Kerken ( uiterlijke verschillen...)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Johanne
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1126
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:41
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Kerken ( uiterlijke verschillen...)

Berichtdoor Johanne » 20 jul 2003 23:38

* sorry als hier al een topic over was... *

Maar aangezein hier best veel mensen zitten uit allerlei verschillende soorten kerken, vroeg ik me ook wel eens af wat alle uiterlijke verschillen van al die soorten kerken zijn. Zoals hoe is de dienst ingedeeld, hoe lang duurt de preek, wat voor kledingvoorschriften zijn er, enz...

Ik weet wel dat dit niet het belangrijkste is enzo, maar k ben toch wel ens benieuwd...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"


-Narnia-

Gebruikersavatar
Johanne
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1126
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:41
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 20 jul 2003 23:44

Laat k eerst ff zelf antwoord gaan geven... :mrgreen:

Ik ben dus Hervormd ( k gloof confessioneel...)

Naja de dienst duurt bij ons meestal zo'n 5 kwartier ongeveer....
* ja k vind hier net een blaadje met de indeling van de dienst, ga k ook wel even overtypen...*

Intochtslied ( gemeente gaat staan)
Stil gebed, votum en groet ( na amen gaat iedereen weer zitten)
Lied
Wetslezing
Lied
Gebed
1e schriflezing
( vaak zit hier tussen een lied...)
2e schriftlezing
Lied
Prediking
Lied
Collecten
Dankzegging, voorbeden, onze vader
Lied ( iedereen gaat weer staan en blijft staan )
Zegen

Verder duurt de preek bij ons meestal een half uur en soms ietsje korter.
Kwa liederen zingen we t meest psalmen ( nieuwe berijming en ritmisch) en ook meestal wel 1 of 2 gezangen...

Kledingvoorschriften zijn er niet echt zoveel, naja als t maar een beetje netjes is natuurlijk. Maar ze kijken iig niet vreemd op als je als meisje met een broek aan binnenkomt ofzo...
De ouderlingen zorgen meestal iig wel dat ze een beetje nette kleren aanhebben, maar ze dragen geen zwart pak ofzo...
En de dominee draagt altijd een zwarte toga...

Uhm.. verder weet ik zo gauw niet zoveel eigenlijk meer, als me nog meer te binnen schiet komt t nog wel...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"




-Narnia-

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 21 jul 2003 07:21

oke volgende :wink:

Christelijk Gereformeerde Kerk:

De dienst duurt bij ons zo'n 1.5 uur!!

Dominee, ouderlingen en diakenen komen binnen,
Stilgebed
Zegen
Psalm zingen
lezen van de wet/apostolische geloofsbelijdenis
Psalm zingen
Lezen uit het schriftgedeelte
Grote gebed
Psalm zingen
Onder het zingen collecte
Preek
Psalm zingen
Gebed
Psalm zingen
Staande de zegen
Laatst gewijzigd door Ikke21 op 21 jul 2003 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 21 jul 2003 07:22

o ja en qau kleding dat is voor iedereen verschillend.....als je lid bent van deze kerk of je komt altijd moet je een rok en hoedje op, als je voor het eerst komt of wat dan ook en je hebt een broek aan en geen hoedje op ben je ook welkom.

Gebruikersavatar
wormpje
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 30 jun 2003 19:48
Locatie: Noord Holland

Berichtdoor wormpje » 21 jul 2003 08:02

Ik kom in een pinkstergemeente.
Bij ons duurt de dienst 2 uur.

Openingslied
welkom en mededelingen
zangdienst bestaande uit diverse liederen, gezamenlijk gebed en/of aanbidding (tijdens het eerste lied meestal de collecte)
preek (duurt ongeveer 3 kwartier)
respons op de preek in de vorm van gebed of een lied
zegen
slotlied

Dit is in grote lijnen hoe het meestal gaat in de dienst. Er zijn geen kledingvoorschriften, degene die spreekt draagt meestal een pak.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 21 jul 2003 08:41

Ik ben dus lid van de Christelijke Gereformeerde Kerk

De dienst duurt meestal iets meer dan een uur.

Orgel speelt, de kerkenraad komt binnen.
Orgel stopt, ouderling van dienst leest de mededelingen van de kerkenraad voor.
Intochtslied
Stil gebed, votum en groet (Waarbij iedreen, voor zover mogelijk, gaat staan)
Lied (We blijven staan tot het einde van dit lied)
Wetslezing
Lied
Gebed om de opening van Gods woord
schriftlezing
Lied
Prediking
Lied
Collecten
Dankgebed, voorbeden
Lied (iedereen gaat weer staan en blijft staan)
Zegen

In de middagdienst is er natuurlijk de geloofsbelijdenis. Er wordt dan na het dankgebed een lied gezongen waarna we gaan staan en ons geloof belijden we blijven dan staan tot na de zegen.

Preek duurt tussen 20 minuten en 30 minuten gemiddeld.
Liederen, Goedgekeurde gezangen uit Liedboek voor de kerken. Psalmen, nieuwe berijming. Liederen uit Loven door Gezangen (het blauwe boekje ;-))

Er zijn geen specifieke kleding voorschriften.

Twee collecten in de dienst. En nog een deurcollecte bij het verlaten van de kerk.

joris

Berichtdoor joris » 21 jul 2003 12:31

evangelische gemeente
1. Komt laat ons zingen, liederen
2. richt je hart op God liederen
3. kinderliederen
4. kinderzegen, kinderen naar de kinderdiensten/crech
5. collecte in een alleraardigs gehandwerkt zakkie aan een stokkie
6. aanbiddingsliederen met aansluitend gebed (ieder die wil bidt)
7. spreker (wat ie aanheeft is heel verschillend)
8. lied wat mooi bijpast
9. kinderen terug in dienst, eventueel even showen wat ze gemaakt en geleerd hebben
10. zegen
11. koffie
12. zaal opruimne.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jul 2003 13:03

SoW-kerk:
liturgie zoals bij de hervormde kerk en cgk (ongeveer), de preek duurt gemiddeld 20 minuten, dus niet zo lang ;)
een keer in de maand is er een themadienst, met alternatieve muziek, dus naast het orgel ook piano, gitaar, drums, fluit enzo. Dat valt zelfs te combineren met het orgel! Er is dan meestal aan het begin van de dienst een sketch ofzo om je aan het denken te zetten en na de preek een muzikaal intermezzo (=muziekstuk en dan kun je over de preek nadenken). Verder is de preek erg op praktische en persoonlijke zaken gericht en de dominee preekt vanaf beneden (en niet vanaf de hoge preekstoel) en soms zelfs vanaf een barkruk. Het gevolg is dat hij dan letterlijk veel dichter bij de mensen staat/zit.

De dominee heeft een toga aan met een stola in een kleur die past bij de periode van het kerkelijk jaar. Onze dominee heeft altijd een creme-kleurige toga aan, veel dominees hebben een zwarte. De kleden aan de preekstoel en de liturgische tafel hebben de kleur die past bij de periode van het kerkelijk jaar: meestal groen of paars, soms rood (Pinksteren) of wit (Pasen en Kerstmis). Paars is met advent en in de lijdenstijd, daarbuiten groen. De ouderlingen kiezen zelf wat ze aantrekken. Er zijn ook vrouwelijke ambtsdragers (en soms een vrouwelijke dominee).

In gewone diensten worden er psalmen maar meer gezangen gezongen, in de themadiensten worden liederen uit allerlei bundels gezongen. Ik heb zelf lang in de voorbereidingscommissie voor de themadiensten gezeten en ik had een grote invloed bij het kiezen van de liederen: ik deed suggesties en de dominee besloot wat we uiteindelijk zongen. Ik koos uit Opwekking en de bundel van Youth for Christ, de dominee koos uit de Evangelische liedbundel.

Na de dienst is er altijd koffie en thee en limonade.

vrijgemaakte kerk:
dezelfde liturgie, maar geen stil gebed aan het begin en in de dienst der gebeden. De preek duurt iets langer (ik ga hier niet in op de inhoud, het gaat immers om de vorm). De ouderlingen en diakenen zijn altijd in pak. Vrouwen in het ambt hebben ze daar nog niet, maar gezien het (dreigende) tekort aan dominees, zou dat weleens kunnen veranderen (en dat juich ik toe!) Verder is het allemaal wat stugger dan in de SoW-kerk, maar laatst bij een belijdenisdienst speelde en trompetter mee met de psalmen. Meestal wordt er ook een gezang gezongen of twee. Wat ik ook zo leuk vind: na de zegen gaan de mensen pas lopen als het orgel weer begint te spelen, in plaats van dat iedereen de ambtsdragers zowat omver loopt om snel buiten te zijn ;) ;) Misschien komt dat doordat er geen koffie is na de dienst? ;p

Pieter
Luitenant
Luitenant
Berichten: 725
Lid geworden op: 21 mar 2003 15:26

Berichtdoor Pieter » 21 jul 2003 14:05

Gereformeerde Gemeente:

1. inleidend orgelspel
2. binnenkomst ambtsdragers
3. stil gebed
4. votum
5. psalm of gezang
6. wetslezing ('s morgens), geloofsbelijdenis ('s avonds)
7. schriftlezing
8. gebed
9. psalm of gezang, collecte
10. preek
11. tussenzang
12. vervolg preek
13. gebed
14. slotzang
15. mededelingen
16. zegenbede

Een gemiddelde GG dienst duurt zo'n 1,5 uur.

joris

Berichtdoor joris » 21 jul 2003 18:52

bij ons begint de dienst "" ongeveer""" (te laat komen is irritant entoch ook charmant evangelisch trekje) om 10.00 uur en meestal zijn we rond 12.oo half een weer thuis. De invulling ston dhierboven al.

roosie16
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2003 15:15
Contacteer:

Berichtdoor roosie16 » 21 jul 2003 19:36

ik zit in de nederlandse hervormde kerk, de bond ofzo?? :roll: kweet nie precies (maar weet niet voor hoe lang nog!!!???) en de invulling is hetzelfde als de hervormde kerk waar johanne in zit.

vinden jullie het nou prettig dat alles zo voorspelbaar is? dat je precies weet wat er gaat gebeuren?
mijn ouders zeggen dan dat God een God van orde is, maar een vriendin van mij die in een andere kerk zit vind dat je de Heilige Geest zeg maar de inhoud van een dienst moet laten bepalen.
Maak ons heilig!!!

roosie16
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2003 15:15
Contacteer:

Berichtdoor roosie16 » 21 jul 2003 19:37

ik zit in de nederlandse hervormde kerk, de bond ofzo?? :roll: kweet nie precies (maar weet niet voor hoe lang nog!!!???) en de invulling is hetzelfde als de hervormde kerk waar johanne in zit.

vinden jullie het nou prettig dat alles zo voorspelbaar is? dat je precies weet wat er gaat gebeuren?
mijn ouders zeggen dan dat God een God van orde is, maar een vriendin van mij die in een andere kerk zit vind dat je de Heilige Geest zeg maar de inhoud van een dienst moet laten bepalen.
Maak ons heilig!!!

joris

Berichtdoor joris » 21 jul 2003 20:20

roosie16 schreef:ik zit in de nederlandse hervormde kerk, de bond ofzo?? :roll: kweet nie precies (maar weet niet voor hoe lang nog!!!???) en de invulling is hetzelfde als de hervormde kerk waar johanne in zit.

vinden jullie het nou prettig dat alles zo voorspelbaar is? dat je precies weet wat er gaat gebeuren?
mijn ouders zeggen dan dat God een God van orde is, maar een vriendin van mij die in een andere kerk zit vind dat je de Heilige Geest zeg maar de inhoud van een dienst moet laten bepalen.


dat kan hetzelfde zijn. Ik denk ook dat het goed is dat je niet alles heel vast hebt staan, maar dat er ruimte is dat God zijn orde gaat scheppen door een woord, door een lied, gebed. In traditonele kerken is die werking van de Geest vaak doodgeslagen omdat dat totaal onmogelijk is.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 21 jul 2003 20:39

Ik denk dat het goed is dat er orde is in de diensten. Een vaste volgorde. Een vaste tijd waarop de dienst begint. Als er zomaar allerlei initiatieven worden genomen wordt het allemaal erg rommelig. Dat kan de bedoeling niet zijn lijkt me.

Dat wil niet zeggen dat een dienst altijd precies dezelfde volgorde moet hebben. Er kan best in bijzondere diensten van worden afgeweken.

joris

Berichtdoor joris » 21 jul 2003 20:41

BJ schreef:Ik denk dat het goed is dat er orde is in de diensten. Een vaste volgorde. Een vaste tijd waarop de dienst begint. Als er zomaar allerlei initiatieven worden genomen wordt het allemaal erg rommelig. Dat kan de bedoeling niet zijn lijkt me.

Dat wil niet zeggen dat een dienst altijd precies dezelfde volgorde moet hebben. Er kan best in bijzondere diensten van worden afgeweken.


maar het werk van de Geest dan tijdens zo''n dienst? God spreekt tot mensen, mensen spreken tot God. En de Geest spreekt ook door mensne op dat moment. hOE gaan we dat doen in jouw vaste liturgie?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten