een dunne bijbel voor een gezapig geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Janvanverweg » 07 dec 2011 10:38

Lees volgend artikel voor achtergrond: http://www.refdag.nl/opinie/ideaal_van_ ... t_1_606987

dr.Jacob van Bruggen geeft redenen tegen het idee van de missonaire gemeente. "Op het eerste 
gezicht lijkt het een Bijbels concept: de kerk als licht in de wereld. Maar is een gemeente 
pas lichtgevend wanneer ze missionair is of wordt? En wat is in 
dit geval dan missionair? Ik beperk me nu tot de vraag of het aansprekende thema van de missionaire gemeente ook aansluit bij het Nieuwe Testament en de geschiedenis van de kerk."

reden een: er zijn geen apostelen meer
reden twee: de kerk is geroepen om te 'bidden' voor bekering van onbekeerden en om zo heilig te leven dat ze niet gelasterd kan worden.
reden 3: de brieven wijzen erop dat we voor elkaar moeten zorgen.
reden 4: " Er is in de apostolische brieven geen opdracht noch belofte om de buren en de stad (waarvoor men bidt) te bekeren."
reden 5: het licht (van de kerk) is geen bouwlamp (om de werkplaats te verlichten) maar een kaarsje dat ut kan waaien.
reden 6: het belangrijkste voor christenen is de vraag of ze 'staks' mogen ingaan.

wie is deze hoogleraar? kent hij zijn bijbel wel?
laat ik op zijn punten ingaan.
reden 1: apostelen waren mensen volgens van Bruggen die:apostelen. Zij trokken volgens opdracht met hun medewerkers in alle richtingen om kerken te planten en fundamenten te leggen. het is waar dat er een lange tijd geweest is dat er mensen uitgezonden werden om kerken te stichten. maar is dat Gods wil geweest of menselijke ongehoorzaamheid? wat is de bijbelse opdracht? de laatste woorden van Jezus voordat Hij opgenomen werd? "ga heen en maakt alle volken tot mijn discipelen..." is aan die opdracht voldaan? of heeft Jezus zijn opdracht ingetrokken? een blik op de wereldkaart laat zien dat de opdracht nog niet voldaan is en mijn kennis van de bijbel vertelt me dat Jezus zijn opdracht niet heeft herroepen. Welke bijbel leest de hoogleraar?
ook laat het boek handelingen laat zien dat het niet alleen de grote jongens (de apostelen) waren die het evangelie verkondigden, die doopten of gemeenten stichten. gewone gelovigen, op de vlucht vanwegen hun geloof, konden niet nalaten om aan ongelovigen te getuigen van hun Heer. in Samaria en in Antiochie waren het deze gewone christenen die een massale bekering tot stant brachten.

reden 2: paulus schrijft dat het geloof uit het gehoor is etc. alleen bidden dat ongelovigen tot geloof mogen komen is een dwaalleer! Natuurlijk is gebed een onmisbaar onderdeel, maar niet het enige. de hoogleraar dwaalt als hij het 'et labora' weglaat. en het waken voor een slecht getuigenis als opdracht voor de kerk??? natuurlijk het is waar, maar is dat een hoofdreden voor de kerk? als dat zo is heb ik een tip voor de hoogleraar: verstop de kerk en laat de wereld de kerk vergeten, een volkomen irrelevante kerk (een zouteloze kerk) heeft geen getuigenis meer dus ook geen slecht getuigenis. Dat is vast Gods plan voor de kerk!

reden 3: de brieven zijn aan kerken geschreven en corrigeren vaak wat net goed gaat. er staan wel degelijk glimpsen van evangelisatie en zending in. maar dit is wat de kerken goed deden. de kerken worden gedankt voor de medewerkers en het support dat gegeven wordt. in de brieven wordt verwezen dat er in elke kerk ook evangelisten zijn en apostelen. van bruggen is selectief in zijn bijbellezen. hij legt een vals theologisch model op de bijbel. foei!

reden 4: hier wordt een deel van de bijbel boven andere delen gesteld. Jezus geeft een opdracht, in handelingen lezen we hoe dat uitwerkt. de brieven zijn van andere aard, corrigerend en aanvullend op wat al onderwezen is. wie is deze valse leraar die de bijbel naar eigen dunk interpreteerd?

reden 5: Jezus zegt dat de poorten van de hel de kerk niet kunnen overweldigen. van bruggen stelt daar tegenover dat de kerk een vlammetje is dat makkelijk uit kan waaien. wie heeft er gelijk?
Jezus zegt dat we ons licht niet moeten verstoppen maar moeten laten schijnen zodat de hele wereld het ziet. van Bruggen zegt dit niet het geval is! wie heeft er gelijk?

reden 6: de belangrijkste vraag voor christenen is niet of we straks wel in zullen gaan. de hebreeen brief schreeuwt ons toe om niet te wachten met ingaan. heden, als u Zijn stem hoort!!! alweer een bijbelboek dat van bruggen niet goed gelezen heeft. de hoofdvraag is niet of we straks wel in zullen gaan, we zijn al ingegaan! de vraag is of we Gods koninkrijk wel zoeken en zijn gerechtigheid.

Ik hoop dat van Bruggen niet langer wacht met ingaan.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Luke.
Mineur
Mineur
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 sep 2011 10:59

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Luke. » 07 dec 2011 11:16

Jezus zei:
Ga heen!
en niet:
Bouw een groot gebouw en wacht tot de wereld naar jullie toe komt!

Opnieuw een voorbeeld van de passiviteit die de kerk tegenwoordig zo makkelijk tegemoet komt, onder de leus van Franciscus van Assisi: "Predik het evangelie te allen tijde, en gebruik daarbij woorden als dat nodig is"
.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor schaapje » 07 dec 2011 12:00

5. De stad en de wereld waarin de christenen leven, zijn niet maat of doel voor hun huisstijl. Integendeel: dit is de duisternis waarin men licht moet zijn. Dit licht straalt en moet gezien worden in contrast met het duister. Het licht is geen bouwlamp maar een kaarsje dat kan uitwaaien.

:shock: Als het zal uit waaien ....tja hoe komt dat dan?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Toen » 08 dec 2011 10:26

Zeer verkeerd geluid van deze hoogleraar. Hij heeft wel gelijk als hij zegt dat we de gemeente zelf niet moeten vergeten en ook zeer zeker voor onze naaste christenen moeten zorgen. Maar we dienen wel een zoutend zout te zijn, en als het zout smakeloos is geworden waarmee zal het dan gezouten worden?
Binnen de reformatorische gemeentes begint men steeds meer als een stel amish in hun schulp te kruipen. Eigen scholen en instellingen zijn zeker een zegen, maar we moeten niet met z'n allen op de biblebelt gaan kruipen, met een eigen kledingstijl en interessante lezingen houden voor jongeren die allemaal ja knikken (jijdaar ea jongerenavonden). We moeten de stad in! Net zoals Jona naar Ninevé moest gaan! Die zat ook veel liever bij de Israëlieten en werd nog kwaad toen z'n wonderboom verdorde.
Er is geen reden om niet meer te evangeliseren: Houdt aan tijdig en ontijdig!

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2011 12:08

Toen schreef: Eigen scholen en instellingen zijn zeker een zegen, maar we moeten niet met z'n allen op de biblebelt gaan kruipen, met een eigen kledingstijl en interessante lezingen houden voor jongeren die allemaal ja knikken (jijdaar ea jongerenavonden). We moeten de stad in! Net zoals Jona naar Ninevé moest gaan! Die zat ook veel liever bij de Israëlieten en werd nog kwaad toen z'n wonderboom verdorde.
Er is geen reden om niet meer te evangeliseren: Houdt aan tijdig en ontijdig!


De 'ja knikkers' bij jijdaar en de jongerenavonden zijn in werkelijkheid over het algemeen helemaal geen jaknikkers, maar vaak mensen die in hun eigen kerkverband een voorwaardelijk evangelie horen en daarom maar niet tot geloof komen.
En omdat het geen ja knikkers zijn accepteren ze het voorwaardelijke evangelie niet en zoeken ze verder.
Lezingen e.d. die bedoeld zijn om mensen tot geloof te brengen zijn dan ook helemaal niet verkeerd maar zeer nodig!
Helemaal met je eens dat we niet op een kluitje moeten gaan zitten, maar je moet wel eerst iets hebben om het door te kunnen geven. Hoe kan een blinde een blinde leiden? Luk.6:39.

Luke.
Mineur
Mineur
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 sep 2011 10:59

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Luke. » 08 dec 2011 13:36

Het zal toch niet zo zijn dat we alleen maar blinden in de kerk hebben zitten?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Toen » 08 dec 2011 13:39

@ 1a2b3c: Natuurlijk zijn het vaak wel mensen die het overal mee eens zijn, het is belangrijk dat je de Bijbel goed bestudeerd dan heb je iets om door te geven. En de dominees die op een jijdaar avond komen zijn bijna allemaal afkomstig uit orthodox-gereformeerde kringen, zouden die op zondag een voorwaardelijk evangelie prediken en doordeweeks een onvoorwaardelijk evangelie? Dat zou dan letterlijk spreken met twee tongen zijn, als dat zo is.
Je kan wel heel je leven met schellen op je ogen lopen omdat je zo blind bent, maar daar schieten we niets mee op. God bidden om vrijmoedigheid om te getuigen in een seculiere wereld dat is nodig!

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2011 13:51

Luke. schreef:Het zal toch niet zo zijn dat we alleen maar blinden in de kerk hebben zitten?


Ik mag hopen van niet! Maar alle gemeenteleden zitten dan ook niet bij jijdaar, ze komen vanuit veel verschillende plaatsen.
Maar als de avondmaalstafels een indicatie zijn, is het in sommige gemeentes droevig gesteld. De gemeente waar ik uit vandaan kwam heeft zo'n 800 - 1000 leden en ongeveer 10 mensen gaan aan het H.A.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2011 14:03

Toen schreef:@ 1a2b3c: Natuurlijk zijn het vaak wel mensen die het overal mee eens zijn, het is belangrijk dat je de Bijbel goed bestudeerd dan heb je iets om door te geven. En de dominees die op een jijdaar avond komen zijn bijna allemaal afkomstig uit orthodox-gereformeerde kringen, zouden die op zondag een voorwaardelijk evangelie prediken en doordeweeks een onvoorwaardelijk evangelie? Dat zou dan letterlijk spreken met twee tongen zijn, als dat zo is.
Je kan wel heel je leven met schellen op je ogen lopen omdat je zo blind bent, maar daar schieten we niets mee op. God bidden om vrijmoedigheid om te getuigen in een seculiere wereld dat is nodig!

Lees de forums, luister naar de jongeren zelf. Het zijn geen napraters over het algemeen maar mensen in geestelijke nood.
En je hoort mij niet zeggen dat dominees die bij jijdaar spreken tweetongig zijn. Ze horen daar over het algemeen dan ook niet hun eigen dominee.
Er wordt van de kansels nogal eens gewaarschuwd tegen de jijdaar avonden want daar zou een leugenleer verkondigd worden.


En nogmaals: ik bestrijd op geen enkele manier dat we getuigen moeten in de wereld.
Je zult alleen eerst benen moeten hebben om te kunnen lopen. Je moet wedergeboorte/geloof kennen, anders praat je zoals een blinde over kleuren praat.
Geloof maar niet dat er iets van je uit gaat als je er alleen maar over praat terwijl je er niet uit kan praten, daar prikt de wereld zo doorheen.
De allereerste plicht van elk mens is: ZELF GELOVEN, pas daarna kun je verder.
Ef.4:12 12 om de heiligen (gelovigen dus) toe te rusten voor het werk in zijn dienst.

Luke.
Mineur
Mineur
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 sep 2011 10:59

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Luke. » 08 dec 2011 14:36

@1a2b3c wat doen die andere 990 dan?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Toen » 08 dec 2011 14:37

1a2b3c schreef:Ik mag hopen van niet! Maar alle gemeenteleden zitten dan ook niet bij jijdaar, ze komen vanuit veel verschillende plaatsen.Maar als de avondmaalstafels een indicatie zijn, is het in sommige gemeentes droevig gesteld. De gemeente waar ik uit vandaan kwam heeft zo'n 800 - 1000 leden en ongeveer 10 mensen gaan aan het H.A.
Dan is het inderdaad droevig gesteld! Kantekening daarbij: Hoeft niet aan de prediking te liggen. Denk maar eens aan Jesaja, Jeremia en Ezechiël (om er maar een paar te noemen).

1a2b3c schreef:Lees de forums, luister naar de jongeren zelf. Het zijn geen napraters over het algemeen maar mensen in geestelijke nood.En je hoort mij niet zeggen dat dominees die bij jijdaar spreken tweetongig zijn. Ze horen daar over het algemeen dan ook niet hun eigen dominee.Er wordt van de kansels nogal eens gewaarschuwd tegen de jijdaar avonden want daar zou een leugenleer verkondigd worden.

Van welke kansels wordt daartegen gewaarschuwd?
Kijk eens even de lijst na van sprekers die op een jijdaaravond komen: gergem, herst herv, pkn, chr ger, ea.
toch wel een behoorlijke breedte van de orthodox-gereformeerde dacht ik zo.
Moet er iets van ons uit gaan? Dat 'men' denkt wat een gelovige man/vrouw?
Je moet naar Christus heenwijzen - in alle gebrek -
En als God dat zegent zal het vrucht dragen, meestal juist door een gebrekkige getuigenis wil God werken. En als je een stortvloed van woorden en argumenten hebt, stopt men juist vaak de oren toe (is mijn persoonlijke ervaring).

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2011 14:44

Luke. schreef:@1a2b3c wat doen die andere 990 dan?

Die wachten tot God hen bekeerd en hen geloof geeft (want zo wordt dat gepreekt) of uit lijdelijke plicht: je hoort nu eenmaal naar de kerk te gaan. En anders weet ik het ook niet.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2011 14:58

Toen schreef: Dan is het inderdaad droevig gesteld! Kantekening daarbij: Hoeft niet aan de prediking te liggen. Denk maar eens aan Jesaja, Jeremia en Ezechiël (om er maar een paar te noemen).

Aangezien ik die prediking zelf gehoord heb en ook redelijk wat dominees uit die richting ken weet ik wel een beetje waar ik het over heb.

Toen schreef:Van welke kansels wordt daartegen gewaarschuwd?
Kijk eens even de lijst na van sprekers die op een jijdaaravond komen: gergem, herst herv, pkn, chr ger, ea.
toch wel een behoorlijke breedte van de orthodox-gereformeerde dacht ik zo.

Ik vind het niet netjes om namen te noemen. Als je het kerkelijk nieuws volgt kun je het lezen. Sommigen gaan zover dat je geen belijdenis mag doen als je naar jijdaar gaat.
Je hebt twee stromingen in de Ger Gem en ook in de C.G.K., H.H.V., .......
Toen schreef:Moet er iets van ons uit gaan? Dat 'men' denkt wat een gelovige man/vrouw?
Je moet naar Christus heenwijzen - in alle gebrek -
En als God dat zegent zal het vrucht dragen, meestal juist door een gebrekkige getuigenis wil God werken. En als je een stortvloed van woorden en argumenten hebt, stopt men juist vaak de oren toe (is mijn persoonlijke ervaring).

Natuurlijk moet er iets van ons uitgaan. Ja we moeten naar Christus heenwijzen maar als het goed is moeten ze iets van Christus in ons zien.
Gal.2:20 en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; ... Zijn nederigheid, zachtmoedigheid, geduld, vriendelijkheid enz.
Zijn gezindheid moeten we hebben en uitstralen, anders kun je praten wat je wilt.

Toen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 okt 2011 15:04

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor Toen » 08 dec 2011 15:45

1a2b3c schreef:Aangezien ik die prediking zelf gehoord heb en ook redelijk wat dominees uit die richting ken weet ik wel een beetje waar ik het over heb.

Dus het ligt volgens jou wel aan de prediking? Naar mijn idee ligt het aan de passieve houding van de toehoorders. Het helpt echt om dit te zien in de context van profeten uit het oude testament. Het preken tegen een vallei dorre doodsbeenderen...

1a2b3c schreef:Je hebt twee stromingen in de Ger Gem en ook in de C.G.K., H.H.V.,

Ik hou er niet zo van om kerkverbanden uit te splitsen in stromingen. Als je daarmee begint krijg je uiteindelijk een kerk met ieder zn eigen stroming, gevoel, geloof etc.

1a2b3c schreef:Zijn gezindheid moeten we hebben en uitstralen, anders kun je praten wat je wilt.

Nog belangrijker is dat Gods Geest erin meekomt, anders kun je praten wat je wilt.
Het gevaar aan jou stelling is dat veel mensen zich erachter verschuilen: ik ben niet bekeerd dus ik houd mijn mond maar. Daarom probeer ik aan te geven dat ongeloof bij jezelf geen argument is om niet te getuigen van je levenswijze of godsdienst.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: een dunne bijbel voor een gezapig geloof

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2011 16:21

1a2b3c: Aangezien ik die prediking zelf gehoord heb en ook redelijk wat dominees uit die richting ken weet ik wel een beetje waar ik het over heb.
Toen schreef:Dus het ligt volgens jou wel aan de prediking? Naar mijn idee ligt het aan de passieve houding van de toehoorders. Het helpt echt om dit te zien in de context van profeten uit het oude testament. Het preken tegen een vallei dorre doodsbeenderen...

Allereerst ligt het aan de prediking als er dingen worden verkondigd die totaal onbijbels zijn, de mensen zijn idd ook verplicht om te preek te toetsen aan de Bijbel.

1a2b3cJe hebt twee stromingen in de Ger Gem en ook in de C.G.K., H.H.V.,
Toen schreef:Ik hou er niet zo van om kerkverbanden uit te splitsen in stromingen. Als je daarmee begint krijg je uiteindelijk een kerk met ieder zn eigen stroming, gevoel, geloof etc.

Ik hou er ook niet van maar het is nu eenmaal een feit.

1a2b3c: Natuurlijk moet er iets van ons uitgaan. Ja we moeten naar Christus heenwijzen maar als het goed is moeten ze iets van Christus in ons zien.
Gal.2:20 en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; ... Zijn nederigheid, zachtmoedigheid, geduld, vriendelijkheid enz. Zijn gezindheid moeten we hebben en uitstralen, anders kun je praten wat je wilt.
Toen schreef:Nog belangrijker is dat Gods Geest erin meekomt, anders kun je praten wat je wilt.

Als men Jezus in je herkent wat is dat anders dan dat je leeft door de Geest?
Toen schreef:Het gevaar aan jou stelling is dat veel mensen zich erachter verschuilen: ik ben niet bekeerd dus ik houd mijn mond maar. Daarom probeer ik aan te geven dat ongeloof bij jezelf geen argument is om niet te getuigen van je levenswijze of godsdienst.

Dat bedoel ik dus niet! Hij kan zijn mond wel opendoen en van zijn historisch geloof spreken.(als hij dat tenminste heeft)
Maar wat moet een onbekeerde van zijn levenswijze of godsdienst getuigen? Moet hij een ander bewegen tot geloof van iets wat hij zelf niet geloofd?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten