Christenen zijn vaak schijnheilig / hypocriet!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 02 okt 2002 14:22

Laatst gewijzigd door Korsiaan op 02 okt 2002 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 okt 2002 14:28

christenen zijn niet schijnheilig. Wel mensen die zich voor christenen uitgeven en met oppervlakkigheden genoegen nemen.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 02 okt 2002 14:41

Even t woordenboek erbij...

Schijnheilig = geveinsd vroom
Hypocriet = huichelaar, schijnheilige

Tja... er zijn vast mensen die zich erg vroom voordoen maar het niet zijn. Zo eentje voel ik me niet.
Op welke momenten zou een christen schijnheilig zijn dan? Noem eens wat voorbeelden?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 02 okt 2002 15:37

De wereld denkt zo vaak over christenen.
Onterecht? Dat moet ieder voor zichzelf bekijken.
Wel is het zo dat bepaalde keuzes die wij maken voor anderen soms heel moeilijk te begrijpen zijn, dit wel en dat niet..
En geef toe..soms is dat ook lastig uit te leggen.

Wat de wereld ook heel belangrijk vindt: dat je weet waarom je iets doet, en zo mogelijk dat duidelijk uit kan leggen. Ze vragen dus naar waarheid en consistentie, en niet helemaal onterecht.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 02 okt 2002 17:35

Een bekend spreukweurd luidt: Er is geen hond zo bont of er zit wel een vlekje aan. Kortom: Waar rook is, is vuur. Het is helaas vaak zo dat mensen met een christelijke mantel aan, zich niet als zodanig gedragen. Vaak blijken ze niet anders te zijn dan niet-christenen.

Probleem is dat christenen in een glazen huisje zitten en iedere fout enorm uitvergroot wordt. Zo denkt het gros van de Nederlanders bijvoorbeeld dat incest vaker voorkomt bij christenen dan bij niet-christenen. Uit cijfers blijkt het tegendeel. Echter, een christen die op deze wijze zondigt haalt eerder de publiciteit.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 okt 2002 17:40

Probleem is dat christenen in een glazen huisje zitten en iedere fout enorm uitvergroot wordt

daar slaat omega de spijker op zijn kop. ik kan dit nou nooit begrijpen. dat mensen juist christenen zo veroordelen. als bijvoorbeeld een kind die zondag naar de kerk gaat. door de week kattekwaad uithaalt. dan hoor je de mensen gelijk. het zou die fijne (christen) weer niet zijn. maar naar de kattekwaad van hun eigen kinderen of kinderen die niet naar de kerk gaan kijken ze niet. dat vinden ze dan weer normaal. dit vindt ik nou zo jammer. dat je gelijk een stempel krijgt dat je door en door slecht bent. hebben jullie de zelfde ervaring misschien :?:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jaop

Berichtdoor jaop » 02 okt 2002 18:12

zo verwonderlijk is dat nou ook weer niet. veel niet christenen denken, dat is mijn ervaring, dat christenen van zichzelf vinden dat ze beter zijn dan anderen, ze houden zich zogenaamd allemaal netjes aan regels, leven volgens een strak patroon, en niks mag... dat laatste wordt er dan met nadruk gezegd. is het dan gek dat, als een van de kinderen van christenen kattekwaad uithalen, daar minachtend over gepraat wordt. zo van: mooie praatjes jongens, maar het stelt niets voor.
veel christenen hebben echt geen enkel idee wat de kern van het christendom is. zij denken dat het een manier van leven is, dat is het ook, maar uitsluitend om de invulling van het leven.
dat is natuurlijk absoluut niet het geval.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 02 okt 2002 21:50

Ik denk dat het antwoord nog veel erger is, johannes 1 en jaop!
Als christenen hebben wij de roeping (vanuit Gods woord) om heilig te leven. Niet-christenen begrijpen dat vaak beter dan wijzelf!
Dat 'glazen huis' is dus terecht! Om ons gedrag mag Gods Naam niet gelasterd worden.
Als wij ons dat meer bewust waren zouden dit soort verhalen minder voorkomen!
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 okt 2002 11:01

Ik denk inderdaad dat we in een glazen huis horen te zitten. Moeten we niet een lichtend licht en een zoutend zout zijn? Mensen die klagen over dat ze in een glazen huisje zitten hebben schijnbaar iets te verbergen.
Beseffen ze wel dat we voor God allemaal in een glazen huisje zitten?

Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 03 okt 2002 11:27

Vinden jullie niet dat er veel christenen zijn die het zijn als en zoals het hun uitkomt?
Dat vind ik hypocriet en kom ik vaak tegen!

Kan me goed voorstellen dat niet-christenen dan minachtend gaan denken over christenen!

En het gaat me er nu niet over "hoe moet het zijn" maar "hoe is het!"
Er wordt al zoveel gepraat over "Hoe moet het zijn"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 okt 2002 11:34

Korsiaan, de praktijk is inderdaad vaak treurig. Onder het mom van christelijke vrijheid is men gewoon werelds. En naar buiten toe willen we de schijn nog wel ophouden, maar van binnen leeft er van alles en nogwat wat niet is naar Gods geboden.
Dus ik denk inderdaad dat veel christenen hypocriet zijn en wie zou durven beweren het nooit te zijn?

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 07 okt 2002 21:48

Korsiaan, zullen wij de wereld verbeteren en bij onszelf beginnen?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 07 okt 2002 22:18

Helemaal...100% met je eens!!!
Maar daarom is t soms nog wel goed om iets ter sprake te brengen!

The Menace
Mineur
Mineur

Berichtdoor The Menace » 07 okt 2002 22:23

de echte christenen (die Jezus hebben leren kennen als hun Redder) zullen niet hypocriet zijn (of in het ieder geval proberen)...

er zijn te veel meeloop-christenen die wel hypocriet zijn.. zij moeten maar eens heel goed de Bijbel gaan lezen.

en idd.. ook hier gaat de spreuk op...: een beter... begint bij jezelf

Juvan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Juvan » 09 okt 2002 21:06

Hier valt de scheiding tussen ware christenen en naam christenen. Ware Christenen hebben alles over, ze willen alles doen, als ze die parel van grote waarde maar in hun bezit mogen krijgen of houden. Ze zien uit naar het koninkrijk der hemelen...
Naam-christenen denken dat ze veel over hebben voor hun geloof, zeker dat hebben ze ook, maar het is voor hun geloof. Ze kunnen wel veel geloven, maar daar heb je niets aan, als je die parel van grote waarde niet mag bezitten. Dan mis je de kracht, de geest, de wijsheid, de kennis om zo te mogen leven. En zijn ze, zoals Korsiaan zegt: Hypocriet...

Terug naar “Archief”