Oproep van geloof en bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor Toen » 10 jan 2012 14:28

In dit topic wil ik een discussie openen over geloof en bekering, wat gepredikt dient te worden aan alle creaturen volgens Hand 20:21, Mar 11:22, Mar 16:15. Naar aanleiding van het topic over de Dordtse Leerregels merkte ik dat er enkelen zijn die niet van een uitverkiezing spreken, maar het geloven zien als een daad van de mens, ofwel een uitverkiezing om een voorgezien geloof. Of een macht die een mens heeft om het geloof aan te nemen. Ik geloof ook dat een mens deze macht heeft, maar alleen door God geschonken. Zoals ook staat in het evangelie van Johannes (3:27) "Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij." En zoals de Heere Jezus ook zei in Johannes (10:28) "En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken." Samengevat: Degene die naar Zijn voornemen geroepen zijn (Rom 8:28) Voor dat de kinderen nog geboren waren, naar het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is (Rom 9:11) worden in de tijd aan hun gemis ontdekt door de oproep van geloof en bekering, waarin zij hun totale onmacht onder de zonde gevoelen en door een krachtdadig werk van Gods Geest vernieuwt/bekeert worden.


Ik schrijf dit naar aanleiding van de viervoudige doodstaat van Th. Boston, blz. 173 (Bron: Prekensite)
Van 's mensen uiterste onbekwaamheid om zichzelf te herstellen.

Tegenwerping 2: Waarom predikt u dan Christus tot ons en roept u ons toe tot Hem te komen,
te geloven, ons te bekeren, en de middelen ter zaligheid te gebruiken?

Antwoord: Omdat het uw plicht is. Het is uw plicht Christus aan te nemen, zoals Hij in het Evangelie
wordt aangeboden. Het is uw plicht berouw te hebben over uw zonden en heilig te zijn in geheel uw wandel.
Deze dingen zijn u van God geboden, en zijn gebod en niet uw vermogen, is de mate van uw plicht.
Bovendien zijn deze roepingen en vermaningen de middelen, waarvan het Gode behaagt gebruik
te maken om Zijn uitverkorenen tot bekering te brengen en de genade in hun hart te werken.
Voor hen is het geloof uit het gehoor (Rom. 10:17), terwijl zij even onmachtig zijn om zichzelf te helpen als
de overigen van de mensheid. Op zeer goede gronden mogen wij op bevel van God, Die de doden verwekt,
tot hun graven gaan en in Zijn naam uitroepen: Ontwaak, gij die slaapt, en sta op uit de doden,
en Christus zal over u lichten (Ef. 5:14). En aangezien de uitverkorenen niet te kennen en van anderen
niet te onderscheiden zijn voor hun bekering, zoals de zon schijnt op het gelaat van de blinde en de regen
zowel op de rotsen valt als op de vruchtbare vlakten, zo prediken wij Christus aan allen, en schieten
in eenvoudigheid de pijl, die God Zelf bestuurt, zoals Hij passend vindt. Deze oproepen en vermaningen zijn
bovendien niet helemaal vruchteloos, zelfs niet voor diegenen die er niet door bekeerd worden.
Zulke personen kunnen overtuigd worden, hoewel zij niet bekeerd worden. Hoewel zij door deze middelen
niet geheiligd worden, kunnen deze middelen hen er misschien van weerhouden te vervallen in buitensporige
goddeloosheid, waartoe zij anders gekomen zouden zijn. De middelen der genade doen als het ware dienst
om vele zielen te balsemen, die er nooit door levend gemaakt worden. Hoewel zij hen niet in het leven
herstellen, houden zij hen toch af van zo zeer in de zonden te stinken als zij anders zouden doen.

Nogmaals de vraag: Hoe zien jullie de oproep van geloof en bekering?

Mvg
Laatst gewijzigd door Toen op 10 jan 2012 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 10 jan 2012 15:05

Hallo toen,

Ik bedoel er niets mee, maar bij mij komt de vraag omhoog waarom er op de fora,s zo uitgeplozen moet worden hoe God mensen tot bekering brengt, wie er wel en wie er niet bij horen, (alsof een mens dat kan weten) Wat de preciese leer is en vaak is die niet als op de oproep van bekering zoals we die lezen in de Evangeliën.

Ik lees op drie fora's en steeds komen de verschillen in inzichten weer naar boven, wat is toch het belang hiervan, kan jij mij daar op antwoorden?

gr.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor Toen » 10 jan 2012 16:04

schaapje schreef:waarom er op de fora,s zo uitgeplozen moet worden hoe God mensen tot bekering brengt

1. Fora zijn bedoeld om te digitaal en publiekelijk te discussieren, omdat er over dit onderwerp verschillend gedacht wordt lijkt het mij interessant om hierover van mening te wisselen.
2. Het is een uiterst belangrijk onderwerp hoe dat een mens tot bekering komt, omdat Jezus zelf in zijn gelijkenissen aangeeft dat we onszelf moeten toetsen of het Gods werk in ons is en of we gegrond zijn op de Steenrots, Christus. (Matt 7:24-29)

schaapje schreef:wie er wel en wie er niet bij horen, (alsof een mens dat kan weten

Een mens kan het niet voor een ander beoordelen en is ook niet geroepen om een ander te veroordelen aangaande zijn geloof. Wel is het de plicht van een christen om een mede-christen die dwaalt te waarschuwen in liefde en dat op grond van de bijbel. Aangaande zijn eigen geloof, kan er veel twijfel zijn, de strijd van de oude en de nieuwe mens inwendig. Als er geen inwendige strijd is, is dat vaak een slecht teken. Toch kunnen er momenten zijn waarop de oude mens onderligt en we een oog des geloofs mogen krijgen waarin geen twijfel meer mogelijk is. Verder is iedere gelovige geroepen "om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen." (2 Petr 1:10)

schaapje schreef:Wat de preciese leer is en vaak is die niet als op de oproep van bekering zoals we die lezen in de Evangeliën.

We hebben uiteraard meer bijbelboeken dan alleen de evangeliën, en God heeft in zijn wijs besluit deze verhalen niet alleen laten optekenen om geschiedenis te vertellen, maar er kunnen ook geestelijke lessen uit gehaald worden, denk hierbij aan Noach die in de ark veilig was en de levensweg van Jakob, Bethel en Pniel. Verder wordt er in het Nt ook gezegd: En Filippus liep toe, en hoorde hem den profeet Jesaja lezen, en zeide: Verstaat gij ook, hetgeen gij leest? (Hand 8:30) Er moet dus een bevindelijk verstaan van binnen zijn, en niet een blote aanneming van wat in de schrift staat met alleen het verstand. Het hart moet er ook in meekomen. Jezus is in de eerste plaats gekomen om de schuld op Zich te nemen, en met tekenen en wonderen bewijzen dat Hij de Messias is die komen moest. Uit het evangelie blijkt ook dat er zullen zijn die denken in te gaan en niet kunnen ingaan een verlichting van ons verstand door de H. Geest is noodzakelijk zodat we ons niet zullen bedriegen voor de eeuwigheid. Ik schrijf dit alles niet om iemand te ontmoedigen, maar om tot na denken te bewegen over deze zaken en dan bedoel ik ook mezelf

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor 1a2b3c » 10 jan 2012 16:30

Toen schreef:2. Het is een uiterst belangrijk onderwerp hoe dat een mens tot bekering komt, omdat Jezus zelf in zijn gelijkenissen aangeeft dat we onszelf moeten toetsen of het Gods werk in ons is en of we gegrond zijn op de Steenrots, Christus. (Matt 7:24-29)

In Mat.7:24-29 gaat het er niet over hoe een mens tot bekering komt maar hoe je leeft nadat je tot geloof gekomen bent: 24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft ....
Het gaat er helemaal niet om HOE een mens tot geloof komt maar DAT hij tot geloof komt en in Mat.7 gaat het over de vrucht van het geloof.
Toen schreef:Als er geen inwendige strijd is, is dat vaak een slecht teken.Toch kunnen er momenten zijn waarop de oude mens onderligt en we een oog des geloofs mogen krijgen waarin geen twijfel meer mogelijk is.

De Bijbel spreekt niet op die manier over geloven, alsof het maar momentjes zijn in je leven. In de Bijbel is het juist normaal dat een gelovige niet twijfelt.
Dat betekent niet dat er geen inwendige strijd is, die strijd is veel meer tegen de zondige natuur die we nog hebben. (en strijd tegen de duivel Ef.6 en verleidingen van buitenaf)
Toen schreef: En Filippus liep toe, en hoorde hem den profeet Jesaja lezen, en zeide: Verstaat gij ook, hetgeen gij leest? (Hand 8:30) Er moet dus een bevindelijk verstaan van binnen zijn, en niet een blote aanneming van wat in de schrift staat met alleen het verstand.

Het gaat hier niet over bevinding, de kamerling snapte niet eens over wie het ging want hij vroeg: 34 ... Ik vraag u, over wie zegt de profeet dit? Over zichzelf of over iemand anders?


Ik zie de oproep tot geloof en bekering precies zoals het er staat die we niet bevindelijk in moeten gaan vullen, dat gebeurt in de Bijbel ook niet.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 10 jan 2012 16:50

1. Fora zijn bedoeld om te digitaal en publiekelijk te discussieren, omdat er over dit onderwerp verschillend gedacht wordt lijkt het mij interessant om hierover van mening te wisselen.
Oke, is misschien wel interessant, maar is het opbouwend? en zeker moeten we ons zelf toetsen, maar in zulke topic doen n.m.i. anderen dat voor je.


2. Het is een uiterst belangrijk onderwerp hoe dat een mens tot bekering komt, omdat Jezus zelf in zijn gelijkenissen aangeeft dat we onszelf moeten toetsen of het Gods werk in ons is en of we gegrond zijn op de Steenrots, Christus. (Matt 7:24-29)

Als ik dit lees, Toen zegt het mij niets HOE een mens tot bekering komt, maar zegt het mij of die mens doet wat Jezus opdraagt. vers 26

Een mens kan het niet voor een ander beoordelen en is ook niet geroepen om een ander te veroordelen aangaande zijn geloof.

Als je goed leest dan wordt er hier en daar wel zeker geoordeeld, je kent de termen ook wel hé, een gestolen Jezus, het geloof in je zak hebben, de gearriveerde doe het zelver enz. enz.

Wel is het de plicht van een christen om een mede-christen die dwaalt te waarschuwen in liefde en dat op grond van de bijbel
.
Erg liefdevol wordt dat bijna nooit gedaan, er n.m.i. juist door degene die zelf geen enkele zekerheid hebben omtrent hun eigen behoud, tenminste dat lees ik in hun woorden.

Aangaande zijn eigen geloof, kan er veel twijfel zijn, de strijd van de oude en de nieuwe mens inwendig. Als er geen inwendige strijd is, is dat vaak een slecht teken.

De strijd tussen de oude mens en de nieuwe mens heeft niets te maken met twijfel over het feit een kind van God te zijn. En ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat er geen strijd is, dit wordt door sommige twijfelende kerkmensen aangenomen als de persoon zekerheid heeft geborgen te zijn in Christus

Toch kunnen er momenten zijn waarop de oude mens onderligt en we een oog des geloofs mogen krijgen waarin geen twijfel meer mogelijk is.

De oude mens onderligt? die uitdrukking ken ik niet. Misschien doel je op dat de oude mens moet afsterven?

We hebben uiteraard meer bijbelboeken dan alleen de evangeliën, en God heeft in zijn wijs besluit deze verhalen niet alleen laten optekenen om geschiedenis te vertellen, maar er kunnen ook geestelijke lessen uit gehaald worden, denk hierbij aan Noach die in de ark veilig was en de levensweg van Jakob, Bethel en Pniel.

Inderdaad allemaal geestelijke lessen van mensen die God geloofden.

Verder wordt er in het Nt ook gezegd: En Filippus liep toe, en hoorde hem den profeet Jesaja lezen, en zeide: Verstaat gij ook, hetgeen gij leest? (Hand 8:30) Er moet dus een bevindelijk verstaan van binnen zijn, en niet een blote aanneming van wat in de schrift staat met alleen het verstand. Het hart moet er ook in meekomen.

Bevindelijk? ook zo'n woord waar ik bijna een hekel aan krijg, sorry, maar wat is nou weer blote aanneming, ik lees dat een mens met zijn hart en verstand moet geloven, met zijn hart en verstand en heel zijn kracht God moet lief hebben. Dus heeft het verstand er ook wel degelijk er rol in.

Jezus is in de eerste plaats gekomen om de schuld op Zich te nemen, en met tekenen en wonderen bewijzen dat Hij de Messias is die komen moest. Uit het evangelie blijkt ook dat er zullen zijn die denken in te gaan en niet kunnen ingaan een verlichting van ons verstand door de H. Geest is noodzakelijk zodat we ons niet zullen bedriegen voor de eeuwigheid. Ik schrijf dit alles niet om iemand te ontmoedigen, maar om tot na denken te bewegen over deze zaken en dan bedoel ik ook mezelf


Er staan zeker heel veel waarschuwingen in de Bijbel, en Jezus zal tot sommige zeggen: ik ken u niet
Maar het is aan Hem, geen mens kan harten doorzien.
Als een mens gaat zien dat hij een zondaar is en gered moet worden voor het eeuwig verloren zijn,
dan is dat Gods werk, maar de vraag is of een ieder daar op antwoord door om die redding te vragen.
Want er wordt dan gezegd we liggen dood in zonden, en willen niet en kunnen niet en we haten God.

Toen jij denkt over de laatste zin misschien anders over (hoop ik) maar ik wordt hier zooooo moe van.

In ieder geval bedankt voor je antwoord.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor Toen » 10 jan 2012 16:54

1a2b3c schreef:Ik zie de oproep tot geloof en bekering precies zoals het er staat die we niet bevindelijk in moeten gaan vullen, dat gebeurt in de Bijbel ook niet.

Dus je bent het niet eens met Thomas Boston? En ook niet met Johannes? Joh(3:27)
1a2b3c schreef:Het gaat hier niet over bevinding, de kamerling snapte niet eens over wie het ging

Dat ben ik ten dele met je eens, omdat hier ook geestelijke lessen in opgesloten liggen voor degenen die Christus nog niet recht hebben leren kennen.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor 1a2b3c » 10 jan 2012 16:59

Toen schreef:Dus je bent het niet eens met Thomas Boston? En ook niet met Johannes? Joh(3:27)


Joh.3:27 ... Een mens kan geen ding aannemen als het hem uit de hemel niet gegeven is.
Uiteraard ben ik het daar wél mee eens, en daarom maak ik me ook helemaal niet ongerust over hoe ik tot geloof gekomen ben.
Ik had het nooit kunnen aannemen als het me vanuit de hemel niet gegeven zou zijn.

Gebruikersavatar
Flippie Flink
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jan 2012 14:35

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor Flippie Flink » 10 jan 2012 21:49

Hela, ik werd aan het denken gezet door dit citaat van de topicstarter:
De middelen der genade doen als het ware dienst om vele zielen te balsemen, die er nooit door levend gemaakt worden. Hoewel zij hen niet in het leven herstellen, houden zij hen toch af van zo zeer in de zonden te stinken als zij anders zouden doen.

De genoemde zielen gaan uiteindelijk toch verloren. Dan hebben de middelen uiteindelijk tóch geen zin gehad mbt het allerbelangrijkste doel wat ze hadden?
Ik bedoel dit niet als kritiek, maar meer in de zin van "hé, nog meer reden om 'de middelen waar te nemen'."
Alles wat we over boven zeggen komt van beneden

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 10 jan 2012 21:59

De middelen der genade doen als het ware dienst om vele zielen te balsemen, die er nooit door levend gemaakt worden. Hoewel zij hen niet in het leven herstellen, houden zij hen toch af van zo zeer in de zonden te stinken als zij anders zouden doen.


Ik had dat ook al zien staan, maar ik neem aan dat het niet de woorden van Toen zijn.
Er wordt zovaak van die onzinnige onbijbelse dingen geciteerd.

Balsemen..... het enige wat gebalsemd wordt is een dood lichaam, ik heb waarlijk nooit in de Bijbel gelezen dat een ziel gebalsemd wordt.
En .....middelen der genade ? ik weet niet veel hoor, maar waar kan ik vinden dat er "middelen" der genade zijn?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor gravo » 10 jan 2012 22:16

Mijns inziens bestaat er niet iets zoals 'het waar zaligmakend geloof'. Alsof dat een zelfstandige entiteit zou zijn, die we uiteindelijk kunnen vinden wanneer we alle mogelijke soorten van geloof op een rij zetten en ze stuk voor stuk aan een checklist onderwerpen waarop de kenmerken van dit echte ' waar zaligmakende geloof' staan. Na lang zoeken, vergelijken en naspeuren zouden we dan het enige echte geloof kunnen vinden?

Ik denk dat het anders zit: iedereen die zo nodig de echtheid en waarheid van zijn eigen of andermans geloof wil aantonen, geeft er blijk van niets van geloof te hebben begrepen.

Geloof wordt namelijk daar geboren waar alle zekerheden wegvallen. Wanneer er niets meer na te speuren of te vinden is. Met recht wordt geloof steeds in verband gebracht met een hulpeloze mens. Denk aan alle Evangelieverhalen rond Jezus: een mens wiens kind is gestorven, een blinde, een bezetene, zieken, lammen, melaatsen. In die toestand wordt geloof gehecht aan Jezus. Dat lijkt mij een metafoor voor geloof in het algemeen: al onze mogelijkheden zijn op, we zijn de schaamte en de voorzichtigheid voorbij. In een plotselinge overgave storten wij ons in handen van de enige die ons nog zou kunnen helpen.

Nee, dat is heel wat anders dan het wiskundige wetboek dat benodigd lijkt, wanneer we de eeuwenoude onvruchtbare protestantse discussie over de 'echtheid' en de 'waarheid' van het geloof willen opmeten.

Het wordt me vooral zwaar te moede, wanneer we weer eens in het kamp verzeild raken, waarin bevindelijk gereformeerd Nederland zijn pijlen gaat richten op alles wat 'onecht'. Dit is geen waar geloof, dat is geen waar geloof. Zus missen we, zo kunnen we 'niet overnemen'...

Het lijkt wel een vreemde obsessie, deze immer voortgaande zoektocht naar het 'waar zaligmakende geloof' met vooral een focus op wat het allemaal niet is.

Ik denk dat dat komt doordat het gehele debat over de oproep tot geloof en prediking onder de beheersing is gekomen van de uiteindelijke uitkomst: to be or not to be. Alles wordt gezien in het licht van de eeuwige verkiezing / verwerping. Het beklemmende is dan dat alles wat er gebeurt tot in het absurde kan worden gerelativeerd: ja, er is geloof, zeker. Ja, er zijn kenmerken, zeker. Ja er is wel eens iets gebeurd in m'n leven....maar of dit het nu is? of dit nu echt is, waarachtig? En dan komt het: het kan toch in werkelijkheid allemaal heel anders liggen. Het kan allemaal schijn zijn, allemaal vals, ingebeeld, verzonnen. Het irritante is dat je dit altijd kunt zeggen. Zelfs op het sterfbed van mensen met een groot en rotsvast geloof kan die twijfel met een enkele blik of een geniepig woord gezaaid worden. Met wat fantasie zou je zelfs de mensen rond Jezus zo wantrouwend kunnen benaderen: was dat nou wel een echt geloof van die bloedvloeiende vrouw? Was het nu wel een echte bekering van die melaatse man, van de bezetene van Gadara? Enz.

Ik word er eerlijk gezegd zo langzamerhand kotsmisselijk van. De schuldigen aan dit eindeloze spel van verdachtmakingen en wantrouwen zijn de predikanten die hun handen gebrand hebben aan die dingen die God voor de mensen verborgen houdt. Al die suggesties dat er maar weinig echte kinderen Gods zijn, weinig 'echt doorbrekend werk', weinig 'waar zaligmakend geloof'. Al dat toveren met de raad Gods. Dat loeren achter de gordijnen van Gods eeuwige besluiten. En dat zeker zijn van andermans ontoereikende geloof.

Hoe komt het dan toch dat deze mensen in de ogen van veel kerkmensen de echte kinderen Gods zijn? Waarom worden al die ja-maars en al die slagen om de arm niet toegepast op deze predikanten? Iedereen wordt gewaarschuwd dat het eigen geloof maar zo gauw een eigenwillige godsdienst kan zijn, maar predikanten en ouderlingen die door gaan voor de echte, ware gelovigen krijgen die waarschuwing nooit.

Ik denk dat dat komt omdat deze 'ware gelovigen' iets gedaan hebben wat ze tegen niemand ooit kunnen of zullen zeggen: zij zijn gewoon zo brutaal en zelfstandig geweest om zichzelf als een waar zaligmakend gelovige te gaan zien. Ze hebben zichzelf eenvoudig zo betiteld. Na lange worsteling, lang wachten, bidden misschien, zijn ze er achter gekomen dat ze niet konden bereiken wat ze per se wilden hebben, namelijk een waar kind van God zijn. En in een soort brutale sprong hebben ze op een dag de stoute schoenen aangedaan en zijn ze gaan geloven dat ze een ware gelovige waren geworden. Ze hebben het zelf besloten vanuit een bijna obsessieve dwang: maar natuurlijk...dit alles betekent dat ik nu echt bekeerd ben. Die reuzensprong opende natuurlijk alle deuren. Ze zijn in hun eigen bekering gaan geloven (over Jezus hoor je ze nooit...daar gaat het helemaal niet om) En ze zijn zich er naar gaan gedragen. Ze hebben zich een daad, gewaad, praat en gelaat aangemeten dat helemaal past in het plaatje: ze werden dan ook prompt dominee...geen twijfel over mogelijk. Daarom waarschuwen ze de mensen natuurlijk ook zo sterk voor 'eigenwillige godsdienst'...ze weten er zelf namelijk alles van. Elke onterechte machthebber verwijt zijn onderdanen wat hij zichzelf zou moeten verwijten.
Kortom: ze hebben zichzelf verheven tot die prototypische mens die dan een 'waar zaligmakend geloof' zou hebben. Met alles er op en er aan. Het is te begrijpen dat dit maar voor enkele mensen is weggelegd. Je moet er zeer zelfstandig voor zijn, je moet durven, eigenwijs zijn, dominant, voor niets en niemand bang. Het zijn mentaal vaak sterke mensen die deze uitzonderingspositie voor zichzelf kunnen verwerven. Geen wonder dat al die predikanten van dit slag vaak zulke eigengereide, bijna onaanraakbaar machtige en dominante figuren zijn. Ze hebben zichzelf in een bijna almachtige positie gemanoevreerd. Ze bezitten het zeldzame, maar ware zaligmakende geloof, ze zijn een van de weinige ware kinderen Gods, ze hebben alle kenmerken van het ware die ze zo dringend aan anderen opleggen. En..niemand geeft kritiek...
Nee hoor, al die predikanten 'juichen allemaal al weer jaren voor Gods troon' hoor je dan.

Het laat zich raden wat ik van dit ware zaligmakende geloof vind: gemalen poppenstront!

Vergelijk het maar eens met al die mensen rond Jezus die in hun wanhoop tot Hem gingen. Ziek waren ze, klein, wanhopig, arm, onbetekenend, verschoppelingen uit de heggen en de sloppen. Arm, ellendig, blind, naakt. In de verste verte kan ik een predikant die voor de zoveelste keer alle hoop en troost uit het hart van de tot de verdoemenis voorbestemde gemeenteleden perst niet identificeren met de mensen die tot Jezus vluchtten....en door Hem geholpen werden. dat is het kenmerk van het ware.

Bij Hem word je altijd geholpen, bij die selfmade ware zaligmakende gelovigen nooit.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 10 jan 2012 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor 1a2b3c » 10 jan 2012 22:26

De middelen der genade doen als het ware dienst om vele zielen te balsemen, die er nooit door levend gemaakt worden. Hoewel zij hen niet in het leven herstellen, houden zij hen toch af van zo zeer in de zonden te stinken als zij anders zouden doen.


Ik heb dat boek van T. Boston ook gelezen en ik heb begrepen dat hij er het volgende mee bedoelt:
De middelen van genade zijn de Bijbel, kerkgang e.d.
Door de kennis die je daardoor krijgt worden veel mensen ervan weerhouden (balsemen) om in uitwendige openbare zonden uit te breken. (in zonde stinken)
Maar hoewel zij uiterlijk niet zo zondig zijn als sommige anderen zijn ze toch niet wedergeboren want je wordt niet wedergeboren door netjes te leven.

Je moet er bijna een tolk bij hebben als je die taal nooit gehoord hebt. Ik vind dit nogal ongelukkig uitgedrukt.
Overigens heeft T. Boston heel mooie evangelische boeken geschreven die gelukkig in goed lopend Nederlands zijn her-taald. (en het 'leuke' is: als ik wel eens iets van hem citeer dan krijg ik heel refo-rechts op m'n nek) #-o

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 10 jan 2012 22:27

Nou gravo,.... ik hoop dat het je oplucht :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor schaapje » 10 jan 2012 22:42

Ik heb dat boek van T. Boston ook gelezen en ik heb begrepen dat hij er het volgende mee bedoelt:
De middelen van genade zijn de Bijbel, kerkgang e.d.
Door de kennis die je daardoor krijgt worden veel mensen ervan weerhouden (balsemen) om in uitwendige openbare zonden uit te breken. (in zonde stinken)
Maar hoewel zij uiterlijk niet zo zondig zijn als sommige anderen zijn ze toch niet wedergeboren want je wordt niet wedergeboren door netjes te leven.

Je moet er bijna een tolk bij hebben als je die taal nooit gehoord hebt. Ik vind dit nogal ongelukkig uitgedrukt.
Overigens heeft T. Boston heel mooie evangelische boeken geschreven die gelukkig in goed lopend Nederlands zijn her-taald. (en het 'leuke' is: als ik wel eens iets van hem citeer dan krijg ik heel refo-rechts op m'n nek


Bedankt, voor je antwoord, het komt opmij over als heel mooi bedachte phrase, kan er niet iets Bijbels in terug vinden, dan alleen maar verwarring.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor 1a2b3c » 10 jan 2012 22:47

schaapje schreef:Bedankt, voor je antwoord, het komt opmij over als heel mooi bedachte phrase, kan er niet iets Bijbels in terug vinden, dan alleen maar verwarring.


Dat kan ik me goed voorstellen, de bedoeling kan wel goed zijn maar de woordkeuze is dat beslist niet! (iig niet zoals het vertaald is)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Oproep van geloof en bekering

Berichtdoor Katlheen » 10 jan 2012 23:24

Nou nou Gravo, duidelijk nog niet op de toeleidende weg <:0
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten