Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor AikonGirl » 02 aug 2011 13:06

Zal wel een lekker gevoel zijn, nu je t besluit hebt genomen.
Begrijpelijk dat je stopt. Wat een ellende heb je er mee gehad.

Succes met kolven.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor MissF » 03 aug 2011 17:58

Ik geef je groot gelijk, Liefie! hopelijk krijg je er meer rust van, nu je de beslissing genomen hebt

vandaag kwam de handkolf binnen, meteen maar eens geprobeerd, en in iets minder dan een kwartier 80 cc aan 1 borst, die Frederiek daarna prima leegdronk. Dus dat werkt :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 aug 2011 18:04

fijn dat dat werkt missf! ik kon het niet..


maandagnacht heeft Manoël mij blijkbaar gebeten.. gisterochtend werd ik wakker met een bloedende tepel.. er zat gewoon een bijtwond :shock: het voeden deed gister dan daardoor ook erg zeer

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Schipje » 03 aug 2011 19:18

trijntjejohanna schreef:maandagnacht heeft Manoël mij blijkbaar gebeten.. gisterochtend werd ik wakker met een bloedende tepel.. er zat gewoon een bijtwond :shock: het voeden deed gister dan daardoor ook erg zeer

:shock:
als je een erg kapotte tepel hebt zou je misschien even tijdelijk met tepelhoed kunnen voeden tot ie weer genezen is? Scheelt een hoop pijn. Hoop et niet nog eens voor je!

Liefie, knap dat je ziet zitten om door te kolven! Fijn dat dat zo snel gaat dan en dat je het kan zien als relaxed moment.

Hier spruw. En overgevoeligheid voor bepaalde koekkruiden/kaneel/speculaaskruiden. Had veel ontbijtkoek/kruidcake op, nu ik dat laat staan hebben wij een heel ander kind! Zo lief en rustig, ze huilde vande week 6-8uur per dag en wrong zich in allerlei bochten van de pijn. Voedde zo'n 14x per dag, nu slechts 8a9x. Bijkomen nu :)

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor parkiet » 03 aug 2011 20:24

AikonGirl schreef:Maar die met overproductie kan ik niet zomaar een keertje overslaan. Dan ontploft hij.
En dan ben ik bang dat 'de goede' ook te veel gaat produceren. Die doet het nu juist goed.
Haha. Wat een gedoe. Ik kijk het nog even aan..

Ja, dat is niet fijn he. Ik heb/had ook overproductie, en om te zorgen dat het weer goed is, is dit gewoon de beste, maar ook onaangename methode...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor parkiet » 04 aug 2011 11:53

Liefie, vervelend dat je er niet van kon genieten, heel begrijpelijk dat je dan stopt! Maar je hebt het mooi 2 en halve maand volgehouden, alle 'beetjes' helpen hoor. Elke dag is er één, lees hier maar:

de voordelen van borstvoeding geven als je stopt na een paar dagen, of als je stopt na een aantal weken of maanden

Je baby de borst geven, al is het maar voor één dag, is het mooiste cadeau dat je je kind kan geven. Borstvoeding is zo goed als altijd de beste keus voor je baby. Als het op dit moment niet de beste keuze lijkt voor jou, dan kunnen deze richtlijnen je misschien helpen. Diane Wiessinger windt er geen doekjes om.
Als je je baby maar een paar dagen borstvoeding geeft...

heeft hij colostrum gekregen. Omdat borstvoeding de antistoffen bevat die je pasgeboren kindje nodig heeft wordt het ook wel eens de eerste (en pijnloze!) vaccinatie genoemd. Bovendien bevat het colostrum uitgekiende voedingsstoffen om de spijsvertering van de prille baby op gang te helpen. Borstvoeding komt tegemoet aan de eerste emotionele en voedingsbehoeften van je baby. Het helpt jou om sneller te herstellen van de bevalling. Als je overweegt hoe véél het voor je baby betekenen kan, en hoe weinig het jou zal kosten, dan is het alleszins de moeite waard om tenminste een dag of twee de borst te geven, zelfs als je daarna op kunstvoeding wilt overstappen.
Als je je baby vier tot zes weken borstvoeding geeft...

heb je hem door de meest kritieke fase van zijn kindertijd geloodst. Pasgeborenen die geen borstvoeding krijgen lopen veel meer risico om ziek te worden of in het ziekenhuis opgenomen te worden. Ze hebben veel meer spijsverteringsproblemen dan borstgevoede baby's. Na vier tot zes weken heb je waarschijnlijk ook de meeste ongemakken van de eerste voedingsperiode achter de rug. Neem je serieus voor om een maand lang te voeden. Bel de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk, borstvoedingorganisatie LLL, of een gecertificeerd lactatiekundige, als je vragen hebt. Op die manier ben je in een betere positie om te beslissen of het iets voor jou is om langere tijd borstvoeding te geven.
Als je je baby drie of vier maanden borstvoeding geeft...

zal haar spijsverteringssysteem grotendeels volgroeid zijn en zal ze de vreemde bestanddelen in kunstvoeding veel beter kunnen verdragen. Maar als er in je familie allergie voorkomt heeft ze daar veel minder kans op als je nóg een paar maanden wacht voor je wat dan ook te eten geeft naast moedermelk. De eerste vier maanden alleen maar jouw melk geeft een jaar lang goede bescherming tegen oorontsteking.
Als je je baby zes maanden borstvoeding geeft...

zonder enig ander voedsel of drinken, is de kans op latere ongewenste reacties op kunstvoeding of ander voedsel een stuk kleiner. De Vereniging van Amerikaanse Kinderartsen (AAP) raadt het introduceren van vast voedsel gedurende de eerste zes maanden af. Tenminste zes maanden borstvoeding zorgt ervoor dat het eerste levensjaar van de baby gezonder verloopt en het verkleint voor jou het risico van borstkanker.
Voor je baby betekent het bovendien veel minder kans op oorontstekingen en jeugdkanker. En ten slotte: uitsluitend en frequent zelf voeden gedurende de eerste zes maanden geeft een bescherming van 98% tegen een nieuwe zwangerschap (als de menstruatie gedurende die tijd wegblijft).
Als je je baby negen maanden borstvoeding geeft...

heb je hem tijdens de periode waarin hij de snelste en meest belangrijkste mentale en lichamelijke ontwikkeling van zijn leven doormaakt de voeding gegeven die voor hem op maat werd gemaakt met jouw melk. Als je minimaal negen maanden borstvoeding geeft, help je hem beter te presteren gedurende zijn schooljaren. De borstvoeding afbouwen kan op deze leeftijd tamelijk makkelijk? maar ja, borstvoeding blijven geven is ook makkelijk! Als je op deze leeftijd zeker nog niet wilt stoppen, voed dan niet alleen om eten te geven, maar ook als troost.
Als je je baby een jaar borstvoeding geeft...

kun je de kosten en de moeite van kunstvoeding vermijden.. Je kind kan op deze leeftijd waarschijnlijk gewoon met de pot mee-eten. Van de meeste gezondheidsvoordelen die dit jaar moedermelk je baby heeft opgeleverd zal zij de rest van haar leven profiteren. Zij zal bijvoorbeeld een sterker ontwikkeld immuunsysteem hebben; het risico dat ze orthopedie of logopedie nodig heeft zal veel kleiner zijn. De Vereniging van Amerikaanse Kinderartsen (AAP), adviseert om tenminste 1 jaar de borst te geven, omdat je baby daardoor zeer waarschijnlijk normaal gevoed en gezond zal zijn.
Als je je baby 18 maanden borstvoeding geeft...

ben je er mee doorgegaan je baby van voeding, troost en bescherming tegen ziekten te voorzien- - in een periode waarin ziektes bij kunstgevoede baby's veel voorkomen. Je baby heeft waarschijnlijk ook een goede start gemaakt met vaste voeding. Jullie hebben door de tijd een stevige band ontwikkeld; een goede en gezonde basis voor zijn toenemende onafhankelijkheid. Nu is hij oud genoeg om samen toe te werken naar het moment van stoppen, in zijn eigen tempo. Een gewezen Amerikaanse chirurg zei eens: het is een gelukkige baby die tot zijn tweede jaar borstvoeding krijgt.
Als je je baby borstvoeding geeft tot zij er aan toe is om te stoppen...

kun je erop vertrouwen dat je op een normale gezonde manier aan de fysieke en emotionele behoeften van je kindje bent tegemoetgekomen. In culturen waar geen druk wordt uitgeoefend om te stoppen met borstvoeding worden kinderen tenminste twee jaar gevoed. De WHO en Unicef raden met kracht aan om borstvoeding te geven tot in de peutertijd: "Moedermelk is een belangrijke bron van energie en proteïne, en helpt beschermen tegen ziekte tijdens het tweede levensjaar van het kind." Onze biologie lijkt uit te gaan van het spenen van de borst tussen 2 ½ en zeven jaar. En het is niet meer dan normaal om de botten van onze kinderen te bouwen van de melk die speciaal voor hen wordt gemaakt.
Jouw melk voorziet in antistoffen en andere beschermende factoren gedurende de hele periode dat je borstvoeding geeft. Gezinnen met borstgevoede peuters merken dat hun medische rekeningen nog jarenlang lager zijn dan die van hun buren. Wetenschappelijk onderzoek lijkt er op te duiden dat hoe langer een kind borstvoeding krijgt, hoe hoger zijn intelligentie is. Moeders die langdurig borstvoeding gaven, hebben blijvend een nog lager risico op het ontwikkelen van borstkanker. Kinderen die langdurig borstvoeding kregen hebben meestal veel zelfvertrouwen, en zullen minder snel op hun duim zuigen of een dekentje meezeulen. Borstvoeding kan helpen de tranen, woedeaanvallen en valpartijen die bij de vroege kindertijd horen, te verzachten.. Je kunt er zeker van zijn dat eventuele ziektes milder zullen verlopen en gemakkelijker te doorstaan zullen zijn. Borstvoeding is een voor alle doeleinden geschikt moederwerktuig dat je niet meer wilt missen!
Maak je geen zorgen dat je kind voor eeuwig de borst zal willen. Alle kinderen stoppen uit zichzelf, ongeacht wat jij doet, en er zijn meer borstgevoede peuters dan je zou denken.
Of je nu één dag borstvoeding geeft of meerdere jaren...

de beslissing om je kind de borst te geven is er één waar je nooit spijt van hoeft te hebben. Als je besluit om te stoppen, onthoudt dan dat het een grote stap is voor jullie allebei. Als je ervoor kiest te stoppen met borstvoeding vóórdat je kind er klaar voor is, doe het dan vooral geleidelijk en met liefde.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor liefie » 04 aug 2011 13:42

Kolven gaat goed! Alleen geef ik Nina ook geregeld gewoon een live voeding :D Ga gewoon kijken hoelang ik het nog volhou nu vind ik het minder erg om te doen de druk lijkt er nu wel vanaf (kan het moeilijk uit leggen hoe het voelt :oops: )

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor liefie » 04 aug 2011 14:00

@Parkiet leuk om te lezen!

@MissF fijn dat de handkolf goed werkt! krijg je er geen lamme hand van?

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor parkiet » 04 aug 2011 16:39

Liefie, wat bijzonder dat je er nu ineens wat meer van kan genieten. Niet gek hoor, dat het scheelt dat de druk eraf is. Op de een of andere manier is het nu misschien wat vrijblijvender, omdat je voor jezelf hebt besloten dat kv nu ook prima zou zijn voor jou.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor AikonGirl » 06 aug 2011 10:02

Schipje, hoe gaat het nu met jullie?!

En Jannoek, gaat het bij jullie nog goed?

Ik heb een vraagje over afvallen icm borstvoeding geven.
Ik weet dat t niet voor iedereen geldt, maar ik val nog steeds af door de BV.

Houdt dat een keertje op? Of houdt dat pas op als je stopt met BV?
Er mag nog wel 2 kg af, maar dan is het echt wel genoeg.

Gebruikersavatar
Em.
Luitenant
Luitenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:50

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Em. » 06 aug 2011 13:46

@ AG, dat had ik ook, ik ben daarom nu aan het afbouwen, omdat bij mij dat afvallen niet stopte en ik geleidelijk aan steeds verder afviel, ik zit nu 7 kg onder m'n normale gewicht, een paar kg vond ik wel prettig, maar nu is m'n grens wel bereikt, ook qua energie enzo.
Volgens mij is het per persoon gewoon verschillend of je afvalt en wanneer dat stopt. Maar hou wel je eigen lijf en gezondheid in de gaten.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor lammetje » 06 aug 2011 14:35

AG: hier val ik ook steeds meer af, maar de vorige keren bleef ik wel op 45 kg hangen. lager wordt het niet, maar lager kan het ook niet denk :wink: Behoudt wel mn energie, als dat gaat stoppen stop ik met de bv, anders wil ik het weer ruim een jaar volhouden. Stgaat echt weer super! Al doet het eerste happen wel een beetje pijn, na een toeschietreflex is dat ook weer over gelukkig.

Geniet er echt weer van!!

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Jannoek » 06 aug 2011 21:45

goed dat je t zo lang hebt volgehouden liefie! Ik geniet ook niet van het voeden an sich, wel van zo'n wurmpie tegen je aan en het gemak dat je t altijd bij je hebt. :)

Mijn productie was juist erg terug gelopen op vakantie, 60cc tot 80cc per x kolven.. Maakt me ook onzeker.maar heb.gewoon vaker aangelegd...

Die borstontstekingen, is een enorme/over productie ook geen risicofactor om het te krijgen? Floris drinkt elke voeding beide kanten helemaal leeg, totaal geen harde plekken oid dus.. Ook s nachts nog r of 2 keer..

Ben wel benieuwd hoe het gaat als ik weer aan t werk ben. Hoop dat productie dan niet erg terugloopt, want dan is het snel afgelopen vrees ik...
Verder veel last van de reflux. medicijnen lijken wel iets te helpen, maar nog niet klachten en pijn vrij helaas..

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Schipje » 07 aug 2011 07:58

Hier echt een gedoe.
Elke x denken we het probleem te hebben en dan gaat het een dag goed en dan begint het weer van voor af aan. Begin echt op te raken. Gisteren bij HAP medicijnen gehaald voor reflux, ze bleef bijna in het huilen van de pijn en steeds maar slikken. Wat een zooi, die medicijnen. Gisteravond voor't eerst gegeven dus ben benieuwd hoe't vandaag gaat. Vrijdag iig naar kinderarts, hoop dat hij/zij even goed naar haar slokdarm/luchtpijp kijkt of er niks beschadigd is.
Heb me ook uitgebreid verdiept in de osteopatie en gebeld. Zowiezo voor de behandeling van reflux en ook omdat de osteopatische denkwijze beter bij mij past dan de denkwijze van de reguliere geneeskunde.

oja, krijg ook geen flucinazol van de huisarts, moet perse eerst nystatine gebruiken. GV heeft niet voldoende geholpen, logisch want een lokale behandeling werkt bij mij nooit voldoende is mijn ervaring. Vorige x twee maanden getobt, dat zal dus wel weer moeten gebeuren voor ik die fluconazol krijg. ](*,)

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Jannoek » 07 aug 2011 09:38

Vervelend schipje! Welke medicijnen heb je gehad? Wij eerst losec, één groot drama, hij stikte er bijna in... Nu zantac drank, helft werkt hij weer naar buiten maar t helpt wel iets..

Sterkte met het getob!

Ik ben nog steeds erg moe, ga binnenkort hb laten prikken, denk dat hb nog erg laag is. Of kan de moeheid ook met bv te maken hebben? Zie er echt tegenop om weer te moeten werken, ook omdat ik er s nachts altijd nog 1 of 2 keer uit moet..
Nog een weekje rustig aan doen En dan is t zo ver... ;)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten