Refowebkids deel 15

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Refowebkids deel 15

Berichtdoor Sterretje » 10 okt 2011 13:06

go for it :lol:
Time flies when you have none!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 okt 2011 10:12

soms kunnen ze niet met elkaar.. maar eigenlijk ook niet zonder elkaar.. nu was het vanmorgen zo stil in de kamer.. en toen trof ik dit aan.. samen tv kijken :8> :8>

Afbeelding

deze beetje wazig.. want was beetje donker in huis :mrgreen: maar ook zo schattig:

Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor ajl » 11 okt 2011 10:38

Lief TJ! Kan mij voorstellen dat je vertederd bent als je ze zo ziet liggen.

Hoe is het trouwens met Manoël. Heeft hij nog steeds koorts?

Pluk01

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor Pluk01 » 11 okt 2011 10:56

Wat schattig TJ!!! Echt lief!

Bedankt voor al jullie schoolkeuzetips! Blijf het lastig vinden, maar we vinden vast een goede school! Gisteren had ik een hele discussie erover met iemand uit onze naaste omgeving. Zij was er van overtuigd dat je als christen verplicht voor God om je kinderen naar een reformatorische school te doen. Ook als die school qua onderwijs niet zoveel voorstelt en/of het onderwijs daar niet aansluit bij je wensen :roll: . Ze gaf ook aan het heel erg te vinden dat wij overwegen om Levi naar een ander soort school te doen. Daar kon geen zegen op rusten volgens haar. Ik was compleet geshockt eigenlijk, dat iemand zo kan denken. Was ook wel een beetje boos eerlijk gezegd, omdat ik me toch een soort van aangevallen voelde. Ik probeerde juist uit te leggen hoe wij erover nadenken en dat we hem niet klakkeloos willen inschrijven bij de dichtstbijzijnde school etc. Maar dat werd dus zo van tafel geveegd... Het ergste was nog dat ze aan het slot van het liedje op de proppen kwam met een of ander artikel uit een streng reformatorisch kerkblad waarin een hele verhandeling stond over een gezin wat er bewust voor koos om hun kinderen naar een evangelische school te doen en dat het daarom de taak van de kerkenraad was om deze mensen tot de orde te roepen en hen te verplichten hun kinderen op een reformatorische school te doen :shock: . Ik zei heel verbaasd: maar dat is toch niet aan de kerkenraad om daarover te beslissen, dat is een taak voor de ouders en daar moet iedereen vrij in zijn volgens mij, ongeacht kerkelijke achtergrond en/of geloofsovertuiging. Nou, toen zijn we de discussie maar gestaakt, want we zouden er bijna ruzie over gekregen hebben en dat vond ik niet nodig. Sorry voor het hele relaas, maar moest het even kwijt :oops: .

Lenny
Luitenant
Luitenant
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 jun 2007 10:42

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor Lenny » 11 okt 2011 11:00

@Pluk: kan het me voorstellen hoor dat je daar boos over bent!! Zulke reacties krijg ik hier ook als ik zeg dat ik m'n dochter eigenlijk liever niet naar de refo-school hier stuur, omdat o.a. ook kwaliteit van het onderwijs daar niet zo best is. Waarom kunnen mensen daar elkaar niet gewoon vrij in laten?! Dit is toch een keuze van de ouders.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor Sophie77 » 11 okt 2011 11:15

Aan de ene kant is dat natuurlijk een keus van ouders, maar aan de andere kant ligt er ook de doopbelofte. En als de identiteit van een reformatorische school beter aansluit bij de de godsdienstige opvoeding van thuis en die school staat nog eens redelijk dichtbij huis ook, dan zou ik het een heel lastige keuze vinden om dan toch te kiezen voor een christelijke school eigenlijk. Natuurlijk gaat verplichten te ver, maar wijzen op die verantwoordelijkheid is m.i. wel een taak van de kerkenraad.

kirsten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1163
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:54

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor kirsten » 11 okt 2011 11:21

@Pluk: wat een moeilijke discussie zeg.

Zelf ben ik heel blij dat ik op een reformatorische school gezeten hebt, maar ik weet niet als ik ooit kinderen mag krijgen of ik zelf ook die keuze zou maken. Ik ben van mening dat ouders zelf de verantwoordelijkheid hebben om kinderen Bijbelse dingen bij te brengen, en dat die verantwoordelijkheid niet bij de school gelegd mag worden. Ik probeer niet te zeggen dat reformatorisch onderwijs niet goed is, maar ik denk dat in eerste plaats Bijbelkennis in het gezin bijgebracht hoort te worden. Daarom denk ik dat niet perse een christelijke school nodig is voor een christelijke opvoeding.

Lenny
Luitenant
Luitenant
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 jun 2007 10:42

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor Lenny » 11 okt 2011 11:25

Tuurlijk ligt er de doopbelofte (in de meeste gevallen hier denk ik). Maar die is wel voor verantwoordelijkheid van de ouders en niet van de kerkenraad m.i.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor Sophie77 » 11 okt 2011 11:45

OK, maar allen die tegenwoordig zijn bij de doopdienst (dus ook de kerkenraad) worden als getuigen genomen en kunnen dus de ouders erop aanspreken volgens mij. En natuurlijk is het zo dat de ouders eindverantwoordelijk zijn, dat ben ik met je eens.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor cornelia77 » 11 okt 2011 12:37

Sophie77 schreef:OK, maar allen die tegenwoordig zijn bij de doopdienst (dus ook de kerkenraad) worden als getuigen genomen en kunnen dus de ouders erop aanspreken volgens mij. En natuurlijk is het zo dat de ouders eindverantwoordelijk zijn, dat ben ik met je eens.


Maar je belooft toch bij de doop om je kinderen bij de bijbel op te voeden? Volgens mij gaat het dan echt niet over schoolkeuze.
Wij overwegen trouwens wel een evangelische voortgezet onderwijsschool, maar acht de kans vrij groot dat wij daar wel op aangesproken gaan worden door de kerkenraad...

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor Sophie77 » 11 okt 2011 12:45

In het formulier wat wij gebruiken wordt het als volgt geformuleerd: of gij niet belooft en voor u neemt dit kind, als het tot zijn verstand zal gekomen zijn, waarvan gij vader en moeder zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen? en daar antwoord je dan 'ja' op. Ik denk dat catechisatie, school, club etc. ook bij 'te doen onderwijzen' horen, dat heb ik tenminste altijd zo opgevat en gehoord.

Lidia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 457
Lid geworden op: 08 sep 2009 12:15
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor Lidia » 11 okt 2011 12:47

Hoe weten jullie de kwaliteit van het onderwijs op die (reformatorische) school? Ieder jaar moet je de schooleindonderzoeksresultaten ( :lol: wat een woord, maar ik bedoel CITO of SEO) opsturen naar de onderwijsinspectie. Als de kwaliteit onder de maat is, zal er niet direct actie worden ondernomen, maar met 3 jaar een slecht(er)e score krijg je extra onderzoek. Dus ook op een reformatorische school kun je niet zomaar wat aan rommelen, omdat je godsdienstonderwijs belangrijker zou vinden.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor Galateia » 11 okt 2011 12:59

Het lijkt wel alsof er verschil wordt gemaakt tussen 'christelijk' en 'reformatorisch'. Reformatorisch is net zo christelijk als evangelisch en dat is weer net zo christelijk als welke andere christelijke benaming/stroming dan ook.

Maar goed, dat vind ik. Verder zou ik persoonlijk hard wegrennen uit een kerk, waar de kerkenraad zich bemoeit met de scholing van de kinderen. Kom op zeg!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 okt 2011 13:25

@puk kan me voorstellen dat je er boos van wordt.. ik zou mijn kind ook niet naar een school sturen als de kwaliteit niet goed zou zijn (of als ze niet zichtbaar aan het verbeteren zijn)

@ajl.. Manoël had gisteravond ineens weer koorts.. ik heb geen idee waar het van komt.. hij zit ook weer steeds aan zn hoofd... vanmorgen heeft hij meer dan een uur lang liggen krijsen.. ik kreeg hem niet stil.. uiteindelijk viel hij in slaap, om vervolgens na een kwartier weer huilend wakker te worden :roll: nu ligt hij eindelijk te slapen 3 kwartier.. en hopelijk doet hij dat nog een half uurtje en dan moet ik em wakker maken om milan en matteo op te halen..

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Refowebkids deel 15

Berichtdoor Evelien » 11 okt 2011 15:27

Galateia schreef:Het lijkt wel alsof er verschil wordt gemaakt tussen 'christelijk' en 'reformatorisch'. Reformatorisch is net zo christelijk als evangelisch en dat is weer net zo christelijk als welke andere christelijke benaming/stroming dan ook.

Maar goed, dat vind ik. Verder zou ik persoonlijk hard wegrennen uit een kerk, waar de kerkenraad zich bemoeit met de scholing van de kinderen. Kom op zeg!


Mijn ouders hadden dat ook. Wij woonden in een dorp en gingen in de stad ernaast naar de kerk. Maar wij als kinderen gingen naar een pc school (niet de school van de kerk). Mijn ouders vonden het belangrijk dat we dichtbij naar school konden gaan. Ik ben heel blij met deze keuze van m'n ouders. Want ik had het nooit gerede op die school van de kerk.
De kerkenraad kwam ook vragen waarom m'n ouders ons naar deze school stuurden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten