Homo met relatie oprecht christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor 1a2b3c » 18 jan 2012 14:29

Nou nog één keertje dan, en dan stop ik er echt mee.
Tante Pollewop schreef:Zou je een aantal voorbeelden kunnen noemen van Bijbelgedeelten die niet over mensen gaan, maar een diepe(re) betekenis hebben?

Ik dacht dat je dat liever aan de theologen overliet! Ik had trouwens al wat genoemd maar als je daar verder over wilt discussiëren kun je er beter een apart topic over openen.
Tante Pollewop schreef:En wat blijft er volgens jou rammelen?
Ik vind het zo vaag om telkens maar in de sferen als 'persoonlijk denk ik' en 'mijns inziens' te blijven hangen. Daar kun je geen mening op bouwen.
Dat kan wel op duidelijke argumenten op basis van Bijbelstudie.

Ja kijk, als ik zeg: 'm.i. of persoonlijk geloof ik', dan doe ik dat omdat hetgeen waar ik het over heb niet met zoveel woorden als een feit in de Bijbel staat. Vaak zijn er dan ook andere meningen en ik pretendeer niet dat de mijne per definitie de juiste is, vandaar dat ik er bij zeg m.i.
En natuurlijk komt mijn mening niet uit de lucht vallen, daar heb ik echt de Bijbel bij gebruikt maar er zijn nu eenmaal gedeelten waar verschil van mening over is.

In Ef.5 staat hoe God wil dat we de relatie van Christus en Zijn gemeente uitbeelden in de man/vrouw relatie.
Als een vrouw haar man als hoofd erkent beeldt zij de gemeente uit in de verhouding Christus en Zijn gemeente.
De man moet zijn vrouw zo liefhebben en beschermen dat hij zijn leven voor haar over heeft, en zo beeldt hij Christus uit in de verhouding Christus en Zijn gemeente. Want Christus is het Hoofd van de gemeente en de gemeente is het lichaam van Christus.

Het hele plaatje wordt ontwricht wanneer twee mensen van hetzelfde geslacht in een relatie een eenheid vormen.
Dan heb je twee lichamen of twee hoofden, en geen van beide is een compleet lichaam.
Ik lees in de Bijbel dat het Gods bedoeling is dat onze relaties een weerspiegeling zijn van de hogere dingen: Christus & gemeente en God & Christus.
Man en vrouw zijn naar het beeld van God geschapen en God is het Hoofd van Christus, en Christus het hoofd van zijn bruid/gemeente, en de man het hoofd van de vrouw. Op die manier zijn we allen één.

Als je stelt dat je dat plaatje wel doorbreken kunt moet je dat wel vanuit de Bijbel kunnen aantonen dat je daarmee niet tegen God ingaat, en dat haal ik er niet uit, integendeel!

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor learsi » 18 jan 2012 16:34

1a2b3c schreef:Het hele plaatje wordt ontwricht wanneer twee mensen van hetzelfde geslacht in een relatie een eenheid vormen.......

Als je stelt dat je dat plaatje wel doorbreken kunt moet je dat wel vanuit de Bijbel kunnen aantonen dat je daarmee niet tegen God ingaat....


Dit is de kern van de zaak. Man en vrouw schiep Hij hen! Niet man en man. Niet vrouw en vrouw. Je kunt dan een beetje lacherig doen en zeggen dat dat ook niet kon, omdat er dan nooit nageslacht zou zijn, maar dan doe je net of dat na verloop van tijd verder niet zo'n punt is. Dat God Zelf man en vrouw schept in den beginne, geeft aan, dat als er geen zondeval geweest zou zijn, er nooit sprake geweest zou zijn van relaties man/man en vrouw/vrouw, noch van overspel, noch overtreding van welk gebod dan ook wat in de Wet staat. In die zin genomen, wordt de vraag die Schaapje aan Jeewee stelde(i.v.m. diens opmerking over de zondeval) wel een vraag die beantwoord moet worden, en niet alleen door Jeewee, maar door een ieder van ons. Eens zal er rekenschap gevraagd worden over wat wij "dachten" dat in Gods ogen wel of niet kon.

h.g. Learsi

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor boer » 18 jan 2012 19:47

Laat ik eens advocaat van de duivel spelen.
Ons wordt toegezegd, niet aan al te grote verzoekingen, die we niet kunnen weerstaan, blootgesteld te worden.
Welnu, homosexualiteit is een aangeboren ''variatie'', die het onmogelijk maakt om met iemand van het andere geslacht de daartoe bestemde organen te gebruiken en 1 vlees te zijn.
Een hetero moet het zich zo voorstellen dat hij nooit lichamelijk contact zal mogen hebben met iemand waar hij van houdt.
Lijkt me een ondraaglijke verzoeking, een kruis wat niet te dragen is zonder Zijn hulp..of wel?
Want zelfs de gedachte is al zondig en ''schandelijke bewegingen'' hoort een christen ook niet te verrichten, toch?
Man en vrouw schiep Hij Adam en Eva, ja..Maar Hij schiep ook de homo, toch?(Al dan niet tegen de zin van de betreffende homo)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor learsi » 18 jan 2012 20:23

boer schreef: Een hetero moet het zich zo voorstellen dat hij nooit lichamelijk contact zal mogen hebben met iemand waar hij van houdt.
Lijkt me een ondraaglijke verzoeking, een kruis wat niet te dragen is zonder Zijn hulp..of wel?

Man en vrouw schiep Hij Adam en Eva, ja..Maar Hij schiep ook de homo, toch?(Al dan niet tegen de zin van de betreffende homo)


Dat is niet te verdragen zonder Zijn hulp boer, dat ben ik met je eens. Zonder een totale overgave aan Hem is het gedoemd te mislukken(wat bij de mens onmogelijk is, is mogelijk bij God)

Maar hoe is dat gegaan volgens jou, dat "Hij ook de homo" schiep?.....


h.g. Learsi

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor boer » 18 jan 2012 20:50

Omdat iedereen met een kruis wordt geboren wat hij dient te dragen.
Paulus zelf werd ook door satan belaagd en had een doorn in zijn vlees, wat dat ook moge geweest zijn.
Maar God's genade was hem genoeg, wist hij.
En homo is GEEN keuze van de mens, die dat is.
Noem het een afwijking, ziekte voor mijn part, maar het is niet te veranderen.
Ik heb wel eens een documentaire gezien over hermafrodieten, tweeslachtige mensen, waarbij de ouders mogen bepalen of het nu een man of een vrouw moet gaan worden, later.
Vaak kozen ze de tegenovergestelde sexe, van wat de persoon zich later voelde.
Rampzalig.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor meribel » 18 jan 2012 22:49

boer schreef:Omdat iedereen met een kruis wordt geboren wat hij dient te dragen.
Paulus zelf werd ook door satan belaagd en had een doorn in zijn vlees, wat dat ook moge geweest zijn.
Maar God's genade was hem genoeg, wist hij.
En homo is GEEN keuze van de mens, die dat is.
Noem het een afwijking, ziekte voor mijn part, maar het is niet te veranderen.
Ik heb wel eens een documentaire gezien over hermafrodieten, tweeslachtige mensen, waarbij de ouders mogen bepalen of het nu een man of een vrouw moet gaan worden, later.
Vaak kozen ze de tegenovergestelde sexe, van wat de persoon zich later voelde.
Rampzalig.


ja, interseksueel ( zoals dat bij mensen heet ) .. voor de nieuwsgierigen onder ons zie voor een foto de link als je wilt weten hoe dat eruit ziet http://nl.wikipedia.org/wiki/Interseksualiteit
ook die zijn geschapen door onze Heer. En ja een gevolg van de zondeval dat lichamen niet meer 'perfect' zijn, maar zijn zoals ze zijn.

Mogen die wel trouwen? En dan met wie? Met degene waar ze het minst op lijken of met degene waar ze het meest voor voelen?

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 jan 2012 23:39

meribel schreef:

interessante zin uit jouw link vond ik de volgende:

„Door de Thora verboden onmogelijke, levenslange situaties zonder bereikbare oplossingen zijn er niet”, schrijven de opstellers.

En dus zijn homoseksuele gevoelens te overwinnen.



die eerste zin zou een stelling kunnen zijn. ( ik vraag me vooral af of dat waar is )
De tweede kán een conclusie zijn. Er zou nog een andere conclusie kunnen zijn als de stelling juist is.

Ik vind overwinnen eng in dit verband. dat betekent strijd tegen je gevoelens.
Daarnaast is de eerste zin heel logisch, maar de conclusie die er op volgt niet.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 jan 2012 00:04

1a2b3c schreef:Nou nog één keertje dan, en dan stop ik er echt mee.
TP:
Zou je een aantal voorbeelden kunnen noemen van Bijbelgedeelten die niet over mensen gaan, maar een diepe(re) betekenis hebben?

Ik dacht dat je dat liever aan de theologen overliet! Ik had trouwens al wat genoemd maar als je daar verder over wilt discussiëren kun je er beter een apart topic over openen.

Het past inderdaad niet echt in dit topic.
Ik kon het niet laten om het te vragen, want ik vond het nogal vaag.

1a2b3c schreef:TP:
En wat blijft er volgens jou rammelen?
Ik vind het zo vaag om telkens maar in de sferen als 'persoonlijk denk ik' en 'mijns inziens' te blijven hangen. Daar kun je geen mening op bouwen.
Dat kan wel op duidelijke argumenten op basis van Bijbelstudie.

Ja kijk, als ik zeg: 'm.i. of persoonlijk geloof ik', dan doe ik dat omdat hetgeen waar ik het over heb niet met zoveel woorden als een feit in de Bijbel staat. Vaak zijn er dan ook andere meningen en ik pretendeer niet dat de mijne per definitie de juiste is, vandaar dat ik er bij zeg m.i.
En natuurlijk komt mijn mening niet uit de lucht vallen, daar heb ik echt de Bijbel bij gebruikt maar er zijn nu eenmaal gedeelten waar verschil van mening over is.

Inderdaad, maar volgens mij is het raadzaam altijd de verklaring met de meest logische onderbouwing te kiezen. Ik vind een visie die vol staat met woorden als 'persoonlijk denk ik' en 'mijns inziens' helemaal niet zo overtuigend. Hiermee pretendeer ik ook niet de wijsheid in pacht te hebben, maar ik zeg hier wel voor de meest logische verklaring te gaan en daar vervolgens mijn visie op te bouwen.
1a2b3c schreef:In Ef.5 staat hoe God wil dat we de relatie van Christus en Zijn gemeente uitbeelden in de man/vrouw relatie.
Als een vrouw haar man als hoofd erkent beeldt zij de gemeente uit in de verhouding Christus en Zijn gemeente.
De man moet zijn vrouw zo liefhebben en beschermen dat hij zijn leven voor haar over heeft, en zo beeldt hij Christus uit in de verhouding Christus en Zijn gemeente. Want Christus is het Hoofd van de gemeente en de gemeente is het lichaam van Christus.

Het hele plaatje wordt ontwricht wanneer twee mensen van hetzelfde geslacht in een relatie een eenheid vormen.
Dan heb je twee lichamen of twee hoofden, en geen van beide is een compleet lichaam.
Ik lees in de Bijbel dat het Gods bedoeling is dat onze relaties een weerspiegeling zijn van de hogere dingen: Christus & gemeente en God & Christus.
Man en vrouw zijn naar het beeld van God geschapen en God is het Hoofd van Christus, en Christus het hoofd van zijn bruid/gemeente, en de man het hoofd van de vrouw. Op die manier zijn we allen één.

Als je stelt dat je dat plaatje wel doorbreken kunt moet je dat wel vanuit de Bijbel kunnen aantonen dat je daarmee niet tegen God ingaat, en dat haal ik er niet uit, integendeel!

Ook voor dit gedeelte geldt dat liefde tussen mensen van gelijk geslacht niet mij Bijbelschrijvers in beeld was. Dus is het logisch dat het over man/ vrouw gaat.
Maar daar hebben we al over gesproken, en volgens mij is daar al genoeg over gezegd in dit topic.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 jan 2012 00:33

learsi schreef:1a2b3cHet hele plaatje wordt ontwricht wanneer twee mensen van hetzelfde geslacht in een relatie een eenheid vormen.......

Als je stelt dat je dat plaatje wel doorbreken kunt moet je dat wel vanuit de Bijbel kunnen aantonen dat je daarmee niet tegen God ingaat....


Dit is de kern van de zaak. Man en vrouw schiep Hij hen! Niet man en man. Niet vrouw en vrouw. Je kunt dan een beetje lacherig doen en zeggen dat dat ook niet kon, omdat er dan nooit nageslacht zou zijn, maar dan doe je net of dat na verloop van tijd verder niet zo'n punt is. Dat God Zelf man en vrouw schept in den beginne, geeft aan, dat als er geen zondeval geweest zou zijn, er nooit sprake geweest zou zijn van relaties man/man en vrouw/vrouw, noch van overspel, noch overtreding van welk gebod dan ook wat in de Wet staat. In die zin genomen, wordt de vraag die Schaapje aan Jeewee stelde(i.v.m. diens opmerking over de zondeval) wel een vraag die beantwoord moet worden, en niet alleen door Jeewee, maar door een ieder van ons. Eens zal er rekenschap gevraagd worden over wat wij "dachten" dat in Gods ogen wel of niet kon.

h.g. Learsi

Niet waar, Hij schiep de mens. En hoe weet je dat als er geen zondeval geweest was, er ook geen homoseksualiteit geweest was? Dat is nooit aangetoond.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Speedy » 19 jan 2012 09:08

Tante Pollewop schreef:Niet waar, Hij schiep de mens. En hoe weet je dat als er geen zondeval geweest was, er ook geen homoseksualiteit geweest was? Dat is nooit aangetoond.


Hier komt de aap weer uit de mouw. De keuze om alles vanuit de mens te zien en de bijbel naar je hand te zetten. In de theologie noemen ze dat de hermeneutiek naar je eigen hand zetten.

Want het staat wel in de Schrift en heel duidelijk.

26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze. 28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt! 29 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze! 30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo. 31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de zesde dag.

God schiep de mens naar ZIJN beeld en wat schiep God een man en een vrouw en welke opdracht gaf hij aan die man en vrouw ..... Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde

En de mens heeft dit beeld geschonden en alles in de verderf gestort.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor JeeWee » 19 jan 2012 09:34

Tja en gelukkig hebben alleen homo's last van de gevolgen van de zondeval en zijn wij hetero's gelukkig niet zo zondig als die homo's...
Daar vond God het kennelijk ook nodig om op maar liefst 7 plaatsen in de Bijbel iets te zeggen over homoseksuele lust en lossbandigheid.
En staat er gelukkig nergens iets over hetero's die hun zus te grazen nemen, honderden vrouwen hebben, naar de hoeren gaan, kinderen verwekken bij 4 vrouwen waar later de twaalf stammen van Israel uit voortkwamen en gelukkig hoefde Paulus ook die brave hetero's nergens te waarschuwen...

[zet de *cynische mode* weer uit]
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Noir » 19 jan 2012 09:48

Dit antwoord raakt nog kant nog wal Jeewee. En ik denk dat je dat zelf ook heel goed beseft.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor meribel » 19 jan 2012 09:52

JeeWee schreef:Tja en gelukkig hebben alleen homo's last van de gevolgen van de zondeval en zijn wij hetero's gelukkig niet zo zondig als die homo's...
Daar vond God het kennelijk ook nodig om op maar liefst 7 plaatsen in de Bijbel iets te zeggen over homoseksuele lust en lossbandigheid.
En staat er gelukkig nergens iets over hetero's die hun zus te grazen nemen, honderden vrouwen hebben, naar de hoeren gaan, kinderen verwekken bij 4 vrouwen waar later de twaalf stammen van Israel uit voortkwamen en gelukkig hoefde Paulus ook die brave hetero's nergens te waarschuwen...

[zet de *cynische mode* weer uit]



de opmerking was, bestond homoseksualiteit al vóór de zondeval? Je weet het niet zegt tante pollewop, het zou best kunnen.
Nee zegt speedy, want dan zouden ze niet aan de opdracht om te vermenigvuldigen kunnen voldoen.

Ik begrijp overigens verder wel je frustratie, maar speedy heeft het erover dat door de zondeval alles bedorven is, uiteraard de gehele seksuele beleving incl. homo en heteroseksuele uitspattingen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor JeeWee » 19 jan 2012 10:16

Ik ga er zelf ook van uit dat homoseksualiteit pas na de zondeval is ontstaan.
Net als dood, invaliditeit, en nog veel meer mankementen.
En gelukkig heeft God geweldige manieren gegeven om met deze gevolgen te leven.

Ik word soms inderdaad een beetje zuur van al die uitgekauwde en vaak incomplete argumenten. Zoals 'man en vrouw schiep Hij hen'.
Iedereen die een heel piepkleinbeetje aan bijbelstudie heeft gedaan weet dat dat daar niet staat. Er staat 'mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen'.
Alsof ik niet mannelijk ben!

Teruggaand naar de topictitels, ben ik eigenlijk reuzebenieuwd of er iemand durft te zeggen dat een homo met relatie geen oprecht en wedergeboren christen kan zijn.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Noir » 19 jan 2012 10:59

JeeWee schreef:Ik ga er zelf ook van uit dat homoseksualiteit pas na de zondeval is ontstaan.
Net als dood, invaliditeit, en nog veel meer mankementen.
En gelukkig heeft God geweldige manieren gegeven om met deze gevolgen te leven.

Ik word soms inderdaad een beetje zuur van al die uitgekauwde en vaak incomplete argumenten. Zoals 'man en vrouw schiep Hij hen'.
Iedereen die een heel piepkleinbeetje aan bijbelstudie heeft gedaan weet dat dat daar niet staat. Er staat 'mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen'.
Alsof ik niet mannelijk ben!

Teruggaand naar de topictitels, ben ik eigenlijk reuzebenieuwd of er iemand durft te zeggen dat een homo met relatie geen oprecht en wedergeboren christen kan zijn.


Oh ja ? Dan is zeker de statenvertaling zeer onjuist in Genenis 1: 27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
Iedereen die een heel piepkleinbeetje aan bijbelstudie heeft gedaan weet dat dit er staat !
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten