Adoptie deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor Galateia » 22 apr 2012 11:22

LauraC schreef:Manlief en ik hebben vorige week het 80 pagina's tellende rapport gelezen dat meteen is opgestuurd naar het adoptiepanel. DV 2 mei moeten we in de 'verdediging' en hopen we goedgekeurd te worden voor een 2e adoptie. En dan gaat het lange wachten beginnen want voordat ze gaan matchen moet manlief eerst 3 maanden naar Afghanistan, tot september. Kleine stapjes hier dus, maar het gaat vooruit. M schijnt te denken dat hij een broertje en een zusje krijgt en stiekem hopen wij dat ook ;) 8-[


80 pagina's :shock:

Daar waren jullie wel even mee bezig, zeg :mrgreen:

Julie krijgen dan dus waarschijnlijk toestemming voor twee kindjes tegelijk? Gaaf, hoor. Ook mega-zwaar, lijkt me, maar aan de andere kant: bij een tweede adoptie ben je een stuk relaxter. Tenminste, dat ervaren wij. We schrikken minder van dingen, kunnen beter relativeren en vinden veel herkenning in alle verwerkings- en psychologische reacties bij ons meisje. We herkennen het gewoon makkelijker en weten hoe te handelen.

Oh, wat duurt het dan toch nog lang, he, eerst die uitzending naar Afghanistan en dan pas matchbaar; ZUCHT!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor LauraC » 25 apr 2012 10:23

Hoi Sabra, praat jij ook weer gezellig mee! Welkom terug :)
Ja, wachten duurt lang Galateia, maar het is het wel waard hoor ;) En als we straks gematcht worden heeft manlief lekker lang adoptieverlof, dus dan kunnen we weer aan elkaar wennen. Michael ziet het al helemaal voor zich, grote broer zijn. Echt zo lief. Al denk ik dat het in de werkelijkheid wel even wennen is voor meneertje. Hij vindt het nu soms al moeilijk als ik de kat aandacht geef ipv hem ;)

Gebruikersavatar
mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 336
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:13
Contacteer:

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor mamavansophie » 12 mei 2012 11:03

@ laura, toch weer een stapje vooruit. Fijn hoor! Dan heb je tenminste gevoelsmatig nog een beetje een idee dat er wat gebeurt.
Wij hebben (ook) zo lang moeten wachten elke keer. Ik vond dat best wel eens heeeeel moeilijk hoor. Gelukkig mocht ons wachten beloond worden met een prachtige pleegdochter!
Het moeten delen zal wellicht voor Michael best even wennen zijn. Dat was voor Sophie ook wel even slikken soms hoor. Ze was best wel even jaloers in het begin. Maar nu zijn het dikke vriendinnetjes en spelen ze hele dagen samen. Het is voor iedereen ineens heel anders natuurlijk, dus ook voor het oudste kind dat lange tijd alleen was (wij hebben wel eerder een pleegzorgplaatsing gehad, maar dat was al langere tijd geleden en daar weet Sophie dus niet meer zo heel veel van af. Alleen nog de leuke dingen herinnert ze zich ;) - gelukkig maar hoor!).

@ galateia: super hoor! Ben echt blij voor jullie! Hoe gaat het met de hechting? Hier een beetje op en af. Pleegje heeft duidelijk een hechtingsstoornis. Ze is ofwel extreem bang voor vreemden en slaat helemaal op slot (al dan niet met huilen gepaard gaande). Ze is dan totaal niet meer bereikbaar (reageert nergens meer op en staat erbij als een standbeeld). Dit kan gerust een half uur duren. Of ze kruipt bij vreemden op schoot, vliegt mensen in de winkel spontaan om hun hals etc. Dit moeten we dus wel goed in de gaten houden, want het levert soms lastige situaties op.
Wat ik ook heel vervelend vind, is dat jan en alleman het nodig vindt om aan haar te zitten: over de wangetjes wrijven, aan de haartjes voelen etc. Nu snap ik dat zo'n donker kindje met kroeshaartjes heel vertederend is, maar het is voor haar niet te begrijpen. Zíj mag niet aan vreemde mensen zitten, maar vreemde mensen blijkbaar wel aan haar?!
En oh wee als je dat tegen mensen zegt, dan worden ze nog boos ook!
Moeilijk soms dus...
Anderzijds is het een heel makkelijk kind: speelt lekker, slaapt (meestal) goed, eet goed etc.
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor Galateia » 12 mei 2012 15:19

O jee, ja, daar zit nog wel wat werk in de hechting... maar je kunt er wel mee werken! Krijg je begeleiding daarbij?

Laat me allereerst 1 ding zeggen: trek je geen **** aan van de omgeving en de mening van anderen. Natuurlijk willen ze aan haar zitten. En natuurlijk vinden ze haar haren mooi. Maar ze mogen niet aan haar zitten. Ze moeten hun handen thuis houden en haar met rust laten. En daar moeten jullie als pleegouders gewoon wat van zeggen. En is dat moeilijk? JA. Maar je zult zelf voor je kind moeten opkomen.

Wat hier groot effect op beide kids heeft gehad, is zelf goed voordoen hoe het moet. Ik weet nog dat onze oudste een 2 maanden na thuiskomst met Kerst zomaar ineens mijn schoonzus een kus gaf. Ik schrok me rot, want hoe kon hij dat nou doen? En toen ineens drong het tot me door: wij begroetten haar ook met 3 zoenen op de wang. Hij deed ons na! En toen zijn wij mensen bewust niet meer te 'close' gaan begroeten. Gewoon even 'hoi', een hand en klaar. En zo deed zoonlief het ook. Nu bij onze dochter hebben we het weer zo opgebouwd. Niet meteen oma om de hals vliegen. Eerst even een paar keer ontmoeten, kijken en dan merken 'dit is ok'. En ja, ze wilde natuurlijk ook meteen de mevrouw achter de kassa een hand geven. Maar dat doe je niet. Dat is een vreemde. En dan gewoon laten zien, dat het zo niet moet. Soms is voordoen heel goed.

Ik weet niet hoe oud ze is? Maar wat bij zoonlief (toen 2 jaar) heel goed hielp, was uitleggen, dat je in de winkel niet zomaar een wildvreemde om de hals vliegt. Dan zei ik - gewoon in de winkel - "nou ja joh. S, jij wil die mevrouw knuffelen, maar die kennen we niet eens. Dat doen we niet, hoor!" En dan dacht hij er over na en dan kwam de boodschap goed over. Ik geloof dat je door het gewoon aan je kind uit te leggen - op het moment zelf, niet achteraf! - ook al veel kunt bereiken. Maar ja, dat is wel per leeftijd verschillend.

Ze weet natuurlijk helemaal niet, hoe het moet, het arme kind! En ja, dan moet je soms een 'grens' over voor je gevoel. Wij zijn in onze cultuur niet gewend mensen direct met hun gedrag te confronteren. En echt, mensen snappen het niet. Waarom doe je zo moeilijk met je kindje? Maar dan snappen ze het maar niet... denk ik dan. En mensen vinden het niet leuk om te horen, als je tegen je kind zegt 'we knuffelen deze mevrouw niet'. Het wordt vaak persoonlijk opgevat, maar ja, dat kun je dan kort uitleggen en als het dan nog persoonlijk opgevat wordt: niet jouw probleem.

Ik merk nu bij nummer 2, dat ik meteen al veel directer ben. Mijn moeder wilde bijvoorbeeld laatst haar (van mijn dochter) neus afvegen. Dan zeg ik gewoon "nee, mam, niet doen, wij doen de verzorging." En dan doe ik het zelf. En wat is nou een neus afvegen? Het lijkt niets. Maar als kindjes gewend zijn dat de willekeurig welke volwassene dat altijd maar doet, dan leert een kind nooit afhankelijk van een papa en een mama te zijn... mijn man en ik zorgen voor ons meisje. Klaar. Eten en drinken, schone luier, etc. etc.: alleen mijn man en ik doen dat. En daar zijn we heel streng in. Want we hebben wij onze zoon gemerkt, dat het effect van al die 'kunstmatige' acties ontzettend groot is!

En onthoud: het gaat in stapjes. Het gaat goed en dan ineens... een stap terug. En dan gewoon weer verder gaan, steeds weer een stapje vooruit.

Herken jij nou ook dat malen elke avond? Dat je elke dag gaat evalueren, of het nou goed ging met je kindje, of niet. Dat je het gedrag probeert te 'lezen' en dan echt even goed moet praten met elkaar om het te analyseren en afspraken te maken over hoe te reageren, enzo?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor LauraC » 14 mei 2012 15:46

Vers van de pers :mrgreen:: Wij zijn nu officieel goedgekeurd om 1 of 2 kindjes tussen 0-3 jaar te mogen adopteren. Feest in Huize C! En nu wachten!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor Evelien » 14 mei 2012 15:58

Wat ontzettend GAAF. Gefeliciteerd (of mag ik dat nog niet zeggen)... :wink:
Spannend.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor Sophie77 » 14 mei 2012 16:00

Wow, wat een heerlijk, geweldig nieuws Laura! Heel veel sterkte met het wachten en we hopen dat niet al te lang duurt!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor MissF » 14 mei 2012 16:06

Wat supergoed nieuws Laura!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor Galateia » 14 mei 2012 16:17

Hoera!!!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

juffiejuf
Luitenant
Luitenant
Berichten: 677
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:02
Locatie: overal en nergens

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor juffiejuf » 14 mei 2012 17:32

Sophie77 schreef:Wow, wat een heerlijk, geweldig nieuws Laura! Heel veel sterkte met het wachten en we hopen dat niet al te lang duurt!

Gebruikersavatar
jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1288
Lid geworden op: 14 sep 2004 19:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor jeepeecee » 14 mei 2012 18:14

fijn nieuws zeg!
Afbeelding

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor lammetje » 14 mei 2012 18:27

Wat fijn zeg!!!

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor Memmem » 14 mei 2012 19:18

Sophie77 schreef:Wow, wat een heerlijk, geweldig nieuws Laura! Heel veel sterkte met het wachten en we hopen dat niet al te lang duurt!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor ajl » 14 mei 2012 19:23

Hiep, hiep hoera! Ik hoop dat jouw zwangerschap niet al te lang duurt!

Lidia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 457
Lid geworden op: 08 sep 2009 12:15
Contacteer:

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor Lidia » 14 mei 2012 19:38

Zo, goed nieuws Laura! Sterkte met wachten nu!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten