Homo met relatie oprecht christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor schelpje3 » 23 mar 2012 16:17

Wilsophie schreef:
Hoezo moeilijk en verdrietig en het spijt me. Vrome taal voor een keihard oordeel.
Nee je kunt nergens de goedkeuring lezen over een liefdesrelatie tussen mensen van hetzelfde geslacht, maar wel innige vriendschap enz....
Wat is het verschil dan?

Het gaat niet om goedkeuring , jullie hebben je mond vol over een verbod.
Alle wetten worden erbij gesleept.
Lees je ergens goedkeuring over de wijze hoe men de liefde bedrijft tussen man en vrouw in de meest vulgaire vorm?
Lees je ergens een verbod over hetzelfde tussen man en vrouw?
En kunnen diezelfde mensen binnen hun relatie als man en vrouw altijd een zegen vragen over een bepaalde verbintenis?
Kan alles Gods Licht verdragen?

Dominee x met vijf kinderen die al die jaren zijn homozijn verzwegen heeft en nu in vol ornaat uit de kast komt en zich laat plaatsen op de voorpagina van de krant is natuurlijk geen boegbeeld voor de Christelijke homogemeenschap.
Maar is hij een slechter mens dan de dominee die onlangs is opgepakt door sex met minderjarigen?
Over het eerste heeft men de mond vol, over het laatste hoor ik niemand.
Laat iedereen maar ten volle verzekerd zijn van een....

Weet jij het verschil niet tussen een innige vriendschap en een liefdesrelatie? Heb jij geen vriendinnen? Ik houd zielsveel van mijn vriendinnen, maar ik ben niet verliefd op hen!
En mijn schoolvriendinnetje en ik liepen vroeger altijd gearmd en geen mens die er vreemde gedachten over had.

En nee, ook bepaalde verbintenissen tussen man en vrouw deugen niet. Waar dus in feite geen zegen over gevraagd kan worden.

En wat betreft die dominee, dat vond ik zeer uitdagend. Als het die man echt tot smart was geweest, had hij niet pontificaal en uitdagend "uit de kast" moeten komen.

Maar het leven draait toch niet alleen om seks?

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor hubert » 23 mar 2012 16:19

Vriend, kijk eens welke kerken homoseksuele relaties accepteren: Remonstranten, Doopsgezinden, de vrijzinnige vleugel van de PKN. Kijk eens wat die kerken leren. Denk je echt dat daar het leven zit? Dat zijn nu juist de kerken die het snelst leeglopen, dat zijn juist de kerken zonder leven. De Heere neemt daar de kandelaar weg.


Maaarten, Ik zie ook leegloop bij andere kerken dan die jij noemt. Dat kan m.i. geen bruikbaar criterium zijn. Ik ken genoeg kleine gemeentes waar men veel aandacht voor elkaar heeft en het liefdesgebod serieus neemt. En ook bij mij in een confessionele PKN gemeente is genoeg ruimte voor homo's. En terecht! We zijn allemaal mensen die moeten leven van genade.
Ik ken ook kerken die jij vrij zinnig zou noemen die ook goed vol zitten. Ik vind het niet zo gek om op een vrije manier de Bijbelteksten te bestuderen en kijken wat de relevantie voor vandaag is. Niemand leest toch meer de formulieren van enigheid etc.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor hubert » 23 mar 2012 16:27

Scheplje Maar het leven draait toch niet alleen om seks?


Gelukkig niet, maar men vind het wel leuk in andermans keuken te kijken.
Maar Schelpje kun je je voorstellen dat mensen met andere normen best ook oprechte christenen kunnen zijn? Waarom moet iedereen een kloon zijn van jezelf? Je mag toch verschillend over dingen denken?
Ik vind het veel leuker met mensen om te gaan die niet zo denken als ik.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor schelpje3 » 23 mar 2012 16:34

hubert schreef:
Gelukkig niet, maar men vind het wel leuk in andermans keuken te kijken.
Maar Schelpje kun je je voorstellen dat mensen met andere normen best ook oprechte christenen kunnen zijn? Waarom moet iedereen een kloon zijn van jezelf? Je mag toch verschillend over dingen denken?
Ik vind het veel leuker met mensen om te gaan die niet zo denken als ik.

Waar maak je dat uit op? Ik ga met allerlei mensen om, ook vanwege mijn werk en heb soms de meest boeiende gesprekken. Maar in real life gaat dat anders, op een forum bemoeien zich veel mensen ertegenaan en word je soms verkeerd begrepen. Geschreven taal is altijd anders dan gesproken taal :wink:
Ook krijgen mensen een bepaald beeld van je en dat klopt niet altijd.
Maar eerlijk gezegd heb ik hier altijd het gevoel dat ik de boot naar rechts moet trekken, daar hij anders links, omslaat. 8-[

Maar het moet er ons niet om gaan wat WIJ er van vinden, maar wat Gods Woord zegt. Dus ook wat betreft dit onderwerp. En als je alles gelezen hebt van mij, wat ik erover geschreven heb, zie je dat ik de mens met homofiele gevoelens niet afwijs. Er is zelfs aan mij gevraagd wat ik zou doen als mijn zoon hiermee thuiskwam. Gewoon, armen om hem heen slaan en heel veel van hem houden, maar dat deed ik al, dat zal niet veranderen. Neemt niet weg dat ik op grond van Gods Woord de uitleving ervan moet afkeuren. Begrijp je zo wat ik bedoel Hubert? :D

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor hubert » 23 mar 2012 16:38

En wat betreft die dominee, dat vond ik zeer uitdagend. Als het die man echt tot smart was geweest, had hij niet pontificaal en uitdagend "uit de kast" moeten komen.


Ik heb die dominee een paar keer gehoord en hij was best populair (volle kerk Maaarten!). Toch vond ik hem voor een homo niet uitdagend genoeg. Eerder wat te zwaar op de hand. Overigens vind ik het wel een goed voorbeeld om uit de kast te komen en in de krant te gaan staan. Het zijn gewone mensen, met al hun tekortkomingen. Die benoemt hij ook. Ik vind het dapper!
Iets anders is dat je hierin goed kunt zien hoe het niet moet. Als je homo's volledig accepteert hoeven ze geen schijnhuwelijk aan te gaan en kunnen ze relaties aangaan die bij hen passen en voorkom je dit soort leed.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor hubert » 23 mar 2012 16:43

Ik begrijp wel wat je bedoelt Schelpje, maar ik vind het zo jammer dat je heel tolerant bent en dat is te waarderen, maar net dat ene stapje niet wilt maken met een beroep op Gods Woord. Dat heeft te maken dat je met een bepaalde bril leest. Ik heb ook moeten leren die bril af te zetten en echt onbevooroordeeld te gaan lezen. Dan blijkt vaak dat er niet staat wat er op het eerste gezicht staat. Ik doe mijn best je over de streep te halen met goede argumenten. Soms moet je dat ook gewoon durven en kijken wat ervan komt. Ik zou je willen aanraden om eens bij een goed homostel op bezoek te gaan. Ben benieuwd hoe je dan denkt.
Laatst gewijzigd door hubert op 23 mar 2012 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor schelpje3 » 23 mar 2012 16:48

Wij woonden naast een homostel, was reuze gezellig :D
Ik ben echt niet eng :mrgreen: , maar zoals ik zeg, het gaat er niet om wat ik er van vind en dat heb ik hen ook verteld en zij begrepen dat volkomen. ik vind het zelfs jammer dat ze verhuisd zijn.
Als je altijd jezelf blijft en hetzelfde, dus tegen die heidense buurman of tegen je reformatorische vriendin, is er niets aan de hand. Er wordt scherp op je gelet. Wel krijg je commentaar als je telkens anders bent! Dus je praat komt niet overeen met je daad.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor schelpje3 » 23 mar 2012 16:51

hubert schreef:
Ik heb die dominee een paar keer gehoord en hij was best populair (volle kerk Maaarten!). Toch vond ik hem voor een homo niet uitdagend genoeg. Eerder wat te zwaar op de hand. Overigens vind ik het wel een goed voorbeeld om uit de kast te komen en in de krant te gaan staan. Het zijn gewone mensen, met al hun tekortkomingen. Die benoemt hij ook. Ik vind het dapper!
Iets anders is dat je hierin goed kunt zien hoe het niet moet. Als je homo's volledig accepteert hoeven ze geen schijnhuwelijk aan te gaan en kunnen ze relaties aangaan die bij hen passen en voorkom je dit soort leed.

Eventjes kijken, ik had het gezegd! Het heeft met dapper niet zo veel te maken. Ik zie dat toch anders. Voordat hij openlijk uit de kast kwam, ging hij zich "vreemd" kleden en gedragen. Dat viel op en er kwam een geruchtenstroom op gang. Daarna kwam het voluit in het nieuws.
Hij zal best een bepaald gevecht hebben gevoerd met zichzelf, maar hoe kom je daaruit? Hij is predikant en geen anoniem gemeentelid. Dat geeft verantwoordelijkheid. Want je hebt nu eenmaal mensen die vinden: wat de dominee mag, mag ik dus ook.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Speedy » 23 mar 2012 17:11

JeeWee schreef:quote="Speedy" elke keer een open deur intrappen is misschien nog makkelijker.quote


Doe jij wat anders? Kom jij verder dan 'mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, getsiebah"?

Ik zie nu pas deze posting. Wat een misselijk makende posting JeeWee. Dit is een onterechte beschuldiging dat ik dit ooit zo heb neergezet.

Dit typeert waarschijnlijk hoe jij bent als mensen het niet met jou eens zijn.
Laatst gewijzigd door Speedy op 23 mar 2012 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

maaarten

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor maaarten » 23 mar 2012 17:55

Ewan schreef:Zo, daar worden weer een paar miljoen mede-christenen afgeserveerd.
Als jij dalijk voor de rechterstoel zou komen te staan, zeg je dan liever: ''ik heb U ernstig gezocht, maar niet gevonden'', of ''Ik heb U niet gezocht, want Calvijn zei dat het je maar gegeven moest worden'', want alles ligt al vast?


Zo, dus jij denkt je voor te kunnen laten staan op je werken, op je ernstig gezoek, voor de Heere? Als ik voor de rechterstoel van de Heere kom te staan, dan prijs ik liever mijn God om Zijn genadig ingrijpen in mijn leven; zonder Zijn genadig ingrijpen zou ik Hem immers nooit ernstig gezocht hebben. En het is niet Calvijn die me daarvan overtuigt heeft hoor, het is de Bijbel. Maar toch, wat een troost als ik in de Bijbel (en bij Calvijn) mag lezen dat het niet afhangt van mijn naleven van de wet, maar van Zijn genade. Dat ik geen zucht hoef toe te voegen aan mijn behoud, want als dat moest, dan zou ik voor eeuwig verloren gaan. De uitverkiezingsleer ontmoedigt me niet, nee, integendeel, het spoort me juist aan om mijn God te zoeken, omdat het zonder uitverkiezing hopeloos zou zijn geweest voor mij.

JeeWee schreef:Tja Maaarten, wij, wij zijn het erfdeel, nietwaar? Wat zullen we toch voor verrassingen komen te staan: er zullen er zijn die we niet verwachten en er zullen er niet zijn waarvan we zo zeker waren.
Ik zit niet in een kerk die snel leegloopt. In tegendeel: twee maal per zondag volle bak.
De kandelaar wegnemen?
Ja die neemt Hij weg van hen die Hem niet op Zijn Woord geloven!

Alsof het in veel van onze reformatorische kerken niet de dood in de pot is! Gewoon Jezus laten voor wie Hij is en verder gaan met ons wettische leven!
"Ach ja de Heere moet het doen en kennelijk wil Hij dat bij mij niet".
Toch?


Ben ik plots tot zware refo gebombardeerd? :lol:

JeeWee, jij kerkt een stuk zwaarder dan ik hoor, vermoed ik.

Ik ben zelf opgegroeid in een redelijk vrijzinnige Synodale/PKN kerk, met een vrouwelijke predikant, een praktiserende homoseksuele ouderling, en catechisatie waarin me alverzoening geleerd werd. Ik kerk tegenwoordig in de linkerflank van de CGK. Ik heb een beetje schrik van die vrijzinnige opvoeding denk ik :mrgreen: .

hubert schreef:Maaarten, Ik zie ook leegloop bij andere kerken dan die jij noemt. Dat kan m.i. geen bruikbaar criterium zijn. Ik ken genoeg kleine gemeentes waar men veel aandacht voor elkaar heeft en het liefdesgebod serieus neemt. En ook bij mij in een confessionele PKN gemeente is genoeg ruimte voor homo's. En terecht! We zijn allemaal mensen die moeten leven van genade.
Ik ken ook kerken die jij vrij zinnig zou noemen die ook goed vol zitten. Ik vind het niet zo gek om op een vrije manier de Bijbelteksten te bestuderen en kijken wat de relevantie voor vandaag is. Niemand leest toch meer de formulieren van enigheid etc.


Ik denk dat ik me te stellig heb uitgedrukt, ik bedoelde eerder een algemene trend te constateren, dan een keihard oordeel te vellen, over alle kerken die leeglopen. Toch denk ik wel, dat leegloop duidt op een gebrek aan leven, en een sterke indicatie is, dat God die gemeente heeft verlaten, maar dan geen absolute maatstaf.

Ik lees trouwens wel de drie formulieren van enigheid! En ik ken genoeg jonge mensen die ze heel waardevol vinden. Ook jonge mensen die niet bevindelijk gereformeerd zijn. Ik sprak laatst een Evangelische vriend, die zei dat hij ook wel catechisatie had gewild uit de Heidelberger: hij was namelijk een beetje jaloers op de refo's die allemaal zo veel van hun geloof wisten.

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Ewan » 23 mar 2012 18:18

Speedy schreef:Ik wil er op wijzen dat wat onder mijn naam gequote staat, niet door mij geschreven is !


heb het gecorrigeerd, geloof ik. het blijft een crime hier o, dat quoten :-(
Somebody up there likes you

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Ewan » 23 mar 2012 18:29

Maarten, Oordeel dan ook Andermans knecht niet.
Somebody up there likes you

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 mar 2012 18:39

@maaarten: denk jij dat het in de reformatorische kerken beter is dan in de vrijzinnige kerken?

Bij een aantal reformatorische kerken heb ik het idee dat het werkelijk alleen maar om de buitenkant gaat, of je wel zwart genoeg gekleed bent, en of je wel allerlei bijzondere ellende ervaringen hebt doorgemaakt. Een groot of het grootste deel van de gemeente heeft dat niet, en is daar nogal laconiek onder "want God moet het doen." En vervolgens leeft men maar voort, volgens de keurige regels van de reformatorische kerk.
Gelukkig ben ik zo niet opgevoed, maar ook in de gemeente waar ik lid ben is deze gedachte aanwezig.

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Ewan » 23 mar 2012 19:22

Tante Pollewop schreef:@maaarten: denk jij dat het in de reformatorische kerken beter is dan in de vrijzinnige kerken?

Bij een aantal reformatorische kerken heb ik het idee dat het werkelijk alleen maar om de buitenkant gaat, of je wel zwart genoeg gekleed bent, en of je wel allerlei bijzondere ellende ervaringen hebt doorgemaakt. Een groot of het grootste deel van de gemeente heeft dat niet, en is daar nogal laconiek onder "want God moet het doen." En vervolgens leeft men maar voort, volgens de keurige regels van de reformatorische kerk.
Gelukkig ben ik zo niet opgevoed, maar ook in de gemeente waar ik lid ben is deze gedachte aanwezig.


precies.
Somebody up there likes you

maaarten

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor maaarten » 23 mar 2012 19:39

Tante Pollewop schreef:@maaarten: denk jij dat het in de reformatorische kerken beter is dan in de vrijzinnige kerken?

Bij een aantal reformatorische kerken heb ik het idee dat het werkelijk alleen maar om de buitenkant gaat, of je wel zwart genoeg gekleed bent, en of je wel allerlei bijzondere ellende ervaringen hebt doorgemaakt. Een groot of het grootste deel van de gemeente heeft dat niet, en is daar nogal laconiek onder "want God moet het doen." En vervolgens leeft men maar voort, volgens de keurige regels van de reformatorische kerk.
Gelukkig ben ik zo niet opgevoed, maar ook in de gemeente waar ik lid ben is deze gedachte aanwezig.


Over het algemeen denk ik dat het in reformatorische kerken beter gesteld is dan in vrijzinnige kerken. Dat haalt niet weg dat ook niet alles even goed gaat in de reformatorische kerken.

Kijk, ik beleid van harte de formulieren van drie enigheid, ik lees (sinds kort) puriteinen, oudvaders en reformatoren, en ik beaam en verlang naar de strikte levensstijl waar zulk een geloof mee gepaard gaat. Ik las laatst over Jodocus van Lodenstein, uit de nadere reformatie, een oudvader. Ik denk dat ik nog nooit zo'n strenge levensstijl, of zo een grote nadruk op heiliging ben tegengekomen, als bij sommige citaten van deze man. Je zou bijna gaan vermoeden dat hij bijzonder wettisch is. Maar als je goed leest, dan zie je, dat bij van Lodenstein al dat zware gedoe, al die heiliging, al die striktheid, voortkomt uit zijn relatie met God. Het is bij hem dus vooral iets innerlijks, maar dat werpt wel uiterlijk zijn vruchten af. Daar verlang ik eigenlijk naar. Ik wil niet de Kerk weer onder het juk van de wet brengen, maar ik wil dat de Heere de wet in onze harten schrijft, zoals Hij belooft in Jeremia 31.

Het lijkt tegenwoordig soms wel, of je moet kiezen tussen ofwel heiligheid, ofwel genade. Waarom geen heiligheid die bouwt op het fundament van Gods genade? Heiligheid die voortvloeit uit het kennen van God. Volgens mij, wanneer het in bevindelijk gereformeerde kerken gaat over wat je allemaal moet ervaren, over de bevinding, bedoelen ze zoiets als ik hierboven heb proberen te schetsen. Daar verlang ik echt naar. Maar helaas lijken soms maar weinigen in zulke kerken, hoewel ze er elke zondag over horen, daadwerkelijk zo een geloof te hebben.

We beginnen een beetje of-topic te raken, hè? :mrgreen:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten