God ons dan dwingen ?
het is onze schuld dat wij niet geloven Heere .. en het is onze schuld dat we niet kunnen,

Hoe kan het onze schuld zijn als het voor jou al een uitgemaakte zaak is dat we niet kunnen?

onmachtig om ons zelf te bekeren. Want Heere U wil geschiedde ... niet de wil van de mens.

Dus als een mens om genade roept in zijn zonde en gered wil worden, dan is dat een verkeerde weg?
een verkeerde vraag?
Ik ben dankbaar Atro dat ik een God heb leren kennen die barmhartigheid aan mij bewijst om dat ik riep om genade. En hoe Hij dat gedaan heeft in mijn hart, daar kan jij met je verstand en heel je dogmatische leer nooit en te nimmer begrijpen.
En waarschijnlijk en welzeker heeft Hij dat bij jou op een heel andere manier gedaan, en zal het zeker ook voor jou moeilijk zijn een ander dit uit te leggen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2012 21:30

@Atro....heb je trouwens de liefdevolle uitlatingen van Noir al gelezen, maar is dat te moeilijk voor je om daar een opmerking over te maken?
Zo gaat het, als men elkaart kent van......een beetje neutraalheid kan geen kwaad Atro :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor Toen » 12 jan 2012 22:06

Ik heb een aantal teksten om deze dag mee af te sluiten,
voor mezelf en voor ons allemaal de eerste:
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Gal 5:22

Even een opmerking op 1a2b3c: Ik geloof in een voorwaardelijke prediking, maar die voorwaarde is niet uit de mens maar een vrucht van boven. Met andere woorden: Deze voorwaarde wordt door de H. Geest gewerkt in het hart! De voorwaardes zijn o.a. Dorsten, hongeren, willen, nederig zijn, treuren, wenen etc (Zie Jesaja 55, de Psalmen, de Bergrede van Jezus, opb 22 enz.)

@ Schaapje heb dank dat je deze discussie waardeert, mochten we er allemaal nog iets van opsteken;)
Verder even een inhoudelijke reactie op een paar uitdrukkingen
1.
Atro schreef:Alles van ons moet afgesneden worden, voordat we bij Hem terecht komen.

Een uitdrukking die bij mij weerstand opriep, omdat het zo pijnlijk is voor het vlees, toch is het heel bijbels omdat we uit de stam van Adam afgesneden moeten worden om ingeënt te kunnen worden in Christus!
De wateren zwommen over mijn hoofd; ik zeide: Ik ben afgesneden! (Klaagl 3:54)
Want Hij voleindt een zaak en snijdt ze af in rechtvaardigheid; want de Heere zal een afgesneden zaak doen op de aarde. (Rom 9:28)

2.
schaapje schreef:Wat bedoel je hier nou mee, gaat God ons dan dwingen ?

Ja, dat is heel juist als God gaat werken is dat onwederstandelijk, en dan wordt die mens ook gedwongen. Klinkt niet leuk om gedwongen te worden en ik zou het ook niet graag willen, maar zoals de Bijbel het zegt is het dwingen van God alleen maar profijtelijk voor onszelf:
En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde. (Luk 14:23)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2012 22:27

quote="Toen"
Een uitdrukking die bij mij weerstand opriep, omdat het zo pijnlijk is voor het vlees, toch is het heel bijbels omdat we uit de stam van Adam afgesneden moeten worden om ingeënt te kunnen worden in Christus

Dat is het Werk van God zelf. Dat heeft Jezus aan het Kruis volbracht. Hij is de tweede Adam, dus is zie het verband niet.

De wateren zwommen over mijn hoofd; ik zeide: Ik ben afgesneden! (Klaagl 3:54)
Want Hij voleindt een zaak en snijdt ze af in rechtvaardigheid; want de Heere zal een afgesneden zaak doen op de aarde. (Rom 9:28)


In klaagleideren 3;54 staat in mijn Bijbel Wateren stroomden over mijn hoofd ik dacht ik ben verloren
En juist door die gedachte, "ik ben verloren" vlucht een mens tot Christus.

In Rom 9:28 staat in mijn Bijbel: want wat Hij gesproken heeft, zal de Here doen op aarde, volledig en snel.


Ja, dat is heel juist als God gaat werken is dat onwederstandelijk, en dan wordt die mens ook gedwongen. Klinkt niet leuk om gedwongen te worden en ik zou het ook niet graag willen, maar zoals de Bijbel het zegt is het dwingen van God alleen maar profijtelijk voor onszelf:
En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde. (Luk 14:23)

Dit laatste wordt in de Bijbel gezegd als een gelijkenis, en dat is moelijk om het letterlijk te nemen, dat weet je ook wel Toen.

En ik geloof niet in een God die ons zal dwingen, zelfs in het paradijs dwong Hij Adam en Eva niet om Hem te gehoorzamen.
Ik geloof in een God die wil dat wij uit vrije wil tot Hem komen en zeker in antwoord op het roepen van Hem en zoals Hij aan onze harten werkt. Heb God lief met heel je hart en heel je verstand.....Liefde is niet af te dwingen. En wij hebben Hem lief die ons het eerst heeft lief gehad.
Laatst gewijzigd door schaapje op 12 jan 2012 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2012 22:48

quote="Toen"Ik heb een aantal teksten om deze dag mee af te sluiten,
voor mezelf en voor ons allemaal de eerste:
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Gal 5:22


Dat zijn hele mooie teksten om jezelf mee te toetsen en te merken dat we vaak tekort schieten.
Maar ik zou ook zo graag willen dat al die "gelovigen" die er meteen boven op springen als je naam Jezus maar uitgesproken wordt of als er maar iets gezegd wordt in de richting van Jezus aannemen, (wat overigens ook in de DL staat) en roepen maar dat kan niet ....je bedriegt jezelf en gaat voor eeuwig verloren, je hebt een gestolen Jezus, en zoals a1b2c3 zovaak beschuldig is van een eigengereide godsdienst, beseffen waar ze zich schuldig aan maken en welk een oordeel ze vellen over anderen. En nog nooit heb ik iemand met de Bijbel zien onderbouwen, wat ze beweren, n.m.i.
is het napraterij wat ze al jaren en jaren aan horen en zelf nooit een onderzoek hebben gedaan in het Woord zelf, want, redeneren ze de dominee heeft gestudeerd dus die weet het allemaal, ...zeer gevaarlijk om wat er gepreekt wordt niet te toetsen aan de Bijbel.

Dus voor al deze lees ook eens Gal.5:22 :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2012 23:13

Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd , Joh. 3:36, Mark. 16:16,.

Dit staat in de DL art.4

Verder ben ik alweer zooooo moe geworden, van al dat gedraai, dus ik ga denk ik niet meer posten.
en nu naar bed
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor 1a2b3c » 13 jan 2012 01:55

Toen schreef:Even een opmerking op 1a2b3c: Ik geloof in een voorwaardelijke prediking, maar die voorwaarde is niet uit de mens maar een vrucht van boven. Met andere woorden: Deze voorwaarde wordt door de H. Geest gewerkt in het hart! De voorwaardes zijn o.a. Dorsten, hongeren, willen, nederig zijn, treuren, wenen etc (Zie Jesaja 55, de Psalmen, de Bergrede van Jezus, opb 22 enz.)

Ik geloof in een onvoorwaardelijke evangelie, geheel volgens de Bijbel. (voor zover mij bekent onderschrijven alle kerken in Nederland dat behalve de OGGiN)
Ik raad je aan om Jes.55 een te lezen, daar worden mensen genodigd die hongeren en dorsten naar de wereld met wat daarin is.
1 O, alle dorstigen, kom tot de wateren en u die geen geld hebt, kom, koop en eet, ja, kom, koop zonder geld, zonder prijs, wijn en melk. 2 Waarom weegt u geld af voor wat geen brood is, en uw arbeid voor wat niet verzadigen kan? Luister aandachtig naar Mij, eet het goede, en laat uw ziel vreugde scheppen in de overvloed. 3 Neig uw oor en kom tot Mij, luister, en uw ziel zal leven;

Verder staat er dat vijanden met God verzoend worden en goddelozen worden gerechtvaardigd.
En niet te vergeten Opb.22:17 en die wil die kome en neme het water des levens om niet. Zie jij een voorwaarde??? Iedereen mag komen, of je nu dorst hebt of niet.

Toen schreef:Ja, dat is heel juist als God gaat werken is dat onwederstandelijk, en dan wordt die mens ook gedwongen. Klinkt niet leuk om gedwongen te worden en ik zou het ook niet graag willen, maar zoals de Bijbel het zegt is het dwingen van God alleen maar profijtelijk voor onszelf:
En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde. (Luk 14:23)


Lees maar in Han. 7:51 ... gij wederstaat altijd den Heiligen Geest;.... Dat houdt niet in dat de mens sterker is dan de Heilige Geest.
Het gaat er niet om wat Hij allemaal kan maar hoe Hij het wil, en Hij wil een gewillige geloofsovergave van ons. Waarom zou Hij ons anders verwijten 'gij hebt niet gewild'?
In Lukas 14:23 wordt met 'dwingen' aandringen bedoelt (een andere vertaling heeft: nodig met klem uit)
Ik zou in de hele Bijbel geen tekst weten waarin staat dat God de mens dwingt.

Atro schreef:@ Noir en 1a2b3c ... niemand weet het hier beter .. want er zijn altijd 3 kanten .. Jouw kant, de andere kant en de Waarheid! Let daar alsjeblieft op ... (ik heb het ook tegen mezelf)!

Niemand weet het hier beter dan de Bijbel, als je goed leest dan zie je dat dat precies is wat ik zei.



1a2b3c: Zeker ongeloof is de grootste zonde, ik heb nooit anders gezegd. Dus niets geen onmacht maar ONGELOOF en ONWIL.
Gij hebt niet gewild zegt Jezus en die niet geloofd zal hebben zal verdoemd worden. Nergens lees je 'gij hebt niet gekund'!!!
Atro schreef:Ongeloof is de grootste zonde ... inderdaad.

Inderdaad ... de mens wil niet! Maar omdat onze wandel verdorven is .. en ons verstand verduisterd kunnen we ook niet! ... en dat is nou waar de Heere ons wil hebben ... dat we de strijdwapens van eigengerechtigheid neerwerpen voor Zijn voeten. Dat we belijden .. wij willen niet Heere! het is onze schuld dat wij niet geloven Heere .. en het is onze schuld dat we niet kunnen, onmachtig om ons zelf te bekeren. Want Heere U wil geschiedde ... niet de wil van de mens. Alles van ons moet afgesneden worden, voordat we bij Hem terecht komen.


Ik ben ervan overtuigt dat er mensen zijn die al lang gewillig zijn gemaakt, maar omdat ze keer op keer horen dat 'een mens niet wil' zien ze dat niet eens en denken dat 'gewillig' zijn iets anders inhoud.
En omdat ze niet geloven dat ze vrij tot Jezus mogen gaan (ze moeten eerst nog gewillig worden gemaakt en hun ellende recht gaan kennen en ... vul maar in) daarom kunnen ze niet. Dus bestaat bij deze groep mensen hun onmacht uit hun ongeloof.
Ook voor jouw Opb.22:17 ... en die wil die kome en neme het water des levens om niet. Dus niets geen voorwaarden.

Jij zegt: "Dat we belijden .. wij willen niet Heere! het is onze schuld dat wij niet geloven Heere .. en het is onze schuld dat we niet kunnen, onmachtig om ons zelf te bekeren. Want Heere U wil geschiedde ... niet de wil van de mens".

Als je niet wilt waarom zou je dan naar Jezus gaan? Iemand die niet wil heeft niets te klagen, het is zijn eigen keus!
Je bent niet onmachtig om jezelf te bekeren, je kunt je verstand gebruiken stoppen met je werelds leven en de Bijbel gaan lezen, naar de kerk gaan en oprecht aan God belijden hoe het er met je voorstaat.*1)
Oprecht is het tegenovergestelde van schijnheiligheid, dus oprecht aan God belijden houdt gewoon in dat je alles eerlijk aan Hem verteld hoe het er bij je uitziet.
Als je berouw over je zonden hebt dan zeg je Hem dat, heb je eigenlijk helemaal geen berouw dan vertel je dat.
Voel je je niet nederig? zeg het Hem. Ben je opstandig omdat je die erfzonde eigenlijk niet eerlijk vind, kom er eerlijk voor uit en zeg dan niet schijnheilig 'ik belijd U dat ik schuldig ben aan mijn/Adams zondige natuur'.
Zeg maar gewoon dat je jezelf, je zonde maar amper kent vanwege je verduisterde verstand.

Er wordt nogal eens gepreekt dat oprecht inhoudt dat je dan diep verslagen bent over je zonden, dat het één en al nederigheid en berouw is e.d. (kan wel maar dat is lang niet altijd zo)
Het feit dat we zo eigenlijk wel zouden moeten zijn, daar heb ik het nu niet over. Het gaat me om oprecht, dus zonder veinzerij en schijnheiligheid.

*1) Er zij twee betekenissen voor bekering, de verandering van je hart kun je niet zelf. God heeft beloofd dat Hij een nieuw hart en een nieuwe geest zal geven. En door de kracht van de Heilge Geest kun je ook in dagelijkse bekering leven. (de werkingen van het vlees doden)

(ik zie dat ik nogal vaak het woord 'je' hebt gebruikt. Voor de duidelijkheid: dit is in het algemeen bedoelt, niets persoonlijks dus)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor learsi » 13 jan 2012 08:59

1a2b3c schreef:Het TENZIJ uit Joh.6 wordt in de hele Bijbel niet betrokken bij de oproep tot geloof en bekering, wat de vraag van dit topic is.
Het is weer hetzelfde oude liedje: dogma's vóór het geloof plaatsen. In Joh.6 zegt Jezus dit 'tenzij de Vader hem trekke' NADAT de Joden Hem in ongeloof afwezen.


Als je goed leest dan zie je dat Boston deze tekst juist toepast op de natuurlijke (!) mens die Jezus niet aan kan/wil nemen!

Verder ben ik het niet met je eens dat deze tekst geen rol kan/mag spelen bij geloof en of bekering. De Heere Jezus zegt dit niet om ze bij Hem weg te jagen, nee Hij is juist de openbaring van Gods trekkende liefde. Hij laat zien waar hun gebrek steekt, ja waar ieders gebrek steekt. "Niemand" is dus gewoon echt "Niemand". En daarom zegt deze tekst juist(!) ook iets over hoe geloof en bekering tot stand komen! Die komen dus van Gods kant. Hij trekt! En eerst dan is er een komen. Niemand, geen mens, kan/zal met een onveranderd hart Gods verlossing aannemen. Dit onveranderde hart is juist de rede dat ze murmureren. Door dit te zeggen laat de Heere juist zien, waarin hun hoop ligt.......Trek mij Heere en we zullen U nalopen(Hoogl1:4)

En daar waar geloof is, daar is de mens door de Vader getrokken tot de Zoon(!)

Paulus zegt........dankende de Vader , Die ons bekwaam gemaakt heeft, om deel te hebben in de erve der heiligen in het licht; Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van de Zoon.........

Op geen enkele wijze is dit stukje tekst dus een dogma dat voor het geloof geplaatst wordt. Het is juist nodig om tot het geloof te komen.

h.g. Learsi


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten