Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Faramir » 15 aug 2011 16:43

Janvanverweg schreef:???????

Kom kom, zo heel moeilijk is het toch niet om het in de context van de zin die ervoor staat te lezen.
in de engles taal is er een subtiel verschil tussen 'christendom' en 'christianity'

En die Engelse taal is hier relevant omdat? Wellicht zit er in het Hongaars ook wel een verschil in het een en ander, maar daar hebben wij hier in Nederland niets mee te schaften lijkt mij.
het eerste is het geinstitutioneerde deel compleet met alle dogmatiek en kerk leren. daar is de rkk een boegbeeld van.

Een boegbeeld zelf. Dat zullen we dan maar als een compliment opvatten daar de reformatorische kerken ook niet vies zijn van dogmatiek en kerkleer.
'Christianity' is echter het deel van het levende geloof.

Ik ken wel meerder emensen die zo'n kunstamtig onderscheid wensen te maken. Veelal komen die uit de extremistische evangelicale hoek. Wat heb jij daar als reformatorisch christen mee te maken?
de rkk is een heidense vorm van christelijk geloof.

Iets heel vaak roepen maakt het nog geen waarheid he. Tot op heden ben je er niet in geslaagd ook maar 1 steekhoudend puntje aan te leveren. Daarnaast is het reformatorische christendom ook niet vrij van heidense invloeden (vraag Mohamed of Boer maar eens). Maar daar mag je gerust je ogen voor sluiten hoor als dat je meer gerust stelt.
dit lied -dat deelt uit maakt van de maria-cultis is daar een voorbeeld van.

Jouw verkeerde interpretatie bedoel je. Kijk het is ontzettend makkelijk om een stropop van de katholieke Kerk op te zetten en om die vervolgens neer te sabelen. Je zal er echter niets mee bereiken, sterker nog, het zegt meer over jou dan over datgene waar jij het over meent te hebben.
om te zeggen dat het officiel bij de rkk hoort en dus deel van het chr. geloof is een flnterdun argument. de rkk heeft heel wat officieel toegelaten wat niet bij het chr. geloof hoort. :mrgreen:

Zoals TheKeimpe dan ook al aangeeft kunnen we de discussie wat uitgebreider maken. Het is maar net wat je perspectief is. Zelf hou ik graag rekening mee wat de eerste christenen ook deden, wat de kerken in de apostolische successie doen. En dan zul je zien dat het vereren van Maria niet een uitsluitend rooms-katholiek gebeuren is, je ziet het bij alle kerken die hun wortels in het vroege christendom hebben. Wie dwaalt er dan kun je jezelf ook afvragen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Janvanverweg » 16 aug 2011 05:14

Faramir schreef:Maria is overigens idd koningin van de hemel.

Faramir schreef:Kom kom, zo heel moeilijk is het toch niet om het in de context van de zin die ervoor staat te lezen.
de context:
Vorstin van het rijk zonder einde, Allen: Maria, wij roepen tot u.
Gij troont in het hoogste des hemels, Maria, wij roepen tot u.
Gij heerst over eng'len en mensen, Maria, wij roepen tot u.
Gij voorspraak bij God onze rechter, Maria, wij roepen tot u.
Verkrijg ons het eeuwige leven, Maria, wij roepen tot u.


Maria is koningin van de hemel; waar wordt dat op gebaseert? waarom is dat nodig? Het enkele fijt dat ze de moeder van Jezus is wordt verbreed met on bijbelse en oncontroleerbare rotzooi die op heidense ideen gestoeld zijn.
Maria troont heerst en doet kennelijk voorspraak p zo'n manier dat Jezus van gedachten veranderd.
immers, we mogen en kunnen direct tot Jezus bidden, we horen bij zijn familie! als Jezus ons gebed niet verhoord maar als we het via Maria doen dan opeens wel, dan is er toch echt een probleem. Nl Jezus is niet goed genoeg, of niet aardig genoeg. Maria moet hem ertoe brengen om toch maar weer sinterklaas voor ons te zijn. En daar zit het hem, Jezus is zijn autoriteit kwijt; Hij verwordt tot een macht die wij voor ons karretje trachten te spannen.
met de laatste zin (die we dus in de context moesten zien) van het couplet gaat het zover dat Jezus het eeuwige leven misschien weerhoud, maar dat Maria Jezus ertoe kan krijgen om het toch te geven! "Verkrijg voor ons" dat is mijn oren pure blasfemie.

Maria heeft in de rkk eigenschappen toegemeten gekregen die bij 'goden' horen. de rkk heeft een nieuw pantheon geschapen waarin de hoofdgoden Maria en Jezus zijn; de heiligen zijn goden van lagere rang.
nu zal de reactie zijn dat ik er niets van snap en dat 'respect tonen', 'vereren' of 'aanbidden' van geheel andere orde zijn. maar dat gaat niet op. deze goden worden lichtoffers (kaarsjes) rook/geur offers (wierook) etc gebracht, er worden beloften aan deze goden gedaan, de goden worden om hulp gevraagd en de goden worden rondgedragen. en dat op precies dezelfde wijze zoals dat in Aziatische 'veel goden-godsdiensten' toegaat.

wat voor 'evangelisatie' is dat als een beeld van een heilige wordt rondgezeuld? wat wordt er gecommuniceerd?
in het buddhisme is er de brede en de smalle weg; de brede weg kent 'goden'. deze goden zijn overleden heiligen die de verlichting berijkt hebben. hoewel deze goden officieel de verlichting niet kunnen geven kunnen ze je wel in dit aardse leven bijstaan en je dichterbij de verlossing brengen.
deze goden, maar ook de buddha zelf, worden ge-eerd door ze water, fruit, geld, goud, wierrook te geven. ook worden ze om voorspraak gevraagd en worden er beloften aan gedaan. (het grappige is dat de buddhistische leer zegt dat de verlosten er niet meer zijn!!! dus tot wie richten ze zich?)

Jezus heeft duideljk gemaakt dat de doden niet naar ons komen om ons te waarshuwen etc. dat is hekserij en een gruwel. Dit is het bijbels uitgangspunt.
de Maria verschijningen (die door de rkk gesanctioneerd zijn) kunnen daarom niet van de overleden moeder van Jezus zijn. hoe zou ze tegen God in kunnen gaan? Nu is er wel een andere geestelijk bron. deze bron stoort zich niet aan Jezus of God's geboden.
drie keer raden wie er achter de zgn maria verschijningen zit. drie keer raden wie veheerlijkt wordt door alle gebeden die aan maria en de heiligen gericht zijn.

er is nets nieuws onder de zon; de mens wil herkenbare goden waarmee ze zich kunnen identificeren en die niet veel-eisend zijn maar wel voorspoed en succes kunnen geven. de rkk voorziet daarin met maria en de heiligen. zoals Riska al schreef in haar getuigenis van de rouwende man; maria voelt goed aan, herkenbaar dicht bij huis.
Christus is echter van een heel andere orde. Jezus is niet de baby op maria's armen maar een man die de schuld der wereld op zich nam. Hem volgen gaat tegen onze natuur in; het is sterven aan onszelf. Jezus is geen 'god ontsproten uit menselijk verlangen', Jezus is Heer. kies dan heden wie je dienen wilt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Race406 » 16 aug 2011 06:22

@Faramir: Oprecht belangstellend: In welke context moet het veraal over Maria dan gelezen worden?
Ik woon zelf ook weleens een mis bij, en daar wordt nogal eens een lied gezongen waarin de regel: "O,o,o Maria" regelmatig voorkomt. Het is een lied ter ere van Maria. En hoeveel waarde je ook aan Maria toekent: Ze is en blijft een mens die heel bijzonder is geworden doordat ze onze Heiland heeft mogen dragen en baren. Maar ik begrijp niet waarom er tot Maria en andere heiligen gebede wordt.
Jezus zegt Zelf in Johannes 14 vers 6: Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
In mijn (ontzettend protestantse :D ) ogen is dat duidelijk genoeg.
Maar ik ben wel oprecht benieuwd hoe jouw kerk daarin staat, en wat de reden is voor de Mariacultus om het maar zo te zeggen.
Tevens ben ik benieuwd hoe jij zelf er in staat, en wat het jou voor troost biedt om tot Maria te bidden.
Dat hoeft trouwens niet op het forum, je mag me ook een pb sturen als je dat liever hebt.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Faramir

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Faramir » 16 aug 2011 07:39

Ontdaan van alle onderbuikgevoelens haal ik er 4 vragen uit:
Maria is koningin van de hemel; waar wordt dat op gebaseert?

Op de Bijbel. Openbaring 12 om preciezer te zijn.
waarom is dat nodig?

Om eer te doen aan de realiteit.
wat voor 'evangelisatie' is dat als een beeld van een heilige wordt rondgezeuld?

Nooit een processie meegemaakt? De belangrijkste (en meest voorkomende) is overigens een sacramentsprocessie waarbij het Lichaam van Christus in een monstrans mee wordt gedragen (een processie kan zowel in de kerk plaatsvinden als daarbuiten overigens) Zo is er elke witte-donderdag een processie in de kerk om het Lichaam van Christus het tabernakel uit te dragen en naar het rustaltaar te brengen. Een echte aanrader voor de aanwezigen hier, om eens zo'n witte donderdag viering mee te maken (de hele cyclus voor pasen overigens).

Met een processie ter ere van een heilige (dan wordt er veelal een beeld of icoon van desbetreffend persoon meegedragen) wijst men ook naar Christus. Elke heilige wijst op zijn eigen manier naar Christus, verteld een ander verhaal over de weg die genomen is. Een heilige kan tot voorbeeld (evengoed kan bijvoorbeeld jouw vader een voorbeeld voor jou geweest zijn in je leven) zijn om uiteindelijk dichter bij Jezus te komen. Zo heb ik mij verdiept in de zalige Titus Brandsma, (zijn dies-rede uit 1932 bijvoorbeeld) en dat heeft mij geïnspireerd om tot een beter christelijk leven en gedachtengang te komen.
wat wordt er gecommuniceerd?

De blijde boodschap, het evangelie. Wellicht op een andere manier dan jouw aanspreekt, maar goed, mij spreekt jezelf met medegelovigen opsluiten in een kerkgebouw en zelden naar de buitenwereld treden dan weer minder aan. Ieder zijn ding.


Met betrekking tot je eerste vraag zal ik even een artikel plaatsen genaamd "De sleutel tot het begrijpen van Maria". De titel zegt het eigenlijk al, en Maria koningin komt in dat artikel ook aan bod.

De sleutel tot het begrijpen van Maria

Een gevoelig onderwerp

Dit artikel gaat over een gevoelig onderwerp, onze Gezegende Moeder, Maria. In zijn boek Onversneden Christendom zegt C.S. Lewis dat geen geloofsonderwerp zo voorzichtig benaderd moet worden als dit delicate onderwerp. Een van de redenen die hij hiervoor noemt is het feit dat katholieken een natuurlijk affectie voor Maria hebben, en wanneer Maria aangevallen wordt reageren katholieken met “een ridderlijke gevoeligheid die een man voelt wanneer de eer van zijn moeder of geliefde op het spel staat.”

Lewis zegt dat het voor katholieken “heel vanzelfsprekend” is om op deze manier op Maria te reageren. Maar er is één persoon voor wie dit nog vanzelfsprekender is, haar echte Zoon naar het vlees – Jezus Christus.

Eer uw vader en uw moeder

Als gehoorzame, oneindig heilige Zoon van God, geloofde onze Heer Jezus heel sterk in het gebod ‘eer uw vader en uw moeder’. Wat de meeste mensen niet weten over dit gebod is dat de letterlijke Hebreeuwse tekst is: “vereer/verheerlijk uw vader en moeder (letterlijk zwaar maken).” Dit betekent dat Hij, aangezien Christus Gods geboden heel serieus nam, zijn moeder Maria ook verheerlijkte. Wanneer wij dus op een minachtende of oneerbiedige manier over Maria spreken, beledigen we daarmee niet alleen Maria, maar ook Christus die haar wel die eer gaf.

Dit is iets dat duidelijk gemaakt moet worden aan protestanten, wanneer ze katholieke overtuigingen met betrekking tot Maria beginnen te bekritiseren. Ze voelen zich misschien gedwongen om te protesteren tegen de leer van de Kerk over Haar, maar ze kunnen hierover maar beter op een eerbiedige en niet-vijandige manier spreken, anders zouden ze de Heer Jezus Christus beledigen, die nog vanzelfsprekender dan wij zal reageren met een “ridderlijke gevoeligheid die een man voelt wanneer de eer van zijn moeder …op het spel staat.”

Een verwarrende kwestie

Met dit in het achterhoofd, laten we nu gaan kijken naar enkele dingen die de Katholieke Kerk leert over de Gezegende Maagd en waarom ze die leert. Toen ik in het proces van ‘Katholiek worden’ zat, kon ik dit deel van de theologie erg moeilijk accepteren. Een reden hiervoor was onder andere dat ik niet zag dat er een verbinding is tussen al de verschillende Maria-doctrines die de Katholieke Kerk leert: Moeder van God, altijd Maagd, Koningin van de hemel, Onbevlekt Ontvangen, Ten-hemel-opgenomen. Deze doctrines leken onsamenhangend, ze hingen niet door innerlijke logica samen, en dat maakte het nog moeilijker voor mij om te accepteren.

Het verbindende thema

Maar toen ontdekte ik het centrale en verbindende concept in de Katholieke leer wat de basis vormt voor alles wat de Kerk leert met betrekking tot Maria. Dit centrale en verbindende leerstuk wordt met vuur verdedigd door de Kerk, maar op de een of andere manier dringt het vaak niet door tot het debat tussen protestanten en katholieken, en het duurde een tijd totdat ik me realiseerde wat het grote belang ervan is.

Deze doctrine betreft Maria’s speciale rol in Gods plan van alle eeuwen. We weten dat God van tijd tot tijd bepaalde mensen uitkiest die een speciale rol hebben in Zijn plan: Abraham had een speciale rol, Mozes had een speciale rol, David had een speciale rol, en Christus had de meest speciale rol van allemaal. Maar behalve in het geval van Christus kreeg elk van deze mensen die speciale rol op grond van een bijzondere genadedaad van God. Zonder Gods genade was er niets bijzonders aan Abraham, Mozes of David. Ze waren bijzondere mensen en hadden een speciale rol door de genade die ze van God hadden ontvangen. En dat geldt ook voor Maria. Alles wat aan haar bijzonder is en aan haar plaats in Gods verlossingsplan komt van de genade van God. Dat is toch wat we zeggen wanneer we bidden met de woorden van de engel Gabriël in het Evangelie Lucas, “Wees gegroet Maria, vol van genade”. Alles van Maria, alle dingen die maken dat ze een andere plaats heeft in Gods heilsplan dan wij, zijn er alleen vanwege Gods genade aan haar. Maria is volledig de vrucht van Gods tedere en liefdevolle genade.

En dat is iets waar protestanten ook mee kunnen instemmen, hoewel ze niet erkennen hoe genadig God wel niet is voor Maria. Zelfs protestanten erkennen dat Maria een bijzondere plaats heeft in Gods heilsplan. Maria’s speciale rol wordt bevestigd door het feit dat zij, uit alle vrouwen van de hele wereldgeschiedenis, gekozen is om Moeder te worden van de Zoon van God. Protestanten zijn dus best bereid om te erkennen dat Maria een bijzondere rol heeft in Gods heilsplan van alle eeuwen. Helaas zien ze alleen niet alles wat uit deze rol voortvloeit en ze zien niet alle implicaties van het feit dat Maria de Moeder van Christus is.

Het Proto-evangelie (Gen. 3: 15)

Om te zien dat er meer aan de hand is dan alleen het feit dat Christus uit de baarmoeder van Maria is gekomen, kijken we nu naar de eerste profetie in de Bijbel over de komst van Christus: Genesis 3: 15. In dit gedeelte staat dat God de slang vervloekt omdat hij de mens heeft doen zondigen en Hij zegt: “En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.” Al sinds de eerste eeuw hebben christenen hierin een profetie gezien van de komst van Christus, die de kop van de duivel vermorzelde, alhoewel Hijzelf door de duivel aan het kruis genageld was. Maar er staat meer in dit gedeelte dan alleen een profetie over de komst van Christus, en ook meer dan een profetie over het kruis en Satans nederlaag. Het is ook een profetie van de maagdelijke ontvangenis, zoals ook protestanten erkennen. De reden hiervoor ligt in het feit dat Christus in dit gedeelte beschreven wordt als het “Zaad” van de vrouw. Dit is erg ongebruikelijk in het Bijbelse taalgebruik, omdat gewoonlijk alleen bij mannen gesproken wordt van “hun zaad”. In de antieke, Bijbelse taal hebben mannen zaad, vrouwen niet. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat de antieken een bepaalde visie hadden op de menselijke reproductie die het natuurlijker maakt om te spreken over mannen die zaad hebben. In de discussie kunnen we het natuurlijk hebben over de verschillende visies op de menselijke voortplanting, maar voor nu volstaat het om erop te wijzen dat het in het Bijbelse taalgebruik in elk geval erg ongebruikelijk was om te spreken over een vrouw die zaad heeft.

Aangezien het in de Bijbelse tijd erg ongebruikelijk was om te spreken over vrouwen die zaad hebben, is duidelijk dat er iets ongebruikelijks is rondom de geboorte van Christus – het Zaad van de vrouw. Hij is uit een vrouw alleen geboren, zonder de interventie van een man, wiens zaad Hij anders zou zijn. Hieruit hebben christenen altijd de conclusie getrokken dat Genesis 3 vers 15 een profetie bevat over de maagdelijke ontvangenis. En protestanten zien dat ook zo. Ze erkennen te volle dat Genesis 3 vers 15 niet alleen de komst van Christus voorzegt, maar ook de manier waarop Hij komt: door de baarmoeder van een maagd.

Maar dat betekent dat de vrouw die in Genesis 3 vers 15 beschreven wordt meer is dan alleen Eva. Eva was geen maagd. Alle kinderen die Eva kreeg werden door haar echtgenoot, Adam, verwekt op natuurlijke wijze. Hieruit kunnen we de conclusie trekken dat Genesis 3 vers 15 meer beschrijft dan alleen Eva, want Eva heeft geen maagdelijke ontvangenis gekend. Daaruit weten we dat Maria, de enige vrouw in de geschiedenis die een maagdelijke geboorte kende, in het bijzonder in beeld is in Genesis 3.

Dus alhoewel Eva in eerste instantie de vrouw is waar het over gaat in Genesis 3, wanneer we bij het 15e vers komen, zien we hierin toch ook Maria. Maria is het beeld van een “Tweede Eva”, de opvolger van de vrouw in Genesis, die haar vervulling kent in de profetie van de maagdelijke geboorte.

De idee van Maria als de Tweede Eva is iets dat de schrijvers van het Nieuwe Testament opgepakt hebben. Er zijn sporen van te vinden in het Evangelie van Johannes en in het boek Openbaringen, en misschien ook wel in het Evangelie van de Heilige Lucas. Wanneer we zeggen dat de schrijvers van het Nieuwe Testament dit idee opgepakt hebben, dan kunnen we van de eerste Kerkvaders zelfs zeggen dat ze het luid en duidelijk geproclameerd hebben. Al vanaf de tweede eeuw lezen we over Maria als de Tweede Eva, die de profetie van Genesis 3: 15 vervulde. Laat me een paar van die Kerkvaders citeren…

De Kerkvaders over Maria als Tweede Eva
Justinus de martelaar

Rond het jaar 115 schreef Justinus de martelaar in zijn dialoog met de Jood Trypho dat de Heilige Schrift ons met betrekking tot Christus leert: “dat Hij Mens werd door de Maagd zodat het pad dat ingeslagen was door de ongehoorzaamheid van de zondeval, op ingeven van de duivel, ook het pad is waarop dit weer ongedaan gemaakt wordt. Immers Eva, de onbevlekte maagd, ontving het woord van de slang, en baarde ongehoorzaamheid en de dood. Maar de Maagd Maria ontving geloof en vreugde toen ze de boodschap van de engel Gabriël hoorde dat de Heilige Geest over haar zou komen, en dat de kracht van de Allerhoogste haar zou overschaduwen, daarom zal dat Heilige, Dat uit haar geboren zal worden, Gods Zoon genaamd worden. Waarop Maria zei: “Zie, de dienstmaagd des Heeren; mij geschiede naar uw woord”.

De H. Justinus de martelaar trekt daarom een parallel tussen de Maagd Maria en de Maagd Eva. En zoals het woord van de slang vrucht droeg door de maagd Eva, zo ook het Woord van God door de Maagd Maria. Eva geloofde het woord van de afvallige engel, de duivel, en de dood kwam in de wereld, terwijl Maria het woord van de goede engel geloofde en het Leven zelf kwam in deze wereld.

Ireneüs

Laten we nu kijken naar een andere passage, ook uit die periode, zo rond het jaar 190 na Christus, een meesterwerk, met de titel ‘Tegen alle ketters’, van de H. Ireneüs: “Bijgevolg blijkt Maria de Maagd gehoorzaam te zijn, wanneer ze zegt: “Zie, de dienstmaagd des Heeren; mij geschiede naar uw woord.” Eva daarentegen was ongehoorzaam, toen ze nog maagd was, ze gehoorzaamde niet … door haar ongehoorzaamheid, werd ze de oorzaak van haar eigen dood en die van het gehele menselijke ras; evenzo was Maria, die verloofd was maar desondanks maagd, door haar gehoorzaamheid de oorzaak van het heil voor haarzelf en het gehele menselijke ras…. De knoop van Eva’s ongehoorzaamheid is dus losgemaakt door de gehoorzaamheid van Maria. Wat de maagd Eva gebonden had in ongeloof, werd losgemaakt door het geloof van de Maagd Maria.”

Hier zien we wederom een kerkvader uit de tweede eeuw die Maria en Eva met elkaar contrasteert, en die zegt dat het kwaad door Eva gedaan, door Maria ongedaan gemaakt is.

Tertullianus

Laten we nu kijken naar een andere tekst, een uit het begin van de derde eeuw. Rond het jaar 210 na Christus, schreef de Katholieke Tertullianus in zijn verhandeling ‘Over het Vlees van Christus’, dat: “…terwijl Eva nog maagd was gebeurde het dat het woord van de duivel binnendrong en de dood in de wereld kwam. Gelijkerwijze werd door een Maagd, het Woord van God in de wereld gebracht om het leven te herstellen. Wat dus verwoest werd door deze sekse, is reddend hersteld door dezelfde sekse. Eva had de slang gehoorzaamd; Maria de engel Gabriël. Wat de ene vernietigde door het te geloven, heeft de ander recht gezet door te geloven.”

Bijgevolg zien we dus dat de drie belangrijkste kerkvaders van de tweede en derde eeuw getuigen van de implicaties van de profetie in Genesis 3 vers 15, namelijk dat er na de vrouw van Genesis 3 een tweede vrouw zal komen, een Tweede Eva, die Christus gebaard heeft terwijl ze maagd was. Maria helpt dus om recht te zetten wat Eva veroorzaakt heeft. Eva bracht zonde en dood in de wereld door haar relatie met de Eerste Adam, van wie we de erfzonde erven, terwijl Maria heiligheid en leven in de wereld bracht, door haar relatie met de Tweede Adam, de Heer Jezus Christus.

Let erop dat in beide gevallen het ‘Adam’ is die het eigenlijke werk doet. De Eerste Adam is verantwoordelijk voor het erven van de erfzonde. De H. Paulus wijst erop dat het door onze eenheid met de Eerste Adam is dat we zonde voortbrengen en de dood, terwijl het door onze eenheid met de Tweede Adam is dat we gerechtigheid en leven voortbrengen. De beide Adams zijn de hoofdrolspelers, zij doen alle werk, maar hun werk wordt tot stand gebracht door middel van de beide Eva’s, de eerste die een slechte engel geloofde en de tweede die een goede engel geloofde.

Dit onderscheid wordt weergegeven in het gezegde van de kerkvaders:’Dood door Eva, leven door Maria.” Hoewel Eva en Maria niet de ultieme oorzaak van dood en leven waren, is het toch door hun daden dat dood en nieuw leven in de wereld kwamen.

De sleutel tot het begrijpen van Maria

De leer van Maria als de Tweede Eva heeft mij geholpen om uiteindelijk de innerlijke eenheid te zien tussen alle Katholieke leerstellingen met betrekking tot Maria. Dit is het fundament voor vrijwel alle andere dingen die de Kerk leert over haar. Om dit te demonstreren wil ik u meenemen langs enkele van deze leerstellingen, en u laten zien hoe ze samenhangen met het feit dat Maria de Tweede Eva is.

De Onbevlekte Ontvangenis

Laten we als eerste bezig gaan met de Onbevlekte Ontvangenis. In de hoofden van sommige mensen is ‘Onbevlekte Ontvangenis’ gewoon een andere manier om te zeggen dat Christus geboren is uit een maagd. Maar dat is helemaal niet de betekenis van deze doctrine. Het leert ons niet dat Christus uit Maria geboren is. Integendeel, we leren er iets over de conceptie van Maria zelf. Maria was Onbevlekt Ontvangen. Het woord ‘Onbevlekt’ (in het Engels Immaculate Conception ) komt van het Latijnse woord ‘macula’ dat ‘vlek’ betekent. Dat Maria Onbevlekt Ontvangen is betekent dat ze, door Gods genade, bewaard is voor de vlek van de erfzonde.

Om te begrijpen wat dit betekent moeten we begrijpen wat het verschil is tussen de erfzonde en haar vlek. De erfzonde zelf is de afwezigheid van de heiligmakende genade van God in onze ziel, dus wordt een persoon die met erfzonde geboren wordt, geboren in een staat van geestelijke dood en gescheiden zijn van God. Maar de erfzonde heeft ook bepaalde consequenties, zoals bijvoorbeeld de vleselijke lust – de ongeordende verlangens en begeerten die ons leiden naar de werkelijke persoonlijke zonde. Deze consequenties van de erfzonde staan bekent als de ‘vlek’. We moeten dus een onderscheid maken tussen de erfzonde zelf en haar vlek.

Wanneer iemand zich tot God bekeerd en wedergeboren is, vergeeft God hem zijn persoonlijke erfzonde en neemt die weg. God geeft zijn heiligende genade in de ziel, waardoor hij geestelijk tot leven komt en in eenheid met God leeft. De erfzonde is overwonnen en God geeft ons een nieuwe geboorte door het H. Doopsel, maar de vlek van de erfzonde blijft nog wel. We hebben dan nog steeds last van ongeordende verlangens die ons doen zondigen, persoonlijke zonden, maar wanneer we sterven worden we bevrijd van die vlek als gevolg van de erfzonde, en worden we niet langer tot zonde gebracht door onze zondige verlangens. Op een dag, zullen we allemaal onbevlekt zijn, vrij van de vlek door de erfzonde.

Wat de doctrine van de Onbevlekte Ontvangenis zegt is dat Maria, door de verlossende kracht van Gods genade, deze genade eerder gekregen heeft. Ze is niet alleen geboren zonder de erfzonde, maar ook zonder de vlek daarvan. Ze is dus ontvangen in een onbevlekte staat, zoals wij op een dag ook onbevlekt zullen zijn. God heeft haar dezelfde genade gegeven als Hij eens aan ons zal geven, maar Hij gaf haar die genade eerder, om haar op die wijze een passend vat te maken, om zijn Zoon in deze wereld te dragen.

En wat heeft dit nu te maken met Maria als de Tweede Eva? Wel, een manier hebben we al genoemd: volgens Genesis 3: 15, is Maria de Tweede Eva vanwege het feit dat ze de moeder van Christus is, en God gaf haar de genade van de Onbevlekte Ontvangenis, omdat ze op die wijze een beter vat was om de Christus te dragen.

Maar er is nog een tweede samenhang tussen Maria als Tweede Eva en de Onbevlekte Ontvangenis. Zoals er overeenkomsten zijn tussen de Eerste Adam en de Eerste Eva, zo zijn er ook overeenkomsten tussen de Tweede Adam en de Tweede Eva. We weten dat de Eerste Adam en de Eerste Eva allebei hun leven begonnen in een onbevlekte staat. De Eerste Adam en Eva waren onbevlekt, en wanneer de Tweede Adam ook onbevlekt is, dan is het logisch dat de Tweede Eva dat ook is. Hieruit leren we dat uit het feit dat Maria de Tweede Eva is logischerwijze de leer volgt dat God haar de genade van onbevlektheid al eerder dan ons gegeven heeft.

Dit is ook de oplossing voor de passage uit de Romeinenbrief die Protestanten gebruiken om te onderbouwen dat alle menselijke wezens zondig zijn. Onze afgescheiden broeders hameren heel erg op dit gedeelte uit Romeinen 3: 10-12, waar Paulus het Oude Testament citeert wanneer hij schrijft: “Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot één toe.”

Protestanten gebruiken dit soort passages om daarmee te bewijzen dat Maria onmogelijk vrij kan zijn van erfzonde en de vlek daarvan. Maar wanneer je de Bijbel bestudeert, wordt overduidelijk dat protestanten dit vers compleet verkeerd toepassen. Wanneer je Psalm 14 gaat lezen, de psalm die de H. Paulus hier citeert, zie je dat deze psalm helemaal niet leert dat de gehele mensheid onderworpen is aan de zonde. Deze Psalm maakt een onderscheid tussen de goddeloze en de rechtvaardige, tussen hen die bij God horen, en zij die ver van God verwijderd zijn, en de psalmist zegt van hen die ver van God verwijderd zijn dat ze niet rechtvaardig zijn. De psalm leert dus niet dat niemand van de gehele mensheid God zoekt, overduidelijk zoeken vrome christenen God heel hun leven; wat daarentegen hier geleerd wordt is dat de mensheid die van God gescheiden leeft, God niet zoekt. U ziet, deze passage kan niet gebruikt worden om de universele zondigheid van heel de mensheid te bewijzen, omdat dit gedeelte niet de gehele mensheid op het oog heeft.

Dit is iets dat we op verschillende gronden kunnen bewijzen. Bijvoorbeeld, deze passage leert overduidelijk niet dat alle mensen zonder uitzondering zondigen. De H. Paulus zegt zelf dat er een tijd is in ieders leven is waarin hij nog niet gezondigd heeft. Dat is namelijk wat hij leert in Romeinen 9 vers 11 wanneer hij zegt dat God onderscheid maakte tussen Jacob en Ezau, toen ze beide nog in de moederschoot waren, voordat ze iets goeds of iets kwaads hadden gedaan. Paulus leert ons dus dat ongeboren baby’s niets goeds of kwaads hebben gedaan, dat betekent dat ze zelf geen zonden gedaan hebben. Wanneer een kind dus sterft terwijl het nog in de moederschoot is, of terwijl het een kleine baby is, heeft het zelf geen zonden gedaan, hij beschouwt dit dus duidelijk als een uitzondering op het principe dat hij geeft in de Romeinen 3.

Verder weten we dat er een erg grote en erg belangrijke uitzondering is die Paulus moet maken op dit principe, hij wil immers zeker niet leren dat Christus, de Tweede Adam, gebonden was door de zonde of God niet werkelijk zocht. Maar wanneer we weten dat er een uitzondering is voor de Tweede Adam, dan is er ook een uitzondering voor de Tweede Eva: Maria.

Daaruit resulteert dat het protestantse bezwaar, gebaseerd op de universele zondigheid, simpelweg niet ontvankelijk is. Deze passages spreken alleen over de mens die van God verwijderd is, maar spreekt niet over de kinderen die sterven voordat ze zonden gedaan hebben, en niet over de Tweede Adam, en ook niet over de Tweede Eva. Hier zie je dus dat het feit dat Maria de Tweede Eva is, heel veel problemen oplost die protestanten opwerpen richting katholieken.

Altijddurende maagdelijkheid

Maria’s rol als Tweede Eva verklaart ook de doctrine van de altijddurende maagdelijkheid. De Eerste Adam en de Eerste Eva bleven geen maagd maar vervulden de aarde, de Tweede Adam en de Tweede Eva daarentegen bleven maagd gedurende hun hele leven om zich zo volledig en fulltime te richten op de dienst aan God. Jezus trouwde dus nooit en had geen kinderen. Hij deed dit zodat hij zichzelf volledig en fulltime kon wijden aan het dienen van God.

Op gelijke wijze was Maria toegewijd en stond de hele dag in dienst van God. Uit documenten van de vroege Kerk, zoals het Proto-Evangelie van Jacobus, blijkt dat zij een van de vrouwen was die, net als de profetes Anna (Luk. 2: 36-37), celibatair leefde in de tempel in Jeruzalem, als gebedssoldaten, de Oudtestamentische equivalenten van de contemplatieve nonnen.

Dit document werd in het jaar 120 na Christus geschreven, minder dan 60 jaar na het einde van Maria’s aardse leven, toen de herinneringen bij velen nog vers in het geheugen zaten.

De wereldberoemde geleerde patristicus, Johannes Quasten, zegt over dit geschrift: “Het voornaamste doel van dit hele geschrift is om de eeuwigdurende en ongeschonden maagdelijkheid van Maria voor, tijdens en na de geboorte van Christus te bewijzen” (Patrologie 1: 120-1).

Dit document vermeldt verder dat Maria’s geboorte voorspeld is, haar moeder de H. Anna zwoer dat haar kind gewijd zou worden aan de dienst aan de Heer, net zoals Samuel door zijn moeder (1 Sam. 1: 11). Maria zou de Heer dus in de tempel dienen, zoals veel vrouwen sinds eeuwen gedaan hadden (1 Sam. 2: 22), net zoals de profetes Anna deed ten tijde van Christus geboorte (Luk. 2: 36-37). Het leven van continue toegewijde dienst aan de Heer in de tempel betekende voor Maria dat ze niet het gewone leven kon leiden van een moeder die kinderen groot brengt, ze had daarom een gelofte van blijvende maagdelijkheid afgelegd. Er staat: “En zie, een engel van de Heer stond bij haar [de H. Anna], zeggende: ‘Anna! Anna! De Heer heeft uw gebed gehoord, en u zult zwanger worden en vrucht voortbrengen, en over uw zaad zal worden gesproken in de hele wereld.’ En H. Anna zei: ‘Zo de Heer, mijn God leeft, wanneer ik gewon mannelijk of vrouwelijk, ik zal het brengen als een geschenk aan de Heer, mijn God, en het zal Hem dienen in de heilige zaken, al de dagen van het leven. ‘ … En Maria was in de tempel van de Heer [toen ze drie jaar oud was] alsof ze een duif was die daar woonde” (Proto-Evangelie van Jacobus 4: 7). Maar omwille van de ceremoniële reinheid, werd het uiteindelijk voor Maria, de gewijde ‘maagd van de Heer’, noodzakelijk om een voogd of beschermer te hebben, iemand die haar gelofte van maagdelijkheid zou respecteren. Dus werd volgens voornoemd document Jozef gekozen, een oudere weduwnaar die al kinderen had, (dit verklaart ook waarom Jozef al dood was tegen de tijd van Jezus publieke optreden, hij wordt immers niet meer genoemd in de Evangeliën en Maria wordt bij de kruisiging aan de apostel Johannes toevertrouwd , en niet aan haar man Jozef). In het document staat: “En toen ze twaalf jaar oud was werd een priesterraad gehouden, die zei: ‘Zie, Maria heeft de leeftijd van twaalf jaar bereikt in de tempel van de Heer. Wat moeten wij dan doen met haar, opdat ze het heiligdom van de Heer niet verontreinigt? ‘ En zij zeiden tot de hogepriester: ‘U staat bij het altaar van de Heer, ga naar binnen en bidt voor haar, en wat de Heer ook aan u zal openbaren, dat zullen wij doen.’… En hij bad aangaande haar, en zie een engel van de Heer stond bij hem zeggende: ‘Zacharias!, Zacharias! Ga heen en verzamel de weduwnaars van het volk en laat ze allen hun staf meebrengen, en degene bij wie de Heer een teken zal geven, zijn vrouw zal zij zijn…En Jozef [werd gekozen]…en de priester zei tegen Jozef: ‘U bent gekozen door het lot om de Maagd van de Heer in uw huis te nemen’. Maar Jozef weigerde en zei: ‘Ik heb kinderen en ben een oude man, en zij is een heel jonge vrouw’ (ibid. 8-9).

Jozef moest Maria’s eed van maagdelijkheid respecteren, en hoe serieus hij dit moest nemen wordt duidelijk vanuit het feit dat hij, toen duidelijk werd dat zij een kind verwachtte, problemen kreeg met de tempelautoriteiten, die dachten dat hij een maagd van de Heer bezoedeld had.

“En Ananias en de schriftgeleerden kwamen tot hem [Jozef] … en zagen dat Maria in verwachting was. En hij rende weg naar de priesters en zei tegen hen: ‘Jozef, de man waar jullie voor instonden, heeft een grove zonde begaan.’ En de priester zeiden: ‘Hoezo?’ En hij zei hen: ‘Hij heeft de maagd bezoedeld die hij had gekregen uit de tempel van de Heer, en heeft haar heimelijk getrouwd.’ (ibid 15).

Ook Maria werd ervan beschuldigd de Heer te hebben verlaten door haar belofte te breken: “En de priester zei: ‘Maria, waarom heb je dit gedaan? En waarom heb je je ziel verlaagd en de Heere God vergeten?’…En zij weende bitter en zei: ‘Zo waarlijk als de Heer mijn God leeft, ik sta zuiver voor Hem en heb geen gemeenschap gehad met een man” (ibid).

De in dit document genoemde idee dat de broeders van de Heer zijn stiefbroeders waren (kinderen van Jozef), en geen halfbroers (kinderen van Maria), was de meest gebruikelijke visie tot de tijd van Hiëronymus, die het idee dat het eerder neven geweest zijn populariseerde, aangezien in het Hebreeuws ‘neven’ ook wel ‘broeders’ genoemd werden.

De meeste protestanten zijn zich hiervan niet bewust, terwijl de Reformatoren zelf – Martin Luther, Johannes Calvijn en Ulrich Zwingli – de blijvende maagdelijkheid van Maria hoogachten en erkenden als zijnde een Bijbelse leer, evenals verscheidene moderne Protestanten, zoals de Bijbel en patristiek geleerde B. Lightfoot.

Ook hier zien we weer dat Maria’s rol als Tweede Eva haar altijddurende maagdelijkheid verklaard. Zoals de Eerste Adam en eerst Eva zich wijden aan de voortplanting om zo de aarde te vervullen, zo wijden de Tweede Adam en Eva zich aan de altijddurende maagdelijkheid omwille van hun van God gegeven roeping, zodat de geestelijke zegeningen Gods tot de mensheid gebracht zouden worden.

De Tenhemelopneming

Laten we nu naar een ander Maria-dogma kijken, namelijk haar Tenhemelopneming naar de Heer, en zien hoe deze samenhangt met Maria als Tweede Eva. Deze genade zal God uiteindelijk aan ons allemaal geven. Wanneer Christus terugkomt zullen we allemaal opgenomen, en met Hem verheerlijkt worden. Dit is de leer betreffende de Opname van de gemeente, een leer die duidelijk in de Bijbel staat, hoewel onze protestantse broeders en zusters vaak het verkeerde tijdstip aanhouden in hun eschatologische leer.

We weten dat God ons eens glorieus zal opnemen om met Hem te zijn, maar ook dat Hij zijn genade aan sommige mensen vroeger geeft. In het Oude Testament lezen we bijvoorbeeld over Henoch die deze genade al eerder ontving (Gen. 5: 24). In 2 Kon. 2 lezen we dat God deze genade aan de profeet Elia gaf, toen deze aan het einde van zijn leven door een wagen met vurige paarden ten hemel werd opgenomen. Verder geeft Judas vers 9 een indicatie dat Mozes deze genade kreeg toen hij gestorven was en zijn lichaam ten hemel werd opgenomen. Dus, hoewel God ons op een dag allemaal die genade zal geven, om glorieus ten hemel opgenomen worden, is er dus een bepaald aantal mensen die deze genade al eerder ontvangt, en volgens de Katholieke leer is Maria er dus een van.

Hierin is ook een intrinsieke logica zichtbaar. De Eerste Adam en de Eerste Eva deelden hetzelfde geloof: ze keerden tot stof weder. Het is dus logisch dat de Tweede Adam en Tweede Eva ook deelden in hetzelfde lot. Aangezien we weten dat de Tweede Adam naar de hemel gegaan is, in plaats van weder te keren tot stof, weten we ook dat de Tweede Eva ook naar de hemel gegaan is. Maria’s lichaam bevindt zich simpelweg niet in de grond hier op aarde.

Openbaringen 12 toont ons Maria in de hemel, dit is een van de passages waarin ze getoond wordt als de Tweede Eva.

Maar er zijn ook andere redenen te noemen. Aangezien Maria als Tweede Eva vrij was van de erfzonde en haar vlek, hoeft Maria ook niet fysiek te sterven zoals wij. Nu is ze misschien gestorven (er zijn goede theologische gronden om aan te nemen dat ze gestorven is), maar ze had geen intrinsiek bederf waardoor ze wel moest sterven. Wanneer ze niet gestorven is, terwijl ze niet langer hier op aarde rondloopt, kunnen we dus aannemen dat ze opgenomen moet zijn, dat God haar dus deed opvaren ten hemel om bij haar Zoon te zijn. Wanneer ze wel gestorven is, wat dan? Zou God haar in het graf laten afdalen om daar te vergaan? In het geheel niet. In Psalm 16 verteld God ons dat Hij zijn Heilige de verderving niet doet zien. Dit is iets dat David in eerste instantie over zichzelf schreef, maar in Handelingen 2 legt de H. Petrus ons uit dat dit van toepassing is op Christus. Aangezien Christus in de meest absolute en letterlijke zin heilig is, staat God ook in de meest absolute en letterlijke zin niet toe dat Zijn Lichaam verderving ziet. God wekte Hem opnieuw tot leven. Aangezien Maria de Tweede Eva is, en dezelfde heiligheid en zuiverheid gekregen heeft, zal God ook van haar lichaam niet toestaan dat het verderving ziet, maar het opwekken ten eeuwigen leven, en aangezien ze niet langer op aarde is, opnemen in Zijn hemel.
Wanneer God de Tweede Adam het verderf in de graftombe niet deed zien, hoe kunnen we dan zeggen dat God dit wel zou toestaan bij de Tweede Eva? Wanneer God de Tweede Adam van de dood redt, dan zal Hij toch de Tweede Eva toch niet laten vergaan in het graf? Wanneer Maria dus gestorven is, zal ze door God niet in het graf gelaten worden. De Tweede Eva deelde in het lot van de Tweede Adam. Terwijl de Eerste Adam en Eva gestoven zijn en vergaan tot stof, en dat was het dan, leven de Tweede Adam en Eva en zijn naar de hemel gegaan.

We hebben nu dus gekeken naar de twee Maria-dogma’s die Protestanten zo dwars zitten, de Onbevlekte Ontvangenis en de Tenhemelopneming van Maria. En we hebben gezien hoe het feit dat zij de Tweede Eva is een verklaring vormt voor deze twee dogma’s. Laten we tenslotte kort kijken naar twee andere dogma’s. Dogma’s die Protestanten eveneens dwars zitten, als is het dan niet even sterk of even heftig.

Koningin van de hemel

Ten eerste is Maria Koningin van de hemel. Welnu, we weten natuurlijk allemaal dat Christus, de Tweede Adam, Koning is van de hemel. Wanneer Hij Koning is van de hemel is het ook logisch dat Maria, de Tweede Eva, Koningin is van de hemel. En dit is iets dat we in de Bijbel kunnen lezen. In Openbaringen 12 zien we Maria in de hemel, bekleed met de zon en staand op de maan, let er hierbij op dat ze een kroon met twaalf sterren op haar hoofd heeft. Hoe zou je beter duidelijk kunnen maken dat iemand Koningin van de hemel is, dan door iemand een kroon van sterren te geven?

Er zijn nog andere aspecten van Maria als Koningin die we zouden kunnen bespreken. Bijvoorbeeld het feit dat Christus Koning is en Maria zijn moeder, hetgeen betekent dat zij Koningin-moeder is – de moeder van de Koningin. Voor nu genoeg over dit onderwerp. Laten we nu kijken naar het voor dit artikel laatste Maria-dogma dat Protestanten verontrust, namelijk dat Maria onze moeder is.

Onze Moeder

Katholieken hebben er al vaak op gewezen dat Maria slechts twee maal voorkomt in het Evangelie van Johannes, en wel op twee heel belangrijke momenten: het begin en het eind van Christus publieke optreden. In hoofdstuk 2 van het Evangelie vertelt de H. Johannes over Maria die Christus vraagt Zijn eerste publieke wonder te doen, waarna Zijn publieke optreden begon. En in hoofdstuk 19 van het Evangelie verhaalt de H. Johannes opnieuw over Maria, we zien haar nu onder het kruis van haar Zoon. Waarop Christus iets onverwachts doet, Hij kijkt naar de H. Johannes en Zijn Moeder, en tegen Maria zegt Hij: ‘Vrouw, zie, uw zoon’, terwijl Hij tegen de H. Johannes zegt: ‘Zie, uw moeder’. En Johannes vertelt ons dat hij haar van die ure aan in zijn huis nam. Vanaf dat moment zag hij haar als zijn moeder.

(NB. waarschijnlijk was de H. Johannes een neef van Jezus, wanneer Jezus broers gehad zou hebben, zou je toch verwachten dat Hij Maria aan hun zorg zou toevertrouwen, en niet aan die van een neef. Indirect kun je hierin een bevestiging lezen van het feit dat Maria naast de Here Jezus Christus verder geen kinderen gehad heeft).

Maar uit dit gedeelte kunnen we nog meer leren, naast het feit dat er een bijzondere relatie geweest is tussen de apostel Johannes en Maria. Bijbelgeleerden wijzen erop dat het verhaal van Christus lijden en sterven in het Johannes-Evangelie een erg ongewone, zevenvoudige structuur heeft. Precies in de midden van deze zeven punten staat het verhaal waarin Christus Johannes zegt dat hij Maria als zijn moeder beschouwen moet. Er is hier dus iets heel bijzonders aan de hand, met een symbolische betekenis. Dat is iets wat zelfs liberale, protestantse theologen nog wel erkennen, alhoewel ze niet wensen te komen tot de conservatieve, Katholieke standpunten over Maria. Maar zelfs zij erkennen dat hier iets bijzonders en speciaals aan de hand is, ze weten alleen niet precies wat dat dan wel is.

Voor de Katholiek is dit 100% duidelijk. De oorspronkelijke en Katholieke leer is dat in deze passage de H. Johannes, dat is de discipel die Jezus lief had, symbool staat voor alle discipelen, voor elke christen, en dat dus elke christen Maria als zijn moeder moet beschouwen. Dit kunnen we ook nog op een andere manier aantonen. Aangezien wij allemaal leden van Christus zijn, en aangezien Maria de moeder is van Christus, is Maria dus ook onze moeder door Christus.

En dit is tevens iets dat ons verteld wordt in Open. 12: 7, waar de H. Johannes ons vertelt dat de draak, nadat hij niet is staat blijkt te zijn om de mannelijke zoon te verslinden, de Zoon van Maria, en nadat hij niet in staat blijkt te zijn Maria te raken, zich gaat richten “tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben” (Open. 12: 17). Dit gedeelte leert ons dus dat de christenen – dat zijn zij die de geboden Gods bewaren, en het getuigenis van Jezus Christus hebben – “haar zaad” genoemd worden. Geestelijk gezien zijn we als christenen allemaal zaad van Maria, ze is dus onze geestelijke moeder.

Mariadevotie

Dit heeft implicaties voor de manier waarop we leven. We hebben immers al gekeken naar het gebod “Eer uw vader en moeder”. In het Hebreeuws staat er letterlijk: ‘verheerlijk uw vader en moeder’. We moeten onze vader en moeder vereren, eer brengen, en dat betreft niet alleen onze aardse vader en moeder, maar ook de hemelse, geestelijke vader en moeder. We moeten Christus navolgen en zoals Hij zijn Moeder eerde, zo moeten wij Haar ook vereren.

Dit is iets wat Maria zelf aan het begin van het H. Lucas Evangelie ook gezegd heeft, toen ze onder leiding van de Heilige Geest profeteerde: “want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.” (1: 48). Deze profetie is in de loop van de christelijke geschiedenis vervuld, het is de basis voor de Mariadevotie, want dat is wat we doen wanneer we Maria vereren en verheerlijken: we noemen haar ‘gezegende’ op grond van de glorierijke genade die God haar gegeven heeft.

Conclusie

Laten we dus het gebed bidden dat alle vrome christenen door de eeuwen heen gebruikt hebben, om daarmee hun hemelse Moeder te eren:

Wees gegroet Maria, vol van genade. De Heer is met U. Gij zijt de gezegende onder de vrouwen. En gezegend is Jezus, de Vrucht van Uw schoot.
Heilige Maria, Moeder van God, bid voor ons, zondaars, nu en in het uur van onze dood. Amen.

Bron: http://www.catholica.nl/archief/9623/de ... -van-maria

Leuk detail is dat de vertaler Hugo Bos een blog heeft opgezet voor protestanten die meer willen weten over de katholieke Kerk: http://verbond.blogspot.com/2010/07/maria.html


Goed rest mij een wedervraag:
Waar heeft Maria het aan verdient dat jij welhaast schofterig en zo diep neerbuigend over haar spreekt? Wat heeft de moeder van God jou misdaan?
Laatst gewijzigd door Faramir op 16 aug 2011 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor maboc » 16 aug 2011 08:07

Leuk detail is dat de vertaler Hugo Bos een blog heeft opgezet voor protestanten die meer willen weten over het protestantisme: http://verbond.blogspot.com/2010/07/maria.html

Dat leek me wel interessant :-)

Er zou moeten staan : Leuk detail is dat de vertaler Hugo Bos een blog heeft opgezet voor protestanten die meer willen weten over het (rooms) katholicisme
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Faramir

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Faramir » 16 aug 2011 08:21

maboc schreef:Dat leek me wel interessant :-)

Er zou moeten staan : Leuk detail is dat de vertaler Hugo Bos een blog heeft opgezet voor protestanten die meer willen weten over het (rooms) katholicisme

:D Hartelijk dank, zal het aanpassen.

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor maboc » 16 aug 2011 08:38

Faramir schreef::D Hartelijk dank, zal het aanpassen.

:-)
Interesasnte sites overigens.

Over Catholica begreep ik dat het wel een erg "rechts" blaadje is. Des al niettemin leuk om in de links op te nemen.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Janvanverweg » 16 aug 2011 09:01

Faramir schreef: Maria helpt dus om recht te zetten wat Eva veroorzaakt heeft. Eva bracht zonde en dood in de wereld door haar relatie met de Eerste Adam, van wie we de erfzonde erven, terwijl Maria heiligheid en leven in de wereld bracht, door haar relatie met de Tweede Adam, de Heer Jezus Christus.
Het is niet Eva-maria maar Adam-Christus!!!! niet Maria is de deur naar het nieuwe leven maar Jezus. Hier wordt Maria al gelijkgesteld aan Christus in de symboliek!
Maria stond toe dat ze zwanger werd van Gods Geest. maar om dan te zeggen dat ze daardoor meehielp...
dan hielp de moeder van Churchill mee aan de bevrijding van europa (om de negatieve kant die eraan zit maar niet te noemen!) Het idee dat Maria meehhielp met de verlossing omdat ze Jezus gebaard heeft is te gek voor woorden! als je zo redeneerd dan hielp eva ook al mee :mrgreen:
Faramir schreef:Dat Maria Onbevlekt Ontvangen is betekent dat ze, door Gods genade, bewaard is voor de vlek van de erfzonde.
Jezus is dus voor de hele mensheid behalve zijn moeder gestorven. voor Maria was er buiten Jezus om verlossing! kennelijk was het idee dat een god uit een bevlekt mens geboren kon worden zo onbegrijpelijk dat er een kunstgreep bedacht moest worden; maria was niet zondig! (hoewel ze wel uit zondige oudrs geboren is; het probleem wordt dus een generatie terug geschoven, kniesoor die erop let)
Faramir schreef:Verder weten we dat er een erg grote en erg belangrijke uitzondering is die Paulus moet maken op dit principe, hij wil immers zeker niet leren dat Christus, de Tweede Adam, gebonden was door de zonde of God niet werkelijk zocht. Maar wanneer we weten dat er een uitzondering is voor de Tweede Adam, dan is er ook een uitzondering voor de Tweede Eva: Maria.
Ach ach, Paulus maakt een uitzondering maar zwijgt er wel over. want latere kerkvaders die in een 'sex is niet geestelijk' omgeving leefden hebben van maria een tweede eva gemaakt. Juist dat Jezus ook volkomen mens was en opdezelfde wijze verzocht werdt maakt Chistus voor wie Hij is. Door de menselijke natuur zo uit Jezus weg te filteren ontdoe je Jezus van zijn voorbeeld functie. "Ja, Jezus die was wel zonder zonde, maarre, hij was dan ook onbevlekt he; wij stumpers zijn dat niet. van ons kan je dan ook niet verwachten dat we niet aan de zonde toegeven"
Jezus was dus geen uitzondering en Maria ook niet; beide waren volkomen mens!!!
Faramir schreef:Op gelijke wijze was Maria toegewijd en stond de hele dag in dienst van God. Uit documenten van de vroege Kerk, zoals het Proto-Evangelie van Jacobus, blijkt dat zij een van de vrouwen was die, net als de profetes Anna (Luk. 2: 36-37), celibatair leefde in de tempel in Jeruzalem, als gebedssoldaten, de Oudtestamentische equivalenten van de contemplatieve nonnen.
Faramir schreef:De wereldberoemde geleerde patristicus, Johannes Quasten, zegt over dit geschrift: “Het voornaamste doel van dit hele geschrift is om de eeuwigdurende en ongeschonden maagdelijkheid van Maria voor, tijdens en na de geboorte van Christus te bewijzen” (Patrologie 1: 120-1). Dit document vermeldt verder dat Maria’s geboorte voorspeld is, haar moeder de H. Anna zwoer dat haar kind gewijd zou worden aan de dienst aan de Heer, net zoals Samuel door zijn moeder (1 Sam. 1: 11). Maria zou de Heer dus in de tempel dienen, zoals veel vrouwen sinds eeuwen gedaan hadden (1 Sam. 2: 22)

Ja,ja en daarom was maria verloofd met een timmerman uit nazareth; omdat haar moeder haar had vooorbestemd om als maagd in de tempel te dienen net als samuel. geloof je hetzelf? daarom bleef Maria bij Joseph ook nadat ze Jezus gebaard had. wat een complentief nonnen leven. hoe kan je krom praten wat recht is! Waarom zou maria maagd gebleven moeten zijn? wat draagt dat bij? voor het evangele niets, voor het heidendom alles; het is een bewijs van haar goddeljke status. ook past het goed in het denken dat alles wat 'aards' is (sex dus ook) slecht is. Maria die 'het gedaan heeft' ontheiligd haar goddelijke status.
Faramir schreef:Ook hier zien we weer dat Maria’s rol als Tweede Eva haar altijddurende maagdelijkheid verklaard. Zoals de Eerste Adam en eerst Eva zich wijden aan de voortplanting om zo de aarde te vervullen, zo wijden de Tweede Adam en Eva zich aan de altijddurende maagdelijkheid omwille van hun van God gegeven roeping, zodat de geestelijke zegeningen Gods tot de mensheid gebracht zouden worden.
Ook hier weer wordt maria aan Jezus en zijn roeping gelijk geschakeld. is het vreemd dat het volks katholicisme maria als goddess vereert?
Faramir schreef:Hierin is ook een intrinsieke logica zichtbaar. De Eerste Adam en de Eerste Eva deelden hetzelfde geloof: ze keerden tot stof weder. Het is dus logisch dat de Tweede Adam en Tweede Eva ook deelden in hetzelfde lot. Aangezien we weten dat de Tweede Adam naar de hemel gegaan is, in plaats van weder te keren tot stof, weten we ook dat de Tweede Eva ook naar de hemel gegaan is. Maria’s lichaam bevindt zich simpelweg niet in de grond hier op aarde.
Wow wat een inlegkunde! er van uitgaande dat Maria 'tegenpool' is van Eva moet ze dus hetzelfde lot ondergaan zijn als Jezus en alvast zijn opgenomen. Bizar! en hoe wordt maria aan Christus gekoppeld. Hoe meer ik dit artikel lees hoe meer ik huiver van de rkk maria leer. ik dacht altijd dat het meer een volks-geloof was; maar de rkk legt het er wel heel erg dik op. Maria is de vrouwelijke variant van Jezus; medeverlosseres. (als het niet met woorder gezegd wordt dan wordt het hier wel zo beschreven!)

zie in volgende citaat rood onderstreep waar Maria als vrouwelijke christus fungeert
Faramir schreef:Maar er zijn ook andere redenen te noemen. Aangezien Maria als Tweede Eva vrij was van de erfzonde en haar vlek, hoeft Maria ook niet fysiek te sterven zoals wij. Nu is ze misschien gestorven (er zijn goede theologische gronden om aan te nemen dat ze gestorven is), maar ze had geen intrinsiek bederf waardoor ze wel moest sterven. Wanneer ze niet gestorven is, terwijl ze niet langer hier op aarde rondloopt, kunnen we dus aannemen dat ze opgenomen moet zijn, dat God haar dus deed opvaren ten hemel om bij haar Zoon te zijn. Wanneer ze wel gestorven is, wat dan? Zou God haar in het graf laten afdalen om daar te vergaan? In het geheel niet. In Psalm 16 verteld God ons dat Hij zijn Heilige de verderving niet doet zien. Dit is iets dat David in eerste instantie over zichzelf schreef, maar in Handelingen 2 legt de H. Petrus ons uit dat dit van toepassing is op Christus. Aangezien Christus in de meest absolute en letterlijke zin heilig is, staat God ook in de meest absolute en letterlijke zin niet toe dat Zijn Lichaam verderving ziet. God wekte Hem opnieuw tot leven. Aangezien Maria de Tweede Eva is, en dezelfde heiligheid en zuiverheid gekregen heeft, zal God ook van haar lichaam niet toestaan dat het verderving ziet, maar het opwekken ten eeuwigen leven, en aangezien ze niet langer op aarde is, opnemen in Zijn hemel.
Wanneer God de Tweede Adam het verderf in de graftombe niet deed zien, hoe kunnen we dan zeggen dat God dit wel zou toestaan bij de Tweede Eva? Wanneer God de Tweede Adam van de dood redt, dan zal Hij toch de Tweede Eva toch niet laten vergaan in het graf? Wanneer Maria dus gestorven is, zal ze door God niet in het graf gelaten worden. De Tweede Eva deelde in het lot van de Tweede Adam. Terwijl de Eerste Adam en Eva gestoven zijn en vergaan tot stof, en dat was het dan, leven de Tweede Adam en Eva en zijn naar de hemel gegaan.

Faramir schreef:Wanneer Hij Koning is van de hemel is het ook logisch dat Maria, de Tweede Eva, Koningin is van de hemel
wat een drog redenatie; waar is de logica? zijn de ouders van maxima nu opeens ook prinselijk? (en later koninklijk?) Jezus was al de vredevorst voordat Hij geboren werd! Maria heeft daar niets mee te doen. alleen door de vervloekt vereenzelviging van Jezus en Maria wordt het noodzakelijk dat ze ook koningin is (sterker nog koningin-moeder net als Emma dat was voor Wilhelmina, net een treetje hoger!)
Faramir schreef:niet alleen onze aardse vader en moeder, maar ook de hemelse, geestelijke vader en moeder. We moeten Christus navolgen en zoals Hij zijn Moeder eerde, zo moeten wij Haar ook vereren.
leuk eerst stop je het erin (johannes is symbool voor lle discipelen in de kruizingings scene en vervolgens haal je het er als conclusie uit. Maria is nergens de moeder aller gelovigen.
De schrijver van dit stuk maakt een grove fout als hij zegt dat Maria maar twee keer langskomt. een keer komt ze langs, maar dan heeft Jezus geen tijd voor haar. hij wijst naar de mensen en zegt dat daar zijn moeder en broers zijn. Grof, om dat weg te laten omdat het niet in het plaatje past. ik denk niet dat het bewust vergeten is.

een lange reactie op een lang verhaal. in het kort komt het erop neer dat de rkk Maria naast Christus plaatst en haar daarmee impliciet medeverlosseres maakt. een schandalige asumptie en een gruwelelijke gedachte.
Faramir je hebt me gesterkt in de gedachte dat het katholieke geloof een heidens afgoden dienst is
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Faramir » 16 aug 2011 09:08

Janvanverweg schreef:Faramir je hebt me gesterkt in de gedachte dat het katholieke geloof een heidens afgoden dienst is

Wellicht dat ik later nog een keer zin heb om inhoudelijk op je tirade in te gaan. Eerst wil ik nu toch wel dolgraag weten van welk kerkgenootschap jij afkomt om die hier op eenzelfde onredelijke wijze totaal af te schieten. Hoe spijtig ook voor de overige deelnemers die wel normaal een gesprek kunnen voeren.

Overigens ga je nergens op mijn enige vraag aan jou in.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Janvanverweg » 16 aug 2011 09:27

Faramir schreef:Goed rest mij een wedervraag:
Waar heeft Maria het aan verdient dat jij welhaast schofterig en zo diep neerbuigend over haar spreekt? Wat heeft de moeder van God jou misdaan?
ik denk dat maria zich in haar graf omdraait als ze wist hoe haar identiteit gebruikt wordt om aan het evangelie afbreuk te doen. in mijn optiek is de Maria die in de rkk aanbeden wordt een demon die zich voordoet als de moeder van Christus. Wat ik al schreef de ware Maria zou nooit God ongehoorzaam zijn en 'verschijnen'!
De duivel zelf wil Jezus eer laten doen toekomen zolang hij maar op no1 staat; ook een waarzeggende geest geeft Jezus eer. dat maria in haar openbaringen naar jezus wijst zegt dus helegaar niets. wat er gebeurd is dat mensen op een heidens/ magische manier geloven en niet langer Jezus navolgen.

Dus als antwoord op jouw vraag: Maria heeft het niet verdient dat ze al god gemaakt wordt door de rkk.

en bij welke kerk ik hoor? ik doe niet aan partijschappen; ik heb bij allerlei denominaties gehoord zoals het uit kwam in de plaats waar ik op dat moment woonde. ik voel me het meeste thuis in een kerk waar de nadruk ligt op vruchtdragen.

Faramir schreef:om die hier op eenzelfde onredelijke wijze totaal af te schieten
wow wat een motivatie =D> het is de tweede keer al dat je een jouw onbekende kerk wilt gaan afschieten. dat is lekker on topic. we hebben het hier over het verschil tussen rkk en reformatorische leer. het grote leer verschil is dat over maria en de heiligen. je moet niet verbaast zijn dat er hier gegronde redenen zijn om de marialogie te verfoeien. Het is een fijt dat de maria leer en praxis scheiding brengt tussen christenen en heidenen
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Faramir » 16 aug 2011 11:25

Race406 schreef:@Faramir: Oprecht belangstellend: In welke context moet het veraal over Maria dan gelezen worden?

Gij voorspraak bij God onze rechter, Maria, wij roepen tot u.
Verkrijg ons het eeuwige leven, Maria, wij roepen tot u.

Je vraagt Maria voor je te bidden, ook voor je zielsheil. Niet meer, niet minder.
Ik woon zelf ook weleens een mis bij, en daar wordt nogal eens een lied gezongen waarin de regel: "O,o,o Maria" regelmatig voorkomt. Het is een lied ter ere van Maria.

Het Salve Regina (en dan de Nederlandse variant). Toevallig heb ik hem zondag ook na de mis gehoord (het Salve Regina of Maria liederen zul je zelden of nooit tijdens de mis zelf horen). Toevallig zeg ik, omdat ik hem in een jaartje of 6 kerkbezoek voor het eerst hoorde.
En hoeveel waarde je ook aan Maria toekent: Ze is en blijft een mens die heel bijzonder is geworden doordat ze onze Heiland heeft mogen dragen en baren.

Het is en blijft een mens, dat klopt helemaal. Wel een hele bijzondere, dat wel.
Maar ik begrijp niet waarom er tot Maria en andere heiligen gebede wordt.

Wellicht kan het volgende artikel je verder helpen:
De gemeenschap der heiligen

Elke zondag zeggen miljoenen Christenen de Apostolische geloofsbelijdenis op, waarin ze belijden te geloven “de gemeenschap der heiligen”. Slechts weinig mensen realiseren zich het grote belang van deze zinsnede, die besloten ligt tussen twee andere diepe geloofsmysteries.

De Katholieke opvatting hierover wordt door veel Protestanten aangeduid als “on-Bijbels”. Het is toch wel een bittere ironie dat juist dit geloofsartikel een barrière geworden is voor de christelijke eenheid. De controverse cirkelt vooral rond de vraag: “is het Bijbels om heiligen in de hemel te vragen om voor ons te bidden, om voorspreker voor ons te zijn?”

Katholieken zeggen “ja”. Aangezien Christenen met elkaar verbonden zijn door Christus, en geroepen zijn om elkaar lief te hebben en voor elkaar te bidden, zo kunnen Christenen op aarde andere Christenen in de hemel vragen om voor hen te bidden. Protestanten zeggen “nee”. Ze zeggen dat bidden tot heiligen het unieke middelaarschap van Christus ondermijnt, daarbij wijzen ze op 1 Timothëus 2: 5: “Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus”. Ze denken dat vragen om voorspraak van de heiligen ons in direct conflict brengt met dit vers. De Anglicaanse reformatoren, onder leiding van Thomas Cranmer, de aartsbisschop van Canterbury, zeggen: “De Roomse doctrine betreffende …. (de) aanroeping van heiligen is dwaas, een ijdele uitvinding, niet gegrond op Schriftbewijs, maar is daarentegen, strijdig met het Woord van God” (39 artikelen van de godsdienst, artikel 22).

Het tweede Vaticaanse concilie geeft het Katholieke standpunt als volgt weer: “Krachtens een geheim en liefdevol mysterie van Gods beschikking zijn de mensen door een bovennatuurlijke band met elkaar verbonden, waardoor de zonde van de één ook aan de overigen schade toebrengt, zoals ook de heiligheid van de één weldadig is voor de anderen. Zo helpen de christengelovigen elkaar om het bovennatuurlijke einddoel te bereiken….. Dit is het aloude dogma van de gemeenschap der heiligen, waardoor het leven van de afzonderlijke kinderen van God in en door Christus wonderbaarlijk verbonden is met het leven van alle andere Christenbroeders in de bovennatuurlijke eenheid van het mystieke lichaam van Christus als in één mystieke persoon….

De verbinding dus met de broeders die in de vrede van Christus ontslapen zijn, wordt geenszins onderbroken, maar veeleer, volgens het bestendig geloof van de Kerk, door de uitwisseling van geestelijke goederen verstevigd. Daar de hemelingen immers inniger met Christus verbonden zijn, bevestigen zij heel de Kerk met groter kracht in de heiligheid en op velerlei wijzen dragen zij tot haar bredere uitbouw bij. Want in het vaderland opgenomen en bij de Heer inwonend, houden ze niet op door Hem, met Hem en in Hem voor ons bij de Vader, ten beste te spreken…..” (INDULGENTIARUM DOCTRINA, H II, art. 4-5). Zoals Paulus zegt: “Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden.” (Rom. 12: 5). Katholieken geloven dat deelname aan Christus lichaam een persoonlijk band met Christus inhoudt, maar door Hem ook een band met alle Christenen.

“Mij en Jezus” Christenen

Hoewel Protestanten hier in theorie misschien mee instemmen, promoten de meeste (vooral Evangelischen en Fundamentalisten) in de praktijk toch meestal een individualistisch “mij en Jezus” versie van het Christendom, lerend dat het enige dat er uiteindelijk toe doet de eigen persoonlijke relatie met Jezus is, los van alle relaties met anderen. Terwijl ze met de mond de gemeenschap der heiligen belijden, negeren de meeste Protestanten in werkelijkheid toch de organische band en eenheid tussen gelovige Christenen, een band die voortduurt, zelfs na de dood.

De meeste Katholieken en Protestanten zijn het erover eens dat de Bijbel het geïnspireerde en onfeilbare Woord van God is (sommigen geloven beide niet), de Bijbel is dus onze gezamenlijke basis voor dialoog. Om effectief te kunnen zijn in hun uitleg aan Protestanten van wat gemeenschap der heiligen is, moeten Katholieken dus weten hoe ze de Bijbelse fundering van deze doctrine kunnen presenteren. (Een Protestant blijft soms onbewogen vast houden aan zijn bezwaren, zelfs na het zien van een volledige Bijbelse verdediging van het Katholieke dogma). Waar de Protestanten het in feite niet mee eens zijn is de Katholieke interpretatie van de verzen, waarmee ze hun argumentatie dus verschuiven van “het staat niet in de Bijbel”, naar de subjectieve categorie van “ik ben het niet eens met jouw interpretatie van die verzen”. Deze houding bij Protestanten komt door de fatale vergissing van het Protestantisme, Sola Scriptura, de notie dat de Bijbel de enige geloofsregel is, los van de Traditie of het Magisterium (kerkelijk leergezag). Protestanten eisen dat Katholieken hun geloof staven aan de Bijbel (de aloude routine laat-me-zien-waar-dat-in-de-Bijbel-staat), maar wanneer het Bijbelse bewijs dan gegeven is, wordt de Katholieke visie desondanks als “on-Schriftuurlijk” afgewezen. Aangezien ze het concept van een onfeilbare interpretator van de Schrift afwijzen, of dat nu de Kerk is of een individu, kunnen Protestanten alleen hun eigen meningen, van wat zij denken dat de Schrift leert, naar voren brengen. Ze hebben geen methode om zeker te weten of hun interpretatie van de Bijbel correct is). Het Katholieke standpunt is gefundeerd op vier pilaren: (1) de Kerk is Christus lichaam; (2) Christus heeft slechts één lichaam, en niet één op aarde en één in de hemel; (3) Christenen zijn niet van elkaar gescheiden door de dood; (4) Christenen moeten elkaar liefhebben en elkaar dienen.

De Kerk is Christus lichaam

Het beeld van een lichaam de apostel Paulus gebruikt, om de eenheid die Christenen met Christus en met elkaar hebben te beschrijven, is een bijzonder mooi beeld: “Want gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; Alzo zijn wij velen één lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden.” (Rom. 12: 4-5).

De Heere zinspeelde op deze eenheid toen Hij bad, “En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij één zijn, gelijk als Wij Eén zijn; Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in één” (Joh. 17: 22-23). Hij gebruikte de analogie van Hemzelf als de wijnstok en de Christenen als de ranken, om daarmee de organische band die Christen met elkaar delen te illustreren (Joh. 15: 1-5). (De leer dat de Kerk Christus lichaam is wordt door heel het Nieuwe Testament benadrukt: 1 Kor. 10: 16; 12: 12-27; Gal. 3: 28; Ef. 1: 22-23; 3: 4-6; 4: 4, 15, 25; 5: 21-32; Kol. 1: 18; 3: 15; Heb. 13: 1-3.).

Jezus heeft slechts één lichaam

Jezus heeft maar één lichaam – niet één hier op aarde en één in de hemel (Ef. 4: 5; Kol. 3: 15). Alle Christenen, inclusief zij die in de hemel zijn, zijn leden van dat ene lichaam.

Niet gescheiden door de dood

Omdat Christus de dood heeft overwonnen, een overwinning waarin alle Christenen delen (zie 1 Kor. 15: 25-26, 54-56; 2 Kor. 2:14; 2 Tim. 1:10), kan de natuurlijke dood de Christenen niet van Christus scheiden en ook niet van elkaar. Dat is de reden dat Paulus uitroept, “Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? …..Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, …..ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.” (Rom. 8: 35-39). Aangezien de dood geen macht heeft om de Christelijke eenheidsband te breken, is de band tussen Christenen op aarde en die in de hemel nog steeds intact.

De Protestantse haat ten opzichte van het idee dat heiligen in de hemel voor ons kunnen bidden getuigd van een soort “uit het oog, uit het hart” mentaliteit: “Aangezien ik Christenen in de hemel niet langer kan zien en niet met ze kan spreken, heb ik niets meer met ze te maken.” Deze kortzichtige zienswijze is on-Schriftuurlijk. Het conflicteert met diverse Bijbelverzen die Protestanten uit hun hoofd kennen.

Paulus vermaant Christenen die denken dat ze andere Christenen niet nodig hebben: “Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft. Waren zij alle maar één lid, waar zou het lichaam zijn? Maar nu zijn er wel vele leden, doch maar één lichaam. En het oog kan niet zeggen tot de hand: Ik heb u niet van node; of wederom het hoofd tot de voeten: Ik heb u niet van node….. Doch onze sierlijke hebben het niet van node; maar God heeft het lichaam alzo samengevoegd, gevende overvloediger eer aan hetgeen gebrek aan dezelve heeft; Opdat geen tweedracht in het lichaam zij, maar de leden voor elkander gelijke zorg zouden dragen. En hetzij dat één lid lijdt, zo lijden al de leden mede; hetzij dat één lid verheerlijkt wordt, zo verblijden zich al de leden mede.” (1 Kor. 12: 18-21, 24-26). Katholieken geloven dat dit ook van toepassing is op de Christenen in de hemel.

Christenen verbonden in naastenliefde

De vierde pijler is Christus wet van naastenliefde. Jezus heeft gezegd dat dit het tweede gebod is, na het gebod om God lief te hebben (Matt. 22: 38; Mar. 12: 30-31; 1 Kor. 13). Deze wet van naastenliefde wordt op zo ongeveer elke bladzijde van het Nieuwe Testament benadrukt, vooral door voorbede voor elkaar.

Paulus vermaant de Christenen dat voor alle mensen gedaan moeten worden: smekingen, gebeden, voorbiddingen en dankzeggingen. Hij benadrukt dat voorbede “goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker” is (1 Tim. 2: 1-4). Vergelijkbare aansporingen vinden we in het gehele Nieuwe Testament:
“En ik bid u, broeders, door onzen Heere Jezus Christus, en door de liefde des Geestes, dat gij met mij strijdt in de gebeden tot God voor mij” (Rom. 15: 30).
“Die ons uit zo groten dood verlost heeft, en nog verlost; op Welken wij hopen, dat Hij ons ook nog verlossen zal. Alzo gijlieden ook medearbeidt voor ons door het gebed” (2 Kor. 1: 10-11).
“Wij danken den God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, altijd voor u biddende;… Waarom ook wij, van dien dag af dat wij het gehoord hebben, niet ophouden voor u te bidden en te begeren, dat gij moogt vervuld worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk verstand; Opdat gij moogt wandelen waardiglijk den Heere” (Kol 1: 3, 9, 10). (Zie Hand. 8: 24; 2 Kor. 13: 7; Fil. 1: 9; Gal. 5: 13; 6: 2; Ef. 4: 32; 1 Thess. 3: 10-12; 4: 9-18; 5: 14-15, 25; 2 Thess. 1: 3; 3: 1; 1 Tim. 2: 1-4; 2 Tim. 1: 3-4; Heb. 3: 19; 13: 18; Jak. 5: 16; 1 Pet. 1: 22; 3: 8; 1 Joh. 4: 7-21; 2 Joh. 5.).

Terwijl hij nog op aarde was kon Paulus zeggen: “Broeders, de toegenegenheid mijns harten, en het gebed, dat ik tot God voor Israël doe, is tot hun zaligheid.” (Rom. 10: 1) en “gelijk ik zonder ophouden uwer gedachtig ben in mijn gebeden nacht en dag; Zeer begerig zijnde om u te zien” (2 Tim. 1: 3). Is er enige reden om aan te nemen dat Paulus liefde en genegenheid voor de zaligheid van anderen minder zou worden zodra hij in de hemel is of dat zijn gebed voor anderen zou eindigen? Geenszins, de vele aansporingen in de Bijbel tot wederzijdse liefdadigheid gelden alle Christenen, dus moeten ze ook van toepassing zijn op de Christenen in de hemel. Denk hierbij ook aan de vermaning aangaande naastenliefde:
“Draagt elkanders lasten, en vervult alzo de wet van Christus.” (Gal. 6: 2).
“De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan. Hebt elkander hartelijk lief met broederlijke liefde; met eer de een den ander voorgaande.”
“Niemand zoeke dat zijns zelfs is; maar een iegelijk zoeke dat des anderen is.” (1 Kor. 10: 24).
“Van de broederlijke liefde nu hebt gij niet van node, dat ik u schrijve; want gij zelven zijt van God geleerd om elkander lief te hebben. ….Maar wij vermanen u, broeders, dat gij meer overvloedig wordt” (1 Tess. 4: 9-10).
“Daarom vermaant elkander, en sticht de een den anderen, ……wij bidden u, broeders, vermaant de ongeregelden, vertroost de kleinmoedigen, ondersteunt de zwakken, zijt lankmoedig jegens allen. Ziet, dat niemand kwaad voor kwaad iemand vergelde; maar jaagt allen tijd het goede na, zo jegens elkander als jegens allen.” (1 Tess. 5: 11, 14-15; zie ook 2 Kor. 1: 10, 11).

Alleen de Christenen hier beneden?

Een Protestant heeft hier misschien volgend bezwaar tegen: “Dit vers refereert alleen aan Christenen op aarde, het zegt niets over hen die in de hemel zijn”. Maar uit welk deel van de Bijbel halen de Protestanten de notie dat naastenliefde zich beperken moet tot hen die op de aarde zijn? Zijn de geboden van de Heere niet eeuwig, gevestigd in de hemel en op de aarde? Hoewel de heiligen in de in de hemel niet expliciet genoemd worden in dit vers, wordt hun participatie toch geïmpliceerd.

Het boek Hebreeën geeft ons een overtuigend beeld van de gemeenschap der heiligen in actie. Hoofdstuk elf roemt de heldendaden van de Oudtestamentische heiligen, en noemt Noach, Abraham, Saraï, Jozef, Mozes en zelfs Rachab de hoer.

Hoofdstuk twaalf herinnert ons eraan dat het nu onze beurt is om de loopbaan te lopen richting de zaligheid. De schrijver moedigt ons aan om de heroïsche deugden van de Oudtestamentische broeders en zusters goed te observeren en na te volgen: “Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is; Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus” (Hebr. 12: 1,2).

Let erop dat de Oudtestamentische heiligen getuigen genoemd worden die ons omringen, alsof ze ons omringen en ons aanmoedigen in de wedloop die voor ons ligt, daarbij volgend in hun voetstappen. (Deze metafoor is uit de Hellenistische hardloopwedstrijden genomen, een populaire sport in die eerste eeuwen. De schrijver vergelijkt dit sterfelijke leven met een geestelijke wedloop die we moeten lopen, daarbij strevend naar de prijs: onverderfelijke kroon der verlossing. (zie 1 Kor. 9: 24-27). Zijn didactische doel, met het tonen van de deugden van hen die voor ons de webloop hebben gelopen, is tweeledig: ten eerste, om ons eraan te herinneren dat de heiligen getuigen zijn van onze wedloop, en ten tweede, om ons aan te moedigen om hun voorbeeld na te volgen. “Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.” (Hebr. 13: 7. Zie ook: 1 Kor. 11: 1; Fil. 3: 17, 4: 19; 1 Tess. 1: 6-7). De heiligen zijn niets slechts omstander, zonder compassie voor hun medechristenen die op aarde worstelen en strijden. Maar vanwege hun liefde voor ons doen ze voorspraak voor ons voor Gods troon. (Wanneer ze geen voorspraak voor ons zouden doen, kun je dan wel zeggen dat ze ons echt liefhebben?).

Jezus zinspeelt op deze broederlijke liefde van Christenen die gestorven zijn, in de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus (Luk. 16: 19-30). De rijke man in was in deze gelijkenis in een plaats van kwelling, desondanks toonde hij medelijden met zijn broeders: “Ik bid u [Abraham] dan, vader, dat gij hem [Lazarus] zendt tot mijns vaders huis; Want ik heb vijf broeders; dat hij hun dit betuige, opdat ook zij niet komen in deze plaats der pijniging.” Zelfs in zijn vurige lijden, waren zijn gedachten bij zijn familie op aarde. (Het is waar dat de rijke man een afwijzend antwoord kreeg op zijn vraag, maar het kan toch niet ontkend worden dat hij voorspraak deed voor zijn verwanten op aarde. Ik denk dat het zeer aannemelijk is dat we hier een glimp kunnen zien van het vagevuur (zie 1 Kor. 3: 12-15; 1 Pet. 3: 19; 4: 6), aangezien de vervloekten die in de hel zijn geen medelijden kennen, wat deze rijke man wel kende (waardoor geïmpliceerd wordt dat hij niet in de hel was). Protestanten bestrijden deze interpretatie, en zeggen dat de rijke man niet in het vagevuur was (daar geloven ze immers niet in) maar in de hel. Dit argument maakt het Katholieke standpunt betreffende de gemeenschap der heiligen zelfs nog sterker, want als zelfs de veroordeelden voorbede kunnen die voor ons op aarde, dan volgt toch a fortiori daaruit dat ook de gezegende in de hemel dit kunnen doen.)

Twee gebruikelijke bezwaren

Twee gebruikelijke bezwaren van Protestanten zijn dat er geen Bijbels bewijs is voor deze voorspraak door de heiligen in de hemel voor ons en dat zij in de hemel geen weet hebben van onze aardse verwikkelingen. Deze beide noties zijn Bijbels gezien ongegrond.

In Openbaringen (het boek dat het duidelijkste beeld geeft van wat de heiligen in de hemel doen) vinden we gevallen waarin de heiligen voorspraak voor ons doen, en we zien dat ze zich zeer goed bewust zijn van wat er op aarde gebeurt (zie Luk. 15: 7 “Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.” en Openbaringen 19: 1-4). Twee van dergelijke voorbeelden zijn: in Openbaringen 5: 8 (en 8: 3, 4) staan de heiligen voor de troon van het Lam, voor het gouden altaar in het hemelse heiligdom. Ze zingen een nieuw lied tot Gods lof en ze offeren de gebeden van de heiligen op de aarde, die opstijgen als reukwerk. Het tweede voorbeeld, in Openbaringen 6: 9-10 bidden de gemartelde heiligen een wraakgebed, waarbij ze God vragen om hun bloed te wreken.

Maar afgezien van zulke expliciete passages kunnen we ook ergens anders uit afleiden dat de heiligen voor ons bidden, de heiligen zijn namelijk volmaakt in de deugd van naastenliefde, waar we op aarde nog onvolmaakt zijn in onze naastenliefde. Ze hebben ons lief en doen voorbede voor ons met een hartelijke intensiteit en doeltreffendheid waarmee wij op aarde nooit zouden kunnen bidden.

Johannes zegt ons “God is liefde” en dat hij “die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft? En dit gebod hebben wij van Hem, namelijk dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe.” (1 Joh. 4: 16, 20-21).

Gods vrienden zijn ook onze vrienden

In plaats van uitgesloten te zijn van Johannes’ leer, is het daarentegen zo dat de Christenen in de hemel die leer te volle uitbeelden. Aangezien zij God van aangezicht tot aangezicht zien, en voor eeuwig baden in Gods brandende liefde, kunnen ze ook niet anders dan liefhebben hen die God liefheeft. Ze zijn volkomen doordrongen van Gods hartstochtelijke liefde voor Zijn mensen. Hoe zouden ze ook anders kunnen? Omdat ze God liefhebben hebben ze ons lief en doen voorbede voor ons. In de hemel vervullen ze het Bijbelse mandaat volmaakt: “Hebbende dan uw zielen gereinigd in de gehoorzaamheid der waarheid, door den Geest, tot ongeveinsde broederlijke liefde, zo hebt elkander vuriglijk lief uit een rein hart;” (1 Pet. 1: 22).

De hemel zou toch wel een vreemde plek zijn, en God zou een vreemde Vader zijn, wanneer Christenen in de hemel verboden zou worden om voorbede te doen. Protestanten moeten toch worstelen met de vraag, “Waarom gebiedt God de voorbede voor elkaar als Christenen op aarde en verbiedt Hij het voor Christenen in de hemel?” (Zelfs Maarten Luther redeneerde, toen hij 1 Joh. 3: 13-18 behandelende, op een wijze die dicht bij de Katholieke ligt: “Zulks is de juiste interpretatie en verstaan van Johannes woorden ‘Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit den dood in het leven, dewijl wij de broeders liefhebben’. Hier wordt in duidelijke woorden de conclusie gegeven dat geen man mag roemen op zijn leven, tenzij hij de liefde heeft… Iemand die de ellende en misère van de dood heeft ervaren, maar die het leven met zijn troost en vreugde is binnengegaan, een zegen die hij zoekt te behouden, zo’n persoon zal ook de zegen voor anderen verlangen” [ cursief toegevoegd] (preek van Maarten Luther, e.d. John Nicholas Lenker [ Grand Rapids: Baker Books House, 1988], vol. 8, 52-54).

Het één Middelaar argument

We moeten nog diverse andere veelvoorkomende Protestantse bezwaren behandelen, de eerste hiervan is het “één Middelaar” argument: ”Aangezien Christus de ene Middelaar is tussen God en de mens, veroorzaakt het vragen om de voorbede door heiligen voor ons, een ernstige inbreuk op deze unieke rol van Christus. Dat is ontoelaatbaar. We moeten rechtstreeks tot God bidden, punt uit.”

Feitelijk doen Katholieken beide – net als de Protestanten trouwens – namelijk, rechtstreeks tot God bidden, maar ook hun medechristenen vragen om voor hen te bidden. Het verschil ligt erin dat Katholieken hierbij de term “Christenen” niet beperken tot alleen de “Christenen hier op aarde”.

Eerst moet duidelijk gemaakt worden dat de Katholieke Kerk geenszins leert dat de heiligen middelaars zijn op die speciale manier die gebruikt wordt in 1 Timothëus 2: 5. Vanwege de incarnatie (vleeswording), heeft Jezus een unieke rol als Middelaar. Hij is de enige die God en mens tegelijk is, het enige contactpunt tussen ons en de Vader, Hij alleen is in staat om de kloof van de zonde die ons van God scheidt te overbruggen. Geen heilige kan Christus plek als Middelaar innemen. De Katholieke Kerk leert niet dat welke Christen ook maar middelaar is op die manier, zoals beschreven in 1 Timothëus 2: 5. Maar ze leert daarentegen dat alle Christenen middelaar zijn die, vanwege Christus Middelaarschap, in staat zijn om voor elkaar te bidden. (Het officiële Katholieke standpunt hieromtrent is te lezen in de decreten van het concilie van Trente, Sessio V).

Het vragen aan Christenen in de hemel om voor ons te bidden zou conflicteren met Christus Middelaarschap, maar wanneer dat zo is, dan zou dit vragen om voor ons te bidden aan Christenen op aarde om dezelfde reden conflicteren. Wanneer 1 Timothëus 2: 5 de voorspraak door Christenen in de hemel elimineert, dan wordt deze voorspraak door Christenen op aarde ook geëlimineerd.

Maar dit zou toch een faliekant verkeerde manier van lezen zijn? Integendeel, de Christenen worden niet uitgesloten van deelname aan Christus’ Middelaarschap. Paulus benadrukt feitelijk dat we hierin moeten delen door voorbede. Onze voorbedes zijn effectief, juist omdat Christus de ene Middelaar is.

“Mini-middelaars”

Wanneer hij gebied dat “Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen, voor alle mensen;…. Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;” (1 Tim. 2: 1,3), dan roept Paulus alle Christenen op om dit “mini-middelaarschap” uit te oefenen door en in Christus. Immers, iemand die bidt, smeekt en voorbede doet, die komt tussenbeide, die bemiddeld, die gaat tot God namens iemand anders en vraagt de Heere om zegen of genezing, kracht, vergeving of verlossing.

Middelaarschap van Christenen door middel van voorbede is kwalitatief verschillend van het Middelaarschap van Jezus, en is alleen mogelijk doordat Jezus de Middelaar is tussen ons en de Vader. Door zijn dood aan het kruis kunnen we vrijmoedig verschijnen voor de Vader en bidden, voorbede doen, smeken en dankzeggen namens en voor anderen (Ef. 2: 18; 1 Tim. 2: 1-4; Hebr. 4: 16).

Een andere reden dat er geen conflict is tussen het vragen aan Medechristenen om gebed, en geloven dat Jezus de ene Middelaar is tussen God en mensen, is dat Jezus zijn unieke rol ook op andere wijzen met ons Christenen deelt.

Jezus is de Schepper van alle dingen (Joh. 1: 1-3; Kol. 1: 16-17; Heb. 1: 1-2), maar wat het scheppen van nieuw leven betreft deelt Jezus zijn rol als Schepper met man en vrouw, zijn scheppend werk bewerkend via onze geslachtsgemeenschap. De menselijke ziel wordt door God geschapen, uit niets, op het ogenblik dat door de huwelijksvereniging een nieuw lichaam verwekt wordt. De Heere had ervoor kunnen kiezen om een menselijk leven, lichaam en ziel, direct en unilateraal te scheppen, maar Hij heeft ervoor gekozen om dit niet te doen, Hij prefereerde daarentegen om zijn rol als Schepper in een bepaalde zin afhankelijk te maken van een menselijke daad.

Jezus is de herder van Zijn kudde, de Kerk, (Joh. 10: 16), toch deelt Hij zijn herderschap op een ondergeschikte wijze met anderen, te beginnen met Petrus (Joh. 21: 15-17), en later ook met anderen (Ef. 4: 11). (Nadat Hij heeft gezegd dat Hij de Goede Herder is, zegt Jezus dat het zal worden één kudde, en één Herder (Joh. 10: 11-16), maar deze schijnbaar exclusieve uitspraak conflicteert niet met het feit dat Hij Petrus later aanstelt als herder over de kudde (Joh. 21: 15-17) of met het feit dat Hij anderen herder noemt (Ef. 4: 11). Petrus benadrukt dat Jezus Zijn rol als herder deelt met anderen, doordat Hij Jezus de Opperherder noemt, waarmee hij impliceert dat er ook mindere herders zijn (1 Pet. 5: 4). Let erop dat de Griekse uitdrukking die in Johannes 10 vers 16 gebruikt wordt [het zal worden] één Herder (heis poimen) hetzelfde is als die gebruikt wordt in 1 Timotheüs 2: 5 [Want er is] één Middelaar (heis mesites)). De apostelen en hun opvolgers, de bisschoppen, zijn ook echte herders.

Jezus is de hogepriester van het Nieuwe Verbond, eeuwig tegenwoordig voor de Vader, pleitbezorger voor ons op grond van Zijn ene offer voor onze verlossing, eens en voor altijd (Heb. 3: 1; 4: 14-15; 5: 5-10; 7: 15-26; 8: 1; 9: 11). Maar de zegt ook dat wij Christenen geroepen zijn te delen in Christus priesterschap (1 Pet. 2: 5-9; Open. 1: 6; 5: 10; 20: 6).

Jezus is de Opperrechter (Joh. 5: 27; 9: 39; Rom. 14: 10; 2 Kor. 5: 10; 2 Tim. 4: 1), toch moeten we als Christenen delen in Christus rechtspraak. De Christenen zullen rechters zijn in de hemel,en zelfs de engelen oordelen (Matt. 19: 28; Luk. 22: 30; 1 Kor. 6: 2-3; Open. 20: 4).

Jezus is de soevereine koning van het universum (Mar. 15: 32; 1 Tim. 6: 15; Open. 15: 3; 17: 14; 19: 16), maar Hij deelt zijn koningschap met alle Christenen, die in de hemel kronen zullen dragen, zullen zitten op tronen, en regeren als koningen naast Jezus – maar altijd aan Hem ondergeschikt. Onze Heere zegt: “Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.” (Open. 3: 21). (Zie ook Matt. 19: 23; Luk. 22: 30; Open. 1: 6; 5: 10).

Jezus vergeeft onze zonden en verzoent ons met de Vader (2 Kor. 5: 18-21), maar Hij roept ons op verschillende wijzen te delen in Zijn bediening der verzoening (Matt. 9: 5-8; 18: 18; Joh. 20: 21-22; Hand. 2: 38; 2 Kor. 5: 18-20; Jak. 5: 14-15).

Natuurlijk kan en mag geen enkele Christen zich meester maken van Christus unieke rol als Schepper, Herder, Hogepriester, Koning, Rechter en Verzoener, maar elke Christen is wel geroepen om te delen in deze rollen, op een ondergeschikte wijze. Het principe van delen in Christus rol is ook van toepassing op Christus rol als Voorbidder en Middelaar.

Rechtstreeks tot God bidden

Een ander veel gehoord argument tegen bidden tot heiligen is: “Waarom zou je tot de heiligen bidden wanneer je ook rechtstreeks tot God kunt bidden?”

Protestanten beweren dat de volgende Bijbelverzen impliceren dat we met onze vragen en behoeften alleen tot God moeten gaan: “Want door Hem hebben wij beiden den toegang door één Geest tot den Vader.” (Ef. 2: 18); “Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.” (Hebr. 4: 16); “En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;” (1 Joh. 2: 1). Ze vinden dat het vragen om gebed aan de heiligen overbodig is, immers we hebben nu, door Jezus Christus, een directe verbinding met God. Er zijn dus geen ‘helpers’ nodig.

Soms wordt dit argument gebruikt in de vorm van een analogie: “wanneer je volledige en onbeperkte toegang zou hebben tot de president van Amerika, en hem kon ontmoeten wanneer je een klacht hebt of een gunst wilt vragen, waarom zou je dan je tijd verkwisten met gesprekken met de Staatssecretaris of de Stafchef, terwijl je ook rechtstreeks kunt gaan naar de President zelf, de man die de beslissingen neemt?”

Met andere woorden, waarom zou je de heiligen vragen om God lastig te vallen namens jou (alsof zij iets gedaan zouden krijgen, wat jij niet gedaan kunt krijgen), wanneer God jou liefheeft en je alle goeds wil geven, dan kun je het Hem toch zelf vragen?

Dit is een ongelofelijke en domme manier van redeneren. Natuurlijk wil God dat we Hem dingen rechtstreeks vragen – en dat doen we ook – maar Hij wil ook dat we elkaar vragen om gebed voor elkaar (1 Tim. 2: 1-3). Welke Christen zou, wanneer een medechristen hem vraagt om voor hem te bidden, zich omkeren en deze broeder toesnauwen “wat on-Bijbels! Waarom vraag je mij om voor jou te bidden, wanneer je ook rechtstreeks tot God kunt bidden en het Hem zelf vragen?“ Protestanten realiseren zich ook dat delen in Christus middelaarschap, door voorbede voor elkaar, niet minder on-Bijbels is dan delen in Christus Priesterschap, Koningschap, of het feit dat hij Rechter is.

Veel protestanten zijn verrukt wanneer iemand hun om voorbede vraagt (het is toch logisch te denken dat heiligen net zo verrukt zijn wanneer we om hun voorbede vragen?) en ze stimuleren het om voor elkaar te bidden, vooral bij hen die strijden door gebed, rechtvaardige Christenen die bekend zijn vanwege hun gebed dat veel vermag. (“een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel” (Jak. 5: 16)). Christenen in de hemel zijn volmaakt in rechtvaardigheid. Zouden hun gebeden dan geëlimineerd worden? Hun rol als “gebedsstrijders” te ontkennen zou Bijbels gezien onlogisch zijn.

Boettner’s argument

Loraine Boettner, de ‘peetoom’ van alle het moderne antikatholicisme, gooit het over een andere boeg en argumenteert als volgt: “Hoe onterend is het voor Christus, wanneer wij leren dat Hij gebrek heeft aan medelijden en compassie voor Zijn mensen en overtuigd moet worden om dit wel te hebben …Toen Hij op aarde was hoefde niemand Hem te overtuigen om medelijden te hebben. (Dit is niet waar. Er zijn een heel aantal gevallen waarin Jezus op aarde overtuigd werd om medelijden te hebben. Een zeer treffend is het voorbeeld van de Kananese vrouw die Jezus meermaals bijna bedelde om genade, zodat ze bijna ruzie met Hem kreeg, voordat Hij haar dochtertje wilde genezen. (Matt. 15: 21-28)). Maar wanneer Hij de blinden en lammen zag, de bedroefden en hongerigen, was hij met ontferming over hen bewogen en Hij hief ze op uit hun smarten. Hij had onmiddellijk medelijden met de verdorven maar berouwvolle moordenaar aan het kruis, en er was voorspraak van Maria nodig, alhoewel zij wel aanwezig was.”

“Zijn liefde voor ons is net zo groot als toen Hij op aarde was; Zijn hart is net zo teder; en we hebben geen andere bemiddelaar nodig, niet Zijn moeder naar het vlees, geen heilige of engel, om bij Hem te smeken namens ons. Christus is dus, omdat Hij God en mens was, onze enige Redder, enige Middelaar, de enige weg tot God. Er wordt met geen woord gerept over Maria….of de heiligen als middelaars. Toch leert het Rooms-katholicisme dat er vele middelaars zijn” (Rooms-katholicisme, Philadelphia, Presbyteriaans en Gereformeerd, 1962, pag. 147-148. Hoewel Boettner’s pseudowetenschappelijke vorm van antikatholicisme een belediging is voor elke goed opgeleide Protestant, wordt zijn boek ‘Rooms-katholicisme’ toch breed gebruikt als bron voor antikatholieke argumentaties. Met zijn argumenten moet dus terdege rekening gehouden worden.)

Dit argument is vernuftig. Let erop dat Boettner zich nooit confronteert met de Katholieke positie. Hij argumenteert tegen een stroman, door te insinueren dat Katholieken geloven dat God Maria of heiligen nodig heeft, zij moeten voor ons bemiddelen en voorspreken, anders komt Hij niet in actie. Geen enkele Katholiek gelooft dat het ‘noodzakelijk’ is dat iemand anders God overhaalt iets te doen.

Boettner negeert de Bijbel

Boettner negeert gemakshalve het feit dat de Bijbel zegt dat God voorbede voor andere mensen goed en aangenaam vindt (1 Tim. 2: 1-4) en soms, vanwege Zijn ondoorgrondelijke redenen, intervenieert de Heere enkel en alleen op grond van deze voorbede. Paulus benadrukt dat God “door het gebed….door vele personen” Zijn verlossing bewerkt. (2 Kor. 1: 10-11).

Boettner negeert het voorbeeld van Maria’s voorbede bij Christus tijdens de bruiloft te Kana, terwijl de kwestie waar het in dat geval om gaat toch van relatief gering belang is (Joh. 2: 1-10), en hij gaat ook niet in op het feit dat de martelaren in de hemel voorspreken bij God, Hem vragend om hun dood namens hen te wreken (Open. 6: 9-11).

De Bijbel staat vol met voorbeelden van engelen en heiligen die voorbede doen bij God namens anderen. Abraham doet voorbede voor Sodom en Gomorra (Gen. 18: 16-32). Mozes die voorbede voor het volk Israël, en smeekt God om het volk niet te vernietigen, en de Heere heeft berouw (Ex. 32: 7-14). De engel doet voorbede namens Jeruzalem (Zach. 1: 12). Paulus die voorbede namens de Kerk (Kol. 1: 9-12).

Niet alle gebed is aanbidding

Er is een meer fundamentele reden waarom Protestanten bezwaar hebben tegen het aanroepen van heiligen. Velen van hen hebben een gebrekkig begrip over wat bidden eigenlijk is. Aangezien het gebed de hoogste vorm van aanbidding is voor Protestanten (ze maken immers geen onderscheid tussen gebed en aanbidding), lijk het gebed van Katholieken tot heiligen godslasterlijk, wij bidden immers tot heiligen. Maar de hoogste vorm van aanbidding is niet het gebed, maar de Mis, waarbij Christus offer op Golgotha, in tijd en ruimte opnieuw geactualiseerd wordt.

Hoewel alle aanbidding gebed is, is toch niet alle gebed aanbidding. Gebed tot de heiligen is geen aanbidding, zoals ook vragen om gebed door medechristenen geen aanbidden is. Er is geen andere manier mogelijk, wanneer we degenen in de hemel willen vragen om voorbede, dan via mentale communicatie, maar dit moet niet verward worden met de aanbidding die alleen aan God toekomt.

Vele gebeden

Er is ook het ‘vele gebeden’ bezwaar: “Hoe kunnen de heiligen al die miljoenen gebeden gelijktijdig horen, in al die verschillende talen?“ Om dat te kunnen doen zouden ze alwetend en alomtegenwoordig moeten zijn, maar alleen God is alwetend en alomtegenwoordig. Deze redenering is op drie manieren fout.

Ten eerste, aangezien de heiligen in de eeuwigheid leven zijn ze niet gebonden door tijd en plaats, omdat ze die beide gepasseerd hebben. Je kunt dus zeggen dat het geen tijd kost om al die gebeden te horen, deze heiligen kennen immers geen tijd meer.

Ten tweede, er is een eindig aantal mensen op aarde, en er is slechts een eindig aantal gebeden dat tegelijkertijd uitgesproken wordt. Daarom is alwetendheid en alomtegenwoordigheid niet vereist om alle gebeden die ooit op een bepaald moment gesproken worden te horen, hoe groot dit aantal ook is.

Ten derde, het is dom om te denken dat de mogelijkheden van de heiligen in de hemel net zo armzalig zijn als de onze. Onze onkunde om te begrijpen hoe de heiligen zo veel gebeden gelijktijdig kunnen horen, is toch geen reden om te ontkennen dat ze deze gebeden kunnen horen. In hun verheerlijkte staat kunnen de heiligen dingen doen die wij nauwelijks voor mogelijk houden: “Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.” (1 Kor. 2: 9). Zij die in de hemel zijn verblijden zich zelfs over één zondaar die zich bekeert (Luk. 15: 7, 10), maar we hebben niet te horen gekregen hoe ze kunnen weten over individuele bekeringen.

We weten dat we in de hemel getransformeerd zijn naar het beeld van Christus verheerlijkte lichaam. Paulus verzekert ons dat we “gelijkvormig worde(n) aan Zijn heerlijk lichaam” (Fil. 3: 20-21). En Johannes zegt: “Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.” (1 Joh. 3: 2). Na Zijn opstanding doet Christus, met zijn verheerlijkte lichaam, ongelofelijke dingen, zoals door muren lopen (Joh. 20: 19). “Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid; Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.” (1 Kor. 15: 42,43). De hemel is een verbazende plek die vol is met mensen die, door Gods oneindige genade, in staat zijn om verbazende dingen te doen.

Necromantie

Sommigen noemen het “necromantie” bezwaar: “De heiligen zijn dood, en de Bijbel verbied contact met doden.” Hierbij is sprake van begripsverwarring. Bij necromantie gaat het om waarzegging door het oproepen van doden, hierbij wordt getracht om duivelse krachten te gebruiken, om zo met bekende geesten te communiceren. De Bijbel veroordeelt deze occulte praktijk, evenals het pogen om met geesten te communiceren door trance, seance en bezwering (Lev. 19: 26, 31; 20: 6, 27; Deut. 18: 10-12; 1 Sam. 28: 4-18; Jes. 8: 19; 47: 12-14).

Heiligen vragen om voor ons te bidden is geen necromantie. Behalve de manier van communiceren, is het vragen aan onze medechristenen in de hemel om voorbede voor ons, niets anders dan vragen aan onze medechristenen hier op aarde om voor ons te bidden. Bovendien zijn de heiligen helemaal niet echt dood. Ze zijn meer levend dan wij hier op aarde. Jezus zegt: “hebt gij niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in het doornenbos tot hem gesproken heeft, zeggende: Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs? God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer.” (Mar. 12: 26-27 zie ook: Wijsheid 3: 1-3 en Joh. 17: 3). (Toen de Heere deze woorden op de berg Horeb sprak tot Mozes waren deze drie patriarchen als meer dan 500 jaar ‘dood’).

De finale vraag. Wanneer Jezus geen enkel contact zou hebben willen hebben tussen heiligen op aarde (zoals Paulus de Christenen vooruitlopend op de toekomst noemt) en de heiligen in de hemel, waarom heeft de Heere dan zoveel waarde gehecht aan de verschijning op de berg aan Petrus, Johannes en Jacobus van Mozes en Elia, twee ‘dode’ heiligen? (Matt. 17: 1-8).

Bron: http://www.catholica.nl/archief/350/de- ... r-heiligen

Jezus zegt Zelf in Johannes 14 vers 6: Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Klopt.
In mijn (ontzettend protestantse :D ) ogen is dat duidelijk genoeg.

Dus jullie bidden niet voor elkaar? Jij vraag anderen nooit voor jou te bidden, en anderen vragen jou nooit om voor hun te bidden. Immers als jij aan ander vraagt om voor jou te bidden staat diegene tussen jou en Jezus? Dat is niet overeenkomstig de praktijk die ik in de PKN tegen ben gekomen. (ps het zijn natuurlijk retorische vragen, natuurlijk bidden jullie wel voor anderen en andersom, maar het maakt even simpel duidelijk hoe katholieken erover denken.)
Maar ik ben wel oprecht benieuwd hoe jouw kerk daarin staat, en wat de reden is voor de Mariacultus om het maar zo te zeggen.

Ik hoop dat je dat in bovenstaande artikel een beetje kan terugvinden. Het best een lap tekst, maar over het algemeen vrij makkelijk en snel weg te lezen.
Tevens ben ik benieuwd hoe jij zelf er in staat, en wat het jou voor troost biedt om tot Maria te bidden.
Dat hoeft trouwens niet op het forum, je mag me ook een pb sturen als je dat liever hebt.

Een leuke vraag. Ik ben lange tijd ongelovig geweest. Na een slecht moment in het leven heb ik een persoonlijke openbaring gekregen van de heilige maagd Maria. Zij heeft mij de weg terug gewezen naar Christus. Kort samengevat dus; door Maria tot Jezus.
Laatst gewijzigd door Faramir op 16 aug 2011 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Faramir » 16 aug 2011 11:42

Goed, dan toch maar een korte reactie omdat iemand het schijnbaar niet kan verkroppen als die er niet komt.
Het is niet Eva-maria maar Adam-Christus!!!!

Het een sluit het andere niet uit.
Drogreden nummer 1: Vals dilemma
Jezus is dus voor de hele mensheid behalve zijn moeder gestorven.

Neen, dat staat er ook niet.
Drogreden nummer 2: Stropopredenering
Ach ach, Paulus maakt een uitzondering maar zwijgt er wel over.

Dat maak jij ervan.
Drogreden nummer 3: Argumentum ex silentio
Ja,ja en daarom was maria verloofd met een timmerman uit nazareth; omdat haar moeder haar had vooorbestemd om als maagd in de tempel te dienen net als samuel. geloof je hetzelf?

Dat is wat jij ervan maakt.
Drogreden nummer 4: Willekeurige correlatie
Drogreden nummer 5: Reductio ad absurdum

Afijn, ik heb weinig zin om zo verder door je tirade te spitten.

Faramir

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Faramir » 16 aug 2011 11:54

Janvanverweg schreef:ik denk dat maria zich in haar graf omdraait als ze wist hoe haar identiteit gebruikt wordt om aan het evangelie afbreuk te doen.

Maar daar vergis je je in, want het doet geen afbreuk aan. Het is geen of/of namelijk.
in mijn optiek is de Maria die in de rkk aanbeden wordt een demon die zich voordoet als de moeder van Christus.

Juist ja, nu zeg je het goed. In jouw optiek. Prima dat dat in jouw optiek zo is, maar bewijzen doe je het niet, althans niet steekhoudend.
En nu zeg je ook nog eens dat Maria zoals die bekend staat in onder andere de katholieke Kerk een demon is die zich voordoet als Maria. Het wordt met de dag bijzonderder.

Dat je weinig met de Maria verering hebt is me duidelijk, ook wel begrijpelijk gezien je eigen achtergrond, maar om het zo dolletjes te maken. Laten we zeggen dat ik niet graag in jouw schoenen sta wanneer ik voor Jezus moet verschijnen.

Ik heb overigens al vaak gemeld dat het geen aanbidding is (maar verering) doch hou jij stug vol om zodoende mij en katholieken diep te beledigen.

Over Maria verering gesproken, in alle kerken die in de apostolische successie staan en dus hun oorsprong hebben in het vroege christendom vereerd men Maria. In de katholieke kerk, in de oosters orthodoxe kerk, in de koptische kerk, in de anglicaanse kerk enz enz. Behalve denominaties die zo tegen de 16e eeuw en later zijn ontstaan, daar doen ze dat niet. We kunnen dus in de verste verte niet spreken van iets wat enkel voorbehouden is aan de katholieke Kerk, nee het is breed christelijk.
Wat ik al schreef de ware Maria zou nooit God ongehoorzaam zijn en 'verschijnen'!

Dat is ze dan ook niet.
Dat blijkt ook nergens uit.
De duivel zelf wil Jezus eer laten doen toekomen zolang hij maar op no1 staat; ook een waarzeggende geest geeft Jezus eer. dat maria in haar openbaringen naar jezus wijst zegt dus helegaar niets. wat er gebeurd is dat mensen op een heidens/ magische manier geloven en niet langer Jezus navolgen.

Dus als antwoord op jouw vraag: Maria heeft het niet verdient dat ze al god gemaakt wordt door de rkk.

Maar nergens blijkt dat ze als god gemaakt wordt. Indien dat wel zo zou zijn dan zou ik het volmondig met je eens zijn.
en bij welke kerk ik hoor? ik doe niet aan partijschappen; ik heb bij allerlei denominaties gehoord zoals het uit kwam in de plaats waar ik op dat moment woonde. ik voel me het meeste thuis in een kerk waar de nadruk ligt op vruchtdragen.

Kortom, jij denkt de Waarheid aan te kunnen passen aan je eigen gedachtengangen. Ook prima hoor, maar met zo'n soort christendom heb ik dan weer helemaal niets.
wow wat een motivatie =D> het is de tweede keer al dat je een jouw onbekende kerk wilt gaan afschieten. dat is lekker on topic.

Dat is wat jij vanaf het begin gedaan hebt. En indien ik dus, na de zoveelste schoffering, eens met gelijke munt wil terugbetalen geef je niet thuis.
we hebben het hier over het verschil tussen rkk en reformatorische leer. het grote leer verschil is dat over maria en de heiligen.

Verre van.
je moet niet verbaast zijn dat er hier gegronde redenen zijn om de marialogie te verfoeien. Het is een fijt dat de maria leer en praxis scheiding brengt tussen christenen en heidenen

Waren er maar gegronde redenen, tot nu toe heb ik eigenlijk enkel braaksel voorbij zien komen.

Maar goed, over op de reformatorische leer dan maar. Leg mij maar eens uit waarom ik een islamitische visie op een heilig boek moet hebben zoals reformatorische christenen dat hebben. Alvast bedankt voor het antwoord.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Janvanverweg » 16 aug 2011 12:13

wat een lang citaat; de kern ervan is 'de kerk leert het dus het is zo!'
los van het fijt dat de bijbel kontakt met de doden verbied en het onder hekserij schaart.

de rkk doet het voorkomen dat het aanroepen van heiligen hetzelfde is als aan een christenvriend vragen voor gebed. alsof de dode heilige niets meer zou zijn dan dat. maar hoeveel kaarsjes brand je voor de voeten van je vriend als je hem vraagt om voor iets te bidden? welke belofte doe je hem om hem te laten bidden?
adam-Jezus /Eva-Maria
Faramir schreef:Het een sluit het andere niet uit.
Drogreden nummer 1: Vals dilemma
Beste Faramir de bijbel legt heel nadrukklijk de link adam Christus. dat sluit eva -optimus of eva - 1a2b3c of Eva- Rinske idd niet uit. maar dat het niet uitsluit wil net zeggen dat het daarom ook zo is. alleen als je bewust Maria een plaats wilt geven die de bijbel haar niet geeft dan ga je zo'n link leggen. de link is niet in de bijbel terug te vinden. je haalt eruit wat je er eerst zelf ingestopt hebt.
Faramir schreef:Neen, dat staat er ook niet.
Drogreden nummer 2: Stropopredenering
impliciet staat het er en het wordt door hugo bos' website verder geduid
De Onbevlekte ontvangenis betekent dat Maria, die op normale wijze verwekt is, geboren is zonder de erfzonde of haar vlek – dat is wat onbevlekt betekent: zonder vlek. De essentie van de erfzonde bestaat in het ontberen van de heiligmakende genade, en haar vlek is een bedorven natuur. Maria is door Gods genade bewaard gebleven voor deze misvormingen; vanaf het eerste moment van haar bestaan bevond ze zich in de staat van heiligmakende genade en was vrij van de bedorven natuur die we hebben door de erfzonde.
maria was vanaf haar eerste bestaan vrij van de bedorven natuur en vol heiligmakende genade. dit houdt in dat ze nooit gezondigd heeft anders zou ze deel hebbeb gekregen aan die zondige natuur! maar ze was altijd al heilig! daarom heeft maria volgens de rkk leer Jezus verlossende werk niet nodig gehad. verlossing van wat? iets dat ze nooit gehad heeft :mrgreen: vandaar dat Jezus niet voor Maria gestorven is in de rkk leer!
maria verloofd met joseph
Faramir schreef:Dat is wat jij ervan maakt.
meende ik altijd dat ik de evangelien niet geschreven zelfhad :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: zo oud ben ik niet hoor.

beste Faramir, als je de bijbel als norm hebt, en niet de rkk kerk leer, dan is de hele marialogie onhoudbaar. dat jou dat pijn doet, daar kan ik inkomen. zeker na je laatste posting waarin je zegt dat je een maria openbaring gehad hebt. maar soms doet de waarheid pijn en vraagt ze offers. heidenen die tot geloof komen vanuit een afgoden achtergrond worstelen vaak met het loslaten ervan. het doet hun pijn (omdat het hun zo eigen is) en ze hebben de macht van die afgoden ervaren. toch is er geen middenweg waar je van beide walletjes kan snoepen. vandaar dat ik een eerdere posting eindigde met 'kies dan heden wie gij dienen zult'

'k zie net dat je nog meer gepst hebt, wordt vervolgd dus
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Faramir » 16 aug 2011 12:24

Janvanverweg schreef:wat een lang citaat; de kern ervan is 'de kerk leert het dus het is zo!'
los van het fijt dat de bijbel kontakt met de doden verbied en het onder hekserij schaart.

Citeer dat gedeelte van de Bijbel voor het gemak maar eens. Dan zul ik je laten zien dat dat heel anders geïnterpreteerd kan worden dan de stok die jij ervan maakt om de verering van heiligen mee neer te slaan.

Je hebt het de hele tijd over de RKK, maar ten diepste zijn die algemene christelijke leerstellingen die we in alle denominaties terugvinden die hun wortels hebben in het vroege christendom.

beste Faramir, als je de bijbel als norm hebt, en niet de rkk kerk leer, dan is de hele marialogie onhoudbaar.

De katholieke leer heeft geen tegenstrijdigheden met de Bijbel. Slechts met bepaalde interpretaties van de Bijbel. Daarnaast is het buiten bijbelse sola scriptura geen norm voor de katholieke Kerk (of de oosters orthodoxe, of koptische enz enz).
En dan komen we weer op het vervolg zoals je zelf ook al aangeeft.

Jij mag overigens vinden wat je wil, maar ik vind het zo spijtig dat je je niet laat leiden door feiten, maar door onderbuikgevoelens. Op mij kom je over als een christelijke variant van een islamitische haatbaard.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten