Gemeente groter dan 300? Splitsen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Gemeente groter dan 300? Splitsen!

Berichtdoor TheEdge » 16 jul 2003 17:04

In het topic "aanpassen aan de kerk waar je te gast bent" vond ik de volgende quote:

Memmem schreef:Tja en mensen welkom heten is wel eens moeilijk in een kerk met 6000 leden. Veel mensen ken ik niet, leuk om tegen een onbekend lid (voor mij) te zeggen dat hij welkom is en kan gaan zitten waar hij wil.

Als een gemeente zo groot is dat je de mensen niet meer kent (ookal zet je je er wel voor in), dan schiet de gemeente zijn functie als 'gemeente' voorbij (vergelijk handelingen 2:43 (of ergens in die buurt, geloof ik)). Mensen die je niet kent, kun je niet opbouwen in hun geloof, niet in de gaten houden als ze ziek zijn, of bij het gemeenteleven betrekken als ze dreigen randlid te worden. Laat staan dat je weet wie je aan moet spreken als iemand voor het eerst in de gemeente komt.

Daarom wil ik de volgende stelling poneren:
Een gemeente mag niet groter worden dan 300 leden. Doet een gemeente dat toch, dan moet de gemeente gesplitst worden.

Het aantal van 300 heb ik genomen, omdat dat een groepsgrootte is die mijns inziens nog wel te overzien is om minstens iedereen van gezicht te kennen. Kleinere (bijbelstudie)groepen of wijkkringen zijn echter ook bij deze grootte al noodzakelijk.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 16 jul 2003 17:35

wij hebben een gemeente van ong 700 mensen.. en ik moet zeggen dat ik van vrijwel iedereen de naam weet!
ik weet in elk geval wie allemaal bij onze kerk horen!!

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zeeg » 16 jul 2003 17:37

en als bepaalde kerkverbanden te weinig dominees hebben?
krijg je allemaal gemeenten zonder dominee, is ook niet alles.
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 16 jul 2003 18:42

Tja, onze kerk heeft 1200 leden, er komen er plusminus 250 geregeld naar de kerk. Dus een gemeente met 300 leden? Dat zou een lege boel worden.

garry

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jul 2003 18:45

Het werkt gewoon niet om een gemeente met 2300 (doop)leden te splitsen. Weer 7 vacante gemeenten erbij! :cry:

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 16 jul 2003 19:06

Soms hoor/lees je wel eens verhalen over nog VEEL grotere kerken in bijvoorbeeld de VS of ergens in Azie. Dan gaat het over meer dan (zegmaar) 10000 mensen. Wat zou het idee hier bij zijn?

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 16 jul 2003 19:09

garry schreef:Tja, onze kerk heeft 1200 leden, er komen er plusminus 250 geregeld naar de kerk. Dus een gemeente met 300 leden? Dat zou een lege boel worden.

garry

Nou ja, voor de Hervormde/Gereformeerde Kerk? is het misschien handig om te kijken naar het aantal mensen dat daadwerkelijk in de kerk komt.

Of iedereen uitschrijven die niet aangeeft ingeschreven te willen blijven. Maar hier houden de meeste kerken niet zo van.

joris

Berichtdoor joris » 16 jul 2003 19:24

de grote van de kerk maakt niet zoveel uit denk ik. Als je er vanuit gaat dat door de weeks de echte bijbelstudie gebeurt, dan kan de kerk op zondag als je samen komt om gasten te ontvangen, samen te zijn en bovenal God te loven en te prijzen en te aanbidden best groot zijn.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 jul 2003 20:21

uhm 1500 leden????? Tja wat moet ik hier van zeggen? K vind dat behoorlijk grote gemeente.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 jul 2003 20:54

Bij grotere gemeenten heb je toch ook deel kerkenraden. En wijken die opzich zelf staan. Maar er is dan wel 1 kerk, 1 gebouw. Maar de contacten zijn in eerste instantie in het eigen deel.

Maar een groter probleem vind ik het aantal predikanten bij grote gemeenten. Ik denk dat een predikant 600 leden nog aan kan. Maar dan houd het ook op. En 600 is al heel veel. Het is dan goed dat er ook andere werkers in de gemeente zijn.

Ik zou geen voorstander zijn om direct te gaan splitsen. Pas als afstand bijvoorbeeld een rol speelt kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Of als het gebouw te klein wordt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 jul 2003 21:14

Maar de contacten zijn in eerste instantie in het eigen deel.

als je echt doodziek bent dan komen ze bij je langs. En op huisbezoek (eens 1 keer in de 2 jaar)

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 jul 2003 21:17

Dan is een kleine gemeente toch beter. Onze ds. komt bij bijna iedereen op de verjaardag. Of belt minimaal. En huisbezoek is ieder jaar. De ouderlingen hebben 20 tot 25 gezinnen per wijk. Dat is dus prima te doen.

En in grote gemeenten lijkt me dat juist nog makkelijker, omdat je dan meer potentiele ouderlingen hebt. Het vergaderd alleen wat lastiger met een kerkenraad van 80 man.

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 16 jul 2003 21:44

In onze gemeente zitten ook zo'n 750 mensen, maar iedereen kent iedereen zo ongeveer. Voor de predikant was het allemaal ook best bij te houden. Nu zijn we vakant en dan zou het kunnen dat al het werk op de schouders van de kerkenraad terecht komt. En dat lijkt me af en toe best een zware belasting, want die hebben hun gewone werk er ook nog bij,
Maar ja, ik vind ook dat de kerkenraad dat niet allemaal alleen hoeft te doen. Bij ons hebben we groepen vanuit alle clubs en verenigingen die ook bejaarden en zieken bezoeken, nieuwe leden verwelkomen, bejaardenmiddagen organiseren enzo.
Dus ja, een gemeente kan wel groot zijn, maar dat hoeft niet perse te zeggen dat het ook allemaal onpersoonlijk is.

joris

Berichtdoor joris » 16 jul 2003 22:22

onze oudsten sturen aan! E zijn verder gewoon lekker veel thuis bij hun gezin zoals het hoort.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 16 jul 2003 22:59

cire schreef:Soms hoor/lees je wel eens verhalen over nog VEEL grotere kerken in bijvoorbeeld de VS of ergens in Azie. Dan gaat het over meer dan (zegmaar) 10000 mensen. Wat zou het idee hier bij zijn?

Dan moet je bijvoorbeeld denken aan de 'Willow Creek' gemeente, waar men de gemeente heeft opgesplitst in kringen. Deze kringen fungeren eigenlijk als kleine gemeenten op zich.

Terug naar “Archief”