We gaan het even anders doen dan anders daar ik geen zin heb om alles voor de zoveelste keer uit te moeten leggen, voor te moeten kauwen. In de beschaafde wereld is het heel gebruikelijk dat de aanklager het bewijs levert en dat is dan ook de insteek die ik in volgende bericht heb.
Atro schreef:De Heere doet ook nog wonderen in deze tijd, dat geloof ik echt! Maar het is een verschil als je deze toedicht aan een persoon of de eer geeft aan God. In de Roomse Kerk gaat de eer in de eerste plaats naar het persoon en niet naar God.
Dat is slechts jouw interpretatie van iets wat je schijnbaar niet begrijpt. Toon het aan vanuit de katholieke leer zou ik zeggen.
Daarom heet het ook de "heiligenverering", dat is natuurlijk heel logisch dat er dan bedoeld wordt; "geëerd"! Nee dus ... als je iemand eert ga je hem/haar niet aanbidden! Want dan vereer je hem/haar. Maak je er geen beelden voor, waarvoor je gaat knielen. Gaat regelrecht tegen Gods Woord in! Alle eer moet naar God, Hem moet je vereren! En niet God en de mammon tegelijk! En kom dan niet met; maar de mammon is de wereld, want heiligenverering of beter gezegd .. mensen verering is heel werelds! Kijk maar naar de popsterren en de voetballers enz. worden allemaal vereerd!
Verering is natuurlijk niet hetzelfde als aanbidding. God wordt aanbeden. Heiligen worden vereerd. Overigens wordt ons protestantse koningshuis ook vereerd door menigeen protestant en protestantse gemeente.
Indien je claimt dat er sprake is van aanbidding van heiligen, toon dat dan aan aan de hand van de katholieke leer.
Geef het ons het recht om voor God te spelen? Geef het ons het recht om mensen heilig of zalig te verklaren? Weet je wel wat heilig is? Heilig Heilig Heilig is de Heere der Heirscharen en niet de paus of één of ander persoon. Want als je iemand om zijn geloof bijzonder gaat zien dan vergeet je de belangrijkste kern. Alle eer moet naar God, Hij is het! en niet de persoon zelf! dan kan je beter God de eer te geven, voor zulke Godvruchtige mensen, dan een vergankelijk mens.
Heilig betekend in deze context dat iemand in de hemel bij God is. Bij een heiligverklaring verklaart de paus datgene wat God al reeds eerder besloten heeft. Het is slechts een constatering van datgene wat zich al vertrokken heeft. Indien jij anders denkt dan staat het je vrij om dat aan te tonen vanuit de katholieke leer.
Weet je wel wat zalig betekent? Zalig betekent niets anders dan; dat Christus de Enige Troost, beide in het leven en sterven is! dat komt alleen van Godswege en niet van de wil van de vergangelijke mens.
za·lig bn, bw 1 (godsd) het eeuwige heil deelachtig, vh verderf gered 2 (r-k) in de hemelse zaligheid opgenomen: iem ~ verklaren 3 heerlijk, aangenaam (aldus Van Dale)
Verklaarde Petrus dan mensen zalig en/of heilig? Vergaf Petrus dan de misdaden van de zondaren? Petrus zei: "IN DEN NAAM VAN JEZUS CHRISTUS" ... maar dan deed Petrus het niet, maar God!
Over het heilig/zalig verklaren heb ik hierboven al wat gezegd.
Daarnaast gebeurd het vergeven van zonden altijd uit nam van Christus. Indien jij anders beweerd dan staat het je vrij om eens een stappenplan van de biecht op te zoeken (katholieke leer) en om daarmee aan te tonen dat de vergeving niet van Christus zou komen maar van de priester zelf.
Vergeven kan je twee betekenissen aan geven, en misschien nog wel meer. Maar;
1) vergeving van zonden door het Lam Gods, en
2) vergeving van mensen onderling.
Zit toch wel een heel groot verschil tussen. Want wij zeggen wel; ik vergeef je, maar het overgrote deel menen wij er niks van! wij zijn namelijk van nature gewend onze naasten te haatten, en dat is ook bij vergeving van mensen onderling aan de orde. want het is menigmaal lippen taal.
Nogmaals, toon het maar aan aan de hand van de katholieke leer.
Rome zal best een christelijke gemeenschap willen nastreven, maar dat neemt niet weg dat het aan alle kanten rammelt!
De praktijk rammelt, zal ook altijd blijven rammelen daar de Kerk bestaat ondanks mensen en niet dankzij. Ik had op alle bovenstaande punten de directe tegenaanval kunnen inzetten vanuit mijn perspectief rammelt er namelijk heel veel aan het protestantisme. Dat doe ik echter vanuit oecumenisch oogpunt niet.
Je doet heel wat beschuldigingen zonder enige daadwerkelijke onderbouwing. Ik heb je bij alle punten gevraagd om het te onderbouwen vanuit de katholieke leer. Die kan je vinden op:
http://www.stvitus.nl/KKK/ en
http://rkdocumenten.nl/rkdocs/ Zo te zien heb je nog wat werk te verzetten, maar de door mij aangedragen sites hebben een zoekfunctie dus dat zal het allemaal wat makkelijker maken. Heel veel succes en Gods leiding gewenst in je speurtocht.