Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
pipgirl
Mineur
Mineur
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 sep 2011 11:38
Contacteer:

Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor pipgirl » 10 okt 2011 10:38

Ik zie in mijn omgeving veel scheidingen binnen christelijke gezinnen.Vaak is de reden dat een van de partners verliefd is geworden op een ander.

Als je een aantal jaar getrouwd bent met elkaar,wordt het natuurlijk anders en gewoner in een relatie,de eerste verliefdheid etc. wordt minder of is verdwenen.
Maar dat is logisch toch en er komt een ander soort liefde voor in de plaats,een soort verbondenheid,tenminste zo voelt het voor mij,mijn man en ik zijn maatjes,de liefde is er ook nog steeds hoor :wink:

Hoe zien jullie dit,ik dacht altijd je bent voor god getrouwd en gaart dus niet scheiden,maar het kan toch voorkomen dat het dus niet voor altijd is,je veranderd als je ouder wordt en je weet nooit van tevoren of een relatie voor altijd is.
En ja dan kan het gebeuren dat je iemand tegenkomt die ook lief en aardig is en er dus weer een soort van spanning komt die wel prettig is,maar wat doe je dan als christen.

Ik denk hier vaak aan de laaste tijd,vooral omdat het in onze omgeving voorkomt.

Ik heb een lieve vriend,maar in mijn omgeving merk ik dat veel mensen dat raar vinden,hoe kun je als getrouwde vrouw nou ook goed bevriend zijn met een man.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor meribel » 10 okt 2011 12:38

pipgirl schreef:hoe zien jullie dit,ik dacht altijd je bent voor God getrouwd en gaat dus niet scheiden,maar het kan toch voorkomen dat het dus niet voor altijd is,je veranderd als je ouder wordt en je weet nooit van tevoren of een relatie voor altijd is.


Gij zult niet echtbreken.

Lijkt me een duidelijke regel, en ondanks dat het net als de andere geboden een moeilijke kan zijn met name omdat je veranderd, lijkt het me het uitgangspunt wat je voor ogen moet hebben en houden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Mortlach » 10 okt 2011 12:56

meribel schreef:Gij zult niet echtbreken.

Lijkt me een duidelijke regel, en ondanks dat het net als de andere geboden een moeilijke kan zijn met name omdat je veranderd, lijkt het me het uitgangspunt wat je voor ogen moet hebben en houden.


Tja, toch valt daar wel wat op af te dingen. Die 'regel' komt uit een tijd waarin persoonlijke ontwikkeling, individualiteit en persoonlijk geluk totaal onbelangrijk waren. Dat is nu wel anders. Plus de economische effecten van een scheiding waren destijds veel heftiger. (je ex-vrouw en kinderen zouden per definitie aan de bedelstaf raken).

Nu zeg ik niet dat je je alleen maar moet laten leiden door persoonlijk geluk, of dat je om elk wissewasje meteen naar een scheidingsadvocaat moet lopen, maar ik zie niet in waarom je in een huwelijk moet blijven zitten als blijkt dat dat toch echt een vergissing was.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Hortensia
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 04 jun 2007 20:16

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Hortensia » 10 okt 2011 13:00

Het bijbelse principe is: niet echtbreken. Helaas leven we in een gebroken wereld met helaas dus ook veel gebroken huwelijken. Ik weet uit ervaring dat het moeilijk leven in een ongelukkig huwelijk is, maar scheiden is ook een heel moeilijke beslissing, iets wat je niet zomaar even doet. Ik vind ook dat je er beiden aan moet willen werken, dat zou het uitgangspunt moeten zijn. Als die wil er niet (meer) is, kun je maar beter scheiden, zeker als er kinderen in het spel zijn. Die voelen meer aan en merken er meer van op dan je denkt....

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor meribel » 10 okt 2011 13:03

@mortlach,
ik ben er van overtuigd dat de 10 geboden goede regels zijn met het oog op ons welzijn. Uit onderzoek is gebleken dat het kinderen niet opvalt of hun ouders een redelijke of hele goede relatie hebben, echter wel dat het veel schade aanbrengt als ouders uit elkaar gaan. ( let op: ik heb het uiteraard niet over situaties waar de borden letterlijk door de lucht vliegen )

Als je scheidt omdat jezelf niet meer zo heel erg gelukkig voelt, of denkt dat het gras groener is aan de overkant maak je een zeer egoïstische keuze, het gaat niet om wat jezelf wil maar om wat God van je vraagt. Helaas is het in de huidige maatschappij zo dat het vooral gaat om je eigen geluk. Je hoort het ook zo vaak overal. Wat ? ben jij niet gelukkig, moet je scheiden joh, want het gaat toch om je eigen geluk! ( en dan wordt helaas het geluk van de echtgenoot(e) of met name van de kinderen totaal vergeten )


Nogmaals voor de duidelijkheid: is er bijv. sprake van mishandeling dan moet je jezelf en je kinderen wel beschermen natuurlijk!

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 okt 2011 13:10

tegenwoordig kiest men ook voro de makkelijkste weg, ipv nog samen te werken aan iets moois, samen te bidden, samen in therapie te gaan. Nee, men gaat direct uit elkaar.

Zelf schrik er ervan als een scheiding in een christelijke omgeving voortkomt uit een liefde naar een ander. Ik snap het niet, misschien komt het ook omdat ik het nog nooit heb gehad, en hoop et ook nooit te krijgne.

Hier heb ik ook vrienden naast mijn man. Gewoon vrienden als kameraden die hun eigen weg gaan, net wat wij doen.

Hortensia
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 04 jun 2007 20:16

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Hortensia » 10 okt 2011 13:14

paprikameisje2 schreef:tegenwoordig kiest men ook voro de makkelijkste weg, ipv nog samen te werken aan iets moois, samen te bidden, samen in therapie te gaan. Nee, men gaat direct uit elkaar.

Zelf schrik er ervan als een scheiding in een christelijke omgeving voortkomt uit een liefde naar een ander. Ik snap het niet, misschien komt het ook omdat ik het nog nooit heb gehad, en hoop et ook nooit te krijgne.

Hier heb ik ook vrienden naast mijn man. Gewoon vrienden als kameraden die hun eigen weg gaan, net wat wij doen.


De eerste zin vind ik te kort door de bocht; je weet niet wat erachter zit, hoeveel ellende er al (jaren) is, welke therapieën zijn doorlopen etc etc, kortom, daar kun je niet over oordelen. Langs de zijlijn is het makkelijk roepen natuurlijk. Er zullen ongetwijfeld stellen zijn die naar jouw of mijn mening te snel uit elkaar gaan, maar geloof mij: er gaat in 9 van de 10 gevallen veel strijd, ellende en langdurig verdriet aan vooraf.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Mortlach » 10 okt 2011 13:28

meribel schreef:@mortlach,
ik ben er van overtuigd dat de 10 geboden goede regels zijn met het oog op ons welzijn. Uit onderzoek is gebleken dat het kinderen niet opvalt of hun ouders een redelijke of hele goede relatie hebben, echter wel dat het veel schade aanbrengt als ouders uit elkaar gaan. ( let op: ik heb het uiteraard niet over situaties waar de borden letterlijk door de lucht vliegen )


Natuurlijk, ik geloof ook wel dat de meeste van die regels wel goed zijn, maar OOK dat ze in een bepaalde context moeten worden gezien. Je zegt dat het schade aanbrengt als ouders uit elkaar gaan... dat zal ongetwijfeld, maar denk je echt dat het erger is dan ouders die 'bij elkaar blijven voor de kinderen', maar verder een ijskoud huwelijk hebben?

Als je scheidt omdat jezelf niet meer zo heel erg gelukkig voelt, of denkt dat het gras groener is aan de overkant maak je een zeer egoïstische keuze, het gaat niet om wat jezelf wil maar om wat God van je vraagt. Helaas is het in de huidige maatschappij zo dat het vooral gaat om je eigen geluk. Je hoort het ook zo vaak overal. Wat ? ben jij niet gelukkig, moet je scheiden joh, want het gaat toch om je eigen geluk! ( en dan wordt helaas het geluk van de echtgenoot(e) of met name van de kinderen totaal vergeten )


Het is niet iets om lichtvaardig te doen, dat is zeker waar, maar bedenk je ook eens dat als je zelf niet gelukkig bent, je je partner niet gelukkig kunt maken en je kinderen daar ook onder lijden. In dat geval kan scheiding ervoor zorgen dat je allemaal weer een nieuwe kans hebt op geluk, niet alleen jezelf. Zeker nu de economische drempel voor echtscheiding is weggevallen, kan ik niet meer geloven dat God van je vraagt in een ijskoud huwelijk te blijven zitten.

Nogmaals voor de duidelijkheid: is er bijv. sprake van mishandeling dan moet je jezelf en je kinderen wel beschermen natuurlijk!


Want dat vraagt God dan weer niet van je? Ik heb enigszins het idee dat hier wat 'modern inzicht' komt binnensluipen. Dat is natuurlijk helemaal prima, als we het allemaal maar doorhebben. Men volgt de Bijbel, behalve als....
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Mortlach » 10 okt 2011 13:29

paprikameisje2 schreef:tegenwoordig kiest men ook voro de makkelijkste weg, ipv nog samen te werken aan iets moois, samen te bidden, samen in therapie te gaan. Nee, men gaat direct uit elkaar.


Wat een larie. Alsof je 's ochtends uit bed stapt, merkt dat je niet helemaal gelukkig bent en direct de scheidingspapieren aanvraagt...

Wat Hortensia zegt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor paprikameisje2 » 10 okt 2011 13:38

Mortlach schreef:
Wat een larie. Alsof je 's ochtends uit bed stapt, merkt dat je niet helemaal gelukkig bent en direct de scheidingspapieren aanvraagt...

Wat Hortensia zegt.



bedoel ook niet dat iedereen zo te werk gaat, maar heb het links en rechts toch wel gehoord hoor!! of omdat er een ander in spel is. Ik kan het op dit moment absoluut neit voorstellen.

Ws denk ik te kort door de bocht omdat ik het me niet echt kan voorstellen, kan er even om persoonlijke omstandigheden niet over uitwijden! neeh, we gaan niet scheiden :)

Hortensia
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 04 jun 2007 20:16

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Hortensia » 10 okt 2011 13:50

[quote="meribel"]@mortlach,
ik ben er van overtuigd dat de 10 geboden goede regels zijn met het oog op ons welzijn. Uit onderzoek is gebleken dat het kinderen niet opvalt of hun ouders een redelijke of hele goede relatie hebben, echter wel dat het veel schade aanbrengt als ouders uit elkaar gaan. ( let op: ik heb het uiteraard niet over situaties waar de borden letterlijk door de lucht vliegen ) quote]

Uit onderzoek is gebleken?? Nou excuse me, maar ik ken teveel gevallen waarin kinderen wel degelijk voelen, merken of zien dat hun ouders geen goede relatie hebben. Sterker nog: kinderen van wie de ouders geen goede, liefdevolle relatie hadden, hebben zelf vaak zelf op latere leeftijd ook moeite met liefdesrelaties.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor meribel » 10 okt 2011 13:53

Mortlach schreef: kan ik niet meer geloven dat God van je vraagt in een ijskoud huwelijk te blijven zitten.

.


het is niet 'gij zult niet echtbreken" en punt.
Ik geloof ook niet dat God wil dat je in een ijskoud huwelijk zit, maar dat Hij je opdraagt om samen met je man/vrouw te zorgen dat je niet in een ijskoud huwelijk komt. Of dat als je er in zit dit om te draaien. Net als dat Gij zult niet stelen meer betekent dan alleen niet stelen maar "deel zo ruimhartig dat niemand stelen hoeft" ( en auw, wat schieten we daar tekort in )

Mijn mening is dat scheiden een zonde is net als moorden en stelen. betekent het dat het niet gebeurd? nee, daar zijn we mensen voor, als het nooit zou gebeuren had heel die wet er niet eens hoeven zijn. En natuurlijk is er net als voor moord en diefstal vergeving voor als je je zonden oprecht belijd.

Echter de constatering was dat het de laatste jaren veel "makkelijker" lijkt te gebeuren, en dat is denk ik door de veranderingen die plaatsvinden in de maatschappij. Zowel dat het economisch makkelijker is om te scheiden, als de trend dat je voor je "eigen geluk moet kiezen"

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor meribel » 10 okt 2011 13:59

Hortensia schreef:
Uit onderzoek is gebleken?? Nou excuse me, maar ik ken teveel gevallen waarin kinderen wel degelijk voelen, merken of zien dat hun ouders geen goede relatie hebben. Sterker nog: kinderen van wie de ouders geen goede, liefdevolle relatie hadden, hebben zelf vaak zelf op latere leeftijd ook moeite met liefdesrelaties.


ik las laatst een onderzoek wat een vergelijking trok tussen kinderen van gescheiden ouders en kinderen van ouders die een "matig" huwelijk hadden ( dus niet super goed, maar ook niet met vliegende borden enzo ), ( maar kan hem nu even nergens terugvinden ondanks google ) Maar het heeft weinig nut om onderzoeken naar voren te trekken want velen zijn ook gekleurd en voor velerlei interpretatie vatbaar. We zijn het vast eens dat het het allermooiste is als kinderen opvoeden terwijl hun ouders een fijne stabiele relatie hebben........en indien dat er niet is of kan zijn dan verschilt het per situatie wat het beste is. Soms inderdaad een scheiding, ben ik met je eens hoor.

Hortensia
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 04 jun 2007 20:16

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Hortensia » 10 okt 2011 14:04

het is niet 'gij zult niet echtbreken" en punt.
Ik geloof ook niet dat God wil dat je in een ijskoud huwelijk zit, maar dat Hij je opdraagt om samen met je man/vrouw te zorgen dat je niet in een ijskoud huwelijk komt. Of dat als je er in zit dit om te draaien. Net als dat Gij zult niet stelen meer betekent dan alleen niet stelen maar "deel zo ruimhartig dat niemand stelen hoeft" ( en auw, wat schieten we daar tekort in )

quote]


Wat je eerste alinea betreft ben ik het met je eens, maar wil ik wel opmerken dat dat van TWEE kanten moet komen. Als dat niet zo is, wat dan?

Hortensia
Mineur
Mineur
Berichten: 141
Lid geworden op: 04 jun 2007 20:16

Re: Veel scheidingen ook binnen christelijke gezinnen.

Berichtdoor Hortensia » 10 okt 2011 14:05

Sorry, ik ben niet zo goed in quoten geloof ik :?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten