Bertiel schreef:Over 10 jaar praten we verder, denk niet dat de wetenschap hier antwoorden op gaat geven, in 9 van de 10 gevallen van goede uitvindingen komt dit of door oorlog of van uit de commercie!
Nee, als er maar genoeg wordt gesneden in het budget, heb je helemaal gelijk. Wist je dat ze de moleculen die in planten zorgen voor omzetting van zonlicht in energie op
atoomniveau bestuderen. over 5 atomen is nog onduidelijkheid wat betreft de precisie locatie. helaas wel die 5 atomen die het proces grotendeels bepalen. Even ter referentie, van de andere 40.600 atomen weten ze al wel precies de locatie.
Fundamenteel onderzoek uit de commercie? Daar geloof ik toch niets van. En door oorlog... goed, kernfysica maakt een enorme spurt tijdens WO2, maar als we geen oorlog nodig hebben om een werkende fusiereactor te krijgen, dan liever geen oorlog.
Hierin heb je gelijk, ik had wat duidelijker moeten zijn, ik doelde eigenlijk op het onderzoeken van planeten, sterren, kometen, etc. naar bronnen van water / leven, etc, compleet zinloos!
Zoeken naar bronnen van leven zinloos? Zelfs als daar geen commerciële producten uit voortkomen, zou ik dat nog steeds verre van zinloos noemen.
Daarbij, wederom de (computer)technieken die worden ontwikkeld om metingen te doen en data te analyseren vinden soms op de meest onverwachte plekken vruchtbare bodem.
nou, laten we eerlijk zijn, hedendaagse klassieke muziek is niet echt gemakkelijk om mee te neuriën / fluiten, alles wat tussen 3 en 6 op radio 4 wordt gedraaid van de laatste 50 jaar is gewoon bagger!
Ik luister eigenlijk alleen death metal, dus ik geloof je direct.
Denk jij dat de Wiener of Berliner Philharmoniker zichzelf niet kunnen bedruipen en hun hand ophouden bij de staat? Wereldorkesten met een echt goede setting maken zat winst om te kunnen blijven voortbestaan en beter te worden. Het zegt eigenlijk meer over de kwaliteit van orkesten waar geld van de staat bij moet als er subsidies worden verleend.
Tja, maar zie je zelf ook het opstartprobleem? Een orkest heeft talent nodig (duur) om winstgevend te zijn om dat talent te kunnen betalen. Maar goed, ik heb geen inzicht in de boeken van grote orkesten. Ik vraag me wel af of jij nu orkesten opnoemt waarvan je wéét dat ze geen subsidie krijgen, of waarvan je dénkt dat ze geen subsidie krijgen. Niets ten nadele van jou hoor, ik heb echt geen idee.
Ik ben direct met je eens dat het budget voor cultuur nooit volledig geschrapt mag worden. Ik vind wel dat alles wat uit mensen bestaat die betaald worden zichzelf moet kunnen bedruipen en zo niet terug moet gaan naar het amateur niveau.
Wacht, wat? Er moet budget zijn voor cultuur, maar mensen die die cultuur produceren moeten eigenlijk geen aanspraak maken op dat budget? Hoe werkt dat?
Verklaar u nader, ben benieuwd!
Tja, het is nu eenmaal een feit dat een popconcert meer publiek trekt dan een opvoering van een werk van Philip Glass. Er gaan meer mensen naar de film dan naar het theater. Dat geeft niets, een groot deel van de bevolking is niet geïnteresserd in theater. Maar theater is wél belangrijk.