Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor vpk » 24 apr 2014 22:12

Sophie77 schreef:@jeepeecee: Balen dat het niet gelukt is, maar idd petje af dat je het toch geprobeerd hebt!

@Duschka: Fijn dat er wat meer tijd tussen de voedingen begint te komen en dat het 's nachts beter gaat!
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor liefie » 05 mei 2014 10:58

Jannoek Fijn dat het zo een verschil is als met F lekker genieten!

Duschka Gaat het nog steeds goed de bv?

Hier al weer volop last van lekkende borsten :( Zo irritant maar ja...
Heeft iemand van jullie een BV cursus gedaan en zo ja heb je er iets aan gehad?

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Duschka » 05 mei 2014 16:09

@Liefie
Ik heb geen bv cursus gedaan, maar wel zeer uitgebreid consult van de lactatiekundige gehad van te voren. (en ja, ik denk wel dat het nut had)

Lekkende borsten gelukkig helemaal geen last van gehad tijdens mijn zwangerschap. Lijkt me zeer vervelend!

De bv loopt hier nog steeds goed. Ik moet er wel de nodige moeite voor doen om de productie op peil te houden, maar inmiddels voed ik al weer bijna 11 maanden.
Stiekempjes vind ik het toch wel heel bijzonder dat zo een klein baby'tje zo enorm kan groeien op mamamelk. Sinds haar geboorte is ze ongeveer 25 cm langer geworden en zo een 6 kilo aangekomen en van 't eten kan 't niet zijn, want dat zet geen zoden aan de dijk :wink:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Acire » 10 mei 2014 20:34

Ja Douchka, mag je best trots op zijn :)

Ik heb wel een BV cursus gedaan, 2 avonden van BVN, vond ik heel leerzaam en ook wel gezellig :)

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Jannoek » 11 mei 2014 22:04

ik heb geen cursus gedaan, maar wel een gesprek gehad met een lactatiekundige tijdens de zwangerschap van F.
Nu helemaal niks gedaan en ook niet nodig, want het gaat nog steeds heel goed!
Meneertje is alleen nog steeds geen fan van de fles, maar ik ben sinds vrijdag weer aan het werk, dus hij moet wel.
de Calma fles wilde hij echt niet, nu toch nog een breastflow aangeschaft en dat gaat nog het minst slecht ;-)

En lekkende borsten, wat vervelend.. gelukkig geen last van gehad en nu tijdens 't voeden ook niet!

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor jaccootje85 » 11 mei 2014 22:28

Ik geef ook nog steeds bv maar ben bezig met afbouwen. Ik kolf nu nog 3x per dag en dan komt er nog ruim 180ml per keer uit. Ik vind het persoonlijk behoorlijk spannend om de volgende stap te zetten en nog 2x per dag te gaan kolven. Heeft iemand nog tips? :roll: Norah wil nog wel graag de fles en ik weet ook niet zo goed wat ik haar anders te drinken kan geven, dus ben ik blij dat ik nog bv heb. Maar ik ben het kolven zo verschrikkelijk zat. Doe het nu al ruim 6 maanden... Ik word er soms echt moe van. Dan probeer ik het over te slaan maar dat red ik nog niet, dus toch maar weer kolven... En tijdens m'n werk is het ook niet prettig om met volle borsten te lopen... Dat sjouwt toch minder snel dan wanneer ik net gekolfd heb. Het valt mij nog mee dat het niet gigantisch is teruggelopen nu ik behoorlijk fysiek zwaar werk doe. Norah is wel in 5weken van 280ml naar 180ml of 160ml (tussen de middag) gegaan. Ook omdat ik niet meer zoveel aanmaakte, maar ook omdat ik meer vast voedsel moest aanbieden. Nu eet ze smorgens een boterham, drinkt ze een bodempje uit een gewone beker en een fles toe. Tussen de middag t zelfde verhaal alleen 2 boterhammen. Savonds eet ze mee met ons en dan een laatste fles voor de nacht. Dus ja, het is ff zoeken naar wat ik nu aan haar kan geven. Dus tips zijn welkom. Norah is nu 7 maanden.
Szent az Úr

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor ajl » 12 mei 2014 09:23

Wat is je vraag precies? Wil je stoppen met de bv? Dan zal je een voeding moeten overslaan of wil je iets anders tussendoor geven qua drinken; dan kan je thee of water, roosvicee etc geven. Net wat je zelf wil.

Gebruikersavatar
jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1288
Lid geworden op: 14 sep 2004 19:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor jeepeecee » 12 mei 2014 10:04

Mij is toen door lactatiekundige gezegd als een kolfbeurt er af nog niet lukt eerst met kolven elke keer een paar minuten minder te gaan kolven, loopt de productie ook terug, en dan is de stap van 1 overslaan minder groot.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Duschka » 12 mei 2014 11:40

@Jaccootje
Ik denk idd telkens minder lang kolven en zo "toewerken" naar overslaan.
Vind een half jaar full time kolven echt petje af hoor!

Wat betreft alternatief drinken... water & thee lijkt me in elk geval een goed alternatief?
Als je dat niet wilt, zou je eventueel ook nog een flesje kv kunnen gaan geven?
Miss eerst telkens een beetje kv mengen met moedermelk? Dan kan ze er aan wennen.

Overigens... lekkere eter is jouw dochtertje al!
Kan ze 't de mijne niet even voordoen? :wink:
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Jannoek » 12 mei 2014 14:26

argh... ik kolf zo slecht. net ruim een half uur bezig. 60cc. :0 terwijl de maat schelp volgens mij goed is, er een goed vacuum is en ik ook wel voldoende voeding heb (3mnd,66cm en 8kg is de kleine man nu ;-))
foto helpt niet en ik zit gewoon ontspannen. in een afgesloten en geluiddichte ruimte, lekker op de bank.

iemand tips om te zorgen voor meer afgekolfde melk..?

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Duschka » 12 mei 2014 14:37

Jannoek schreef:iemand tips om te zorgen voor meer afgekolfde melk..?


Borstcompressie wil nog wel eens helpen.

Lastig hoor.
Ik heb ook een heel slechte opbrengst met kolven en doe het dan ook bijna niet, maar borstcompressie helpt wel enigszins. Met de hand kolven ook, maar dat is wel een handigheidje dat je moet leren.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

joos
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 feb 2005 20:37

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor joos » 12 mei 2014 15:24

Heb je wel een toeschietreflex, Jannoek?
Anders kun je via de huisarts heel gemakkelijk een oxytocinespray halen (misschien zelfs wel via de apotheek gewoon). Dat is een neusspray die de tsr opwekt. Zelf geen ervaring mee, maar het schijnt wel te werken!

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor Jannoek » 12 mei 2014 19:13

soms wel, soms niet joos. Misschien de dokter toch maar 's vragen, want eigenlijk is het heel irritant. Kolven kost zo ontzettend veel tijd, terwijl voeden best wel snel gaat en J super tevreden is dan (gelukkig iig dat dat wel geod gaat, maar toch)
1 kant lukte gewoon niet vandaag, terwijl er genoeg in zat toen ik thuis kwam en J direct begon te drinken en te klokken ;-)
En hoe vaker het niet goed lukt, des te groter de spanning, het nog minder lukt etc...

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor jaccootje85 » 12 mei 2014 19:35

Jannoek schreef:soms wel, soms niet joos. Misschien de dokter toch maar 's vragen, want eigenlijk is het heel irritant. Kolven kost zo ontzettend veel tijd, terwijl voeden best wel snel gaat en J super tevreden is dan (gelukkig iig dat dat wel geod gaat, maar toch)
1 kant lukte gewoon niet vandaag, terwijl er genoeg in zat toen ik thuis kwam en J direct begon te drinken en te klokken ;-)
En hoe vaker het niet goed lukt, des te groter de spanning, het nog minder lukt etc...


Eerst een warme douche wil ook nog wel eens helpen. Heb het zelf niet nodig gehad, maar soms kwam het zo uit en dan kwam het wel sneller op gang. Sterkte ermee.
Szent az Úr

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor jaccootje85 » 12 mei 2014 19:52

Duschka schreef:@Jaccootje
Ik denk idd telkens minder lang kolven en zo "toewerken" naar overslaan.
Vind een half jaar full time kolven echt petje af hoor!

Wat betreft alternatief drinken... water & thee lijkt me in elk geval een goed alternatief?
Als je dat niet wilt, zou je eventueel ook nog een flesje kv kunnen gaan geven?
Miss eerst telkens een beetje kv mengen met moedermelk? Dan kan ze er aan wennen.

Overigens... lekkere eter is jouw dochtertje al!
Kan ze 't de mijne niet even voordoen? :wink:


Bedankt voor de tips! Dat minder lang kolven is inderdaad een goeie. Mij lijkt water en thee op den duur zo saai worden voor de kleine... Maar ik wil Norah nog niet aan al de zoetigheid wennen. Dus roosvicee wil ik nog niet dagelijks geven. ZE heeft het al wel een paar keer op en ze vind het wel lekker, maar ze is nu nog geen zoetekauw... Jam op brood gaat er ook moeilijker in dan een boterham met smeerkaas ofzo. Al vind ik het soms wel lastig wat ik op brood kan doen voor Norah. Flesvoeding gaat er net zo makkelijk in als borstvoeding, dus dat is geen probleem. Er werd ook gevraagd waarom ik wil afbouwen, dacht ik. Puur omdat ik het superzat ben om te kolven... Nu ik het bijna 7 maanden doe, komt het behoorlijk de strot uit. Daarom wil ik stoppen.
Enne...Duschka: je mag best een x komen eten hoor, haha! Onze dochter is inderdaad een zeer goede eter! Er kan niet genoeg naar binnen geschoven worden! Ik weet ook niet of ze nu genoeg, teveel of te weinig binnen krijgt. Maar we sluiten elke maaltijd af met een fles borstvoeding. Mocht ik daar niet genoeg van hebben, krijgt ze flesvoeding. Maar ze weet dat er na de fles geen volgende gang meer komt.
Szent az Úr


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten